Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Műszaki: Na ez az a hülyeség amért nem gondolom követendőnek ennek a srácnak az elképzeléseit. ww... (2024.03.07. 19:50) Hétfő.
  • KAMA3: Én bevallom őszintén, hogy erre az időre (félig szándékosan) felfüggesztettem a blogod olvasását, ... (2024.03.01. 09:56) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Ha nem írok ne válaszolj!: Már lezártam. Majd építek egy ferde rampát amin feltolom a talicskát. ... (2024.03.01. 00:31) Szerda.
  • A Tengerész: @Paduc: Rémlik.... (2024.02.25. 02:14) Szombat.
  • A Tengerész: @akiga: Igen tudok róla. (2024.02.23. 08:39) Szerda.

Linkblog

Csütörtök.

2013.02.07. 23:09 :: A Tengerész

Tgnapelőtt biztos ami biztos benéztem itt a telepen az üzemorvoshoz, hogy hallgasson már bele a tüdőmbe, az ördög nem alszik. Mondta, hogy hall egy szívmellhártyarecsegést ami nem tetszik neki, jó lenne elnézni a tüdőgyógyászatra. Némi telefonálás után sikerült megtalálni a gyógyintézetet, épp volt rendelés, robogóval el is csíptem, csinált rólam a doktornéni egy rakás felvételt, a lényeg, megmaradok, bár kiderült, hogy enyhe tüdőtágulásom van. Szóval kehes vén gebe lettem, az Iron Man-en már ne induljak, de hajózni azt lehet.  Lassan javul az erőnlétem, a munkát egyelőre nem erőltettem, anyagbeszerzéssel foglalkozom, valahogy meg kell oldjam a bútorok alatt a hőszigetelés feljavítását, mert az állandó unalmas kondenzvízszivacsolás kiszívja az erőmet és elviszi az időt. Ennyi kondenzvíz tavaly télen nem volt idebent, igazából nem tudom mire magyarázzam a megnövekedett mennyiséget, de muszáj valamit csináljak, tegnapelőtt is összeszedtem vagy 12 liternyit, ez egy hét alatt gyűlt össze.

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr935061654

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

egeresz 2013.02.07. 23:55:00

Nalunk is sokkal tobb a kicsapodo para, mint tavaj telen. (3 km -re lakunk a Dunatol).

Ha jol ertem, levego iranyaba pompas, hohidmentes hoszigetelesed van, de a fenek iranyaba nincs, igy a fenek az 4 fokos telen? Es akkor oda kicsapodik a szoba paraja.

Az ember cca 1 litert lelegez ki egy nap alatt. A gaztuzhely viztermelo kepessege kiszamolhato, de ezt most kihagyom... a sutes sokat dob, a nyitott labosban fozes is. A kalyha kemenyes, tehat a tuzeloanyag parajat kiviszi a kemenyen, azzal nem kell szamolni.

A teli parahaztartas ugy nez ki, hogy a kalyha amennyi levegot kivisz a kemenyen, annyinak be kell jonnie az ajtok/ablakok resein. Ezen kivul van aki szelloztet, van aki nem. A bejovo hideg levego fagy eseten teljesen szaraz, 1-5 fok eseten is a paratarto kepessege roppant csekely, mire felmelegszik 17-25 fokra, gyakorlatilag sivatagi szarazsagu levego lesz. Emiatt telen gyakorlatilag nincs kivulrol jott para, csak amit ti magatok megtermeltek. Altalaban a teregetes adja a legnagyobb lokest a paratartalomnak.

Iden lenyegesen jobban zarodo ponyvad van, mint tavaj, varhatoan a ki-be jarkalas miatti legcsere toredeke a tavajinak.

Az jutott meg eszembe, hogyha valami rettenetes kuzdelemmel sikerulne alulrol is rendesen lehoszigetelni a hajot, akkor mi lenne a leghidegebb pont? Varhatoan az ablak. Ha eleve nagy a paratermelesetek, akkor nem lenne az, hogy az ablakrol folyamatosan csorog lefele a kondenzviz? Biztos, hogy minden pont stabilan a mindenkori harmatpont felett maradna?
Mos egy ismert helyzet van: Az also lemez stabilan harmatpont alatti, ezaltal a szalon paratartalmat jelentosen csokkenti, karbantartja, vagyis a harmatpontot lenyegesen csokkenti. Igy aztan nincs paralecsapodas mindenfele egyeb sokkal kellemetlenebb helyeken, amik nem vizalloak, de jol peneszednek.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.02.08. 00:18:59

@egeresz: És akkor még nem mondtad a zuhanyozást. A ponyva valóban nem volt tavaly ilyen passzentos. Az elképzelhetetlen, hogy a fenékbe ne csapódjon le valamennyi nedvesség. Arra marad pár négyzetméter kopasz lemez. De a bútorok alatt nem akarom, hogy legyen. Mert a bilgéből egyszerű eltávolítani, a vizet, ott nem nagy baj, de a fiókok alatt, a szekrény fenéklapja alatt, az ágy alatt legyen nekem szárazság!

Sün77 2013.02.08. 00:19:02

Jó gondolatok. Logikus okfejtés. Szerintem Vili is átrágja mégegyszer. A szivacs helyett egy jó helyre telepített üzemanyag, vagy ablakmosó szivattyú és egy kézi kapcsoló. Nehogy automatizált legyen! Vili úgyis naponta bezéz a bilgege. Pár ezer a bontóban és máris marad az energia a hasznos, alkotó munkára.
Szép napot!
Sün

Grigorij Sandorovics 2013.02.08. 08:44:51

@Sün77:
En IS ezt az utat ajanlom.
Vagy + szellozorendszert - de az ugye + meleget visz ki.

bananarepublica 2013.02.08. 10:36:18

A tengeresz

Nezdmeg legyszives a harmatpont tablazatot a neten, a javaslatom a belso zart ter m3 fugvenyeben silikagel elhelyezese kb 10 gramm / m3 levego mivel a parakicsapodast kell fekezni.
Silikagel forgalmazokat talasz a neten,probald ki

bananarepublica 2013.02.08. 10:54:38

A tengeresz

Jovolna ha lenne higrometered es paratartalmat tudnal merni.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.02.08. 12:57:18

@bananarepublica: Van higrométerem, teljesen normális lakásszerű a páratartalom, 30-50 % közt mozog, a belső hőmérséklet emelkedésekor a 30-at közelíti, reggelre amikor kicsit kihülünk inkább az 50-et. Szilikagélben ekkora igénybevételre nem hiszek. Mondjuk a beltér 25 légköbméter. Itt keletkezik tapasztalat szerint kb 10 liter kondenzvíz egy hét alatt. Ez nem sok és kell is, hogy keletkezzen, máskülönben ha "oldatban maradna" akkor a páratartalom felmenne 80-90 %-ra ami nem lenne jó. A baj csak az, hogy szanaszét van ez a víz, nem folyik le csak kis része a fenékbe, megáll a hosszbordák mentén és érzékeny helyeket nedvesít. Az ember előveszi a begyújtóspapírt a gáztűzhely alól és folyik belőle a víz. Az ember kihúzza a legalsó szekrényfiókot, de alig bír vele, mert bedagadt, mert alatta tócsában áll a víz. Az ember elővenne egy ruhadarabot a szekrény fenekéről és csavarni lehet belőle a vizet. Pedig ott van egy külön szekrény alsó lap de alatta áll a víz.

bonnie · http://bonnie.freeblog.hu 2013.02.08. 13:00:36

Hová teregettek? Mióta beszereztünk egy páraelszívót, órák alatt szárazak a ruháink. És kijön közben belőlük alsó hangon 3liter víz.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.02.08. 13:02:39

@bonnie: Sehova. Nem mosunk és nem szárítunk a hajón. J időnként hazaviszi a szennyest és otthon intézi a dolgot.

silvermoon 2013.02.08. 14:52:41

Nemregiben azt halottam egy oreg hajoskapitanytol a kocsmaban,h a vashajo olyan mint az ujszulott. Alando gondoskodast igenyel. Meg hogy egyeul csak rozsdasodni tud es atkozta az allandoan bedoglo szivatyukat. Persze nem kell minden oreg reszeges tengeri medvek dumajat elhinni. De az igaz, h telviz idejen a futott hajok lakoit komolyan keseriti a kondenzviz.

Mihalik Péter2 2013.02.11. 17:10:10

@A Tengerész:Szellőztetés!!! Légcsere! persze, hogy befűtés után csökken a pára, mert lecsapódik a hőhidakon és ráfolyik olyan helyekre , amiről írsz.( Modellezés: Lábos,benne hideg víz és gyújts be alá,gőzölögjön, majd hideg fedő rá!!!). Ebben szerintem nagy szerepe van az újonnan készült elő sátornak is, ami nagyrészt védi a bent lévő hőt és/viszont akadályozza a szellőzést.Én a folyamatos légcserében látom a megoldást...( Azt azért ne felejtsd el, hogy ha komolyan vízen vagytok, azaz mindenhol csak víz a környéken, a pára nem hogy csökkenni fog, hanem a triplájára nő!)A hajótest a lábos és a fedő egyben! csakhogy van egy érdekes komponens: hogy a hajótestet kivülről hűti a víz így soha sem tud kicsapódási fok alá hülni, azaz folyamatosan folyadékot termel.

halaloszto 2013.02.11. 22:57:03

A leg paramentesebb lakasban is beparasodik a hutobol kivett 7 fokos borosuveg. Ez ellen szelloztetessel, paramentesitessel, szilikagellel, raolvasassal semmire nem mesz.

Vajk
süti beállítások módosítása