Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Hétfő.

2013.08.26. 20:21 :: A Tengerész

Tegnap nekiálltam kicsit kitatarozni a munkacsónakot. Ez a kis 4 személyes műanyag teknő a házzal jött, a kertben volt hasra fordítva, szeméttel, mohával borítva, alatta tűzifával. Nem egy igényes jószág, elég ütött-kopott, gyanítom a felpuposodott kettős fenékben is lehet némi víz, vagy más, nem odavaló anyag, de arra pont jó amire a Mákvirágot sajnálom, a durvább vízi munkákra, piacra motorozni vele  Ráckevén, megpakolni akármivel. A hajó mellé véve utaztattuk idáig, ami azért volt macerás, mert ahelyett, hogy a rárakott Suzuki motort kötöttem  volna a hajóhoz szokás szerint kötéllel leesés esetére, ehelyett, miután csak egy kikötőkarika van az orrában, a farkötelet kénytelen voltam a motor felerősítő "satujára" kötni. Na most raktam a fartükörre egy masszív fület, így elöl-hátul ki lehet kötni rendesen. Az összetört orrát is kifoltoztam rozsdamentes lemezzel és lesikáltam róla a rettenet mennyiségű koszt amennyire tudtam, egész pofás lett. Az adattábla szerint 7 LE-s motort lehet max rátenni, jelenleg a 2,2-es Suzukival használom, de a házban ott maradt egy 4-es Tomos, azt se tudom működik e egyáltalán, benzintank nincs hozzá, majd varázsolok valamit, ha működik az lesz rajta, a Suzuki marad Mákvirágra. Aztán épp hogy csak végeztem megeredt az eső, ma délelőtt kicsit abbahagyta, de délre már megint esett, sokat nem tudtam ma tenni, de intéztem 5 kikötőcönköt, három darab 7m hosszút a stég mellé kell leverjek, két másfél métereset a partra. Azt, hogy a 90mm átmérőjű csöveket hogy fogom leverni a fenékbe még nem tudom, a lányom felhozta Balatonról a 10 kilós "népszava" kalapácsomat, ami remek szerszám, de ki kell találjam, hogy fogok odafent a víz felett olyan  4 m-re kopácsolni vele. Lehet megvárom a telet, ha befagy a víz megfúrom ahol kell és  állványt építek a jégre, érdekes meló lesz. Van elérhető szivattyú a tuskó, elsüllyedt csónak víz alatti kimosásához, nem mondom, hogy nem tartok a munkától egy kicsit, még sose csináltam ilyet.

Ezt a pár képet Monte Christo cselédje csinálta rólunk tegnapelőtt felfelé jövet.Amapola 1..jpg

Amapola 3..jpgAmapola 7..jpgAztán búcsút intettek és elszáguldottak mellőlünk, mi meg szép tempósan cammogtunk régi kikötőhelyünkre ahova du. 6 órára meg is érkeztünk minden baj nélkül.Amapola 5..jpg

Amapola 4..jpg

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr125479480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jonathan 2013.08.26. 20:33:18

Draga Tengeresz! Neked kimondottan jot tesz ez a haz! :) Reg olvastam annyi 'tettvagytol egö' bejegyzest, mint ez a mostani. Az a gyanum, hogy nemsokara igen erdekes remek kis beszamolokat fogunk tudni elvezni a jegallvanyozastol a viz alatti cölöpözesig! En mar nagyon varom a kepes riportot!

Valamint a Kedves Olvasokhoz is fordulnek egy kerdessel, ha szabad bekakukktojasoznom ide magamat... Tengeri jogositvany a kerdes. Van nekem a 'B' tipusu partvonaltol par merföldre ervenyes horvat vizsgam... Nezi azt valahol valaki az eletben a deli tengereken, hogy milyen jogositvanya van az embernek? Vagy nem kell emiatt feltetlenül almatlan ejjeleket okoznom magamnak? (Elengedhetetlen a 'C' korlatlan tengeri kepesites megszerzese?) Ha valaki tudja ra a valaszt, megköszönnem nagyon.

Tovabbi szep estet kivanok elsösorban neked Tengeresz, masodsorban a kitarto Bloggolvasok taboranak! :) Jonathan.

blog.sancho.hu · http://blog.sancho.hu 2013.08.26. 23:06:22

A csődöngöléshez tipp: a régiek fogták a 2-3 méter magas kerítésoszlopot, felállították, ráhúztak egy valamivel szélesebb fém csövet, melynek vége le volt zárva, és két füle volt, és a testsúlyukkal lerántva, ugrálva döngölték azt. Négy méter esetén passz. :)

silvermoon 2013.08.26. 23:55:58

Csodongoles.: valaha regen a velencei tavon volt horgaszsteg-em a nadasba be epitve Kb 1974. En is vas csoveket raktam le, a cegemtol kolcsonoztem egy benzin motoros kis szivetyut, es a slaug-ot a csobe le nyomva a fenekig nyomattam a vizet. CSodalatos modon SULYEDT a cso. Nem tudom milyen ott a fenek menyire agyagos vagy egyeb, de en arra pontossan emlekszem, h nekem is 4 meteres csoveim voltak.Bizonyara lehet ma is berelni ilyen kis motoros szivatyut. HA nem muszaly nem kell a nagy erolkodes. Proba cseresznye.

silvermoon 2013.08.27. 00:01:28

Ui. Jok a kepek ! A vegen olyan jol "oszeszoktok" az amapola-val h szerintem a sok melo utan pihenes es kikapcsolodas keppen ugyis utra kelsz jovore. Azt azert igyekszunk kivarni.Addig is erdeklodessel varom a napi fejlemenyeket. ( azt hiszem tobbiek neveben is)

Grigorij Sandorovics 2013.08.27. 08:19:41

Gratula a tortenesekhez.
1. Na azert maradjon a blog hajoorientalt. Jo lenne kapni nemi uzemi infot. Engem pl. erdekel az atlagos fogyasztas lejt es hegymenetben. Gondolom nemi sztatisztikad mar van. S ha lehet akkor uzemi ar - es a jovedelmedre vetitve mi ez az egesz.
2. Ami a hazmelegitesi gondolatokat illeti. Ugye, egy kicsit ertek hozza. Ha kapunk kepes beszamolot es techikai leirast (energiahordozok, futesmod, stb.) akkor lehet hasznalhato tanacsot adni.
3. Ha nem titok. add meg az uj koordinatokat, legalabb beguglizom az uj elettereteket :)).

Mihalik Péter2 2013.08.27. 08:39:19

A környéken kétféle módon építenek stégeket: Az egyik az ifjúság erejében rejlő pörölyös megoldás, persze akkor sem 4 m magasan, hanem az ember a jégre rajzolja a cölöp pontos helyét , azt lékfúróval kifúrja és mindig csak 1 m-t hegeszt a levert csőre, hogy kezelhető legyen leverés közben. Agyagig illik lemenni, ez az iszap alatt átlagosan 2 m mélyen van.
A másik megoldás, hogy a cső alsó végét kiélezik, a felső végét belapolják egy szelepet raknak rá, melybe nagy nyomással vizet fecskendeznek, mely alul távozva kimossa az oszlop helyét, majd az agyagnál kalapáccsal rásegítenek, mert ez a módszer könnyebb bár, de pár év eltelik, mire az oszlop beáll stabil oldaltartásra is. 6 cm átm. cső bőven elég egyébként. Van még egy módszer, amit használnak, de ritkán, kútfúró készít 110 mm-es lyukat, melybe a stég lábak simán letolhatók. Ez jó drága mutatvány...lényeg, hogy jégről optimális az egészet csinálni, mert csónakból szinte lehetetlen stabil szerkezetet építeni, a baleset veszélyről nem is beszélve és így a deszkázat felszerelése is sokkal könnyebb.

harpi4 2013.08.27. 10:27:28

@Jonathan: Elvileg sajnos kötelező, de, hogy nézik-e? Nos, erről csak annyit, van ahol igen, van ahol nem. Kikötőjétől, és az ott szolgáló illetékes hatósági emberek jó ill. rosszindulatától függ. Az esetleges büntetések is nagyon különbözőek, de ha belekötnek valahol, hogy nincs, akkor nem engednek kifutni, főleg ott, ahol fizikailag lehetetlen nem eltávolodni messzire a partoktól, pl. ha egy kieső szigeten kötöttél ki. Különben érdemes elmenni a horvátokhoz, és ott sec-perc alatt meg lehet (vagy legalábbis lehetett, persze jó pénzért) szerezni a "korlátlan" kiterjesztésű papírt.

Jonathan 2013.08.27. 11:09:01

@harpi4: Köszönöm valaszod, sajnos szinte szo szerint erre szamitottam...

halaloszto 2013.08.27. 15:46:10

@Mihalik Péter2: magan az oszlopon allva nem lehet kalapalni? ha a jeg adja az oldaltartast, akkor akar maszovassal fel lehet menni, akar lehet csinalni ra fokokat fabol, es ugy utni. kibicnek semmi sem draga

Vajk

ypton 2013.08.27. 17:33:25

Én úgy vertem le egy hat méteres collos csövet,hogy alul egy kúpot képeztem ki hogy hegyes legyen. Majd felül egy kis csigát rögzítettem rá, szereztem egy zsiguli kerék agyat, azt ráhúztam alulról a csőre kb egy méterre ott két vas ékkel rögzítettem.Ez után egy kuplungtárcsát húztam rá felülről amire minden féle nehezéket rögzítettem,majd ezt egy kötéllel átvezetve a csigán felhúztam elengedtem. Egyedül egy óra alatt levertem a csövet száraz területen. Ja, az alul levő agyat az ék lazítása után mindíg feljebb kell rakni.Gyakorlatilag úy jó ha a lezuhanó súly az ékekre érkezik mert akkor szorosan fogja a csövet.Remélem nem bonyolódtam bele. Üdv.

ICSG 2013.08.27. 17:42:43

Néhány hete végignézhettem a szomszéd stég felújítását.
A meglévő régi stégen állva, 6-7 m-es csöveket sűllyesztettek a fenékbe úgy, hogy egy jó hosszú kb. 3/4 colos csövet dugtak le, a fenékre állított cső mellé és ebbe a vékonyabb csőbe nyomattak vizet egy kis robbanómotoros szivattyúval. Nem akartam hinni a szememnek, a vastag cső, mint kés a vajban sűllyedt a fenékbe, csak kézzel taszigálták, miközben tartották a függőlegest. Nem sokkal azelőtt, hogy elérték a kívánt mélységet, abbahagyták a víz nyomatását, kihúzták a fúvóka csövet és a hátralévő csőhosszat egy "népszavával" ütötték le.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.08.27. 21:56:49

@Grigorij Sandorovics: Fogyasztás 3 liter körül van állóvízben (ez itt gyakorlatilag az)óránként. Egész pontos mérést még nem csináltam. Majd lesznek képek is. A címet elküldtem személyesben.

Mihalik Péter2 2013.08.28. 07:58:38

@halaloszto: hát, sok mindent ki lehet próbálni, határ a csillagos ég, de nem hinném, hogy bárki is hozzá férne a saját testétől a cső tetejéhez. Akkor már inkább egy rendes létra... és itt is az van, hogy ez nem "egyemberes" történet: egymást váltva csinálják általában, mert kissé el lehet tőle fáradni. Ha meg az ember elfárad, hibázhat és kész a baj, egy 10 kg-os kalapácsot nézve.

teddybear01 2013.08.28. 19:36:23

Ami azt illeti, én nem kalapáccsal verem be a cöveket a földbe.
Van egy vastagfalú, az egyik végén befenekelt, jó súlyos csövem, azaz inkább mozsárszerűség, kívül két fogantyúval. Amikor beleszúrtam a karót a földbe, ráhúzom a felső végére ezt a cövekelőt, aztán megemelem, és ráejtem. A lezuhanó cövekelő szépen beleüti a karót a fölbe. Nem kell célozni, nem kell állványt készíteni, csak emelgetni, ejteni a cövekelőt. Aránylag nem is nehéz, és gyorsan megy.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.08.28. 19:55:37

@teddybear01: Jól hangzik. Hány kilós lehet a vasköcsög? 90 mm külső átmérőjű cső belefér?

teddybear01 2013.08.28. 20:50:30

@A Tengerész: Pontosan nem tudom, legalább úgy tíz-tizenkét kilóra becsülöm. Szőlőkarót is le tudok verni vele, és kb. három collos a belső üreg átmérője. Cirka 40 centi hosszú. Átlagos földbe három-négy ejtés is elég egy szőlőkarónak.
süti beállítások módosítása