Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Hétfő.

2009.05.11. 19:43 :: A Tengerész

A Vizán iszonyatos hőség volt, ahogy a nap rátűzött egész nap a raktárfedőre, ami jót tesz a lakkozásnak, gyakorlatilag óránként lehetett rátenni az orrsudárszárra a kövezkező réteg lakkot. Rá is kentem mind a 12 réteget, a magam által megállapított előírás szerint. Az első perctől kezdve az volt a tervem, hogy behúzhatóra csinálom az orrsudarat, hogy  szük helyen, kikötőkben könnyebb legyen manőverezni, de valahogy menet közben mégse olyanra sikeredett, annyira szolgalakűen követtem a szélestudású Pardey mester hajójának másolását. Na szerdán amikor P meglátogatott Ausztráliából, kifogásolta jogosan, hogy nem lesz ez így praktikus. Azonnal ráéreztem a dologra és nekiálltam szétvágva átalakítani az acél idom orrderékszárat és az orrsudár decken lévő részéből is levágtam 70 centit. Mindjárt több hely lett az orddecken és semmivel sem lett a szerkezet gyengébb az új megoldással. Bő egy napi munka volt, de megérte. Gondban voltam, hogy fúrom át a tövénél egytengelyűre az orrderékszár befogó kengyelét és az orrsudarat a 16-18mm átmérőjű (!) rögzítő csavar számára. Egyáltalán, hirtelenjében hol találok ilyen csavart? Mint törvényszerű, mot is szerencsém volt a TM benyúlt a Vizán a kacatos ládájába és megprezentált egy milliméterre a kívánt hosszúságú nagyszilárdságú M18-as acélcsavarral. Mostmár csak fúrót kellett találjak. Szerencsére a Vízügyeseknek volt, úgy hogy az egész baromi nehéz hóbelevanccal bevonultam a csarnokba és az óriási oszlopos fúróval keresztbefúrtam összefogatva az egészet. Így aztán nem lehet baj az egytengelyűséggel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Általában jól megvagyok az egyedüldolgozással. De ma elkelt volna a segítség. Megcsináltam, ahogy akartam, de a Vizáról való kicipekedéstől az alacsony kijáraton át kicsit kilyukadt a bőr a koponyám tetején és amikor a derékszárat visszaemeltem a deckre kicsit sikerült legalább egy bordámat megropogtatnom, így most óvakodom a mély lélegzetvételtől, köhögéstől, tüsszentéstől. Már amennyire sikerül persze. De a furat tökéletes!

Most hogy  kész a bowsprit, talán  tovább tartott a famunka, mint tarthatott volna, ha mondjuk bátrabban csinálom,  így viszont egyrészt tökéletes lett, másrészt rengeteget tanultam belőle. Az itt szerzett tapasztalattal sokkal bátrabban, a biztos siker reményében  merek nekivágni a hosszabb rudak elkészítésének.

Várom a nyomda értesítését a második kötetről.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr421115675

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2009.09.26. 23:18:50

Bizonyos mértékben irigyelem a sok lehetőségért, amikor nagy, rögzített alapú, és valóban munkára (nem hobby-barkácsolásra) tervezett gépekkel tud dolgozni! Nekem mindent kézi szerszámokkal meg kézben fogott, szemre "belőtt" egytengelyűségel kellett megoldanom, mert a közelemben nem volt senki ismerős/ismeretlen, aki segített volna:( Nem panaszként mondom, csak sajnos én nem vagyok az a könnyen barátkozó, mázlista típus...:( De majd a következő (nagyobb!) hajómnál más lesz!
süti beállítások módosítása