Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @KAMA3: Köszi....mostmár tökmindegy. Valszeg elbasztam. Elsősorban el kellett volna mennem az orvo... (2024.11.25. 22:30) Péntek.
  • A Tengerész: @Kenny Wells: Hát ez a szalon alighanem nagyobb mint itthon a nappalink, az egész katamarán befogl... (2024.11.07. 13:54) Szerda.
  • sefotos: Szia Tengerész! Szombaton délben a HHH Pesthidegkúti reptéren sárkányrepülős nap lesz, tudsz róla?... (2024.11.05. 04:47) Hétfő.
  • A Tengerész: @sefotos: Valóban a rögzítéshez meg a szélek lezárásához kellenek spéci idomok. A 16 mm vtg. X kül... (2024.10.25. 22:27) Péntek.
  • A Tengerész: @sefotos: Meg különben is... AZÓTA SE volt hó amióta azt a képet csináltam a tetőről. :( (2024.10.21. 11:20) Péntek.

Linkblog

Vasárnap.

2011.10.30. 17:35 :: A Tengerész

 Kidobtak egy szekérderék bontott vakpadlót a parkettások, el is hoztuk mindet, egyelőre ott tornyosul a parton, majd ha kicsit lelohad bennem a csónaképítési láz felfűrészelem, aprítom kályhaajtóméretre, mert a tüzelőből sose elég. A parkettásoktól kaptam még ajándékba egy szép hosszú deszkát, valami trópusi keményfa, olyan bordás fajta, amiből a szabadtéri padlókat szokták csinálni, nekik selejt anyag mert kanyarba meghajlott, nekem viszont pont jó lesz kivágni belőle a boci dörzslécét meg a belső párját, talán koszorúlécnek hívják, de hallottam már "dorbótnak" is titulálni, na szóval azt az izét. 

Némi töprengés után úgy döntöttem, hogy a karton sablonokat nem fogom egyszerűen csak átmásolni a rétegelt lemezre, mert néhánynál találtam ugye szerkesztési hibát, pontatlanságot, hanem a végleges anyagra ismét kiszerkesztem, mert sokkal pontosabban lehet a fán dolgozni mint a papundeklin. Amikor egy szerkesztési pont kész, beütök egy varrótűt megjelölni (a varrótű nem görbül olyan könnyen el mint a gombostű) majd kihúzom a tűt és ceruzával bekarikázom a pontot, hogy megtaláljam később. Amikor az egész sor készen van, a varrótűvel előlyukasztott helyekre könnyedén beütök egy-egy gombostűt, melléjük támasztott léc mentén megrajzolom a görbét és amikor az egész palánk ki van rajzolva a korábban készített sablont ráfektetve ellenőrzöm a helyességet. Így egyből mutatkoznak a pontatlanságok, akár a sablonban, akár a fán vannak. Amikor mindent rendbenlévőnek találtam kivágom dekopír fűrésszel a palánkot. A kilencből négy készen van. A dekopír fűrészt nulla lengetésre kell állítani és ahol nem pontosan hosszába fut a felső réteg szála, ott schnitzerrel elővágom a fát, máskülönben felcaflizza a felső réteget, különösen amikor szálirányra keresztbe vágom az anyagot. A fűrészelés bekezdését egy furatból indítom, erre tökéletes a "pistifúró " ("R P" -től kaptam ajándékba), csak alá kell tenni egy hulladékfát, hogy amikor átmegy az anyagon akkor se szakítson kicsit se. Amikor a csónaképítéshez való drótért mentem az Inkurrenciához, elhajtottam egy nagy munkavédelmi eszköz raktáráruda előtt és bementem venni alapjábavéve gumikesztyűt. De eszembe jutott, hogy mennyi port szívtam már különféle fák csiszolása fűrészelése során és mennyit köhögtem, prüszköltem, mert a szokásos porálarcok nem érnek semmit. Legalábbis nekem  nem, még a szelepes fajtában is bepárásodik a szemüvegem, így aztán mindezidáig hosszabb rövidebb kínlódás után eldobtam őket és szívtam a port tovább. Na, hogy ott voltam a szaküzletben, bevásároltam egy rendes respirátort. Nem volt olcsó, de tökkelütött hülye voltam, hogy már évekkel ezelőtt nem vettem meg. Tökéletes benne a légzés, véd a por és szerves oldószerek gőze ellen.

Szutyokcica úgy véli, hogy az egész mákvirágprojekt az ő kedvéért van. Amint nekiálltam dolgozni már vigyáznom kellett, hogy ne lépjek rá, mert állandóan a lábamhoz dörgölődzött, felugrott a bakokra, deszkára, addig nyújtózkodott, kínlódott amíg megszántam és felraktam a munkasíkra, ettől kezdve követte a ceruza mozgását, rárabolt a körzőre, megtámadta a vonalzót, mérőszalagot ahogy húztam-vontam őket, és erős a gyanúm hogy ő a ludas a radírom eltűnésében, mert addig pofozta amíg sikerült kipofoznia a látótérből. Amikor megunja, letelepszik a porrongyra és onnan figyel, időnként alszik néhány másodpercet, de nem mozdul mellőlem. Vettünk valamikor a Tescoban egy akciós német sajtot, egy egész sajtot, amiről aránylag rövid idő alatt megállapítottuk, hogy emberi fogyasztásra  alkalmatlan, na azt imádja. Délután befalt belőle vagy tíz dekát. Csak azt tudnám hogy fért ebbe az arasznyi kölyökmacskába, nekem a plébános macskájának története jutott róla az eszembe, amelyik befalt fél kiló kolbászt. Az egyszeri pap rátette a macskát a mérlegre ami pont fél kilót mutatott, mire így szólt: " Na a kolbász már megvan...De hol van a macska?" Jójszakát mindenkinek, szép jövőhetet!

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr693340623

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

temtom 2011.10.30. 18:37:24

Minden más miatt is szívesen olvasom ezt a blogot.
DE !!!
Legfőképpen ezért:
Hazaérek fáradtan, vagy épp rossz hangulatban egy-egy hosszú nap után. Megnyitom Amapola oldalát.
Jót derülök a plébános úr macskájának sztoriján, nemkevésbé a világoskék "Dártvédör" fotón, és mindjárt jobb kedvűen állok neki az adminisztrációs munkának, amit -különben- ki nem állhatok.
Köszönet érte. :)

ICSG 2011.10.30. 18:53:10

Unatkozik? Vásároljon mosómedvét. (Sörgyári capriccio) Ez a kölyökmacskákra is igaz. Kivettem a fiókból egy csípőfogót, kicsit használtam, majd visszatettem és betóltam a fiókot. Negyedórát kerestük Marcit és csak a nyervogása árulta el, hogy benne volt a fiókban. További sikeres munkát!

sevylor 2011.10.30. 20:42:14

Halkan és inkább csak magamnak jegyzem meg, hogy amíg szép és száraz idő van, én bizony elsőbbséget adnék a téli tüzelő aprításának és biztonságos helyre való deponálásának.
Valószínűleg ezen a télen is lesz olyan 80-100 nap, amikor a kutyát sem tennénk ki az esőbe, hidegre.

temtom 2011.10.30. 21:25:32

@sevylor: Teljesen igazad van. Csakhogy: A csónak építés kreatív, felvillanyzó (ex-elektrikusnak mondván így), érdekes munka, a tüzifa aprítás viszont -bár hasznos- de unalmas.
Hányszor, de hányszor kényszerülök én is ilyesmik közüli választásra. ... És mindig rosszul választok. :)

Kis ember 2011.10.30. 22:46:51

@temtom:

A megoldás: a kompromisszum.
Fél órával kevesebb csónak építés és napi fél óra aprítás!
:)

klipi 2011.10.31. 17:25:09

Ha a tél mégis hosszúra nyúlik és a csónak megépítése nem tart a tél végéig van néhány képem a hajó belső díszítésére, de csak mail-ben tudom elküldeni.
klipi

temtom 2011.10.31. 17:36:00

Egy "hajóépítési" :

A zsiráf megkérdi a dinoszauruszt:
-Téged is bejelölt Noé a facebook-on?
-Nem. Miért?
-Ja,.. Semmi...

Meg egy hajózási:

www.youtube.com/watch?v=U33Xg91HAlo

:)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.10.31. 21:14:36

@sevylor: Teljesen igazad van! De több hónapi tüzelő van már felaprítva ás letakarva deponálva. Szóval ez az újabb adag ráér. Igazából rakni sincs már hova fedett helyre, szóval azt kéne csinálnom, hogy felvágom és mindjárt behordom a hajóra és ezt kezdem el tüzelni. Meg is lesz pár nap múlva, csak most baromira izgat a csónak, de ha összedrótozom akkor tartok egy "tűzifanapot". Csak nem kezd el addig esni az eső....

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.10.31. 21:18:57

@temtom: Hú ez nagyon jó! (mármint a "változtassa meg maga az irányát!")
süti beállítások módosítása