Nem tudom mi lesz a világgal, de legalábbis Magyarországgal, ha kihalnak az öregek. Ugye azzal fejeztem be tegnapelőtt, hogy nyakamba veszem Budapestet és felkutatom a helyeket ahol anyagot remélek a villany-csónakmotor javításhoz. Kezdtem a rugóval a kefetartókhoz. A Baross utcában fél sarokra a 32-esek terétől van egy rugóbolt. A hölgy csak a fejét rázta. Persze azt magam is tudtam, hogy PONT olyat úgyse találok, de reméltem, hogy árul 0,6-os rugóhuzalt, aztán majd csinálok én olyat ami nekem kell, de azt mondta ilyennnel nem szolgálhat. Mondtam, "jó akkor mondja meg hol a műhely, majd szerzek onnan", mire ő meg azt mondta, hogy viszont a műhely nem adhat el nekem semmit csak a bolt. Na erről elbeszélgettünk egy darabig végülis elárulta hol a műhely sőt nagynehezen kihúztam belőle azt is, hogy juthatnék oda BKV-val, már készültem a nagy útra ( valahol a pokol farkán van Kőbánya külsőn) amikor megkönyörült rajtam látva elszántságomat és elárulta, hogy "deviszont a Kun utca 1-ben van egy bácsi aki rugókat készít egy pinceműhelyben esetleg azt megpróbálhatom". Na ez már sokkal jobban hangzott, a Kun u. a volt Köztársaság térről nyílik ( most már II. János Pál pápa tér, a "Köztársaság " büdös volt Fideszéknek, nyilván az is olyan komcsi dolog) csak egy köpés, ráadásul a Népszínház u. felől kell megközelítsem, oda meg úgyis mennék szénkefékért a 19 es számba ( nekem csak Műszéntermelő Vállalat a nevük, persze a privatizáció után valami más lett, de úgy vagyok vele mint a Schreiber néni a másodikról, neki is csak Horthy Miklós körtér maradt a Móricz Zsigmond körtér, ha nem hal meg szegény 30 évvel ezelőtt 86 éves korában, még megélhetné, hogy megint az lesz, ezzel a "Rokonok"-kal nagyon libsigyanús, nem igazán NER kompatibilis ez a Zsiga.) Szóval Kun u 1. pinceműhely, egy hozzám hasonló korú ( később rákérdezek, nálam 4 évvel idősebb, szóval 76 éves) fiatalember kalapálgat a satupadon, a műhely patyolattiszta, rend van és minimum 100 éves gépek még nemhogy az elektronika, de a hidraulika és pneumatika előtti világból, a frikciós hajtóműves stancológépet tán még eredetileg transzmissziós szíj hajtotta, magam is dolgoztam olyan esztergapadon az Üteg utcai technikumban ami ilyen szíjhajtásos volt. Na, mondom mi kéne, hamar szó értünk, elvonul a kolléga egy sublerrel, keresgél az anyagok közt majd lecsippent két karika drótot, méghozzá rozsdamentest, még azt is elmagyarázza, hogy miután lehajtottam a rugókat 180 fokon hőkezeljem, akkor lesz jó. ( hőfokszabályzós konyhai sütőben) és még pénzt se akart elfogadni az anyagért, ebbe nem voltam hajlandó belemenni, végülis azt mondta legyen egy százas én meg adtam kettőt és nagyon meg volta elégedve. Kicsit elbeszélgettünk még, aztán elbúcsúztam, szóval ha valakinek rugó kell csakis Kun u 1.
Megyek a szénkeféért, na nőre ilyet nem mondok, hogy szintén egy öreg, ráadásul ( na persze nem kérdeztem rá) azért nálam fiatalabb hölgy nagy készségesen segített beazonosítani a készletből a nekem legjobban megfelelőt, lettek keféim is és még itt is jól elbeszélgettünk, merthogy a hölgy régi Pannónia motorkerékpár fan, azonnal képeket mutat a telefonján az oldalkocsis antikvitásaikból amiken a férjével motoroznak, de bevallja a Panni robogót szereti a legjobban.
Innen a Színyei Merse u. 14-be vezet az utam, ott, kell e mondjam, szintén egy bácsi szolgált ki tömítésekkel, hogy mi lesz a világgal ha mindenütt fiatalok fogják csóválni a fejüket a pult mögött, hogy " ez sincs meg az sincs" nem tudom, bár van egy olyan sejtésem, hogy a "mindent megreparálok" generáció is velem hal ki, a következő már mindenből úgyis újat rendel a neten, boltosra, pláne alkatrész kereskedőre nem lesz már szükség, műhely meg legközelebb úgyse a Kun utcában lesz hanem Sanghajban.
Mindazonáltal az örömöm egyelőre nem felhőtlen, amire azt hittem, hogy a legegyszerűbb lesz venni, az a szimering a propellertengelyre, ugyanis olyan egyedi méret, hogy semmiféle európai szabványnak nem felel meg, most tesztelem a régit, ezt úgy csinálom, hogy a helyére dugtam a tengelyt, a külső oldalra meg beragasztottam egy méteres csövet, feltöltöttem vízzel, időnként megforgatom a forgórészt, ha reggelre se csökken a vízszint a színültig töltött csőben akkor a szimering jó, a víz nem ott hatolt be a motorba, hanem a pajzsot tartó csavarok feje alatti kis filléres "O" gyűrűkön át amikből lusta volt újat venni aki korábban szétszedte és összerakta a motort, hogy törne le a keze.