Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • solidarity1: Ezt írd be a keresőbe: site:amapola.blog.hu korcsolyázás (2024.12.23. 18:24) Hétfő.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: :) Hajón jelenleg csak alszom, mégcsak nem is fűtök, meg minden ami kell hozzá.... (2024.12.23. 07:46) Vasárnap.
  • A Tengerész: @solidarity1: Köszi! Azóta eltűnt a hajó és a világ proletárjainak se sikerült egybesülni a vörös ... (2024.12.18. 12:23) Vasárnap.
  • A Tengerész: @Sunny Days: Nem tudtam pontosan hogy néz ki, csak úgy nagyjából kitaláltam. De hát ugye Google a ... (2024.12.12. 08:34) Szerda.
  • starace: @A Tengerész: Köszönöm a választ, örülök már előre a folytatásnak! (2024.12.10. 17:23) Csütörtök.

Linkblog

Szerda.

2015.06.10. 22:14 :: A Tengerész

Hát itt van a pici.15_6_10_1.jpg

Nem volt felhőtlen a szállítás. A szó szoros értelmében, nemhogy felhős, de olyan iszonyatos zivatar volt a hazaúton, amit rég láttam. Sün segített ki, örök hála neki a szállításért, szerzett egy nagyobbacska hajószállító utánfutót, kényelmesen ráfért a 470-es, még az árboc se lógott ki. Már odafelé Fűzfőnél elkaptunk egy kiadós zivatart, szerencsére amire Almádiba értünk már csak szemerkélt. Visszafelé alighogy elhagytuk Akarattyát leszakadt az ég. Olyan felhőszakadás tört ki kiadós jégesővel, hogy az autópályán legtöbben félreálltak. Hosszú életem során tán kétszer tapasztaltam ilyen komoly zivatart és jégesőt autózás közben. (Hajóval emlékeim szerint többször is, egyik különösen emlékezetes volt, bemenekültem előle a 25-ös jolléval a nádba és épphogycsak leponyváztam amire kitört a zegernye.) Mi olyan 20-szal ballagtunk békésen, leggyorsabb fokozatra kapcsolt ablaktörlő mellett is gond volt a láthatósággal. Szinte végig kitartott az eső, Még Dunavarsánynál is jócskán esett, Kiskunlacházánál váltott szemerkélőre és csodák csodájára Ráckevére érve elállt. Mit mondjak mázlink volt, nem lett volna egy leányálom esőben leszedni a rakományt. Kiöntöttünk a hajóból úgy 100 liter vizet és hárman aránylag könnyen le is vettük a trélerről, egyelőre az utcán van, mert behozni a telekre nem volt hely a szűk utcában rátolatni az utánfutóval, a saját sólyakocsijának meg az egyik kereke defektes, alighanem sokat húzogathatták ilyen lapos kerékkel, mert a külső is tönkrement, elvittem a gumishoz, azt ígérte megoldja. Amíg nincs kerekem addig nem tudom behozni, mondjuk nem nagy gond ezen a környéken nem kell tőle tartani hogy lerabolják ami mozdítható. Amúgy elkezdtem megkopasztani a testet, ahhoz hogy kijavítsam a héjon a hibákat nem kell, hogy ott lifegjenek a kötelek. Nem lesz túl sok munkám vele. Elől a deckben van, egészen pontosan inkább csak volt. két kompasz, így néz ki az egyik,15_6_10_2.jpga vihar leszaggatta a ragtapaszt róla amivel korábbi gazdái elfedték, Érdekes módon még ebben a búrátlan félig széthullott állapotban is stabilan mutatja az északot. Ezeket megszüntetem, sétahajónak nem kell a kreuzhoz taktikai kompasz.  Aki egyértelműen örül a hajónak (rajtam kívül persze) az C. Belemászott, minden zugba beszimatolt, minden kötélre rávetette magát amit csak mozdítottam, a légszekrények ablakaiba is bebújt, a száradni kiakasztott vitorlákat is megtámadta szerencsére úgy tűnik nem kieresztett karmokkal, a legváratlanabb helyekről tört elő, 15_6_10_4.jpgamikor már mindent felderített akkor csak méltóságteljesen kihúzva magát, ücsörgött a decken felügyelve az utcát.

Mindenféle csinos (és csíntalan, de pont ez a jó benne, itt még nincs az a kibírhatatlan neodzsentri/exproli procc mint Balatonon) hajócskák jönnek-mennek. (Háttérben a "Fregatt Pub", aki nem tudja Mihalik Peti megvette még tavaly, azóta keményen dolgozik a felújításával nap mint nap, egyszer csinálok majd egy bemutatót a belsejéről, nagyon szépen alakul, csak a határidőkkel áll úgy ő is mént én a magaméival, eredetileg 2014 Szilveszterre tervezte a nyitást, de még nincs egészen kész.)15_6_10_3.jpg

J nem rajong érte, hogy trapézolnia kell majd, bár felpróbálta a mellényt, Flóra ( ő a szomszéd kislány) viszont piszok lelkes.

Visszatérve a 470-esre, az előző tulaj és felesége szomorkodva búcsúzott a kedvestől, ami időhiány, másirányú kötelesség diktálta elfoglaltság miatt lett használatlan. Mondtam az eladónak, hogy ez a  szülinapi ajándékom magamnak, merthogy a jövő hónapban leszek  70 éves, mondta, hogy ő meg akkor lesz 40. Megígértem neki, hogy amikor ő 70 lesz akkor én meg 100, ha netán már nem lesz ingerenciám 470-ezni, akkor visszavásárolhatja.

Beteszek még két képet ide Jonathannak. A Bahamákon a fekete fiúk így vitorláznak kreuzban.

18racing-300.jpg

95famregatta674.jpg

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr497532704

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jonathan 2015.06.11. 05:11:58

Szerintem Vilmos, te 100 evesen veszel magadnak (+J&C) egy komolyabb versenyhajot.

Mi a banat az a "trapezolas"? Csak ugy autos nyelven, egyszerüen valaki?

Szep nyari orkankabatot mindenkinek: Jonathan

Birkanyírás 2015.06.11. 06:19:56

@Jonathan: kiállni a hajó oldalára az árbóc tetejéről levezetett kötélen lógva, ellentartani a vitorlába kapaszkodó szélnek. Nincs tőkesúly, ami függőlegesen tartaná az árbócot. :).

Jonathan 2015.06.11. 07:35:27

@Birkanyírás: @Tengeresz: Köszönöm a valaszt. Egyetertek Juditkaval!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2015.06.11. 07:54:06

@Jonathan: Persze csak löködős, forgolódós szélben macerás a trapézolás. Ha egyenletesen erős a szél és nincs éppen forduló, akkor kifejezetten kényelmes. Mi a 25-ös jollét is trapézoltuk. Amikor volt egy "Kék szalag", vagy más hosszú menetes verseny, egy csapáson akár órákat, a Straub Ákos mancsaftom a 100 kilójával kiállt a "Tengerész" dörzslécére és majdhogynem elaludt unalmában. A kormányosnak olykor sokkal többet kell sportolnia hasizommal a beakasztott lábával a gurtniba kiülni a hajót.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2015.06.11. 07:59:35

@Jonathan: Van még a trapézolás helyett egy megoldás, ide nem tudok képet beszúrni, ezért a post végére tettem.

Jonathan 2015.06.11. 08:04:19

@Tengeresz: Hm... Erteni ertem, de ha bejön egy pöff, vagy szelarnyekba fut a hajo, akkor a mancsaft elmegy fürdeni? :)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2015.06.11. 08:25:16

@Jonathan: Egyrészt igen, figyelgesd olyan 2:15 környékén www.youtube.com/watch?v=KCsxbXPaWQ8 , másrészt azért próbálja elkerülni ha végignézed. (Amúgy a történés az, hogy a fürdés előtti másodpercekben maximálisan kint van a trapézon, ennek ellenére veszélyesen megdőlnek, ezt kivédendő, a kormányos egyrészt lóg hasizommal kifelé mint az állat, aztán látva, hogy ez is kevés, kissé felmegy a hajóval, hogy csökkentse a dőlést, de miután most ehhez a lecsökkent megdöntő erőhöz meg nagyon kint van a mancsaft, azonnal fürdik. Persze mindez a másodpercek töredéke alatt zajlik.) Szóval van az a fajta vitorlázás, ami kicsit másabb. És nekem valahogy elkezdett hiányozni.

Jonathan 2015.06.11. 08:27:33

Most ugy elkepzeltem, ahogy a szombat delelötti bevasarlasrol hazafele kreuzoltok, te kormanyzol a vizfelhöben, Juditka pedig egyik kezeben a cekkerrel, (melyböl a liba nyaka log kifele petrezselyemgallerral), masik kezevel kapaszkodik az arbockötelbe ... :D

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2015.06.11. 08:31:17

@Jonathan: Ja és a pöff nem lehet a fürdés oka, hacsak nem a borulásra gondolsz, hanem a hirtelen luk a szélben. De a 470-esben az a jó, hogy egy borulás nem katasztrófa mint mondjuk a 25-össel (kétszer borultam, álmaimban ne jöjjön elő), borultál, felállsz és mész tovább. Hacsak nem hideg túlzottan a víz nem nagy ügy. Persze úgy kell elindulni, hogy semmi ne legyen a hajóban amiért kár ha elúszik. És addig nem teszem le amíg az összes légkamrát megbízhatóan nem teszem vízhatlanná.

Jonathan 2015.06.11. 08:36:16

@Tengeresz: Remelem a "refitting" folyamatat vegigkövethetjük majd a bloggon!

hitvantanyitto.blog.hu 2015.06.11. 10:07:37

"Most ugy elkepzeltem, ahogy a szombat delelötti bevasarlasrol hazafele kreuzoltok, te kormanyzol a vizfelhöben, Juditka pedig egyik kezeben a cekkerrel, (melyböl a liba nyaka log kifele petrezselyemgallerral), masik kezevel kapaszkodik az arbockötelbe ... :D"

@Jonathan: ez nagyon jo :D

abraxas 2015.06.11. 13:29:11

@hitvantanyitto.blog.hu:
Egyet értek, különösen a petrezselyem gallér tetszett :-)

sapatag 2015.06.11. 16:58:46

@A Tengerész: Vili bácsi, ha majd te kapsz nap pöfföt a 470-essel, ne felmenni próbálj, hanem engedj rá! És csináld meg a schwert gumit, hogy ne úgy jöjjön befele a víz a hajóba a kasztniból mint a videón:)

sefotos 2015.06.11. 21:00:37

Vili, gratulálok!
Magam csak őrzöm a B jogsit, de majd 30 évet kihagytam. Volt egy Asszolj, magam hoztam haza Moszkvából utánfutón, de eladtam inkább. Meg keveset mentünk egy orosz felfújható katamaránnal, már az sincs meg. A 3 személyes túrakenu lóg a garázsban felkötve, kellene használni.
Üdv. (Okostojás - sárkányrepülőéktől)

deckard_r 2015.06.12. 10:44:21

@A Tengerész:
Pontosítanék:
Ezek itt bőszélben spinakkereznek. Ilyenkor ha leállás van, akkor tolod föl szél felé a hajót hogy legyen erő a vászonban és a mannschaft ne legyen a kelleténél vizesebb. Ha pöff van akkor pedig ejtesz, de érzéssel, különben ismét a fenti eset áll elő. Viszont a leállásban az élesedést a spinakkernek is le kell követnie, mert ha belobban akkor jön a magadra húzod a hajót és jön a mannschaft fürdik. Az adott példában elképzelhető az is, hogy itt az előtte lévő erősödésben kicsit túlejtette a hajót.
A pöfföt kreuzban nagyobbrészt schottolással, raumban ejtéssel célszerű kezelni. A félszél kellemetlen, mert ott egyik sem működik igazán jól, de ejteni mindenképp célszerű. Jolléval bőszélben, spinakkerrel erős pöffre élesedni az biztos borulás...

Jonathan 2015.06.12. 17:24:10

@deckard_r: olyan, mintha magyarul lenne....

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2015.06.12. 20:32:48

@sapatag: Hát mikor hogy. Én nagyon sokat vitorláztam a 25-össel, legtöbbször, ha nem teljesen volt éles a menet, erősödéskor az vált be, hogy ha jött a pöff nemcsak ráengedni, de ejteni és akkor még időnként kicsit meg is siklott az 1300 kilós hajó. Aztán az enyhüléskor megint felmenni, behozva a magasságveszteséget. De ha pengén kellett kreuzolni, akkor a veszélyes dőléseket inkább felmenéssel védtem ki, ezzel még egy kis magasságot is lehetett nyerni. Gumi nem tudom mennyire kell, ennél a sebességnél a tükörnél szerintem kijön a víz, meg a ventil is szív. De majd kiderül. Majd ha hasra fordítom a héjat megnézem egyáltalán van e gumi a nyílás alján, illetve hely neki.
@sefotos: Welcome on board régnemlátott Tojás! Kicsit OFF, hálistennek semmi gázfűtésre nem volt szükség télen, igaz az idő is enyhe volt, de ha esetlen nem minden nap lesz így az eljövendő telek során, legfeljebb nem kétszer, hanem háromszor gyújtunk be a cserépkályhába naponta.Túrakenu isteni az RSD-re!! Ha erre kenuzol szívesen látunk. A Takácsy Géza 3 éve keresett minket kajakkal fent a Kvassay zsilipnél, de Ráckevén vendégeskedtünk (akkor még nem sejtettük, hogy egy év múlva itt fogunk lakni), erre lekajakozott idáig.
@deckard_r: Tényleg. Eszembe se jutott, hogy spinakkereznek, csak a trapézolást meg a kormánymozdulatokat figyeltem. Ja spinakkerrel felmenni erősödésre "mindenszélben" borulás. Egyszer majdnem sikerült, olyan erősen meglúvolt a hajó a majdnemfélszélben, hogy képtelen voltam kormánnyal leejteni, grószt ráengedni se használt, mert a bum megtámaszkodott a lee oldali spíshotton. Szerencsére idejében sikerült elengedni a mannschaftnak a shottot amikor ráordítottam (a 25-ös-höz Soling spinakkert használtunk, az már nem megy kézből, csörlőn van és bent a klemben a vége). Aki kint van a trapézon az nem tud shottolni, mert minden kötél hátul van, a kormányos és a harmadik ember csinál mindent.

deckard_r 2015.06.14. 11:10:39

@Jonathan: akinek ez hasznos, az már érti...:)
@Tengerész: tapasztalataim szerint a 470-esnél nem annyira műkődik a pöffnél az élesedés, inkább kicsit ejteni kell kreuzban. Ami általában kis jolléknál fontos, hogy vízszintesen kell vinni. Tényleg vízszintesen. Szinte a pöfföt megelőzve kell rángedni finoman, ez időt ad a legénységnek, hogy kiérjen (ha pöffre megy ki) és inkább utána visszahúzni.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2015.06.14. 19:47:42

@deckard_r: Majd megtapasztaljuk! Itt azért még külön érdekesség lesz a part időnkénti közelsége miatt, hogy minden fának megvan az árnyéka a vízen, ami még örvénylik is, mármint a szél. Jonathannak: Tudod mint amikor kinyitod a csapot és szép egyenesen folyik sugárban a víz. De dugj bele a vízsugárba egy ceruzát és nézd meg mi lesz mögötte a víz áramláskép. Ez okból nem szabadott pl soha leszállni sárkányrepülővel a hegyhát mögé lejtőzés után. Ja "lejtőzés" az amikor a lejtőre merőlegesen fúj a szél akkor a lejtő a széláramot felfelé téríti el és amíg ez tart addig tudsz a feláramlásban a gerinccel párhuzamosan le-fel röpködni, anélkül, hogy magasságot vesztenél. De jaj neked ha a gerinc mögé merészkedsz mert jó eséllyel földhözvág a turbulencia.

sapatag 2015.06.16. 11:42:06

@A Tengerész: Ne felejtsd, hogy a 25-ös a 470-eshez képest egy stég:)
süti beállítások módosítása