Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Péntek.

2012.03.16. 20:59 :: A Tengerész

 Reggel vízreraktam Mákvirágot! Első kellemesség, hogy szépen ül a vízen, üresen alig merül valamit és se orra, se farra nem bukik. Második kellemes tapasztalat, hogy a vártnál sokkal stabilabb. Megvallom kicsit aggódtam, hogy amikor belelépek mekkorát billen majd, de még az orrban, ahol minden vízijármű a legkevésbé stabil, az ülőpad mögé közvetlenül belépve se billen meg az én súlyom alatt annyira, hogy víz jönne be. 

Egyelőre evezővillák nélkül csak odakötöztem az evezőket a dörzsléchez, könnyű vele evezni 

és mint a mellékelt színes ábra mutatja terhelve is szépen áll a vízen. 

Ami kevésbé működik az az orrban ülve egy pádlival evezés fartükörrel a menetirány felé, ezt a balatoni hegyesorrú bocikkal minden további nélkül szokott működni, itt viszont a vágott orrtükör miatt nem lehet eléggé hátra ülni,

 mert ha kiülök a végéra bejön a víz a fenekem alá, onnan meg ahova ülni tudok nem lehet hatásosan kormányozni a vágóevezővel (ez a hivatalos neve a pádlinak). Miután végeztem az evezős próbákkal beállítottam az árbocot és felszereltem a vitorlát. És ekkor megtartottuk a hivatalos keresztelőt is, 

némi töprengés után a Mihalik Péter fehér rumjából öntött "J" egy kis kupicával az árboc tövébe (ilyen pezsgő hozzácsapdosás szóba se kerülhet ekkora hajónál) 

a többit Colával hígítva mi fogyasztottuk el. Aztán kipróbáltam a vitorlázást az immáron megkeresztelt bocival. Nos ami a legfontosabb. Ebben a lepkeszellentésszerű szélben is megindult a hajócska. Az, hogy például  hogy kreuzol, hogy mennyire éles, annak megállapítására ez a forgolódó, leállogató semmi nem volt alkalmas. Amennyire az időnkénti befújásokban meg tudtam állapítani, a vitorla szabása megfelelő, szóval minden, ami egy ilyen aprócska csónaktól elvárható, rendben van. Amit feltétlen módosítanom kell a mai próba nyomán, azok szerencsére nem igényelnek túl jelentős beavatkozást. Első ilyen a svert. Amikor kitaláltam a középső evezőpad közepébe azt a komoly fogantyút akkor nem gondoltam rá, hogy erősebb szélben nem lesz jó a fenékben ücsörögni, mert nem tudok majd a szűk helyen gyorsan átmenni lúvba a forduláskor. Tehát fel kell ülni a padra. De forduláskor a svert fogantyúja akadályozza az átcsusszanást, mert amolyan "tojászúzóként" funkcionál. Szóval a svert tetejét a paddal valahogy szintbe kell hozni. A második amihez hozzá kell nyúlnom a hátsó pad. Ezt ücsörgés szempontjából szép szélesre csináltam, ami minden bizonnyal kényelmes az utasnak evezéskor, de nagyon beszűkíti a mozgásteret a maihoz hasonló gyengeszeles vitorlázáskor a fenékben ücsörögve. Forduláskor most úgy tudok csak átmenni a túloldalra, hogy a térdemet egészen az államhoz húzom. Egyszer görcsöt is kapott a lábfejem a kényelmetlen pozitúrában, szóval egy hirtelen szélerősödés közbeni beszorulás biztos borulás. A helyet növelendő a hátsó padból egy jó darabot ki kell kanyarítsak. A maradéknak a peremét, valamint a belső koszorúlécet pedig valamivel ki kell párnázzam, mert nagyon töri a hátam. Szóval ilyen apróságok. Délután szétszedtem az egész cuccot, visszagurítottam a bocit a műhelybe és felpróbáltam a még mindig csak "ragasztáskímélőre" felfújt virslit a peremre. A ráncok a teljes nyomásra majd eltűnnek, valamint még jön kívülről egy zárószalag, plusz gumi dörzscsík. 

A vitorla a gaffra tekerve tárolható, a belevarrt latnik egyáltalán nem zavarják a felteketést. Délután nekiláttam egy huzatot varrni az így elrakott vitorlának, hogy ne koszolódjon, bomoljon ki tároláskor.

 

 

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr714321041

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sün77 2012.03.16. 22:22:33

Szia Tengerész!

Biztosan állíthatom, hogy a dunai vitorlás szezont Te nyitottad a Mákvirággal. Érdekesen nézhettek rád a vízi rend őrei, de tőled már megszokhatták a nem szokványos dolgokat.

Nem értem az embereket. Március 15-én délelőtt csodás vitorlázó idő volt a Balatonon. Ennek ellenére egyedül mi szeltük a vizet a keleti medencében.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.16. 22:35:36

@Sün77: Biztos ami biztos, miután láttam a rendőrmotorost reggel, beraktam a tőled kapott Secumarokból egyet Mákvirágba, nehogy ők is velem kezdjék a szezont és ebbe akadjanak bele.

abraxas 2012.03.17. 06:01:08

Ez szuper! :-D Nagyon örülök és gratulálok a szép kis csónakhoz!

temtom 2012.03.17. 17:11:08

Ezt nem értem: Az egy evezővel (padli, vágóevező)ahogy az orrban ülsz, és panaszolod, hogy nem lehet vele jól kormányozni. -Mint ahogy már korábban említettem-, én sajnálom, hogy lecsonkoltad a csónak orrát. Deviszontellenben: ha hegyes maradt volna az orra, akkor ugyan szebben nézett volna ki, de -szerintem- ha egészen kiülnél a nemlétező csúcsos orrba, akkor MÉGjobban megemelkedne Mákvirág fara. Úgy vélem ez a "nem ideális" vízfekvés a csónak nagyon kicsi méretéből és súlyából adódik inkább, nem pedig a lapos orr miatt.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.17. 19:06:32

@temtom: Valószínűleg igaz. A balatoni hegyesorrú bocikkal azért ment a dolog, mert azok háromszor ilyen nehezek. Ha Mákvirág orrát megtoldanám úgy 80 centivel, hogy hegyes legyen (nagyjából ennyivel lenne hosszabb ha az oldalak ívét folytatom), akkor kétséges, hogy az orrba kiülve a hátsó rész súlyának forgató nyomatéka elég lenne ahhoz, hogy víz felett tartsa a hajó orrát. Ha valaki ülne mondjuk középen, akkor már tuti menne a dolog. De utassal még így is fog menni, mert rendesen magam mögé tudok húzni az evezővel.

halaloszto 2012.03.18. 09:13:14

biztos van neked is harom terved, de mondok egy negyediket:

a svert fogantyujat lefureszelni, es egy zsanerral visszatenni. igy oldalra le lehet hajtani. az ulesdeszkaba meg kimarni neki egy feszket, amibe lehajtva elfer, es ikban van az ules tetejevel.

vajk

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.18. 13:12:26

@halaloszto: Ennek az a legfőbb akadálya, hogy az ülés 6,5mm vastag (csak a pereme vastagított), a svert meg 19,5mm. De valóban (mint Ollie-nak{Olsen és bandája})van egy tervem.

jofe 2012.03.19. 07:35:52

Gratulálok, gyönyörű a boci. Az evezésről jut eszembe:
www.youtube.com/watch?v=mI-oerL9_Js

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.19. 12:45:54

@jofe: Hehe, szoktam néha énekelni csónakkészítés közben.

abraxas 2012.03.19. 15:42:58

@A Tengerész: Én a Voga-Turnovszky változatot ismerem csak:
Anyám ha szeretsz egy kicsit, vegyél egy harckocsit...
:o)
süti beállítások módosítása