Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Vasárnap.

2010.09.19. 08:40 :: A Tengerész

Nagyon úgy tűnik a mai nap a szemlélődés, elmélkedés napja lesz, mert este óta esik az aprószemű áztató eső, a levegő is alaposan lehűlt, szerencsére volt annyi eszem, hogy tegnap este felaprítottam némi gyújtóst a machetával, mert odakint 13, idebent a szalonban 17 fok fogadott amikor beléptem. A hálókabin nem érdekes, alaposan betakaródzva tán még minuszban is ott fogunk aludni. Szóval megraktam némi hulladékfával a kályhát, amibe az éghető szemetet is beledobáljuk ahogy képződik és most már 22 fok van idebent. Ki se dugom az orrom amíg esik odakint. Kajánk van, mondjuk az édesvíznek a végén járunk, nem ártana betankolni, de egy-két napot tán még kitart.

Namost. Több koment is érkezett, amikre itt eygütt fogok reagálni. 1.Köszönöm az elismerő szavakat és nagyra értékelem őket, nagy utat tettem meg az elmúlt hat évben és bizony jelentős mérföldkő volt ezen a tegnapi, alapvetően  problémamentes kétórás próbaút. 2. A hajó mindenféleképpen itt a jelenlegi helyén fog telelni, mi meg rajta. 3. A rig vagy takelage (árbocok+álló és futókötélzet+vitorlák, lámlám az angol és német mennyivel tömörebb) legkorábban a jövő év tavasszal kezd majd összeállni, mert pillanatnyilag megvan ugyan a rudazat, de se veretek, se csigák, se kötelek, ezeket meg kell venni, illetve csinálni. 4. Első perctől kezdve az a tervem, hogy felfelé akarok elindulni a Dunán, ha mindennel elkészülök ami a nagy utazáshoz kell. Hogy ez pontosan mikor lesz? Majd ha elkészülök. Viszont folyással felfelé ez a 10km/h kevés. A Dunának vannak szakaszai, ahol majd ennyivel folyik. Tehát ha nem sikerül a motort nagyobb teljesítményre bírni, akkor mégiscsak lefelé kell elinduljak, bár igazából se román, se bulgár, se orosz aldunai kikötőkre nem vágyom, tengerész koromban nem rajongtam se Reniért, se Izmailért. Még nem adtam fel a reményt, bár halványul. És itt kérném az olvasók segítségét. Semmit nem tudok a kipufogók lelkivilágáról. Amikor a hajót terveztem, az elrendezésből kifolyólag determinált volt a motor helye, mely megszabta a kipufogó nyomvonalát is. Gondoltam, hogy nem tesz jót a gázok kiáramlásának, hogy hét derékszögű, vagy közel derékszögű  törés van a csőben, de nem volt más választásom. Úgy próbáltam kivédeni a megnövekedett csőellenállást, mely feltételezésem szerint fojtja a motort, hogy alaposan megnöveltem a csőátmérőt, az eredeti kb 30mm-ről felmente 50-re. Azonkívül a második és harmadik kanyar közé beraktam egy IVECO kisteherautó kipufogódobot is (jelenleg ennek a csatlakozásai füstölnek a hálókabinban). Namármost fogalmam sincs PONTOSAN hogy néz ki egy kipufodódob belülrő. Azt tudom, hogy valamiféle lamellák diafragmalemezek vannak benne, de hány, mekkora, pontosan hol és főleg mi a logikája az egész rendszernek, nos fingom nincs róla. Azt is tudom, hogy valahol ez egy méretezett rendszer, amibe én most elég durván belenyúltam.  De azt is tudom, hogy versenyautóknál a tuning része a gázkiáramlási rendszer alapos módosítása, tehát talán van valami mozgásterem. Mindenesetre most azon jár az agyam, hogy a sok bepakolt ellenállással nem növeltem e meg túlságosan a kipufogóellenállást. Mert lehetségesnek gondolom, hogy a jelenleg kiváltképp problémás kipufogódob egyszerűen felesleges teher a rendszerben, a kanyargó cső is elég a zajcsillapításra. Mielőtt megpróbálnám kivenni és egy egyenes csődarabbal helyettesíteni kérdezem, van  az olvasóim közt valaki aki ért hozzá és tanácsot tudna adni?

10:17 Szörfölök a tárgyban a neten, ilyet már találtam. http://www.kipufogomester.hu/index.php?page=7

Juteszembe, tegnap megnéztem az OBI-ban a polcon a szerelvényeket, a Nissan termosztátkapcsoló pontosan 3/8-os, szóval ismét szerencsém van.

14:21 Jönnek a tanácsok. Kaptam telefont is, többet. Pl hogy a kipufogónak csak kétüteműnél van jelentősége torlónyomás szempontjából. Négyüteműnél csak hangtompító. Tehát nyugodtan kidobhatom a macerás csatlakozású (felhasított csőelemek patkó alakú bilincsekkel amik miatt tömíthetetlen a rendszer) Iveco dobot, legfeljebb kicsit zajosabb lesz a kipufogás, de a kanyarok  és a vastag cső miatt tán még az se.

20:27 Betöltöttünk 1400 liter édesvizet, miután hálistennek elállt az eső. Más igazán hasznosat nem tettünk. De hát végülis vasárnap van. Kb 1500 liter a teljes kapacitás, ez az eddigi tapasztalatok alapján  pontosan egy hónapig elég. Bár nyáron alighanem kicsit többet zuhanyoztunk, mint ezután fogunk, tehát lehet, hogy ezután kicsit tovább is.

Előbb-utóbb kíváncsi leszek rá, hogy milyen fordulatszámon mennyi az üzemanyagfogyasztásom. Állítólag van ilyen autós műszer, ami ezt mutatja. Nekem még sose volt ilyen luxuscájgom és ha drága, nem is lesz. Ráadásul pontosan szeretnék mérni. De ha valaki tud valami olcsó bontott holmit szóljon! Ha másképp nem, csinálok egy literes mérőedényt, amit beskálázok  és mérem stopperral, hogy valamely fordulatszámon hány másodperc alatt fogyaszt el mondjuk egy decilitert. Ha többször megismétlem a mérést és átlagolok, elég pontosan tudni fogom, milyen fordulatszámhoz és állóvizi sebességhez milyen óránkénti fogyasztás tartozik.

22:13 Most olvasom, hogy meghalt Polgár László operaénekes. Én még arra emlékszem amikor a "padlás" egyik dalát énekelte a TV-ben. Zseni volt, a magyar dicsőség képviselője Svájcban. Két évvel volt fiatalabb mint én. Nemrég halt meg Szenes Iván. Mondjuk ő 21 évvel volt nálam idősebb. Itt egy dal aminek a máig aktuális zseniális szövegét ő írta. https://www.youtube.com/watch?v=BWZpGVDyBl4 Az előadó se él már, ő is zseni volt. Ő velem egyidős volt amikor meghalt. Két dolog jut eszembe róluk. 1. Nekem mennyi van még vajjon hátra? 2. A sok hobbimagyarnak aki előszeretettel zsidózik, hogy nem sül le a képéről a bőr?

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr12306745

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nord47 2010.09.19. 09:52:44

Jó reggelt!
A kipufogó szerepe a hangtompítás. Ezt úgy éri el, hogy a robbanáskor keletkezett hirtelen kiterjeszkedett, nagy sebességű gázokat lelessítja. A sok törés határozottan jót tesz a hangtompító szerep betöltésére. Nem fog kelleni semmilyen lamella, vagy pótkipufogó. A lelassult és menetközben kihűlt gázok térfogata visszaesik ez pedig megengedi, hogy a kiömlőnyílás egészen szűk legyen. Pl:20 mm átmérő. Jó pihegést!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.19. 10:21:45

@nord47: Ráadásul nálam a végén a kiömlő nyílás is ugyanilyen 50mm átmérőjű vastagfalú gáz/vízcső. A cső nagyrésze, ahol kondenzvízképződés lehet ("J" ágy a alatt) alaposan hőszigetelve van, hogy az én életemben ne rohadjon szét. Szóval azt mondod, hogy nyugodtan dobjam ki a kipufogódobot?

nord47 2010.09.19. 11:13:52

@A Tengerész:Az a 6, vagy 7 derékszögű törés simán elég kell legyen.

silvermoon 2010.09.19. 22:51:04

Kipufogo: A dieselnel semmi koze a teljesitmenyhez amig anyira le nincs szukitve, hogy a motornak erovel keljen ki preselnie ez pedig nem all fenn. Nyugodtan dobd ki a hangtompitot. Mas...:Nem tanacs- csak egy gondolat...: A gondot inkabb a hajo mereteben es a motor teljesitmenyeben latom. Biztos vagyok benne, h anno ki szamoltad, a motor optimalis fordulatszamahoz- a hajo sulyahoz, meretehez, a leg optimalisabb propeller meretet. De. en is ugy jartam, h a nagytudasu muhelyben ajanlott propellerrel nem ment eleg jol a hajom. KAptam kolcson egy rugos huzo ero merot, es nehany masfajta allasszogu propelert. Addig cserelgettem, amig a legnagyobb huzo erot meg nem talaltam. Fontos tudni a motor milyen fordulaton adja le a leg nagyobb nyomatekot. Ezt a fordulatot kell elernie a motornak,amikor full gazon megy. VAgy inkabb kicsivel tobbet.HA joval tobbet porog, kicsi a propeller ha nem porog anyit tul nagy a meret vagy a kihajlitas. NEkem sikerult el ernem, a rugo eromero segelyevel, hogy a nem ajanlott propelert vettem meg, es halas vagyok annak aki ezt tanacsolta.A hajo es a viz, neha szinte ki sem szamithato meglepeteseket okoz. Semmi esetre sem szeretnelek keseriteni de en kicsinylem azt a motort a dunai hajozashoz. BAr talan jol be allitott es jol meretezett minden akkor lehet, h eleg. Szivbol orulnek, ha igy lenne . NAgyon Drukkolok Neked !!!!

Mihalik Péter 2010.09.20. 10:18:20

Sziasztok! Nekem is hasonló, de nem egyező a véleményem a kipufogók szerepéről, talán annyit tennék hozzá, hogy a sima szívó diesel motoroknál e levegő szívás fordulatszám-függő, azaz nem egy pillangószelep és a porlasztó ( avagy injektor és légsebesség ill. légtömegmérő szabályozza+ egy compjuter), hanem az adagoló és a porlasztók által beporlasztott gázolaj mennyisége. A kipufogó egyéb szerepe, hogy az elvett gázolaj esetén a kipufogón visszaszívott levegőt melegen tartsa ezáltal meggátolva a kipufogó szelepek hirtelen lehűlését és azoknak eltörését. Az én gépem 106 lóerős, maximális fordulata 4500/min. 1600-as utazó fordulattal mindösszesen 7,5 km/h tempóra tudok szert tenni, a vízhez képest. 2200-as fordulaton kb 10 km/h ez az adat, természetesen ez sokban függ a széltől, a hajó testétől, a hajócsavar méretétől is és a tömegtől, de sorolhatnám. Az adatokat csak viszonyítás miatt írtam le.

devton 2010.09.20. 14:57:24

Akkor én is belekotyogok: A kipufogód lehetne egy darab cső is az is jó, legfeljebb hangos, próba képp kiveheted a dobot, ha nem zajos a kérdés meg is oldódott.Nagyobb baj az, hogy silvermoonnal kell egyetértenem, kicsi a motor a hajódhoz, vagy a propellerhez. A motorod teljesítményét viszont csak motorcserével, vagy turbó beépítésével tudnád növelni. De lehet elég lenne egy másik propeller is. Javaslom hívd fel Kiss Zolit (hetven-31437harmincöt)aki maga is hajós (volt) most diesel motorokkal foglalkozik és a marinizálásban is otthon van. "Egyéniség", de vannak jó napjai is.:).Neki van gyakorlati tapasztalata.

Mihalik Péter 2010.09.21. 09:17:56

@devton: Itt egész pontos specifikációkat lehet találni:
www.motoren.ath.cx
süti beállítások módosítása