Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Csütörtök.

2009.07.30. 21:33 :: A Tengerész

Lásd mint alant. Hazarobogtam blogolni, meg virágokat locsolni, levélszekrényt üríteni. Aztán tűzök vissza még most este, mert nagyon nyomom a melót. Belecsaptam a hátsó árboc elkészítésébe. Úgy itéltem meg, és mint bebizonyosodott, hogy nagyon helyesen, hogy ezt nem lehet szabad ég alatt megcsinálni és ugye a Vizát elvitték. Bekéredzkedtem hát a Vízügyesek használaton kívüli félcsarnokába. Ennek túl azon, hogy eszményiek a körülmények, az az előnye is megvan, hogy a másik felét az asztalos cég bérli, akiktől a szorítókat  kapom kölcsön, így nem kell azokat messzire cipelni. Elkezdtem összetoldani a léceket még a hajó melletti bakokon. Így néz ki egy toldás. A két vége a két anyagnak ferdére gyalulva és a síklapok összeragasztva.

 

Már mindent úgy csinálok, mint a régi profik, tehát nincs marással vacakolás. Mondjuk használok szalagcsiszolót, ami nekik annakidején még nem volt. Na szóval megcsináltam a hossztoldások egy részét még odakint, 5,40-es anyagot kaptam a Jafholz-nál és a mizzen árboca 7,50 hosszú. Helyenként a csomók miatt is toldanom kellett, mert a 30mm falvastagságú üreges árboc léceiben nem nagyon akartam csomókat bent hagyni. Ahol csomó volt elvágtam, kivágtam és összetoldottam a fákat. Ahol meg a szélesebbbeknél bent hagytam, ott kifúrtam és epoxival kidugóztam, mint a bummoknál már tettem. Megcsináltam a középső induló léckonstrukciót, quasi az árboc hosszmetszetét. (a képen jobb oldalt) Majd az alatta és felette lévő rétegeket. (bal oldalt) Összesen nyolc réteg van egymáson.

 

A fedett munkahely ideális.

 

 

 Az itt tárolt irodabútorokat "sorba kapcsoltam" lefedtem az asztalosok selejt bútorlapjaival, hogy ne csöpögjenek össze a kifolyó ragasztóval, majd a lakatosoktól kölcsön kértem két 6m hosszú 40X60-as zártszelvényt, melyeket alaposan letakarítottam és ezek alkották az árboc gyalu/ragasztópadot. Az itt tárolt rajztáblára felraktam a hajó rudazatának tervrajzát, szóval "megadtam a módját". A rétegelve ragasztást és a hossztoldásokat gyakorlatilag éjjel-nappal, a ragasztó száradásának ciklusidejéhez és az asztalosoktól való szorító-kölcsönkérés idejéhez (szombat-vasárnap és hétköznap éjszakánként) igazítva végeztem a ragasztásokat.

Egy egyszerű hossztoldás, alatta az epoxival kidugózott csomók.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meg egy kicsit bonyolultabb rétegelés, itt J éppen a 113. szorítót tekergeti,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

mert az én kezeim ugyancsak megviseltek voltak a vége felé.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mondjuk az ő piciny tenyerén is kezdtek jelentkezni a vízhólyagok.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hétfőre elkezdtek összeállni a fák, csak egy ragasztás maradt éjszakára, majd elkezdtem a gyalulását a nagy husángnak elöször nyolcszögletűre, (ezen a képen, mely a tövét mutatja az árbocnak,  jól látszik hol milyen lécet használtam) majd 16 szögletűre. Itt ért el a keddről szerdára virradó éjszaka, amikor úgy hajnali kettőkor úgy határoztam, hogy itt a vége egyelőre, felpakoltam az egész hóbelevancot a tetőcsomagtartóra, a szerszámokat a kocsiba, majd lefeküdtem aludni. Szerdán kihajtottam a csarnokból, kitakarítottunk, visszavittük a vasakat leadtam a kulcsot, a többit már Amapola mellett a tűző napon, ahogy szoktam.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Azért kis segédem is elfáradt. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Panaszkodott is, hogy fájnak a lábai, a szalonba való ki-be mászkáláskor a hokedlira való fel-lelépkedéstől, ezért ma megcsináltam gyorsan a mahagóni lépcsőt. Anyaga a Budapest Kongresszusi Központ kidobott szónoki pultja (erre támaszkodott Kádár és Berecz János, amikor a XIII. pártkongresszuson fényes jövőnket ecsetelték) és a Volga szálló (nyitott '71-ben a Vadászati Világkiállításra)bordás felvonó előtér korlátok, a bordák pont jó csúszásgátlók. A képen mellette a régi immáron funkcióját vesztett hokedli.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nem panaszkodom, bár mások már hajóznak, amíg mi csak melózunk, ma ez az osztrák kötött ki velünk szemben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nagyjából minden a legnagyobb rendben, bár a derekam kicsit megfájdult az árbocemelgetésben, de egy gerincműtét és 35 év derékfájós tapasztalat után már eléggé tudom kezelni a dolgot. Na persze nem minden fenékig tejfel, a vakond például kitúrja a paradicsomot, ha sokat bosszant, vegyi fegyvert vetek be ellene, (genfi egyezmény ide vagy oda)bele fogom vezetni a klozetkifolyót a járatába! Na meg van sok szúnyog, főleg J akit csípnek, így alszik, mint a trópusokon, moszkítóháló alatt.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr801278464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása