Kinőtték a WC papír gurigákat a dinnyepalánták.
nagyon kell sietniük ha termést is akarnak hozni a tél beállta előtt, mert itt a nyár. Egészen pontosan ma van az első napja. Miután tegnap még tél volt (komolyan az esti zuhanyhoz be kellett kapcsoljam a hajón a hősugárzót), ma viszont már pólós, rövidnadrágos az idő, szóval a tavasz kimaradt idén. A befőzőparadicsomok még ráértek volna, de ha már nekiálltam, azokat is átültettem tejfölöspohárba. Azt ugyan még nem tudom, hogy ha azt is kinövik a növények akkor hova fogom őket átültetni a kertben, mert a magaságyás tele a már lassan méteres korábbi paradicsom ültetvénnyel, de majd addigra kitalálom.
Két napja volt a nagy hajóbaleset a Dunán.
A tragédia szörnyű, 1954 óta nem fordult elő ehhez mérhető hajóbaleset ( akkor a "Pajtás" motoros borult fel Balatonfüred előtt) Magyarországon. Azóta viszont nagyot változott a világ. Akkor a regnáló bolsevik hatalom, most az Internet világa tette gyakorlatilag lehetetlenné az eset tárgyilagos és szakszerű elemzését.
Nem akarom prejudikálni az eseményt, a kivizsgálás folyik, majd kiderül, hogy valójában ki volt a hibás. De lelassítva a meglehetősen rossz minőségű time-lapse (gyakorlatilag gyorsított film) felvételt bennem az a vélemény alakult ki, hogy a nagy turistahajó hibázott. Egyértelműen hátulról éri utol a Hableányt, majd ütközik vele. Nekem volt egy olyan érzésem, hogy elsőre a Margit szigethez közelebb hídnyílást célozta meg, de mintha az utolsó pillanatban korrigált volna ( esetleg a magas víz miatt az ugrott be neki, hogy be fog szorulni a híd alá és ezért választotta a tőle jobbra lévő magasabb ívű hídnyílást), de gyakorlott hajóvezető nyilatkozott úgy a Fb-on, hogy ezt a szakaszt így kell meghajózni nagy hajóval, hogy be tudja venni a kanyart a sziget mellett. Mindenesetre az utolérő hajónak nincs útjoga, ennek alapján nem tudom minek kellene kiderülni, hogy ne a Viking Sigyn legyen a hibás. Utolérte, ütköztek, ennek következtében a Hableány keresztbe fordult és felborult, a többit a sebes ár elintézte. A hírek szerint (gondolom a time-lapse képek expozíciós idejéből kiszámolták) hogy a Hableány hét (!!) másodperc alatt süllyedt el. Itt egy jobb felvétel a történtekről.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=TgMpWHshO-o
Namármost elképesztő kommentáradat vette kezdetét mind a Fb oldalakon, mind a különféle netes social média és egyéb médiafelületeken. A tragédia miatt természetes az érdeklődés, de megdöbbentő az a magabiztosság, amivel olyanok akik hajót csak képen láttak, esetleg kiskorukban elvitték őket a szüleik a Hapcin egy viszibuszozásra , azonnali megtorlást, a teljes viziközlekedés rendjének megváltoztatását, a regnáló hatalom megbuktatását, a belügyminiszter lemondását és egyéb marhaságokat követelnek. Természetesen egy ember halála is pont eggyel több mint amennyi felett könnyű napirendre térni. DE. Ez is egy közlekedési baleset, azon kívül, hogy vízen esett meg, minősítésében nem különbözik attól ami naponta megesik a közutakon, hogy valaki elnézi a helyzete, esetleg szabályt vét. De AZT már mindenki megszokta. Úgy veszi, hogy természetes (holott ugyanúgy nem az mint ez). Heten meghaltak, hetet kimentettek a viziközlekedés környező részvevői, húszan eltűntek, nagy valószínűséggel azok is halottak és már valahol Szerbiában viszi őket a víz, vagy elakadt a hullájuk valahol, hogy mindet megtalálják e valaha is még az se biztos. Szörnyű. De pontosan ennyi ember meghal Magyarországon nagyjából egy hét alatt a közutakon (további kétszer ennyi egy életre megnyomorodik) és SENKI nem követeli, hogy a maximális sebességet korlátozzák 30 km/órára, hogy csak felfújt légzsákkal lehessen autózni, hogy az utakra ne szabadjon egy limitált mennyiségű autónál többet felengedni, hogy az autókat félévente kelljen műszaki vizsgának alávetni, hogy a közutakon kilométerenként legyen rohammentő, helikopterekre telepített sürgősségi ambulancia, műszaki mentőállomás és egyéb ötletek. Mert az Internet "szakértő" közönsége valami hasonlókat követel a víziközlekedésre. Legyen mindenkin mentőmellény ha hajóra száll, elmarasztalják a mentést ami lassú volt ( arra persze, hogy hogy lehetne kimenteni egy 7 másodperc alatt víz alá került hajó belsejéből az embereket senkinek nincs válasza), hogy sürgősen meg kell tiltani, hogy annyi hajó legyen a Dunán, hogy esőben sötétben ne lehessen hajózni és egyébként is csak olyan hajókat szabadjon vízre tenni amik nem tudnak elsüllyedni. Jómagam sokat irkáltam az elmúlt két napban különféle fórumokra, megpróbálva a félreértéseket jószándékúan, mégcsak nem is irritálóan kioktatóan korrigálva közzétenni, olyan ledorongoló válaszokat kaptam, hogy csak néztem ki a fejemből. Nagyjából ezt írtam ( ezt a HVG cikkéhez kommentáltam, melynek törzsközönsége az esetet kormánybuktatónak gondolta, de a szakmai részt tekintve mindenütt ez volt a lényege a mondandómnak) : " Én lennék az utolsó aki egy jó szót szólna a kivándorlástámogató tolvajpárt védelmében amennyiben azt jogos kritika illetné. DE EHHEZ okozatilag köze nincs sem a kormánynak, sem semmilyen hatóságnak. Ne süllyedjünk már le a fidesznyaloncok szintjére akik ha szarba lépnek akkor is a Gyurcsányszálat keresik. A vizirendőrök épp eleget macerálják a viziközlekedés résztvevőit, amit itt sipákolnak páran az pont olyan mintha a közutakon állandó fokozott ellenőrzést követelnének és minden autósbaleset után a belügyminiszter lemondását. Az, hogy amint hajóra száll valaki kötelező legyen nentőmellényt felvennie irreális elvárás, olyan mintha autóban kötelező lenne felfújt légzsákkal közlekedni. Nagyon szomorú dolog történt és meghalt a Dunán majdnem annyi ember mint egy sima nyári hétvégén az utakon, mégse követeli senki, hogy leálljon az autóforgalom minden péntek déltől hétfő hajnalig. Meg azt sem, hogy szabályozni kellene, hogy csak kevés autó mehessen az utakra. Térjünk már észre emberek!!"
Mintha a falnak beszélne az ember. Idézek egy választ egy hajós Fb oldalról: "Ha nincs tapasztalata nagyhajóval akkor ne szakértsen." Másik ugyanonnan: "Ha nem látott szakértőket, akkor jobban figyeljen, hisz az orbánista M1-ben nyilatkozott több alkalommal is hajózási mérnök, hajózási cég tulaja, stb. elemző műsorokba. Megszólalt a mentésben résztvevő szervek több szóvívője, szakértője. Akkor önnél nagy információs hiány van, vagy csak okosabb mindenkinél!" ( ezt egy olyan kommentáromra írta amiben azt kifogásoltam, hogy Karácsony Gergyely úgy nyilatkozott, hogy "valamennyi szakértő egyetért abban, stb" én meg hogy még egyet sem hallottam volna aki azt mondta volna, hogy a viziközlekdés szabályozatlansága okozta volna a balesetet) Ha már itt tartunk Karácsony Gergely is elengedhetetlennek tartotta (vagy mondták neki), hogy itt az ideje a saját pecsenyéjét sütögetni Tarlós István rovásra a havaria parazsán. https://www.facebook.com/karacsonygergely/videos/1233567590142672/ Elképesztő. Ezt írtam a Fb-ra " “Szakértők szerint a sétahajózás szabályozásának hiánya vezetett balesethez, még ha közvetett módon is” .... EGYETLEN szakértőt sem láttam, hallottam még így nyilatkozni. AZ NEM szakértés, amikor egy újságíró megkérdezi azt az ismerősét akinek a sógora egyszer már ült csónakban, hogy mi a véleménye az esetről. Még a politikusok is meghülyültek. Karácsony Gergely az első öt percben csakis butaságokat mond. 1. A Duna nemzetközi viziút, a rajta való közlekedést államközi egyezmények és nemzetközi előírások szabályozzák, nem Budapest főpolgármesterének dolga, felelőssége és hatásköre annak szabályzása. 2. A hajókat törvény szabályozta időközönként hatóság ellenőrzi (az más kérdés, hogy azt is felzabálta a pártpolitika), nem úgy van, hogy egy reggel felébred a főpolgi és azt mondja, "ugyanmá' ellenőrizze valaki a hajókat!". 3. A BKV hajóknak meg az alvállalkozók hajóinak semmi közük nem volt az esethez, egy SVÁJCI hajó ütközött egy magyar magáncég hajójával. Értem én, hogy kampány van, de 1. nem feltétlen szükséges MINDEN parázson az MSZP-Párbeszéd pecsenyéjét odamenni sütögetni, 2. a jobboldali idiótaság ellenszere nem a baloldali idiótaság, hanem az ÉSZ.. ami vagy van, vagy ezek szerint nincs. Mert az is vicc, hogy a TEK felügyeli a mentést. Szóval még a katasztrófavédelem sem elég megbízható hozzá. Nyilván aki jól bunyózik és lő az remekül ért a vizimentéshez is. És mindezt úgy mondom, hogy alapvetően szimpatizálok Karácsony Gergellyel, mert abszolút nem vagyok a kivándorlástámogató tolvajkormány és kiszolgálója, Tarlós István híve."
Egy reakció a tisztázó szándékú kommentáromra ezúttal az általam gyakran látogatott 444.hu-ról. Ezt is arra a fejtegetésemre kaptam, hogy ezt a balesetet amit emberi hiba okozott, sem műszaki, sem jogszabályi változtatás nem tudta volna megelőzni, ahogy a mentésre se lett volna mód egy hét másodperc alatt elsüllyedt hajó esetében: "De igazad van, csak azért mert lehetnek olyan balesetek, amikre nem lehet előre 100%-ban felkészülni, akkor hagyjuk is az egészet a picsába. Ennyi erővel baszki zárjuk be az összes iskolát, mert hát nem lesz az összes tanuló Nobel-díjas....Tényleg, hát a fasznak fejleszteni, fejlődni bármiben is? Fenének törekedni arra, hogy legközelebb egy ilyen baleset ne okozzon lehetetlen kihívást, hanem tudjunk mihez nyúlni?!
Hát hová vezetne az, ha tanulnánk egyetlen egy balesetből is?!"
Ezt egy ( a nicknévből valószínűsithetően) hölgy írta arra, hogy azt mertem leírni, hogy a környező utasszállító hajók azért nem tudtam menteni, mert alkalmatlanok rá, azt csak csónakból lehet: "a new yorki hudson glider esetében láttunk erre ellenpéldát. utasszállítók, kompok teljesen korrekt módon mentettek ki 155 embert a folyóból." Az, hogy válaszoltam neki, miszerint ott a repülőgép fényes nappal, jó időben, úszva maradt a vízen és órák voltak a mentésre, az emberek a gép szárnyán ácsorogva várták, hogy mint a stéghez, odaálljon bármi hogy átvegye őket, nem indította véleménye megváltoztatásár. Kitartott amellett, hogy hát én mondtam, hogy alkalmatlanok, na ugye hogy alkalmasak mégis. És még folytathatnám. Világ életemben megpróbáltam a szarba szöget verni de most se sikerült. Korunk egyre kevésbé alkot maradandót. A márványt, égetett téglát felváltotta a gipszkarton, az építőmestereket a művészek, a polihisztorokat a betanított segédmunkások, az írástudókat a kommentelők, a proletárdiktatúrát a bugrisdiktatúra a szocializmust meg a focializmus.
A végére valami megnyugtató, családom nőtagjai tévéznek.