Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Péntek.

2010.09.10. 10:38 :: A Tengerész

Cseh Tamás nótáját dúdolgatom. "Micsoda idő, micsoda ócska idő...". Bár semmi kedvem se volt kimenni a duruzsoló kályha mellől (ma reggel szégyenszemre befűtöttem), de megreggelizvén kiautóztam megnézni a szivattyút. Annyira azért mégse vagyok sportos, hogy a szakadó esőben bringázzak a Határ útra, mégha csak 5km akkor is (se). Gondoltam hétvégén be is építem. Na ebből alighanem nem lesz semmi. Még az se biztos, hogy a szolnoki gyárban van összerakva belőle! Amióta összeomlott a korábban "dübörgő" gazdaság, senki nem termel raktárra, mert talán sose lesz aki megveszi. Majd visszahívnak. Szeretnék tenn-venni a hajón, de ahhoz ki-be kéne járkálnom, amivel csak minduntalan eláznék, meg összelocspocsoznám a végre műhelykinézetből emberi otthonná alakulni kezdő hajóbelsőt. Azt hiszem elpakolom a két tengerészzsáknyi téli holmit amit tegnapotthonról kihoztam és alszom egyet. Mi mást tudnék ilyen időben csinálni, aminek valami haszna is van?

19:52 Délután két óra tájban legjobb álmomból vert fel a szivattyús ember, nincs szivattyú, valószinűleg(!) a tizenhatodikai szállításig összeraknak egyet nekem. Olyan létező szocializmus hiánygazdaságszerű érzésem van. Sokszor hallottam a rendszerváltás óta, hogy "minden van, csak pénz legyen!". Én meg gyakran tapasztaltam, hogy ez egyáltalán nem igaz. Minden van, amiből sok fogy. De ha valami spéci kell, amiből nem adnak el naponta ezret, vagy minőségi termék, nem a szokásos kínai dömping gagyi, akkor nincs. Rendszeres a válasz a boltokban, "nincs, de tudunk rendelni". Kössz, azt én is tudok. Ha majd az esőnek méltóztatik elállni, kimodellezem a szivattyúkört ahogy korábban tettem a fúrógépbe fogható barkácsszivattyúval, annyi lesz a különbség, hogy 12V-os "akkujafogyott" kézifúrógépet fogok a hajó 12V-os hálózatáról megtáplálni, így parti áram nélkül, menetben is ki tudom majd próbálni. Ha az elméletem (és persze a hűtés) működik megnyugszom. Ma csak lazsáltam, semmi meló.

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr162285455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mihalik Péter 2010.09.10. 11:53:47

Na ja...meglehetősen deprimáló az idő, de arra talán jó, hogy az ember egy íróasztal mellett hajós mütyűrökkel foglalkozzon...Mi a barátaimmal eső ide, eső oda estére és éjjelre kiállunk a Kis-Duna közepére horgonyra és pecázunk reggelig. Beponyvázok hátul, csak a botok fognak kilógni ( kíváncsi vagyok mi lesz kapás estén). Főzünk valami gulyásfélét, zsugázunk, sörözünk, rádiózunk...Az össze nem szerelt szivattyúról csak annyit, hogy ebben a gazd. helyzetben csoda az is, ha az alkatrészei megvannak, de remélem a végére csak kialakul a dolog...

Kis ember 2010.09.10. 13:29:54

Inkább Kern Andrást dúdolj: "Esik piszkosul az eső"

www.youtube.com/watch?v=6tW92uVLtts

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.10. 19:51:22

@Mihalik Péter: Hát én utoljára 35 éve a tengeren horgásztam. Akkor is csak akkor, ha legalább ötpercenként volt kapás. Az hogy én ott üljek és lessem az úszót...nekem egyszerre unalmas és idegesítő. Remélem ebben a szar időben legalább a halak nem áznak el.

Takyka! 2010.09.11. 08:05:55

Tengerész,

Véleményem szerint, ha az autó vízpumpa nem bírja megforgatni a vizet, akkor a Laing szivattyú sem képes erre.
Egy fórumon olvastam, hogy egy egyszerű napkollektoros rendszerben nem volt elég a teljesítménye, ahol kb. 4m-t kellett volna emelni és kb. 300L vizet kellett volna megforgatni óránként! Szerintem az a szivattyú totálisan alkalmatlan a feladatra.
A másik dolog, nem vagyok meggyőződve arról, hogy a kis szivattyú teljesítmény az oka a problémádnak!
Egy szivattyút nem érdekli, hogy összesen hány liter víz van a rendszerben 1 vagy 1000. Ami beállítja a munkapontját (a szállított víz mennyiségét) zárt vízkör esetén, az az áramlási ellenállás. Ez az ellenállás lineárisan változik az áramló közeg sebességével. Tehát, ha a szivattyú kis teljesítményű (alacsony a fordulat), akkor is áramlik a víz, csak lassan. Ha neked az áramlás csak egy bizonyos fordulatszámon indul meg, akkor szerintem neked nem zárt a vízköröd, egy légbuborékot tudok feltételezni, ami egy függőleges szakaszon akadályozza az áramlás megindulását (nem tudom, van-e ilyen függőleges szakasz a rendzseredben). Amíg a szivattyú emelőmagassága ki nem bírja nyomni onnét, addig blokkololja a keringést. A másik gondolatom, hogy a motor által végzett munka és így a hulladékhő, a fordulatszámmal nem lineárisan növekszik (talán négyzetes?). Viszont a szivattyú által szállított vízmennyiség növekedés lineáris. Tehát, ha csak a hűtőrendszered áramlási ellenállása lenne a probléma, akkor nagyobb fordulaton is jelentkeznie kéne a melegedési problémának az elégtelen vízszállítás miatt. kb. hény méter a csőrendszer hossza és milyen keresztmetszeten áramlik a víz? A hőcserélőd egy csőkígyó, vagy a hajó feneke duplafalú a hőcserélőnél? Nincs valamilyen kerülő vezeték ami rövidre zárhatja a szivattyút?

Bocsánat a hosszú fejtegetésért.

Üdv,

T.

abraxas 2010.09.11. 08:35:39

@A Tengerész:
Mark Twain-el történt meg egyszer, hogy a Mississippi partján órákig bámult egy pecást. Szegény ipsének nem volt semmi kapása, ezért egy kicsit ingerült volt, és számon kérte az írót: ne csak bámészkodjon! Ha már ott van fogjon botot maga is!
Á, nekem ahhoz nincs türelmem. - hangzott a válasz ;o)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.11. 19:21:54

@Takyka!: Ne kérj bocsánatot, nagyon köszönöm a kommentedet, ez most egy brainstorming, minden ötlet, tanács, vélemény hasznos lehet.
Továbbiakban beszúrom a válaszokat ***-al.

Véleményem szerint, ha az autó vízpumpa nem bírja megforgatni a vizet, akkor a Laing szivattyú sem képes erre.
Egy fórumon olvastam, hogy egy egyszerű napkollektoros rendszerben nem volt elég a teljesítménye, ahol kb. 4m-t kellett volna emelni és kb. 300L vizet kellett volna megforgatni óránként! Szerintem az a szivattyú totálisan alkalmatlan a feladatra.
***Én el tudom képzelni, hogy valami más volt a hiba. Néztem a szivattyú jelleggörbéjét. 5m emelőmagasságnál még egy köbméter felett szállít óránként www.laing.hu/termekek/szivattyuk/egyenaramu-szivattyu-vario/ Nem tudom elképzelni, hogy egy ilyen komoly gyártó kamuzna egy katalógusban.

A másik dolog, nem vagyok meggyőződve arról, hogy a kis szivattyú teljesítmény az oka a problémádnak!
Egy szivattyút nem érdekli, hogy összesen hány liter víz van a rendszerben 1 vagy 1000.
***Egyetértek. Ami számít az a megnövekedett csőellenállás.az autóéhoz képest. Meg az, hogy az autómotoron alapjáraton nincs terhelés. De még az öreg VW-m vize is mindíg felforr nyáron a dugóban, ha elfelejtem az erre szolgáló kapcsolóval direktbe kapcsolni a ventillátormotort.

Ami beállítja a munkapontját (a szállított víz mennyiségét) zárt vízkör esetén, az az áramlási ellenállás.
***Pontosan.

Ez az ellenállás lineárisan változik az áramló közeg sebességével. Tehát, ha a szivattyú kis teljesítményű (alacsony a fordulat), akkor is áramlik a víz, csak lassan.
***És ezért kevés hőt visz el a hengerfejből. Alapjáraton a motor terhelése során keletkező hő több mint amit a lassan áramló víz forráspont alatt való maradásához kell. Legalábbis ezt gondolom most.

Ha neked az áramlás csak egy bizonyos fordulatszámon indul meg,
***Ezt nem gondolom. Van áramlás, csak lassú.

akkor szerintem neked nem zárt a vízköröd, egy légbuborékot tudok feltételezni, ami egy függőleges szakaszon akadályozza az áramlás megindulását (nem tudom, van-e ilyen függőleges szakasz a rendzseredben).
***Több is van. A vizet jól össze-vissza kellett kanyargatnom ahhoz, hogy az autóhoz kitalált vízcsonkokból eljusson a hajófenékbe és vissza.

Amíg a szivattyú emelőmagassága ki nem bírja nyomni onnét, addig blokkololja a keringést.
*** Elöször én is abból indultam ki, hogy levegős a rendszer. MINDENT kilégtelenítettem, de semmi javulás.

A másik gondolatom, hogy a motor által végzett munka és így a hulladékhő, a fordulatszámmal nem lineárisan növekszik (talán négyzetes?). Viszont a szivattyú által szállított vízmennyiség növekedés lineáris. Tehát, ha csak a hűtőrendszered áramlási ellenállása lenne a probléma, akkor nagyobb fordulaton is jelentkeznie kéne a melegedési problémának az elégtelen vízszállítás miatt.
***Kérdés nagyobb fordulaton mennyivel nő a motor terhelése, hiszen az "gyártja" a hőt. Ha nagyon tudományos akarnék lenni, megpróbálnék mindenféle terhelési jelleggörbéket kreálni és egymásra rakosgatni. De nem akarok. Aztán még az se egészen biztos, hogy magas fordulatszámon jó a hűtés. Igaz, hogy "így nézett ki" de egy próba nem próba. Mindjárt írom a blogba mit fogok most csinálni.

kb. hény méter a csőrendszer hossza és milyen keresztmetszeten áramlik a víz?
***Mondjuk van vagy 5-6m gumi és rézcső, kanyarokkal, az átmérő változó, mert így adódott a szerelvényekből, de a mérvadó legszűkebb keresztmetszet 3/4 coll.

A hőcserélőd egy csőkígyó, vagy a hajó feneke duplafalú a hőcserélőnél?
***Duplafalú. Kb 4,5négyzetméter aktív hőleadó felület a 8-as kiel fenéklemez és a 6-os oldallemez. Összesen 250 liter folyadék. Annakidején számoltam, ha a motor teljes teljesítménye hővé alakulna, akkor is képes lenne eldisszipálni 30 fokos külső víznél is.

Nincs valamilyen kerülő vezeték ami rövidre zárhatja a szivattyút?
***Meg tudom csinálni, de akkor aztán semmi hűtés nincs. Mire lenne ez jó?

halaloszto 2010.09.13. 00:04:39

azert komoly beruhazas elott meg mernek egy picit!

- milyen meleg a viz amikor lemegy a "hutobe", amikor visszajon
- mekkora a tomegaram alapjaraton. egybol kiderulne, hogy ez-e a gond.

az viszont tuti ugyvan, hogy a kocsiban alapjaraton az a motor megevett 1liter/ora gazolajat (ebbol teljesitmeny saccolhato, ugye 100% veszteseg), emelt alapjaraton mondjuk 2-t (szinten saccolhato). a hajoban viszont hasonlo fordulaton tuti tobbszorose olajat eszik, mert hiaba azonos a fordulat, a leadott nyomatek es igy teljesitmeny teljesen mas.

tulkepp a fogyasztasbol es az elmeleti hatasfokbol lehetne saccolni a veszteseg teljesitmenyt, es megnezni, hogy autoban a motor ekkora teljesitmeny tartos leadasanal mekkora fordulaton jar, ebbol adodna a szukseges fordulatszam a gyari vizpumpara.

abban, hogy a plusz csovezes jelentosen nagyobb ellenallast ad mint a kocsiban a cucc, azert nem teljesen hiszek. az ellenallas nagyresze a motor maga, az uj csovek, meg lent a tartaly meg kb osszevetheto a huto vekony csovecskeivel.

vajk

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.13. 06:53:41

@halaloszto: "azert komoly beruhazas elott meg mernek egy picit!

- milyen meleg a viz amikor lemegy a "hutobe", amikor visszajon
- mekkora a tomegaram alapjaraton. egybol kiderulne, hogy ez-e a gond."
***Ajaj. Csakhogy ahhoz, hogy igazi mérést csináljak, előtte be kell tegyem a szivattyút. Merthogy most az előremenő tűzforró, a visszatérő jéghideg. Ebböl következtetek arra, hogy a víz nem áramlik megfelelően. Hogy ez mekora kicsi tömegáramot jelent fogalmam sincs, mert nem tudom mérni. De pontosan ezt csinálom most az OBI fűrógépes szivattyúval modellezem a hűtést, lásd a tegnapi naplót. Mondjuk mérni nem fogok. Tapogatok. Tudod, villanyt szikroszkóppal, elemfeszültséget nyaliméterrel, helyiséghőmérsékletet saccográffal, csőhőmérsékletet tapiméterrel.
És ha a motor hőmérséklet végre megáll 90 fokon mindenféle terhelésnél, nagyon nem fognak érdekelni a részletek, nem akarok ebből nagydoktorit írni.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.13. 07:04:14

@halaloszto: abban, hogy a plusz csovezes jelentosen nagyobb ellenallast ad mint a kocsiban a cucc, azert nem teljesen hiszek. az ellenallas nagyresze a motor maga, az uj csovek, meg lent a tartaly meg kb osszevetheto a huto vekony csovecskeivel.
***Hüm. Nem hangzik rosszul. Könnyen lehet, hogy a motor alacsony fordulatszámon való túlmelegedésének egyetlen oka az autómotorhoz képesti nagyobb terhelés.
süti beállítások módosítása