Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • solidarity1: Ezt írd be a keresőbe: site:amapola.blog.hu korcsolyázás (2024.12.23. 18:24) Hétfő.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: :) Hajón jelenleg csak alszom, mégcsak nem is fűtök, meg minden ami kell hozzá.... (2024.12.23. 07:46) Vasárnap.
  • A Tengerész: @solidarity1: Köszi! Azóta eltűnt a hajó és a világ proletárjainak se sikerült egybesülni a vörös ... (2024.12.18. 12:23) Vasárnap.
  • A Tengerész: @Sunny Days: Nem tudtam pontosan hogy néz ki, csak úgy nagyjából kitaláltam. De hát ugye Google a ... (2024.12.12. 08:34) Szerda.
  • starace: @A Tengerész: Köszönöm a választ, örülök már előre a folytatásnak! (2024.12.10. 17:23) Csütörtök.

Linkblog

Vasárnap.

2013.08.25. 07:52 :: A Tengerész

Átmenetileg búcsút mondtunk Ráckevének és visszatértünk tegnap délután Budapestre a szokott helyünkre. Nem nagyon akarom részletezni az elmúlt napokat, egyrészt összefolynak a dolgok, másrészt visszaemlékezni se akarok a macerás történésekre, az ingatlan átadás-átvétel nyűgeire, aztán a szaladgálásra a különféle mérőátiratások (még nincs vége) és egyebek dolgában, az egyrészt szerencse, hogy Ráckevén nincsenek távolságok, viszont ami Kiskunlacházán van ahhoz 10 km-t kell bringázni oda, majd vissza, belekezdtem, a nehezén talán túl vagyok. Utána kell járjak viszont egy csomó dolognak, ez már hosszútáv. Először is a parti rozoga stéget és főleg mellette a vizet alkalmassá kell tegyem hajókikötésre. Pár órát eltöltöttem neoprén ruhában a meder fenekét tapogatva  a jövendőbeli kikötőhelyemen, a rossz hír az, hogy pont ahova a hajó kieljének belépő éle kerül, ott kiáll egy tuskó az iszapos  fenékből úgy 30 centire, ezt valahogy meg kell szüntessem. Valamikor a part méterekkel beljebb lehetett a mostaninál, akkor is fák szegélyezhették, csak a víz elhabolta a régi partot, a fák pedig, ahogy az erdélyi Gyilkos tóban, ott maradtak a víz alatt. A törzsüket talán télen amikor befagyott a víz elfűrészelhették, felvágták tűzifának a rég elholt nemzedékek, de a csonkok bent maradtak. Abban bízom, hogy ez tán évszázadokkal korábban történhetett, így a gyökerek elrohadtak annyira, hogy ha beleakasztok egy horgonyt rövid lánccal és megrántom Amapola 18 tonnájával, kiszakad a fenékből. Ha nem, akkor víz alatt kell kibaltázzam, ami érdekes manőver lesz. Aztán a meglévő partot is erősítenem kell, mert a víz nem hagyta abba az aknamunkáját, csak a Vízügy a medrek karbantartását, szóval a víz az úr és ha tovább mossa alá a nagy parti fűzfámat, nem lesz mihez kikötnöm, sőt rádől a hajóra. A kikötés úgy fog kinézni, hogy orral a part felé két fűzfához "Y"-ban, farral meg egy horgonnyal a mederbe. Hajó 1-2 méterre a stégtől, így ha mozgatja a szél,  nem fogja a stéget lerombolni, viszont ki lehet járni egy pallón. Aztán a stég másik oldalán kitapogattam egy nagy elsüllyedt fa csónakot, ezt is ki kell valahogy szedjem, mert kiáll a fenékből. nem lenne jó dolog ráverni a kormánnyal. Megpróbáltam rákötni egy kötelet és húztuk teljes erőnkből, de az iszappal teli bárka csak kacagott rajtunk, talán tonnás súlya is lehet, ezt is hajóval kell majd megrántani, alighanem darabokban fog csak kijönni. Ennyi a hajóval, illetve a kikötőhellyel kapcsolatos rövidtávú teendő. A ház amit vettünk egy nyaraló, semmiféle hőtechnikai szabványnak nem felel meg, ott télen élni nem lehet, tehát továbbra is a hajón fogunk lakni. Persze hosszabb távon a házat téliesíteni fogom, ehhez a tégla részt belülről Ytonggal, a faház részt meg kívülről valami, egyenlőre még nem kitalált anyaggal hőszigetelnem kell. A tégla épületrész kívülről nagyon szép klinker téglával van burkolva, ezért ezt a minőségi falburkolatot nem akarom az amúgy kézenfekvő és legtöbbször alkalmazott Dryvit szigeteléssel burkolni. A Dryvit ellen szól még a harkályveszély, semmi kedvem a madarakkal harcot kezdeni, elég nekem a harc a saját örökös tennivágyásommal. Hőszigetelnem kell a padlókat is, ez se lesz egyszerű, a téglaépületnél ami egy nagy nappali, ezt célszerű padlófútéssel kombinálni, a faháznál meg a jelenlegi padló és az alatta lévő 25-30 cm légrés kitöltésével kell megoldjam, valamiféle nedvesség, gombásodás, rágcsáló és féregálló hőszigetelésssel.

Jelenlegi manőverünk célja az itteni ügyintézéseken túl, az itt 8 év alatt felhalmozott parti készletek behajózása és Ráckevére szállítása, majd a Hernád utcai lakás cuccaival ugyanez, ez sok forduló és sok meló lesz, rágondolni is borzasztó, nem tudom mikor végzünk, kapkodni nem fogunk az biztos. Sorra jönnek a blog folytatására a biztatások, legutoljára tegnap hazafelé úton állt mellénk egy motorcsónak egy kis beszélgetésre és ennek a hangsúlyozására, végülis nem lesz új blog, ez folytatódik itt és így, aztán majd szól amiről szól. Hiszen azt írtam a bevezetőben, hogy építek egy hajót és oda megyek a világban ahova kedvem van, ez továbbra is így igaz, egyelőre Ráckevéig volt kedvem menni. A blogról még annyit, hogy annak ellenére, hogy az utóbbi idők történései és a nethiányos állapot miatt ellaposodott a hajónapló, ennek ellenére a  statisztikai jelentés szerint mindössze 15-20 százalékkal csökkent a napi olvasottság, ami szintén azt bizonyítja, hogy az én drága olvasóim kitartanak, akkor pedig folytatnom kell.

24 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr715475944

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sün77 2013.08.25. 08:36:36

Szia Vili!

Igen kitartunk, olvassuk életetek alakulását, és ha kéred, segítünk is. Rakodás, fuvar, kötélhúzás stb...
Kormi maccs mit szólt az új birtokhoz?

Jó egészséget, kitartást a feladatokhoz!
Egy-két képet azért megoszthatnál velünk.

Sün

IQ_nuku 2013.08.25. 08:37:58

Éljen! Éljen! örülök nagyon a folytatásnak.
Terveidet nézve, nem sokat fogsz pihenni, de ezt megszoktuk. Kíváncsi vagyok hogy sikerül a tuskót és a ladikot eltávolítanod a vízből. Nekem nem tűnik túl egyszerűnek a feladat, de nincs kétségem a

IQ_nuku 2013.08.25. 08:41:02

ehhh a rendszer elküldte a befejezetlen hozzászólásomat.... folytatom:
tehát nincs kétségem afelől, hogy megoldod ezt is, mint mindent.
És ahogy Sün is felajánlotta, szívesen segítünk, ha szükség van rá.

harpi4 2013.08.25. 11:10:44

Vili! Télire javaslom ne egy horgonnyal, hanem legalább kettővel rögzítsd a hajó farát a meder felé. Horgonyod, láncod, köteled van elég, és gondolj csak a viharos szelekre ősszel és tavasz elején. Nem ismerem a telked és a stéged tájolását, de az uralkodó széljárás nagy valószínűséggel ott is É-Nyi.

teddybear01 2013.08.25. 11:24:18

Ami a fatönköt illeti, talán előbb nyomás alatti vízsugárral kéne kimosatni a mederből, aztán rántani rajta. Az elsüllyedt csónakot is meg kéne tisztítani az iszaptól, mert úgy könnyebb.
Persze ha csak lehetséges.

Ami a faházat illeti, annak téliesítése nem biztos, hogy megéri. Lehet, hogy jobban járnál egy, a helyére épített normál épülettel. Ami a hőszigetelést illeti, azt lehet a falon belülre is tenni, csak így szűkül a belső tér. Viszont megmarad a külső látvány, és a harkályok sem abajgatják.

devton 2013.08.25. 16:09:41

Végre újabb bejegyzés:)

Szigeteléshez: Belülről nem szigetelünk, mert csak problémád lesz belőle. A SZAKSZERŰEN felrakott szigetelést nem piszkálja a harkály.
Van topikja is a témának: forum.index.hu/Article/showArticle?t=9084059

stüszi 2013.08.25. 18:34:25

Köszi,hogy folytatod.

stüszi 2013.08.25. 18:42:12

Mikor Csepelre menve lenézek a kikötőbe,jó látni a hajód és esténként rád kattintani, hogy mi történt veled a napokban. Csendesen figyelni( és irigyelni az életstílusodat)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.08.25. 18:55:45

@Sün77: @IQ_nuku: Kösz a felajánlkozást, még az is lehet, hogy igénybe veszem.
@harpi4: Teljesen igaz, magam is arra jutottam, hogy hátul is két fix pont kell, így kisebb lesz a csellengés, ha fúj a szél és hullámzik a víz. A hajó farral Ny-ÉNy-nak áll majd.
@teddybear01: Hüm...nem rossz ötlet, csak kéne valami nagy szivattyú hozzá. De ezért az egy dologért nem vennék a boltban :(
Amúgy a cölöpözést is úgy csinálják, hogy a csőoszlopba vizet nyomnak és akkor magától megy lefelé ahogy mossa kifelé maga alatt a homokot.
@Monte Christo cselédje: A képeket küldd el a vilmosbartyikkukachotmailpontcom -ra, berakom ide a blogba, vagy legalábbis néhányat.
@devton: Én a "Biosolar.hu" weboldalakat nézegetem, de ezt is amit írtáltanulmányozni fogom. Elismerem a belülről hőszigetelés nem problémamentes, de semmi esetre se fogom a gyönyörű és főleg magasan időjárásálló klinkertégla külső burkolatot ledryvitozni. A fakopáncsok pedig ha úri kedvük ezt diktálja, minden igyekezet ellenére kikezdik ezt a fajta hőszigetelést, szakértelem ide, szakértelem oda. Egészen véletlenül ebben a blogban is szó volt róla korábban, egy kommentelő idetévedve látta, hogy itt sokmindenhez értő közönség van jelen és tanácsot kért e tárgyban, hát sokat nem tudtunk segíteni, de megpróbáltam én is utánagooglizni, a ragadozómadár utánzatok, fellógatott CD lemezek, PET palackok talán megoldást jelentenek,ideig-óráig, de jobb nem keresni a bajt, szóval a téglaépületet biztos nem fogom kívülről szigetelni.

qo.op · http://qoop.blog.hu 2013.08.25. 19:23:10

Kedves Tengerész!

Örülök és köszönöm, hogy folytatod a blogot, én naponta kattintok rá, hátha van friss bejegyzés, ahogy látom, nem vagyok egyedűl...

Remélem azért Amapolát befejezed. Jó lenne látni teljes riggel, feszes vitorlákkal, ha messzire nem is mentek vele...

Az új ingatlanhoz sok sikert, boldogságot kívánok.

Csatlakozva az előttem szólóhoz (devton):
Belülről fixen nem szabad hőszigetelést építeni, mert a belső szigetelés és a fal kőzött a pára kicsapódik , ami penészedéshez vezet. Az ytong pedig igazán semmivel sem javítja a ház hőszigetelését, pláne belülről. Csak kevesebb helyetek lesz, ha nem akarsz kivűlre hőszigetelést építeni, lehet, hogy pár egyszerű falvédő, faliszőnyeg, könyvespolc, bármi megteszi. Lényeg, hogyha belül van, át tudjon szellőzni.

Üdv:
qo.op

abraxas 2013.08.25. 20:00:25

Jelentem, én eddig igazolt távollét miatt rontottam a statisztikát (Nyaraltunk). Napi 5-6 ránézést még hozzászamolhatsz :-) Most már teljes elánnal olvaslak újra :-D

spray 2013.08.25. 20:47:43

@devton: Egyet mondjál vagy nem ismered az www.isotexlap.hu/

devton 2013.08.25. 21:22:50

@A Tengerész: Ismerem a problémát.
Állítólag ha a műszaki leírásnak pontosan megfelelve végzik a szigetelést, nem fenyeget a veszély. Másként kong?! vagy a fene tudja....Persze kivétel erősíti a szabályt. A mi házunk 13 éve van beöltöztetve de még egy harkály sem esett neki, pedig jelen vannak a körzetben, Ismerettségi körömben sem találkoztam még ilyen esettel.
Rakjál gyapotot abba talán nem megy bele.

halaloszto 2013.08.25. 21:23:25

@A Tengerész: a belso oldali hoszigeteles es a para problemajat mar jol ismered a hajorol.

viszont erosen ugy erzem, hogy ha belulrol szigtelesz, a szep klinker burkolatod idotallosaga csokkenni fog. a falnak nagyon nem tesz jot ha athul.

Vajk

devton 2013.08.25. 21:31:16

@spray:Ismerem. Maradjunk annyiban, hogy belülről szigetelni nagyon szükségmegoldás és nem is olcsóbb.
Tengerész helyében , (ha ennyire tetszik neki a tégla,) először a födémeket szigetelném alaposan, + a nyílászárókat.
Mondom ezt úgy , hogy nem tudunk semmit az épületről.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.08.25. 22:36:52

@halaloszto: Hüm... a klinker burkolatú házrész 1983-ban épült. Csak nyáron használták, tehát volt alkalma kifagyni telente, ennek ellenére kifogástalan állapotú. Ha arra gondolsz, hogy belülről fűtve ennél rosszabb lesz a helyzet, azt én nem gondolom életszerűnek.
@devton: Padlót azt muszáj lesz ebben igazad van, az ablakok mondjuk duplák, elég jól zárnak és kívül van a faházon még plusz zárt spaletta, a tégla nappalin billegtethető zsalugáter, szóval ezekhez nem nyúlnék (azon túl persze, hogy a kívülről szigeteléskor a faház spalettáit is ki kell emelni az új falsíkba). Az egész ház felett hőszigetelt padlástérbeépítés van, szóval a mennyezet szigetelése az megoldott, egyszerűen télre bezár a padlásfeljáró.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.08.25. 23:02:21

@qo.op: Köszönöm a szíves szavakat. Viszont a többire ellentmondok két esetben is. 1. Ytong Multipor lambdája ugyanannyi mint az EPS-é (leánykori neve Hungarocell). A jelenlegi fal 30-32 cm vastag, ezt 10 cm Ytong Multipor lapokkal belülről burkolva az U=0,33 W/m2K lesz, ami már egy elég jó érték.( apps.biosolar.hu/u_value/) 2. Ha faliszőnyeget rakok az alápenészedik, tapasztalatból tudom.
Az kétségtelen, hogy előfordulhat hideg külső hőmérsékletnél, hogy az Ytong-vakolt fal határfelület harmatpont alá kerül, de remélem nem fogunk olyan extra páraterhelést lehelni a szobában, hogy leáztassa a 10 centi burkolatot. Azt gondolom, hogy a burkolat remek párakiegyenlítő hatású lesz, hisz ez még a sokkal vékonyabb gipszkartonoktól is elvárás.

Paduc · http://fontosmondatok.blog.hu 2013.08.25. 23:34:19

Bár a HSz-ben nincs rögzítve, a Környezetvédelmi Felügyelőség előírása szerint szabálysértésnek minősül, ha fához kötsz ki hajót, úszóművet. Tudom, gyakran látni vontatót, jégtörőt is így, sőt szállodahajóról is van ilyen fényképem. Szerencsére ők előbb figyelmeztetnek és csak később bírságolnak. Személyes tapasztalatból tudom.

teddybear01 2013.08.26. 03:26:09

@A Tengerész: "csak kéne valami nagy szivattyú hozzá"

A vízügyes barátaid nem tudnak kölcsönözni egy kisebb mobil szivattyút? Mármint értelemszerűen nekik kisebbet, nem egy árvizit. Amúgy se örökbe kéne, csak amíg kitakarítod a telek melletti medret.

Ami a ház belső szigetelését illeti, az teljesen más problémakör, mint egy vízben úszó hajótest. A hajófalon mindenképp kicsapódik a pára a belső meleg levegőből, mert a víz hűti a fémet. A normál fal esetén ez nem így van, mert a falban fokozatosan hőmérséklet kifelé, és ráadásul légzik is. A tégla ugyanis porózus.
Sok esetben egyszerűen nincs más megoldás, mert a kívülről szigetelés hatalmas hőhidakat produkál, mert egyszerűen nem lehet másként. De van olyan is, hogy tényleg nincs más megoldás. Pl. lapostetős építménynél a mennyezeti födém szigetelése, pl. panel legfelső emeleténél.

Röviden. Belülről kizárólag légáteresztő szigetelést szabad használni, mert a legtöbb fal is ilyen. A konyha+fürdőszoba légcseréjét meg kell oldani, mert azok eleve párás helységek, és ha gázzal főztök, melegítitek a vizet mindenképp sok a pára. Elszívó és szellőztető ventillátor kell. Esetleg hőcserélővel (Rekuperátor) csökkenteni lehet a hőveszteséget, bár nem olcsó az ilyesmi.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.08.26. 06:56:09

@Paduc: Hüm...eszembe nem jutott ilyesmi idáig. De nem gond, a parton nem nagy ügy leverni két cönköt.
@teddybear01: 1. Majd utána nézek egy szivattyúnak, gondoltam rá, csak nem szívesen kérek szívességet. 2. Ezért választottam (idáig legalábbis) a Dryvit Multiport, pont olyan amit leírtál. 3. Konyha, fürdőszoba szellőztetésre egy egészen szokatlan megoldást fogunk alkalmazni, kinyitjuk az ablakot. :)

harpi4 2013.08.26. 09:44:51

@A Tengerész: Ne cönköt verj a földbe, mert az kilazulhat és a teherbírása sem olyan jó. Én ajánlanék 2 db, megfelelő helyre elhelyezett és kiásott "göröglyukat", melyek megfelelő betétgerendával akár 1000 tonnás uszályokat is megtartottak a Nagy-Duna áramlásában. Ráadásul oda ásod ki, ahová kell, ill. ahová akarod. Persze jóval több meló, mint leverni egy cölöpöt.

Mihalik Péter2 2013.08.26. 11:43:54

@harpi4: @A Tengerész: Saját tapasztalatból tudom, hogy a part felé orral nem érdemes itt kikötni: egyrészt, mert oldalszélben beállni szinte lehetetlen, másrészt, kiállni sem lehet parti segítség nélkül, azaz, az ember szépen lassan körbetöri a ladikját.Az enyém is eleinte így volt kikötve aztán párhuzamosan kötöttem a partra/stégre.A stéget pedig meg kell erősíteni nyíróirányú terhelés ellen, akár 2 db. drótkötéllel a parthoz rögzíteni, vagy vascsővel kimerevíteni, esetleg a kettőt kombinálni.Sajnos télen annyira leeresztik a vizet, hogy a hajó felülne más esetben, arról nem is beszélve, hogy így több víz van a hajó alatt és simán lehet forgatni alatta a vizet befagyás ellen, azokon a fagyos napokon. Itt nem ritka az 50-70 cm-es jég sem, hiszen nincsen a környéken vízbefolyás, ami folyamatosan mozgatja a vizet, mint a zsilip környékén.Ha kell segíteni cuccolni, hívjatok!
süti beállítások módosítása