Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Kedd.

2011.10.25. 21:14 :: A Tengerész

 Úgy tűnik a patkány vagy nagyon ravasz, vagy  nagyon  racionálisan gondolkodik. Ugyanis semmi nyoma. Eltűnt. A kiszórt csábító csalétek érintetlen. Most vagy áthelyezte a székhelyét, dacolva az ultrahangos riasztóval a kambuza környékére, ami számunkra elég baj lenne, vagy megunta a macerá, érzékelte a halálos veszélyt és hátat fordítva Amapolának lemászott a kikötőkötélen és kiúszott a partra. (ugye a farkötél közepe a víz alá süllyed, másképp nem megy a dolog, hacsak nem mászik fel a korlát vas csövén a kábel kötelére, azon végig a parti nyárfa ágai közé és onnan a földre)

Reggel dacolva a szemerkélő esővel beszerző körútra indultam. A hajó villamos biztonságának növelésre "A" tanácsára berakok még egy "FÍ" relét, elsőnek ezt vásároltam meg. Aztán papírokat intéztem, majd kilátogattam a budaörsi Alvinplasthoz epoxigyantáért meg egyéb kellékekért a csónaképítéshez, de pechemre a szakértők akikkel meg akartam beszélni az epoxizást Angliában vannak, csak csütörtök után lesznek itthon, nem volt kitől kiokosodjak. Merthogy az epoxival a ragasztáson kívül semmi tapasztalatom nincs, nem tudom arra amire én akarom használni melyik fajta kell, mennyi, milyen üvegszövet, töltőanyag és egyéb amire szükségem van. Bizalommal vagyok  az Alvinplasthoz, immáron  hat vagy hét éve amikor a hajót elkezdtem építeni tőlük kaptam az ötletet (és az anyagot persze) hogy epoxival habosítsam ki az acéllemez kormánylapom belsejét. A módszert már én dolgoztam ki (ha nagyobb adag anyagot kever be az ember fennáll a veszélye, hogy a folyamat a kötéskor keletkező hő következtében begyorsul és ellenőrizhetetlenné válik, ha meg keveset akkor nem tölti ki az üreget megfelelően, tehát gyorsan kellett dolgozni és kompresszorral benyomatni a nem nagyon víszkózus anyagot, közben gondoskodni a kiszorított levegő kieresztéséről) és nagyon jól sikerült. Szóval csütörtök után visszamegyek anyagért és szaktanácsokért. De az olvasóktól is minden tanácsot szívesen fogadok.

Megvettem a faanyagot is.  A főzésálló ragasztású anyagok közül az okoume és a nyír kapható nálunk, de sem a Finnforestnél sem a Pannonfánál nem volt 6-os ötrétegű okoume, ezért  a 6,5-es nyír rétegelt lemez mellett döntöttem, amit a Pannonnál (http://www.pannonfalap.hu/) vettem meg. A kiszolgálás kifogástalan volt, ami nálam sokat számít, ha valahol nem vagyok igazán megelégedve, akkor oda akkor se megyek többet vissza ha netán árban ők a jobbak.Szomorú vigasz, de talán arra az egyetlen dologra jó ez a recesszió, hogy a kereskedők ráéreznek arra, hogy ez a létező szocializmussal együtt járó hiánygazdaság szülte eladói mentalitás, hogy mindenütt úgy bánnak a vevővel mintha az eladó a seggéből rántotta volna ki, eltűnik az üzletekből. Remélem azok fognak leginkább éhen dögleni, akik nem ismerték még fel, hogy a vevőből élnek. Nem kell a vevő előtt megalázkodni, csak "kiszolgálni", mert aki egyik helyen eladó, az a másik helyen vevő. Szóval a fiúk még becsomagolni is segítettek a 2,5X1,25 méteres táblákat, hogy ne érje őket az eső a tetőcsomagtartón, mert direkt erre a célra vittem egy 3X4 méteres ponyvát magammal. Még vettem 1-es horganyzott drótot a palánkok fűzéséhez, kora délután vissza is értem a hajóra, miután a műhelyben lepakoltam az anyagot.

A Lágymányosi hídon átautózva  az jutott az eszembe, hogy immáron az égből vigyázza Balázs a hídmester a festési munkákat (már tudta, hogy nem sok ideje van hátra, de amikor vitték a kórházba még azt kérte, hogy az "ő hídján" menjenek, hogy megnézze hogyan láttak neki a festésnek). Ez most azért jutott az eszembe, mert délután itt járt Gizi, Balázs özvegye (de hülyén hangzik) látogatóban, elbeszélgettünk élet és halál nagy dolgairól, meg a kicsikről, meg persze sok másról is. Valamikor esküvőkről, gyerekek születéséről beszélgettünk barátok, ismerősök, most meg arról, hogy ki mikor halt meg meg ki az aki még él. Hülye közhely...ez a világ rendje. 

 

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr643329958

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

halaloszto 2011.10.25. 22:57:18

mintha valamelyik Altalad linkelt csolnakepitos blogon azt irtak volna, hogy rezdrottal kell varrni, mert ahhoz nem ragad a ragaszto. vagy ok csak nem tudtak, hogy a horganyhoz sem ragad?

vajk

abraxas 2011.10.26. 08:37:11

Nos, én is mindenhol rézdrótot láttam, a tervező is azt ajánlotta. A magam részéről 2-es behúzókábelt nyúztam meg a nemes cél érdekében.
Epoxi ügyben mindeképpen kell a szakértés, a Vegyész niknevű tanácsadó az Alvinnál több mint szuper :o)

Kisaranyos 200-as szövettel van kívül laminálva, belül a csíkok 100-asból vannak.
Ragasztáshoz mindenképpen más gyanta kell szerintem, mint a lamináláshoz. Legalább is nekem a faporral dúsított lamináló gyanta nagyon nem vált be. Az csak a sarkok kihúzásához jó.
laminálás ügyben RED BARNS nézegetést melegen ajánlom, pont most tart ennél a fázisnál :o)

abraxas 2011.10.26. 08:38:37

@abraxas: Ja, és pokolian irigylem az amiktól a videókon látott kartusból nyomható önkeverő epoxikat ;o)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.10.26. 09:09:17

@abraxas: A Frangepán utcában a Faborynál láttam kinyomható epoxit. Az árára nem mertem ránézni....

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.10.26. 09:15:12

@halaloszto: A redbarnos pasi is vasat használ legalábbis ahogy a youtubeos videokon nézem. De ha jól emlékszem nem keni be a drótokat gyantával, meg ráadásul ő csavarokat is rak be alátéttel amiket leragaszt szigetelőszalaggal, hogy nehogy gyantásak legyenek. Szerintem előbb megragasztja a fűzések közt, aztán amikor kiszedte a drótokat akkor keni ki a kimeket véglegesre. Én is így fogom csinálni. Más ötleteim is vannak, szóval jár az agyam rendesen. De látni fogjátok a blogban pontosan, hogy mivel mire jutok.

devton 2011.10.26. 09:38:07

Szegény jobb , hogy nem látja a festés minőségét. Múltkor ottjártam és megjegyeztem magamban milyen szarul festették le a már elkészült oszlopot.

halaloszto 2011.10.26. 10:36:42

Ez azon sirok, hogy egyszer olvastam egy cikket, ahol az eredeti kivitelezo magyarazta, hogy miert hamlik a festek a hidrol. Azt mondta, hogy mire kesz lett a hid, es megkaptak a teruletet, mar kezdett osz lenni, nedves, nyirkos az ido. Es ilyen idoben nem lehet jol lefesteni. A fovallalkozo viszont eroskodott, hogy csinaljak mar, mert hataridore kesz kell legyen. Erre ok alairattak, hogy tudomasul veszik hogy nedves idoben nem lehet jol megcsinalni, de ennek ellenere kerik hogy csinaljak meg. Aztan szar is lett, mentek is hozzajuk garancialis igennyel, ok elo is vettek a papirt, el is oldalogtak csendben.

Erre mit latok: nekialltak ujrafesteni. Mikor? Oktoberben....

vajk

egeresz 2011.10.26. 17:41:04

Kedves Tengerész, hova rakod be a hibaáram-relét? Egy szárazföldi házban a hibaáram-relét a fázis-nulla-védő hármasba kötjük be, ahol a védő jóságát földszondákkal biztosítjuk, a fázist és a nullát kapjuk a szolgáltatótól. A relé figyeli, hogy a fázison annyi áram megy-e be, mint a nullán ki. Ha ez nem egyezik meg, akkor leold.

Nálad van egy vas hajótest, ami festett.
Van egy gyengeáramú (12V) hálózatod, aminek (-) pólusa rá van kötve a testre. Ugye? szokásos vas-korrozió gátló trükk.

A hajótest alkalmas védőföld-szondának? Mekkora az ellenállás a hajótest és a dunavíz között? Azt hiszem, az önfeláldozó aktív anódjaid a vizzel érintkeznek, és a vas hajótesttel galvanikusan kötöttek, ha más nem, rajtuk keresztül mindenképpen biztosított a hajótest víz-föld elektromos kapcsolata tökéletesen szigetelő festék mellett is.

Van a 230V hálózatodban védő? A partról kapott 230V -ban van vedővezető? Van egyáltalán a hajódon a 230V hálózatban kijelölt fázis és nulla, vagy egy leválasztótrafóval lebegteted a két vezetőt? Van valahol nulla-védő közösítés a hajón? Van EPH kiépitve?

Ha van EPH, és az EPH testelt a vas hajótesttel, és a hajótest-dunavíz között jelentős a vezetés, és van egy partról kapott 230V hálózatod, akkor hogyan éred el, hogy a hajótest és a dunavíz között ne legyen folyamatos (50Hz-es) kismértékű (tized voltos akár) feszültségingadozás, ami remek láthatatlan helyeken elkorrodáltat mindent? Ha beraksz egy tipikus 30mA hibaáram relét, az mindenképpen limitálja a szivárgást 30mA -ra, de 30mA szivárgás is elég sok mindent megeszik ám, csak időt kell neki hagyni. Vagy mindenképpen előbb az aktív anódot eszi meg? Aztán a bronz hajócsavart? :-)

Egy rakás kérdést is felszinre hoztál bennem :-)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.10.26. 19:42:04

@egeresz: No sorjában. 1. A bejövő fázis-nulla fog átmenni a fírelén. Kizárólag azért, hogy van a hajón 2 db olyan dugalj ami egyenesen a parti tápra van kötve, minden egyéb védelem nélkül, tehát csak a parti védelmet kapják. Ezekre a parti védővezeték van kötve ami nincs összekötve a hajó vastestével Tehát az a helyzet mint amikor építem a hajót és egy hosszabbítóval dolgozok ami a parton van bedugva. Ezt a két dugaljat fogja védeni a fíkapcsoló. 2. Valóban a 12 V DC hálózat ami gyakorlatilag minden fogyasztót ellát és a minusz össze van kötve a hajótesttel, de a hajótest sehol nem áramvezető. 3. Vannak 230V AC dugaljak, pl ilyenről megy majd a mosógép, vagy a Juditka robotgépe, a gáztűzhely gyújtója stb, ezek egy 1:1 áttételű 1kVA-es leválssztótrafóra vannak kötve. 4. Ezen a szekunder hálózaton nincs nulla és fázis és természetesen nincs galvanikus kapcsolata a primer oldallal. A trafó vasmagja össze van kötve a bejövő védővezetékkel, de nincs összekötve a hajó fémtestével.

abraxas 2011.10.26. 20:08:59

Ezt az eszmecserét még úgy idö jó olvasni, hogy egy szavatok sem értem :o)
Más!
Szerintem Neked nem kell majd csavarozni, a mart peremek épp elég stabil illeszkedést adnak.

abraxas 2011.10.26. 20:14:44

Nem idö, is :o/
nyavalyás android :o(
Nektek is 18-as karikás lett a blog? Mit vétettünk valyon?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.10.26. 20:25:32

@abraxas: Persze. Eszembe se jutott a csavarozás. Viszont a lépcső kimarását előtte valami modellen ki kell kísérletezzem, mert tarok tőle, hogy a rétegelt lemez másképp viselkedik (félek tán szálkásodik) a maráskor mint a színfa.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.10.26. 20:28:37

@abraxas: "Nektek is 18-as karikás lett a blog? Mit vétettünk valyon?" Míííí? Ezt nem értem. (ja a "valyon" az amúgy vajon, bocs, sércse a fülemet)

abraxas 2011.10.26. 22:24:17

Ahányszor belépek a blogodra, megkérdi a telefon, elmúltam-e 18 éves.
Ezek szerint csak velem van baja :o(
Bocs a füledért!

egeresz 2011.10.27. 13:47:46

@abraxas: Amikor Tengerész válaszát olvastam, szélesen mosolyogtam. Odalépett kedvesem, "mi humorosat olvasol?" mutatom nek, döbbenten néz rám: "ebből egy szót se értek" Pedig informatikus ő is, esetleg más érdeklődési körrel.

A mérnöki gondolkodás, az elegendő precízségre való törekvés művészet, bár lehet, hogy az így készült alkotásokat általában csak hasznosnak tartják, nem szépnek.

abraxas 2011.10.27. 16:36:59

@egeresz: Hehe....
Van egy kedves modellező ismerősöm, aki gyakran készít építési leírásokat gyarlóbb sporttársak számára.
Az Ő írásait is élvezet olvasni, mikor pl. olyat ír, hogy:
"a kormánytengely szorító perselyét olvadóbiztosítékból termelhetjük ki."
Imádom :o)
süti beállítások módosítása