Tegnap felemeltem a Tequilát a sólyakocsiról. Azért ez nem egy könnyű hajócska a dupla fenekével. Amúgy nem baj, nem horpadozik a héj szóval van benne anyag. Előbb az orrát emeltem meg, mielőtt a fartükrön lévő vízleeresztő csavart kihajtottam meglehetősen aggódtam vajh mennyi víz jön ki a kettős fenékből, de legfeljebb ha 5-6 liter csorgott ki, szóval biztos nincs luk a hajó fenekén, ennyi bárhol bejuthatott az alatt a két év alatt amióta nálam a hajó és egyfolytában szabadban áll, de az is lehet, hogy még sokkal előbb folyt bele, akár a leeresztőcsavar mellett. Meglepő módon egészen rendes a feneke, biztos hogy nem volt algagátlózva legalább 10-15 éve és alig volt rajta valami vegetáció, pl kagylók, szivacsok, amik a munkacsónakot szinte pár hét után beborítják sehol. A svert jó rozsdás, azt biztos ki kell valahogy húznom belőle és lekezelni és a testet is le fogom festeni.
De a legfőbb dolog egy rendes kormány, merthogy ez volt neki idáig. Nem tudom hogy született, de hogy nem ide való az biztos. Semmi baj egy, a tükörre szerelt külkormánnyal, ilyen van pl Amapolán is, meg rengeteg jollén, pl a Mákvirágon, vagy az általam korábban épített és hőn szeretett 25-ös jollén is, de ezen a visszametszett fartükrön úgy áll mint tehénen a gatya. Ráadásul ahogy meg van csinálva.... De túl az esztétikán, használhatóság szempontjából is teljesen rossz konstrukció, ugyanis a felület súlypontja messze a tengelyvonal mögött van, ezért erős szélben a kormányon ébredő erő karja indokolatlanul nagy, ezt a kormányosnak kell erővel legyőzni, a lemeztákolmány ami a kormány tengelyét tartja görbedezik kormányzás közben, az egész szerkezet statikailag elhibázott. Oktatóhajó korában ez persze nem volt jelentős, évekig néztem Amapola építése közben ahogy használták fent a Kvassaynál, már hármas szélben bereffelték a grószt hogy ne dőljön a hajó, nem volt szó jelentősebb kormányerőkről, kiülőgurtni se volt a hajóban, meg kormányhosszabbító se a kormányrúdon, a vitorlás oktatás nem arról szól, hogy hogyan kell vitorlázni, hanem hogy hogyan kell levizsgázni. Jellemző a vizsgára, hogy ahogy a "kis" Fluck Jenci mesélte ( a "nagy" a papája volt isten nyugtassa, de a "kis" Jenő is már 50 körül jár, döbbenet, ahogy ezek a gyerekek öregednek), hogy a vizsgán arra a kérdésre, hogy mit kell tenni ha erősödik a szél, nem az a helyes válasz, hogy kiülöm a hajót, hanem az, hogy reffelek. Persze a vizsgázók és vizsgáztatók egyaránt kajütös, legalább 30 lábas hajókban gondolkodnak, de aki kishajóban nem tud vitorlázni az nem tud vitorlázni, akármekkora hajóra is van papírja.
Naszóval ere kell valamit kitalálnom ami szép és jó. A tükörre nem tehetem, mert az ugye ferde, méghozzá ellenkező irányba mint kéne. Ha bármit építek is rá (ahogy az ismeretlen előd tette ezzel a lemezkonzollal), az randa, nem illik az amúgy elegáns vonalú hajótesthez, olyan mintha a menyasszony seggéből nőne ki csokor. Ha a hajótest hátsó harmada alá teszek egy kormányt aminek a tengelyét átvezetem a fenéken és a decken egy beépített tönkcsövön át mint a kielereknél szokásos, akkor elvész a kormány vízen való leszerelhetőségének lehetősége, ami ennél a jollénál (is) rendkívül fontos, mert a hajó sólyázásához az itteni sekély vízben elengedhetetlen. Szóval olyan kormány kellene, ami nem a tükrön van, hanem a hajó alatt és mégis fel és leszerelhető vízbemerülés nélkül. Akinek van ötlete közölje bátran, egy elképzelésem nekem is van, de nem akarom befolyásolni a brainstormingot, hátha valakinek van egyszerűbb és jobb, mert ami pillanatnyilag az eszembe jutott az kissé komplikált.