Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Szombat.

2019.08.10. 17:38 :: A Tengerész

Levonultam a "bányába". Macerás hely, nincs hely a lábaimnak rendesen a motor mellett, a derekamat meg nem tudom kiegyenesíteni, mert amióta lehőszigeteltem a gépház mennyezetét, nincs meg az ülőmagasság. Szóval szerelni, csak olyan magzati pózban ( Móra Ferenc, aki régész legalább annyira volt mint író, mondta, hogy egyesek szerint milyen szép volt az ősembertől, hogy magzati pózban temette el a halottait, holott leginkább az lehetett az ok, hogy így kisebb gödröt kellett vájni a földbe a primitív szerszámaival). Először is kicsavartam az izzítógyertyákat, majd átforgattam kézzel többször a motort. Eredmény; gyújtássorrendben többször tökönköpött mind a négy hengerből, gubbasztó helyzetemben a kompresszió által kilőtt olajos víz. Különösebben nem gond, az öltözékem a szereléshez a régi főgépkoromtalanításos tengerész időkben szokásos egy szál gatya, ahogy a "gépaszik"másztak be az elősűrítőbe.

 Aztán leszedtem a szelepházfedelet. Vizes minden, a hengerfejcsavarok belső kulcsnyílású fejeiben áll a víz, be is raktam egy ventilátort, hogy száradjon,  a vezérműtengely tükrös bütykeinek hegyén már megjelent a halovány futó vasoxid. A ventilátor kellemesen enyhítette azt a pokoli hőséget is ami a napsütötte acél hajótest legbelsejében volt. A sárga kupak azért van a légszívótorok tetején, mert ha netán beleesik egy 8-as anya, akkor aztán tényleg le kell venni a hengerfejet.

001_179.JPG

 A képen látható, hogy megfogadtam KAMAЗ olvtárs remek tanácsát, semmi kínlódás olajleeresztő tálcának, a szükséges tágas méret miatt gyakorlatilag lehetetlen bejátszásával az olajteknő alá, felnejlonoztam a motortérnek ezt a részét és mint egy zsákba, ide engedtem bele az olajat. Azért voltak meglepetések. A kellemes az, hogy egészen könnyedén megtaláltam a leeresztőcsavart, mert nem a dekli közepén, hanem pont abban a sarkában volt ahol legelsőre tapogatództam, aránylag könnyen hozzáfértem és még volt hely a racsnis Crova-szárnak is, csak a kulcsnyílás méretét kellett tapogatással meghatározni. Negyedikre sikerült. J asszisztált, pechjére kijött a hajóra megnézni mit csinálok, mindjárt ottfogtam a hőségben adogatni a szerszámokat, sokat könnyített rajtam, mert nem kellett a kényelmetlen testhelyzetet időnként szerszámok után nyúlkálva fájdalmasan kényelmetlen pozíciókkal váltogatnom. A kellemetlen meg az, hogy "miután alul a víznek árja", először nem a várt olaj, hanem soksok víz, saccra olyan 10-12 liter kezdett kifolyni. Én szívtam kézi pumpával vödörbe, J meg hordta a mosogatóba, amíg meg nem jelent benne az olaj. Attól kezdve kannába pumpáltam, míg bele nem fáradtam, mert a kézi harmonikás pumpa benzinhez, vízhez van kitalálva, a sűrű olajjal nagyon lassan működik. Most így néz ki, had csöpögjön ki a maradék, holnap folytatása következik.

004_92.JPG

005_82.JPG

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr9615004014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KAMA3 2019.08.10. 19:17:09

Hát nem semmi, amit csináltál, másodfokú hőségriadó kellős közepén. Amúgy pumpa helyett valami merőkanállal, vagy fandlival nem lehet hozzáférni? A naggyát kikanalazni. Mondjuk azzal meg könnyű a nejlont felsérteni...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2019.08.10. 21:03:24

@whale: Nagyon szép. Azért az látszik, hogy az álmoknak itt nem szab határt a pénztárca.
@KAMA3: Gondoltam rá. A baj az, hogy nincs hely mericskélni is meg töltögetni is kannába odalent. Ha meg kiemelgetem, okvetlenül rossz helyekre fog csurogni, csöpögni. De holnap bevetek valami másik csodafegyvert ez helyett a pumpa helyett.
süti beállítások módosítása