Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @KAMA3: Köszi....mostmár tökmindegy. Valszeg elbasztam. Elsősorban el kellett volna mennem az orvo... (2024.11.25. 22:30) Péntek.
  • A Tengerész: @Kenny Wells: Hát ez a szalon alighanem nagyobb mint itthon a nappalink, az egész katamarán befogl... (2024.11.07. 13:54) Szerda.
  • sefotos: Szia Tengerész! Szombaton délben a HHH Pesthidegkúti reptéren sárkányrepülős nap lesz, tudsz róla?... (2024.11.05. 04:47) Hétfő.
  • A Tengerész: @sefotos: Valóban a rögzítéshez meg a szélek lezárásához kellenek spéci idomok. A 16 mm vtg. X kül... (2024.10.25. 22:27) Péntek.
  • A Tengerész: @sefotos: Meg különben is... AZÓTA SE volt hó amióta azt a képet csináltam a tetőről. :( (2024.10.21. 11:20) Péntek.

Linkblog

Péntek.

2016.07.01. 22:22 :: A Tengerész

Na. Nem akartam elkiabálni, mert nem szerettem volna hencegni a hülyeségemmel ha ez se válik be, de már egy napja működik. 002_32.JPGEz még csak a prototípus, hevenyészett megoldás, de marad az idei túrára, viszont ősszel lesz javított változat. Szóval a profi ide való szivattyú 60000 Ft erre az idényjellegű cuccra nem akartam ennyit költeni. A jó ötletek nekem mindig reggel jönnek, tegnap ébredés után még ágyban fekve ugrott be, hogy van nekem két olcsócska gumi impelleres, fúrógéppel hatható barkácsszivattyúm. Vagy 15 éve vettem, hogy jó lesz valamire, használtam is párszor, de egészen megfeledkeztem róluk. Továbbá amikor még fent a Kvassayn felszámoltak egy asztalosműhelyt a szemetjükből kikukáztam két profi akkus fúrógépet, amiket azért hajítottak ki, mert az akkujuk már tönkrement. A kép mutatja a megoldást.( Régesrég a tengeren volt egy gépüzemvezetőm, aki különösen sokat fürdött a véremben, Isten nyugosztalja, szegény Mártha József nagyembert {volt vagy 150 kiló} ő mondta egyszer rosszallóan "Maga olyan mint Hitler Adolf, állandóan újabb csodafegyvereket talál ki", hát Józsi bátyám én azóta se változtam.) A szivattyú remekül bírja a 1,5-2 bar rendszernyomást, a fúrógépet pedig, miután a "ravaszát" némi madzaggal benyomott állapotban rögzítettem, vezérli a termosztát. Ma tűző nap volt, stopperral mértem az időket, átlagban 20-25 másodperceket ment a szivattyú,  3 perc körüli szünetekkel. 55 fokra beállított termosztáttal. Bekapcsolt 48 fok környékén és kikapcsolt 55 fokon. Azért nem penge pontosak a hőfokok, mert az érzékelő kis késleltetéssel érzékeli a kollektorhőmérsékletet, lévén nem lóg bele a vízbe, csak rá van tapasztva a csőre kívül, továbbá műanyag borítású, ami kicsit késlelteti a hővezetést. De azt kell mondjam tökéletesen működik. Ami még automatikus, az az, hogy ha süt a nap akkor a solar panelok termelik az áramot az akkukba. Miután ugyanaz a napsütés melegíti a kollektorban a vizet, ezzel vezérli ezt a fúrógép hajtotta szivattyút, ami ugye csak akkor kapcsol be, ha meleg a víz, de az csak akkor van ha nagyon süt a nap, de ha nagyon süt akkor van áram is bőven. A szivattyú 4,5 A-t vesz fel, a solar panelok 4 A körül termelnek, de míg a termelés folyamatos, a fogyasztás csak 8-10 perc óránként, tehát az energiamérleg pozitív. Persze a napenergiával töltött akkumulátoroknak más fogyasztókat is el kell látni, ilyen az élelmiszerhűtő, az 2,5 A-t vesz fel, szerencsére az is csak időszakosan üzemel. 

A fejlesztés az lesz, hogy felhasználva Grigorij ötletét, ősszel körbenézek az autó roncstelepeken és nézek valami erős 12 V DC villanymotort, amivel leváltom ezt a fúrógépet, rendesen összeépítem és kap valami burkolatot, mégiscsak esztétikusabb megoldás, mint ez amit csak úgy becsomagoltam nejlonzacskóba, hogy ha esik az eső, ne tegyen benne kárt.

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr718860912

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sün77 2016.07.02. 07:38:21

Vilmos Probléma megoldás és Újrahasznosítás tantárgyakból dicséretben részesül.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2016.07.02. 07:57:06

@Opaky: @IQ_nuku: @Sün77: Mondjuk jó gány megoldás, de szorít az idő, meg amúgyis az volt a cél, hogy kipróbálni magát a szivattyút, hogy egyáltalán alkalmas e erre a feladatra. Ha kibírja a nyarat akkor lesz egy csinosabb, vállalható változat.

harpi5 2016.07.02. 15:26:26

Nos, már éppen itt az ideje, hogy elindulj, mert ha tovább tart a meleg, megint kifogy a víz a Dunából, és bent rekedsz a "pocsolyádban".

Grigorij Sandorovics 2016.07.02. 19:03:35

Elvileg fordulatszabajozo kell hogy legyen benne.
vegyel le beloluk az aram fogyasztas elegge exponcionalisan fog csokkeni. Keresd ki a megfelelo fogyasztas/keringetes pontot.

Kis ember 2016.07.02. 21:12:36

Ez a megoldás engem arra emlékeztet, mikor az Apollo 13 űrhajóban robbanás történt és meg kellett oldaniuk, hogy a parancsnoki modul és a holdkomp nem csereszabatos légszűrőjéből egy működő szerkezetet fabrikáljanak az űrhajóban lévő anyagokból.
Gányolás mesterfokon. :D

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2016.07.03. 00:08:33

@Kis ember: Láttam a filmet róla és emlékszem, hogy egy földi csapatot bezártak egy laborba azonos cuccokkal, mint ami az űrhajón van. Mindenféle dossziékkal és flexi csövekkel jelentek meg a megoldásgyártók.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2016.07.03. 00:13:40

@Grigorij Sandorovics: Ez egy nagyon profi Bosch fúrógép, van kétféle fordulatszámszabályzó is rajta, egy durva felező a mechanikán és a finom a nyomóbillentyűvel. Ez utóbbit ugye kiiktattam a madzaggal amikor benyomva megkötöttem, de pont jó így a fordulatszám.

leslie.hun 2016.07.06. 16:06:39

Szia Tengerész!

Ezt nézd meg esetleg:
www.banggood.com/DC-12V-Solar-Hot-Water-Circulation-Pump-Brushless-Motor-Water-Pump-p-972393.html?currency=USD&createTmp=1&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=Jason&utm_campaign=cmc-dm&gclid=CLSukNT93s0CFUlmGwodpMUN5w

Ez pont az amit keresel. Igaz, hogy kínai,de én innen már többször rendeltem és nem volt vele gond(igaz nem ilyet). Ha akarod, szívesen megrendelem én és eljutattom majd hozzád.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2016.07.06. 22:57:16

@leslie.hun: Köszönöm, ismerem, legalábbis látásból. Ez ugyanez a szivattyú. www.nemsemmi.hu/szivatty_12V_fel_zoll A leírásban 3 m emelőmagasság szerepel, ami azt jelenti, hogy 0,3 bar nyomást bír ki mindenféleképpen. Lehet, sőt biztos, hogy többet is, de nem írja, hogy mennyit. Nem merem berakni a hajón lévő 1,5-2 bar hálózati nyomásra, mert lehet ugyanúgy eldurran mint a másik.

leslie.hun 2016.07.06. 23:07:47

@A Tengerész: A banggood leírásában az van, hogy "max system pressure: 10 bar".
Szerintem 2 bar-t ki kell bírnia, ha csak fele igaz, amit írnak.

leslie.hun 2016.07.06. 23:13:54

@leslie.hun: Amit adtál linket, azon 6 bar-t ír. Szerintem is ugyanaz a kettő, csak ha Kínából jön, akkor harmad annyiba sem kerül. Mondjuk legalább 3 hét míg ideér.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2016.07.06. 23:42:58

@leslie.hun: Tényleg! 6 bar...így van az, ha a fogával olvas az ember! Még életemben nem rendeltem Kínából semmit, utánaolvasok hogy kell. De ha neked ez szokásos eljárás, írd meg hogy csinálod a vilmosbartyikkukachotmailpontcom címemre!
süti beállítások módosítása