Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Kedd.

2012.06.19. 23:59 :: A Tengerész

Reggel "kitanultam a ponyvás szakmát" a Dávid műhelyben. Igazából sok újat nem láttam, de azért okosodtam.  Délelőtt piac, paprika, paradicsom, eper, meggy, nektarin, meg sült tokaszalonna, aminek soha nem tudok ellenállni. A kerékpárpótkocsi remekül működik. Délután kifurkáltam és felcsavaroztam az első- és kimartam a mahagóni szegélyét és összeragasztottam a második tolótető helyettesítő tetőt. Piszok meleg van, miután a decken csinálom az asztaloskodást, déltől négyig sziesztáztam, valahogy nem volt kedvem a napon szenvedni. Mindenki azt kérdezi, hogy hogy bírjuk a hőséget a hajón, nos annyira jó a hőszigetelés, hogy 30,5 fok volt a maximum a szalonban, miközben kint árnyékban volt 35. Pucéran kibírható, még a ventilátort se vettem elő az idén, de holnap alighanem kiásom az ágy alól, mert még melegebbet mond a meteorológia.

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr514599435

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tabulator 2012.06.20. 08:38:31

"...leállt a motor, kiugrott..." emlékeztek még?
A motoros sárkány pilótája kézi berántóval akarta az álló motort a levegőben beindítani. A berántó zsinórja kicsúszhatott a kezéből de mielőtt a helyére csévélődhetett volna, rátekeredett a szárny hátsó kötélkörére. A szárny és a kocsiszerkezet egymáshoz rögzítődött, a gép kormányozhatatlanná vált. Mivelhogy a pilóta gyakorlottabb ejtőernyős volt mint amilyen sárkányos, hát kiugrott.
Régi előírás, hogy ugratáskor a pilóta is viseljen ejtőernyőt. Ezt általában sehol senki sem tartja be mert nem lehet vele beférni az ülésbe. Meghát, kinek van ejtőernyője! Meg ejtőernyős rutinja!
Emberünknek van mindkettő ezért nem csak hogy ki tudott kászálódni kényelmetlen ernyőjével a sodronyok közül, hanem még el is tudott távolodni az irányíthatatlan sárkánytól, így az nem csapta agyon őt a levegőben.
Én nem ugratok, azonban van visszatérítő rendszerem, amely utasokkal együtt az egész szerkezetet biztonságosan lehozza.
Tömege 13 kg, ezért nincs felszerelve.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.06.20. 09:04:08

@tabulator: Na ez már mindent megmagyaráz. Ha hozzákötöm a motorgondolát (Jó ez a szó ide is? Én a Zepelinről loptam.)a sárkányhoz, naná, hogy vége bármiféle stabil siklás reményének. Mi az a visszatérítő rendszer ami 13 kiló és nincs felszerelve? Hanem? Rá van kötve a testedre, vagy az utaséra?

Mihalik Péter 2012.06.20. 12:09:44

A meleget illetően.:én az első hajómra egy Lada hűtőből, fenékszivattyúból és egy ventilátorból csináltam légkondit. A hűtő közeg, maga a mederben mélyen található kb 19 fokos víz volt. Tökéletesen működött...és fillérekből megvolt..ezüst színűre festettem.

tabulator 2012.06.20. 14:42:06

A visszatérítő rendszer egy a géphez rögzített nagy teherernyő amelyet piropatronnal vagy sűrített levegővel ki lehet lőni. Az enyém levegős, alkalmazásának legkisebb magassága 40 m.
Jelenleg otthon tárolom.
MP hőcserélős ötlete kézenfekvő. Mifelénk családi házak hűtésére használják eredményesen.

teddybear01 2012.06.20. 16:41:29

@Mihalik Péter: Ha kiegészítik egy hőcserélő egységgel, akkor fordított irányban működtetve fűtésre is használható a rendszer. Amíg nem hűl le túlságosan a folyó vize. Igaz áram is kell hozzá. Azt meg egy malomkerékkel hajtott generátor tud adni hozzá!:)

Meleg van na! Még az agyam is túlhevül...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.06.20. 17:40:20

@Mihalik Péter: Igazából az is elég lenne, ha mondjuk a fenékről felszívott vizet szétpermetezném a napsütötte deckre. Egyből megszűnne a fentről jövő hőterhelés. De nem szükséges. Én kifejezetten egészségtelennek tartom azt a klimatizálást (rosszul használja mindenki a szót, mert csak hűtésről van szó, a "klíma" az páratartalom szabályzást is tartalmaz, de hát így ment át a közhasználatba, ezért én is így használom)ami a külső hőmérsékletnél öt foknál kevesebbet produkál. Szóval ha kint 35 fok van, bent teljesen rendben van a 30. Csak a lányom főnöke tekeri állandóan 20 fokra a klímát, mert azt hiszi, hogy ettől az ügyvédi iroda komolyabbnak fog tűnni a kliensek szemében. Aztán mindenki fázik, illetve megfázik, mint én, amikor Szingapúrban bementem az utcáról, a trópusi 40 fokból a 18 fokos plázába. Amúgy meg az ember teljesen elcsökevényesedett a nagy civilizációban, amikor még épületekért feleltem, ha télen csak 22 fok volt az irodákban, a lányok már nyafogtak, hogy megfagynak, de ha nyáron felment 25 fokra a hőmérséklet, már mindenki sivalkodott, hogy klíímááát, klíímáát! Mondjuk az is lehet, hogy én az átlagnál jobban bírom a meleget, fiatalon semmi gondom nem volt a trópusok elviselésével és ma is, mégcsak nem is izzadtam különösebben a tűző napon gyalogolva a városban, miközben "J" csak pihegett. Mondjuk miután hazaértünk koradélután, leginkább csak a beárnyékolt kersztül kasul átszellőztetett cockpitban heverésztünk, szóval sok jelentősége nem volt, hogy hány fok van a szalonban. (most megnéztem 31 fok van, miközben a kinti korábban 37 lement már 34-re.)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.06.20. 17:47:45

@tabulator: 1. Aha. Filmen láttam ilyet UL gépnél használva. 2.Családi háznál azt hiszem mélyfúrással süllyesztett hőcserélővel használnak olyan hőszivattyús rendszert ami télen fűt nyáron hűt. De amúgy a legjobb "klíma" a diófa a déli teliablakozott homlokzat előtt. Nyáron beárnyékol, télen beengedi a napot és még diót is termel a karácsonyi bejglihez. Abszolút környezetbarát. Ha ésszel csinálnák a kisebb épületeket, lehetne csinálni olyan házat aminek az energiafogyasztása a negyede a mai átlaghoz képest.

Mihalik Péter 2012.06.20. 18:53:36

@teddybear01: Így van...Nekem például a diesel motor hűtővize volt bevezetve a bojlerbe, amit így parti áram híján tudott fűteni és a motor hűtését is tovább biztosította. A mai korszerűnek mondható hajókon van mód 230 Volt előállítására, pl. inverterrel... persze nem olcsó dolog.

Mihalik Péter 2012.06.20. 19:01:16

@A Tengerész: Szerintem sima vizet is lehet permetezni..tök mindegy, hány fokos, a hűtés érzetét úgy is a párolgással elvett hő adja. Egyébként igaz, hogy max. 5-7 fokot illik hűteni , ami egészségesnek mondható. Ami a régebbi időket illeti, ügyvédi irodákban,iroda házakban nem árt megjegyezni, hogy mindenki szoknyában, harisnyában, zakóban stb. jelenik, meg, ami némileg nehezíti a hűség érzetet, nem is beszélve a nejlonok akkoriban divatosnak mondható ruházati felhasználásában.

harpi4 2012.06.20. 21:00:07

@A Tengerész: Azért emlékezzél vissza arra, hogy amikor az Adyval vagy a Petőfivel a trópusokon jártál +36-38°C melegben és rettenetes nagy páratartalomban, amikor az ember izzadtsága egyszerűen nem tudott elpárologni és megszáradni, milyen jó volt bemenni a 30 fokra "lehűtött" kabinba dideregni. Amellett azért "klíma" is volt, mert ugye a légkondi kicsapta a levegő páratartalmának legnagyobb részét (termelt is naponta vagy 2-5 tonna édesvizet a használati vízrendszerhez) és nagyon jókat lehetett pihenni abban a 30 fokos hűvösben. Ez persze nem volt elmondható a kisebb hajókon, amelyekkel a Vörösön jártam, ott megemlegettük a párás meleget, de azért azt is kibírtuk.

teddybear01 2012.06.21. 01:21:18

Ami azt illeti, a klíma csak akkor veszélyes, ha gyakran kell ki-bemászkálni a hűtött térből a melegbe. Ha egyenletesen hűvös az idő, az nem túlságosan zavar. A hajókon meg azért sokáig bent lehet az ember főleg menet közben.
Engem viszont pont ezért nem érdekel a kocsiklíma. Inkább izzadok a kocsiban, mert zavar a nagy hőmérséklet-különbség, amikor ki kell szállnom belőle.

Kis ember 2012.06.21. 10:06:08

@harpi4:
Na most képzelj el az Andaman-tengeren egy fekete-fehér szmokingos estét, csokornyakkendővel, zárt bőrcipőben, hosszúujjú ingben, inggombbal és szmokingban. De jó is volt a 24 fok a bárban, mikor kinn 37-38 fok volt du. hatkor!

teddybear01 2012.06.21. 17:56:34

Még valami. A kb. 30 fokos hőmérséklet sziesztázni pont elég, de rendes munkához már sok. Legalábbis mi már ennél alacsonyabb hőmérsékleten tudunk csak jól dolgozni.

harpi4 2012.06.21. 20:28:59

@Kis ember: Jó párszor jártam arra, és el tudom képzelni. Ráadásul a zongorázás, amennyire én tudom, testmozgással járó fizikai munkát is jelent, amit így felöltözve, eléggé macerás lenne légkondi nélkül elvégezni. Az ottani klímát mi régi angol módra, fehér rövidnadrágban, r.u. ingben, fehér zokniban és könnyű félcipőben viseltük el, igaz ezt a decken hordtuk, nem a "hűvös" kabinban.
süti beállítások módosítása