Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.
  • A Tengerész: @KAMA3: Az valóban mese habbal, hogy ilyen egyszerű szerszámmal le lehetne feszegetni a deszkákat.... (2024.04.04. 01:34) Kedd.

Linkblog

Kedd.

2016.08.16. 23:17 :: A Tengerész

8.-án hétfőn este mit sem sejtve tértünk nyugovóra. A hajó egy kicsit jobban viháncolt mint előző nap, azt is láttam partraszálláskor, hogy emelkedett a vízszint, de ennek nem tulajdonítottam különösebb jelentőséget. Pedig kellett volna. 24 óra alatt másfél métert emelkedett a Duna vízszintje. Hajnali fél háromkor erős rángatásokra ébredtem. Mint kiderült J már régóta fent van és retteg. A megnövekedett vízmennyiség jelentősen felgyorsította az áramlás sebességét és érdekes módon a korábban kiengedett hosszabb horgonylánc nemhogy csillapította volna (minden tanítással ellentétben) a hajó mozgolódását, hanem a horgonyzóhelyünk speciális adottságainak következtében ( kis sziget mögötti erős turbulencia) még növelte azt. A hajó megindult oldalt, teljesen keresztbe állt a folyásirányon, majd amikor kifeszült a lánc egy hatalmas rántással átvágott az ellenkező oldal irányába, ahol megismételte ugyanezt. Így ment ez folyamatosan, úgy percenként, vagy tán még sűrűbben jelentkező rángatásokkal, de olyan erőssel, hogy kapaszkodni kellett, hogy az ember talpon tudjon maradni. Ennek fele se tréfa. Az ember ugye bízik a saját maga készítette horgonyban, bízik a 10-es láncban, bízik a saját készítésű láncstopperben ( nem a horgonycsörlő tartja a láncot, hanem egy szerkezet ami közrefog egy láncszemet), de az, hogy úgy 18 tonnányi tömeg percenként ekkorát ránt mindezen, az idegtépő dolog, senkinek nem kívánom az érzést. Az emberben felmerül, hogy valami törik, szakad és akkor a hajó elszabadulva rohan a sötétben, verődve parttól partig, törik kormány, hajócsavar és még a fene tudja mi történhet. Felöltöztem és elszántam magam egy motorindításra, bár a vaksötétben fogalmam se volt, hogy miképp húzok horgonyt ilyen rángatás közepette és állok megnyugtatóbb helyre, már ha egyáltalában találok olyat. Egyelőre J-t nem alarmíroztam egy manőverhez, lett egy elképzelésem, nem a valaha is tanultakból, mert ilyen tapasztalásom soha nem volt és még a Kádár féle "Hajósmesterség" című könyvben se olvastam hasonlót ( pedig abban még a dobóháló kötése is benne van), inkább csak spekuláltam. Kihajtottam előbb egy keveset a kormányt balra, hogy a biztonságosabbnak vélt, mélyebb vízzel kecsegtető jobbpart felé távolodjak el a turbulens áramlás tengelyétől. Majd gyorsan visszatekertem, mert a helyzet rosszabbodott, villámsebesen kezdett a hajó teljesen keresztbe állni. Erre  megpróbálkoztam jobbra kihajtani. És csoda történt. A hajó az enyhén jobbra kihajtott kormánnyal jobbra ment a horgonylánc vonalától, azt szinte teljesen merőlegesen keresztbe az áramlásra kifeszítette, majd megállt a balpart fáihoz egészen közel, távol az örvénylő rohanástól. A kormány finom állítgatásával, de mindvégig jobbra állásban a hajó mozgása tökéletesen megnyugodott, létrejött egy önszabályozó erőrendszer, a horgonylánc a hajó orrát erőteljesen balra húzta, míg az áramló víz okozta kormánylapátra ható erő a hajó farát ugyancsak balra nyomta,  azaz az orrát jobbra kormányozta.  Amelyik erő volt éppen erősebb, addig fordult a hajó abba az irányba az áramlás hossztengelyétől, amíg létrejött ismét az egyensúly. A hajó szép nyugodtan állt a sebesen rohanó, de a sziget turbulenciájától nem zavart lamináris áramlásban, hossztengelyétől mindössze tán ha 5-10 fokokat legyezgetve mindenféle rángatás nélkül. Persze mindeközben eszelősen figyeltem a mélységmérőt, mert az egész megoldás sarkalatos pontja az volt, hogy mennyire van vízmélység a balparton, de szerencsére 3,90-nél  megállt a csökkenés. Egy darabig gyönyörködtem benne, hogy milyen szép nyugodtan ( valahogy úgy éreztem, hogy elégedetten) viselkedik a hajócskám az éjszakában, majd visszavetkőztem és bebújtam az ágyamba. J ekkorra már békésen aludt és én is azonnal elaludtam a nagy ijedtségre ( igen, kicsit én is be voltam sz@rva, csak feléje mutattam blazírt közönyt), fényes délelőtt volt mire felébredtem.

Az izgalmas hajnal után békés nappal következett. Viszont a rádió folyamatosan ijesztgetett a szerdától várható erős lehűléssel, plusz záporral, zivatarral, viharos széllel. Ha csak ketten lennénk, bármit átvészelünk, van vizünk, villanyunk kajánk, olvasnivalónk, keresztrejtvényünk és Scrabble-ünk, de az állatkert nem boldog a bezártságtól, a kutyát meg naponta legalább kétszer partra kell vinni dolgavégezni, na ehhez meg nekem nincs kedvem zuhogó esőben, viharban csónakkal. Végülis itt vagyunk a "kertek alatt".  Gyors elhatározás, rövid konzultáció J-vel és irány Tass. Az este 7órás zsilippel kelünk át az RSD-re, Makád magasságában még egyet éjszakázunk horgonyon és másnap még szép időben kikötünk az "anyakikötőben" a házunk előtt. A piactér előtt elhaladva SP készít rólunk egy kis filmet, kár, hogy csak okostelóval készült, az automata nem tudja megfelelően túlexponálni az ellenfényes képet, de azért látszunk. J kormányoz én meg pöffeszkedek a hokedlin a hátsó felépítmény tetején. Hát ennyi volt az idei túra.

https://www.youtube.com/watch?v=rKDV0AMXAoE&feature=youtu.be

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr1210416278

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hitvantanyitto.blog.hu 2016.08.17. 16:24:57

huha
ez adrenalinosan hangzik

Sün77 2016.08.17. 22:52:46

A házikedbencek komolyabb hatással vannak egy család életvitelére, mint a gyerekek. Tényleg! Gyerek! Leányod hogy van? Egyébbként a túra rövidsége miatt ne legyen hiányérzeted. Azt tetted, amit akartál, akkor amikor jónak láttad. Szabad nyugger módra. A kortársaid max a parkba mennek le sakkozni. Szép volt Vili! Sün

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2016.08.18. 07:45:14

@Sün77: Hehe...lehet nektek is kellene még egy kutya meg egy macska? Lányom javul. Lassan, de (remélem) biztosan. Otthon van, pihenget, remélem nem lesz maradandó a sérülésből semmi. Mindenesetre az időjárásváltozásokat egyelőre nagyon megérzi. Nincs hiányérzetem, sőt, nagyon elégedett vagyok, az pl. hogy másnapra, hogy megjöttünk reggel 9 fok volt elégedettséggel tölt el, hogy jól döntöttünk amikor hazafelé vettük az irányt, ahelyett, hogy eredeti tervem szerint lementünk volna még legalább Hartáig. Mit kezdtünk volna ott a fagyoskodáson kívül?
süti beállítások módosítása