Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Hétfő.

2012.05.07. 09:11 :: A Tengerész

Esik az eső. A legjobb alkalom, hogy szemezgessek Beho képeiből, amiket tegnap elhozott pendriveon. Kezdődött az összejövetel össznépi zöldségpucolással, csipetkehengergetéssel. Mindenki egyéni ízlése szerint csipetkézett, lettek apróbb és méretesebb tészták. 

 


Gazda keze hizlalja a gulyást.

Alakul a végeredmény. Persze van aki kivonja magát a közös munkából ( a feleségét bezzeg robotoltatja) és inkább elmegy vitorlázni.

 

 

A résztvevők egy része hajóval érkezett. Amapola kissé felpakolva.

 

 

 

 

 




Itt van minden Sün is. (Kata persze elszaladgál, de a három kicsi mindig egy 3m-es sugarú körön belül van, soha nem távolodnak el egymástól)

Egy idő után már a kanalak, a poharak és a beszélgetés neszei törik meg a csendet.

 

A partról szakértő (és tán elismerő...) szemek figyelik ahogy Mákvirág a gyenge szelecskében vasalgatja a habokat.

További képek kommentár nélkül. 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

Most mondja a rádió, hogy meghalt egy magyar hegymászó, Horváth Tibor. Nem tudom, ha mondjuk a legsúlyosabb büntetés a bíróságon Himalájamegmászás lenne, nem lenne e elrettentőbb hatása mint az életfogytiglannak. De abban biztos vagyok, hogy ha valaki onnan vissza is jönne jobb ember lenne mint aki bűnözőként elindult.

Tegnap nem írtam naplót, délelőtt kicsit vitorláztam a dinghyvel, Mákvirág szépen viselkedett, elkelt a gumivirsli is, mert komoly szállökések voltak. Alighanem a folyami vitorlázás velejárója lehet, ezt még tanulnom kell, a Balatonhoz, a stabilabb szélhez szokott gyakorlatomhoz képest itt forgolódós, hirtelen szélerősödésekkel tarkított pöffös szelek vannak. Tegnap például nullás és ötös közt változott a szélerősség, 90 fokos szélfordulókkal, egyik pillanatban kreuzotam, másikban raumoltam ugyanazon a csapáson, majd hirtelen szembevágott a szél, de amire ráfordultam már megint visszaállt a korábbi irányra. Ahogy Sam Small mondja a "Repülő Yorkshirei Ember"-ben olyan "ráncigálós" volt a szél. Mindenesetre aki itt megtanul vitorlázni, azt máshol már nem éri meglepetés.  Amikor éppen száguldottam akkor élvezetes volt, de annyira idegesítő volt az örökös vacakolás, hogy hamar abbahagytam. Pont jókor, mert még kikötés közben telefonált Beho, hogy itt van már Ráckevén, navigáljam Amapolához. Letöltöttem a fenti képeket, meg még másik 300-at a pendrivejáról, keveset beszélgettünk, aztán elbúcsúztunk egymástól. Délutánra kirándulást terveztem a "MP" által javasolt lagunába Mákvirággal az Agyali szigetre, de elkezdett befelhősödni az időnként viharossá erősödő szél mellé, ezért későbbre halasztottam a dolgot. Helyette a Búza Bála ex bócmannal, volt tengerészkollégámmal beszélgettünk a Csikós Laci maradék vörösbora mellett a Vizán. "J" jókat kacagott a felelevenedő tengerésztörténeteken, se "B" se én nem vagyunk szükszavúságunkról híresek, valahogy elég volt egy szó és máris hozta a következő sztoryt. A szavak a Székely Pista új könyve kapcsán jöttek elő, ( http://bolt.hettenger.hu/?p=productsMore&iProduct=9&sName=Szavak-a-hull%E1mok-h%E1t%E1n  ) a szavak a történeteket, a történetek meg a régi kedves, vagy kevésbé kedves kollégák, cimborák emlékét elevenítették fel. Velünk hal ki ez a nyelv ahogy kihalt a magyar tengerhajózás, egyre több hír van az újabb halálozásokról, ezen szomorkodtunk a kacagások közt. Az emberek egyikének a magam nagyon szerény lehetőségeivel ezen az oldalon szeretnék most emléket állítani. Többet érdemelne, de én csak itt tudok róla megemlékezni. Ő Legyesi László volt, de ember nem hívta így, mindenkinek csak "Légy" volt. Szakács volt a valaha létező tengerjáró hajókon, méghozzá nagyon jó szakács. A hajókon mindenkinek nagyon nehéz volt  a munkája, ez alól a szakács se volt kivétel. Gyakran lehetetlen körülmények közt, nem túlságosan friss (enyhén szólva...) alapanyagokból kellett  ételt készítenie az ingerszegény monoton környezetben élő, éppenezért  gyakran ingerült, felfokozott igényű embereknek. Sokan nem tudtak megfelelni a követelményeknek és bármilyen jó szakemberek voltak is amúgy a szárazföldön, az első behajózás után búcsút kellett vegyenek a cégtől. A szakács viszont bizonyos szempontból kulcspozícióban volt, ha amúgy jól főzött és a parancsnok is megvolt vele elégedve, sokszor némi felsőbbrendűséggel kezdte kezelni a kosztosait, főleg a legénységi állományt, hiszen előbb utóbb mindenki megéhezik és valahogy a szakács kegyeire szorul. (nem véletlen, hogy Gorcsev Ivánt is szakácsnak protezsálta be Privát Elek). Nos a Légy ennek pont az ellenkezője volt. Mint egy jóságos anya üzemeltette a konyhát, nem tudtam úgy elmenni a konyha előtt, hogy  ne szólt volna ki, hogy " Elek nem vagy éhes, nem kérsz valamit?" (Elek a mindenkori elektrikus neve a hajón akárhogy is hívják egyébként) És prímán főzött, tele volt humorral, soha nem láttam se fáradtnak, se kedvetlennek, igazi jóbarát volt. Elképzelésem sincs hogy a francba volt képes például TEJSZÍNHABOT csinálni a tortára a Tengerészeti Világnapon, amikor hónapok óta nem volt friss élelem a hajón! Csak  szárazárúból, meg  fagyasztott húsokból gazdálkodhatott, de soha nem készített ehetetlen ételt. Egyidősek lehettünk, vagy tán még fiatalabb is volt nálam, mégsem él már. Drága Légy barátom Isten nyugtasson!

19:48 Egész nap esett az eső. Egyszer mentem ki a deckre esernyővel a kezemben megnézni, hogy érzik magukat a paradicsompalánták. Bizisten nőttek tegnap óta legalább három centit! De nekem semmi kedvem nem volt odakint maradni, még a lobogót se húztam fel, csak elázna a csendes, kitartó, szapora, áztató esőben. Mondjuk a paradicsom is mutatja mennyire hasznos ez a természetnek. Bár tavaly az aranyat érő májusi esőből olyan sok volt, hogy minden megrohadt, de remélhetőleg idén nem lesz így. Ha már a régi dolgok előjöttek, mai ajánlatom https://www.youtube.com/watch?v=BHcziUh64EY&feature=relmfu .

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr984492778

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mihalik Péter 2012.05.07. 13:25:17

Köszönjük a jó fotókat a készítőnek és a feltöltőnek is!!! Előre szólok most, hogy Ráckevén 2012 augusztus 19-én lampionos hajófelvonulás lesz, ahol általában, mintegy 300 hajó szokott megjelenni!

harpi4 2012.05.07. 18:04:01

Szegény "Légy", nyugodj békében. Elmondanék egy történetecskét róla, amit többször előadott. Egy szódásszifon csavarja megütötte az egyik szemgödrét, és később kioperálták, és üvegszemet kapott. Nos, amikor egy újonc jött a hajóra, az első adandó alkalommal elkapta, és fogadott vele egy sörbe, hogy megharapja a szemét. Az új fiú persze kötélnek állt, mire kivette a szemét és megharapta. Nyert. Ekkor újabb fogadást ajánlott az ifjoncnak, hogy megharapja a fülét. Nos az gyanakodva nézte a füleit, hátha azok is "lejárnak" de végül megint fogadott. Erre "Légy" Kivette a rész műfogsorát s megharapta a fülét. Megint nyert.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.05.07. 18:57:06

@harpi4: Szerintem ez egy régi vicc "legyesítése". Tudomásom szerint nem volt műfogsora. De azt valóban hallottam róla, hogy fogadott valakivel aki nem tudta, hogy az egyik szeme üvegből van, hogy ki tud félszemmel tovább a napba nézni. De szegény ráb@szott, mert egyszer begyulladt a szemgödre az üvegszeme mögött a mutatvány után és attól kezdve nem csinálta. Amúgy valóban az okozta a balesetét, hogy nagyon erős szódát akart csinálni és két patront csavart a szifonba, aminek ráadásul hiányzott a búvárcsöve. Na ekkor lőtte le a fejét a szifon és lőtte ki a szemét. Ogyesszán operálták ahol a kórházban egyszerűen nem volt fürdővíz, a tengerre jártak le tisztálkodni, legalábbis így mesélte. A vicc amúgy így szól. (angolosan)
-Uram fogadjunk egy fontban, hogy meg tudom harapni a jobb szemem!
Fogadnak, kiveszi az üvegszemét megharapja.
-Fogadjunk mégegyszer, hogy a másikat is meg tudom harapni!
(Hüm...csak nincs mindkét szeme üvegből...) Fogadnak.
Kiveszi a műfogsorát megharapja, nyer. Mire a másik:
-Most fogadjunk, egy fontban, hogy én levizelem az ön gallérját és mégse lesz nedves!
Fogadnak. Iszonyatosan összehugyozza a már kétszer nyertest a vesztes.
-De uram, hiszen nemhogy nedves lettem, de úszom a húgyban!!!
-Hüm...igaza van ismét vesztettem. Itt az egy fontja.

Sün77 2012.05.07. 19:47:23

Köszönjük a képeket! Csodaszép időnk volt egy hete. Nehéz ezt ma elhinni, de erre az esőre is szükség van nagyon. Földnek, tónak, mindennek.

Szép napot!
Sünék

temtom 2012.05.07. 19:56:43

Találós kérdés:
Hogy szaporodnak a félszemű hajószakácsok?

Aki nem ismerte Legyet, az vagy kíváncsian várta a választ, vagy rávágta, hogy ugyanúgy mint a kétszeműek, vagyis úgy mint bárki más...

Aki pedig ismerte Legyet és a baleset sztoriját, az pedig a helyes választ adta, nevetve: -Szódavíz készítéssel! :)

Paduc · http://fontosmondatok.blog.hu 2012.05.07. 21:45:54

"Egyszer mentem ki a deckre esernyővel a kezemben"...

Aniko Kulitsan 2012.12.08. 16:01:29

Nagyon szépen köszönjük a kedves és szép szavakat mindenkinek!!!
süti beállítások módosítása