Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: :) Hajón jelenleg csak alszom, mégcsak nem is fűtök, meg minden ami kell hozzá.... (2024.12.23. 07:46) Vasárnap.
  • A Tengerész: @solidarity1: Köszi! Azóta eltűnt a hajó és a világ proletárjainak se sikerült egybesülni a vörös ... (2024.12.18. 12:23) Vasárnap.
  • A Tengerész: @Sunny Days: Nem tudtam pontosan hogy néz ki, csak úgy nagyjából kitaláltam. De hát ugye Google a ... (2024.12.12. 08:34) Szerda.
  • starace: @A Tengerész: Köszönöm a választ, örülök már előre a folytatásnak! (2024.12.10. 17:23) Csütörtök.
  • A Tengerész: @KAMA3: Köszi....mostmár tökmindegy. Valszeg elbasztam. Elsősorban el kellett volna mennem az orvo... (2024.11.25. 22:30) Péntek.

Linkblog

Péntek.

2016.02.19. 22:48 :: A Tengerész

Na kérem, túlaggódtam a dolgot. Szilárd meggyőződésem volt, hogy ehhez a csaptelephez nem fogok gyári alkatrészt kapni Magyarországon. Ugye hajóra való cucc, ráadásul régi, uraságtól levetett holmi, RP barátom amikor átalakította a 42 lábas Hallberg Rassyját, megszüntette az egyik fürdőszobát, hogy helyette nagyobb legyen a háló és elférjen egy íróasztal irodának, akkor vált feleslegessé és elküldte nekem ezt a spéci, amúgy akkoriban hibátlan, tán nem is túl sokat használt csaptelepet, ami alapban kézmosó, de kihúzva zuhany. Namármost legalább 25 éves holmi, szóval vajmi kevés reményt fűztem hozzá, el voltam készülve a legrosszabbra, teljes cserére, akár, de legalábbis valami improvizációra. De azért mondom megfutom a kötelezőt, kigoogliztam a Grohe márkaszervizt  a Váci úton. Már a megtalálás se volt biztató. Egy társasház pincéjében, elvarázsolt kastélyszerűen megközelíthető az épület hátoldala felől egy rácsos, majd egy bádog rejtekajtón át, kacskaringós lépcsőkön, szóval nem épp egy világcég országos központi márkaszervize megjelenés, inkább Lajos bácsi barkácssufniját sejti az ember mire odajut. Mutatom a beteget az embernek, vajmi kevés reményt fűzve a dologhoz, inkább azt rebesgetve, hogy mi van amivel helyettesíteni lehetne, de ránéz, aszongya "igen, a kihúzható mosogató gégecső" (ezt már hallottam itt a ráckevei boltban, de az nekem nem volt jó, mert Kludihoz való volt), odanyúl a polcra és kiteszi elém pont ami kell. Mondom mostmár csak az árával borzasszon el, megtette, nekem könny szökött a szemembe aminek a fele azért örömkönny volt, hogy sikerült kapnom, kifizettem, ma beszereltem, tökéletesen működik, megyek is mindjárt zuhanyozni  (amúgy mindenféle bajaim voltak, hogy a házban kellett fürödnöm két napig, mert nyáron mégcsak kimegyek meztelenül a hajóra aludni zuhany után, este már egy lélek se jár a parton, de most felöltözni, hogy utána a hajón meg levetkőzzek macerás) Ha már Pesten jártam és ha már kaptam Emailben ingyenmeghívót a Boatshowra, kinéztem oda is, hát nem volt nagy durranás idén se. Tudom most aki olvassa mondhatja azt, hogy nekem már a sz@r is keserű, van is benne igazság, a motorcsónakok egyáltalán nem érdekelnek, ahogy nem igazán érdekelnek már a szuper vitorlás sporteszközök se, biztos mert öreg vagyok már és eleve retro lélek. Na amiért mégis öröm volt kimenni, az ismerősök. Arra számítottam, hogy egyrészt nem fogok ismerőst látni, az "én időm" rég volt, azóta a sport generációt váltott, ha meg látok akkor kínos lesz, hogy nem ismernek már meg, oly régen távol kerültem már a sportvitorlázástól, meg egyáltalán a hajósvilágtól, ehhez képest az első aki rámvigyorgott a Scholz Imre, aki azért nem kis név a hajóépítésben és akár akkor se lenne neki kötelező rámköszönni, ha emlékezik is rám, de szemmel láthatóan örült nekem és megtisztelt azzal, hogy kiöntötte a szívét is. Na megyek tovább, nédda mégegy ismerős Vágujhelyi  Feri régi Mahartos kolléga, az ő cége árulja, szervizeli Magyarországon a Furuno készülékeket, na egymás vállára borulunk, majd jót beszélgetünk, mutat egy olyan radart, ami bluetoothon keresztül okostelefonra (!!) ad radarképet 15 mérföld hatótávolsággal. A hülye is tudja használni, bár Magyarországon (ugye mi komolyabb vízi nagyhatalom vagyunk mint mondjuk Nagy-Britannia, az USA, vagy Ausztrália) a radar külön vizsga és engedélyköteles. Aztán összefutok még a Dömel Vilivel, ( SZU-ban végzett hajómérnök aki a hajó terveimet szakfelülvizsgálta annakidején), a Vígh Janival aki a mókás kis hajócskájával és gyermekével volt látogatóban nálunk a nyáron és amúgy a Szökőár ipari búvárcég gazdája, Rick Csaba az International hajófestékek magyarországi képviselője faképnél hagyja az üzletfeleit, hogy kezet rázzon velem és arról érdeklődik hogy vált be az esernyő, a "Mösze" (Mészáros Tibor, de ki hívja így??) jön szembe velem egy kanyarban, szóval meg kell mondjam lehet abban valami, amit J mond amikor kétlem, hogy valaki valahol rám ismer, "ne reménykedj benne, aki veled egyszer találkozott az emlékszik rád". Kétes dicsőség, de úgy döntöttem örülök neki.

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr198405270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akiga 2016.02.20. 21:28:38

Én is voltam a boatshown. Mindig az derül ki számomra, hogy ez a magyar hajós-vitorlás biznisz olyan kicsi piac, hogy ha ismersz 1-2 embert, már mindenki máshoz van kontakt ezzel. Ez egy kicsi ország, benne pedig egy még kisebb piac.

Kis ember 2016.02.21. 00:52:49

Vilmos, mint szakembertől kérdezek valamit.
Ugye most itt nyomatják ezerrel az olimpiát. tegyük fel, hogy nem az előkészítésből akarnak csak lopni, hanem a megvalósításból is és beleállnak ebbe az őrültségbe.
Hol fogják megrendezni a vitorlás versenyszámokat? Építenek egy tengert?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2016.02.21. 08:10:37

@Kis ember: Balaton tökéletesen megfelelő. Számtalan EB, VB bizonyította. Bár ez lenne a legnagyobb gond az olimpiával! Nagyon félek ettől a projekttől. meggyőződésem, hogy a magyaros csodavárás része, mi nem a kitartó munkával, szorgalommal, okossággal leszünk sikeresek, hanem világkiállítástól, futball EB-től, olimpiától és egyéb lottóötösöktől leszünk szépek és gazdagok. Hogy egy igazi nemzettagot idézzek a 444 kommentfaláról, azt írja: "azért lesz jó ha mi rendezünk olimpiát, mert a libsiket megüti a guta".

abraxas 2016.02.22. 09:59:25

Bödöcs Tibornak volt egy megfontolandó javaslata ez ügyben:
Mielőtt olimpiát szeretnénk rendezni Budapesten, előbb egy átlag hétköznap zökkenőmentes lebonyolítását kellene abszolválni előbb. Lássuk be, az még odébb van :-/

abraxas 2016.02.22. 10:00:39

@Kis ember: nem hajózol mostanság? Rég blogoltál!

Kis ember 2016.02.22. 19:36:35

@abraxas:
Hajózom-hajóztam, de nem volt kedvem írni. Nem tudtam, hogy a széles néptömegek igénylik. :D

abraxas 2016.02.22. 20:16:50

@Kis ember: Hááát, a néptömegeket nem tudom, de én szívesen olvastam a kalandjaid :-)

Jonathan 2016.02.23. 07:22:39

Hello Tengeresz es Blogfüggök :)
Töprengtem, hogy ki tudna nekem kompetens valaszt adni leendö villanyaszati megoldasra, hat ki is lehetne erre megfelelöbb ember, mint Vilmos! (es persze eme szereny kis Közösseg)
Kerdesem a következö: szeretnek a hajon kiepiteni a 220V-os halozatot. Egyreszt normal parti betaprol, masreszt egy 2KW-os inverterröl kapna a "szaftot". Namarmost szeretnem egyazon installaciot felhasznalni hajon belül mindket forrashoz. Hogy ne legyen gubbanc, szeretnek egy olyan kapcsolot beepiteni, ami mondjuk bal allasban parti aram, kozepen megszakit, jobb allasban inverterrel köti össze a halozatot. Milyen kapcsolo lenne erre a celra alkalmas, avagy hogyan oldanatok ezt meg egy hajtü es ket beföttesgumi segitsegevel? :D
Varom az izgalmas valaszokat! Ertekelesi szempont: egyszerü legyen, "kici-occo" es ne igenyeljen atomfizikusi ismereteket a beszerelese. A nyertes palyazok között zavartalan napsütest sorsolunk ki a nyaron! :)
Köszönettel: Jonathan.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2016.02.23. 08:29:08

@Jonathan: Nekem ilyen van. shop.villamossagidiszkont.hu/termekek/6127/ganz-kk1-32-6008-iranyvalto-kapcsolo 1-es állás parti táp, 2-es állás benzines aggregátor (nem használok invertert, utálom a rossz hatásfok miatt, inkább minden készülékem 12 V DC), a nulla természetesen kikapcs. Mondjuk az aggregátort még nem vettem meg, de ez most nem érdekes. Vannak egyéb fontos dolgok, pl ki kell jelezni a biztonság kedvéért a nulla és fázisvezeték azonosságot a part és a hajó közt. Ennek ugyan nálad műanyag hajónál nagy jelentősége nincs, nem úgy mint nálam a vashajónál, ahol a nulla össze van kötve a fém hajótesttel, de a rend az fontos. Aztán be kell tenned egy fí relét is a parti tápba.

Jonathan 2016.02.24. 14:22:32

@A Tengerész: Koszonom valaszod Vilmos! Epp ilyenre gondoltam en is! Megkerdeztem a forgalmazot, hogy alkalmas e a szerkezet a celjaimhoz es azt mondtak hogy nem, es kellene hozza meg ket magnesrele.... Na ezek utan ugy dontottem, hogy legkozelebb olyantol kerdezek, aki tudja mirol beszel!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2016.02.24. 17:46:32

@Jonathan: Nyilván úgy gondolta a tanácsadó, hogy ezzel a kapcsolóval csak két mágneskapcsolót vezérelsz, amik aztán kapcsolják a kiválasztott tápot. Ha már mágneskapcsoló, akkor viszont elég egy is és kapcsoló egyáltalán nem kell. A fogyasztókhoz menő dugaszolóaljzatok a mágneskapcsoló nyitóérintkezőjére vannak kötve, aminek a másik pólusára meg az inverter 230 V DC kimenete. A mágneskapcsoló behúzótekercse meg a parti tápra van kötve, ahova a záró érintkező is. Ha megjelenik a parti táp, a mágneskapcsoló behúz a nyitóérintkező elbontja a kapcsolatot az inverter kimenetével és a fogyasztókat a záró érintkező rákapcsolja a parti tápra. Kicsit elegánsabb mint a kézi kapcsoló, mert automatikus. De plusz egy hibaforrás, a mágneskapcsoló mindig halkan zümmög, ez a vájtfülűeket zavarhatja, célszerű külön lámpával kijelezni épp miről megy a hajó, mert ha mégse hallja az ember a zümmögést, örök kérdés "miről is megyünk most, partiról, vagy inverterről?"A kapcsolóra meg ránéz és látja. Én ilyen spekuláció végeredményeként választottam a kapcsolót. Nem rajongok az automatikusan működő dolgokért, mert mindig az romlik el először. De ez egy maradi álláspont, RP barátom meg mindet automatizál a hajóján, pl magától öblít egy kiválasztott program szerint a klotyója, szívja ki a bilgét a szivattyú, indul-leáll ami csak lehet és esküszik rá, hogy neki soha nem romlik el semmije. Szóval tágasak a lehetőségek.
süti beállítások módosítása