Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Műszaki: Na ez az a hülyeség amért nem gondolom követendőnek ennek a srácnak az elképzeléseit. ww... (2024.03.07. 19:50) Hétfő.
  • KAMA3: Én bevallom őszintén, hogy erre az időre (félig szándékosan) felfüggesztettem a blogod olvasását, ... (2024.03.01. 09:56) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Ha nem írok ne válaszolj!: Már lezártam. Majd építek egy ferde rampát amin feltolom a talicskát. ... (2024.03.01. 00:31) Szerda.
  • A Tengerész: @Paduc: Rémlik.... (2024.02.25. 02:14) Szombat.
  • A Tengerész: @akiga: Igen tudok róla. (2024.02.23. 08:39) Szerda.

Linkblog

Hétfő.

2008.04.28. 19:08 :: A Tengerész

Na szóval. Az történt, hogy J.barátnői szombat délután meglátogattak minket Amapolán. Egyedül voltam öt nővel, ez már egészen kedvező ivararány. Mondjuk délelőtt még nekiálltam a boylert betuszkolni a helyére, be is kötöttem, de "hamar munka ritkán jó", most is ez volt a helyzet, annyira bíztam magamban, (több tucat ilyen csatlakozást csináltam már, de még soha nem kellett javítani) hogy nem nyomáspróbáztam a cockpitban előtte és amikor feltöltöttem, az alsó csatlakozásnál engedte a vizet. Azért siettem, mert szerettem volna estére melegvizet, merthogy J.-al kint aludtunk a hajón. Na leengedtem a vizet  abbahagytam a munkát és nekiálltam rendet rakni , mégis a vendégek ne az iszonyatos felfordulásba érkezzenek. A cockpitba térdig ért a Roofmate (a kemény polisztirol hab, amit a boyler hőszigeteléséhez használtam) hulladéka, a szalonban pedig minden vízszintes felületet, a padlót is beleértve szerszámok és alkatrészek borították. Na és a head! (magyarul klotyó/fürdőszoba) Jobb nem beszélni róla. Kemény két óra alatt valahogy megrendszabályoztam a dolgokat és délután kettőtől tízig csicseregtem a hölgyekkel. Remekül érezték magukat és nekem se esett nehezemre besöpörni az elismerést, már ami a hajóra vonatkozott. A félédes Zveigelt libazsíros kenyérrel és lila hagymával príma kisérő volt mindehhez.

Másnap aztán kiszedtem a boylert és a nyomáspróba során kiderítettem a hibát, egy forrasztásom nem volt tökéletes, ezt újra forrasztottam, most már lepróbáltam és visszaraktam a gépházba. Délutánra a csőfűtőtest betétet is bekötöttem, bekábeleztem a kapcsolótáblán már két éve készen várakozó kapcsolójához és nemsokára meleg víz folyt a mosdó csapjából. Óriási sikerélmény.  Amúgy így néz ki végleges szereléssel.

Most jött a cirkulációs rendszer főpróbája. Ez a fajta a saját innovációm, soha hajón még nem hallottam, hogy lenne ilyen. Izgultam is egy picit, olyan lesz e mint amit kitaláltam. Szóval ugye nálam nem hidroforos a rendszer, azaz addig jön a csapból a víz, amíg a combommal nyomok egy gombot (egy kiálló cönk a bútorból) a mosdó alatt. Namármost ha az ember melegvizet akar, akkor előbb a csőből ki kell folyatni a benne lévő hideg  vizet és csak akkor jön majd a meleg, ha a gépház végéből a csapig menő majd 10 méter csövön odaér. Ez minden alkalommal kb. két-három liter, ami persze "szárazföldi szemmel" nem sok, de egyrészt sok kicsi sokra megy, másrészt hajón minden csepp víz "élet", mert a készleteket magunkkal kell hurcolni, tehát kevés van belőle. (amint minden másból is) Azt találtam ki, hogy ilyen esetben, ha melegvíz az igény bármely csapnál (head, konyha) beindítom a szivattyút a gombbal a fogyasztási helyen, ez  a fenéktankból a boylerba nyomja a vizet, a boyler tetejéből a melegvíz beáramlik a kívánt hely felé, de nem a csapon folyik ki, mert azt nem nyitom ki, hanem egy golyóscsapot nyitok ki közvetlen a csap mellett, mely elé van kötve a keverőcsaptelep  melegvíz csatlakozásának, másik vége pedig egy "cirkulációs vezetékbe" van kötve, ahonnan a fenéktankba visszamegy a víz. A bronz golyóscsapot tapogatva, pontosan lehet érezni, mikor "jött meg" a melegvíz. Ekkor elzárom a golyóscsapot, kinyitom a keverőcsaptelepet a megfelelő állásba állítva azonnal meleg vízben mosdok, zuhanyozok, mosogatok, nincs veszteség. Kipróbáltam vasárnap és MŰKÖDIK. Ahogy elképzeltem, lerajzoltam, becsöveztem, pontosan úgy. Betetőzendő a sikerélményt semmi kedvünk nem volt hazajönni Amapoláról és mivel elég kajánk volt még, maradtunk még egy éjszakát és napot a hajón. Remekül aludtunk a kész hálókabinban és a cockpitban elköltöttük első hangulatos reggelinket, melyhez hasonló reményeink szerint még sok lesz itt. Barátságosan símogatott a napocska, közben átbeszélgettünk a Vizára, Béla régi ogyesszai tengerésztörténetekkel szórakoztatott.

 Ma tovább tunigoltam a klotyót. Az "AAA" márkájú hajóvécém első teendője volt úgy bő két éve amikor üzembehelyeztem, hogy egy aprócska műanyag vacak eltört benne, így nem lehetett öblítéskor vizet pumpálni bele, sem leszivatni. Na ezt akkor kicseréltem egy saját gyártmányú saválló acélból esztergált, hegesztett, sikítóval megmunkált darabra. Azóta működik. De az első perctől fogva utáltam a kézi szivattyú nevetséges gombját, amivel a pumpát húzni-nyomni kell. Nincs rajta fogás, he nem kínai lenne azt mondanám szovjet ergonómia. Na ma megelégeltem és csináltam rá egy igazi fogantyút savállóból, meg fából. Öröm rángatni.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr86445861

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása