Nagyon úgy tűnik a mai nap a szemlélődés, elmélkedés napja lesz, mert este óta esik az aprószemű áztató eső, a levegő is alaposan lehűlt, szerencsére volt annyi eszem, hogy tegnap este felaprítottam némi gyújtóst a machetával, mert odakint 13, idebent a szalonban 17 fok fogadott amikor beléptem. A hálókabin nem érdekes, alaposan betakaródzva tán még minuszban is ott fogunk aludni. Szóval megraktam némi hulladékfával a kályhát, amibe az éghető szemetet is beledobáljuk ahogy képződik és most már 22 fok van idebent. Ki se dugom az orrom amíg esik odakint. Kajánk van, mondjuk az édesvíznek a végén járunk, nem ártana betankolni, de egy-két napot tán még kitart.
Namost. Több koment is érkezett, amikre itt eygütt fogok reagálni. 1.Köszönöm az elismerő szavakat és nagyra értékelem őket, nagy utat tettem meg az elmúlt hat évben és bizony jelentős mérföldkő volt ezen a tegnapi, alapvetően problémamentes kétórás próbaút. 2. A hajó mindenféleképpen itt a jelenlegi helyén fog telelni, mi meg rajta. 3. A rig vagy takelage (árbocok+álló és futókötélzet+vitorlák, lámlám az angol és német mennyivel tömörebb) legkorábban a jövő év tavasszal kezd majd összeállni, mert pillanatnyilag megvan ugyan a rudazat, de se veretek, se csigák, se kötelek, ezeket meg kell venni, illetve csinálni. 4. Első perctől kezdve az a tervem, hogy felfelé akarok elindulni a Dunán, ha mindennel elkészülök ami a nagy utazáshoz kell. Hogy ez pontosan mikor lesz? Majd ha elkészülök. Viszont folyással felfelé ez a 10km/h kevés. A Dunának vannak szakaszai, ahol majd ennyivel folyik. Tehát ha nem sikerül a motort nagyobb teljesítményre bírni, akkor mégiscsak lefelé kell elinduljak, bár igazából se román, se bulgár, se orosz aldunai kikötőkre nem vágyom, tengerész koromban nem rajongtam se Reniért, se Izmailért. Még nem adtam fel a reményt, bár halványul. És itt kérném az olvasók segítségét. Semmit nem tudok a kipufogók lelkivilágáról. Amikor a hajót terveztem, az elrendezésből kifolyólag determinált volt a motor helye, mely megszabta a kipufogó nyomvonalát is. Gondoltam, hogy nem tesz jót a gázok kiáramlásának, hogy hét derékszögű, vagy közel derékszögű törés van a csőben, de nem volt más választásom. Úgy próbáltam kivédeni a megnövekedett csőellenállást, mely feltételezésem szerint fojtja a motort, hogy alaposan megnöveltem a csőátmérőt, az eredeti kb 30mm-ről felmente 50-re. Azonkívül a második és harmadik kanyar közé beraktam egy IVECO kisteherautó kipufogódobot is (jelenleg ennek a csatlakozásai füstölnek a hálókabinban). Namármost fogalmam sincs PONTOSAN hogy néz ki egy kipufodódob belülrő. Azt tudom, hogy valamiféle lamellák diafragmalemezek vannak benne, de hány, mekkora, pontosan hol és főleg mi a logikája az egész rendszernek, nos fingom nincs róla. Azt is tudom, hogy valahol ez egy méretezett rendszer, amibe én most elég durván belenyúltam. De azt is tudom, hogy versenyautóknál a tuning része a gázkiáramlási rendszer alapos módosítása, tehát talán van valami mozgásterem. Mindenesetre most azon jár az agyam, hogy a sok bepakolt ellenállással nem növeltem e meg túlságosan a kipufogóellenállást. Mert lehetségesnek gondolom, hogy a jelenleg kiváltképp problémás kipufogódob egyszerűen felesleges teher a rendszerben, a kanyargó cső is elég a zajcsillapításra. Mielőtt megpróbálnám kivenni és egy egyenes csődarabbal helyettesíteni kérdezem, van az olvasóim közt valaki aki ért hozzá és tanácsot tudna adni?
10:17 Szörfölök a tárgyban a neten, ilyet már találtam. http://www.kipufogomester.hu/index.php?page=7
Juteszembe, tegnap megnéztem az OBI-ban a polcon a szerelvényeket, a Nissan termosztátkapcsoló pontosan 3/8-os, szóval ismét szerencsém van.
14:21 Jönnek a tanácsok. Kaptam telefont is, többet. Pl hogy a kipufogónak csak kétüteműnél van jelentősége torlónyomás szempontjából. Négyüteműnél csak hangtompító. Tehát nyugodtan kidobhatom a macerás csatlakozású (felhasított csőelemek patkó alakú bilincsekkel amik miatt tömíthetetlen a rendszer) Iveco dobot, legfeljebb kicsit zajosabb lesz a kipufogás, de a kanyarok és a vastag cső miatt tán még az se.
20:27 Betöltöttünk 1400 liter édesvizet, miután hálistennek elállt az eső. Más igazán hasznosat nem tettünk. De hát végülis vasárnap van. Kb 1500 liter a teljes kapacitás, ez az eddigi tapasztalatok alapján pontosan egy hónapig elég. Bár nyáron alighanem kicsit többet zuhanyoztunk, mint ezután fogunk, tehát lehet, hogy ezután kicsit tovább is.
Előbb-utóbb kíváncsi leszek rá, hogy milyen fordulatszámon mennyi az üzemanyagfogyasztásom. Állítólag van ilyen autós műszer, ami ezt mutatja. Nekem még sose volt ilyen luxuscájgom és ha drága, nem is lesz. Ráadásul pontosan szeretnék mérni. De ha valaki tud valami olcsó bontott holmit szóljon! Ha másképp nem, csinálok egy literes mérőedényt, amit beskálázok és mérem stopperral, hogy valamely fordulatszámon hány másodperc alatt fogyaszt el mondjuk egy decilitert. Ha többször megismétlem a mérést és átlagolok, elég pontosan tudni fogom, milyen fordulatszámhoz és állóvizi sebességhez milyen óránkénti fogyasztás tartozik.
22:13 Most olvasom, hogy meghalt Polgár László operaénekes. Én még arra emlékszem amikor a "padlás" egyik dalát énekelte a TV-ben. Zseni volt, a magyar dicsőség képviselője Svájcban. Két évvel volt fiatalabb mint én. Nemrég halt meg Szenes Iván. Mondjuk ő 21 évvel volt nálam idősebb. Itt egy dal aminek a máig aktuális zseniális szövegét ő írta. https://www.youtube.com/watch?v=BWZpGVDyBl4 Az előadó se él már, ő is zseni volt. Ő velem egyidős volt amikor meghalt. Két dolog jut eszembe róluk. 1. Nekem mennyi van még vajjon hátra? 2. A sok hobbimagyarnak aki előszeretettel zsidózik, hogy nem sül le a képéről a bőr?