Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Hétfő.

2010.09.06. 07:07 :: A Tengerész

Reggel hat óra tájban kilépek a deckre lobogózni, gyönyörű a reggel, hunyorgok a felkelő nap tüzében, A síma víztükörről már felszállt az éjszakai pára, a hőségnek legalább 10 hónapra vége, 9 fokot mutat a hőmérő, rajtam a Bundeswehr és a hajdanvolt Magyar Néphadsereg levetett téligúnyája van,  idén elöször aludtunk becsukott ajtók mögött. Egy horgász mellettem csorog lefelé a harcsázókészségével, ráköszönök

-Jó reggelt!

-Jóreggelt, így könnyű!

-Hát igen. Csak előtte hat évig kell építeni egy hajót!

Most este van. Délelőtt kipróbáltam a kis Suzuki csónakmotort. Helyes kis jószág. Vízreraktam a gumicsónakot, felraktam a motort, indul a szokásos rángatás. Szivatóval, anélkül, semmi. Aztán jó idő múlva felfedeztem a benzincsapot. Naná, hogy zárva volt. Meglepő sebességgel tólta a piciny, 2,20-as felfújható dingit, tkp. nem gumi, hanem PVC az anyaga, de persze mindenki gumicsónaknak hívja. Amióta "F"-el barátkozom, tudom, hogy a PVC az a gagyi, az igazi a gumi, az anyagát úgy hívják, higy hipalon (hypalon? leírva még nem láttam) az 20 évig jó. Aztán időnként leállt a motor, de szivatóval könnyen indult újra. Na kiszedtem, satuba deszka, motor ráfogatva, szétszed, karburátor ki, hátha szutyok van az úszóházban, de semmi. Fogalmam sincs mi volt az oka a leállásoknak, de most összeraktam és megy. Persze minden beállítást elcsavartam, ezért a vizen újra beállítottam (miközben a menetiránynak háttal szarakodtam a csavarhúzóval, hajszálhíjján, de tényleg nem volt egy centi se, nekimentem a rendőrök kikötött hajójának), most nem áll le, alapjáratban és nagy gázzal is húz rendesen, bár kicsit füstöl, majd ha lesz időm még szórakozok vele.  Délután alámerültem a gépházba és kiszedtem a töltés állító  bowdenes mechanizmus egy darabját és átalakítottam, hogy legyen megint alapjárat, majd beindítottam a motort. Nem tudok betelni a gyönyörrel, hogy valóban egy pöccre indul a gép, NULLA a füst, a szó szoros értelmében nagyon kell nézni, hogy észrevegyem, hogy van kipufogógáz, még emelt fordulatszámon is. Kicsit megrángattam a pontont, mentem volna próbaköröket, de már esteledett, "J" lebeszélt és igaza volt, holnap is lesz nap. De! Egy probléma mutatkozni kezdett. Miután jó darabig morcogtattam a motort alapjáraton, illetve attól csak kevéssel magasabb fordulatszámon, a hűtővíz hőmérséklet felment 100 fokra, majd száz fölé. Figyeltem a tágulási edényt, egyszerre csak elkezdett szökökutazni beléje a folyadék, azaz a hengerfej víztérben nyilván felforrt a víz. Amint megemeltem a motor fordulatszámát azonnal visszazuhant a hőfok 80 fokra. Namármost. Nem tudok másra gondolni, mint hogy a szivattyú alacsony fordulatszámon ezt a megnövelt, a több cső miatt jelentősebb csősúrlódásokkal terhelt rendszert nem tudja megfelelő vízárammal cirkuláltatni. Nagyon úgy néz ki, hogy nem fogom megúszni egy pótszivattyú beépítését. Olyan szivattyút kell találjak, ami bírja a 100 fokot, nem csöpög a tengelynél, mint az OBI fúrógépbe fogható barkácsszivattyú, és 12V DC-ről megy. Akkor azt megvezérlem egy 90 fokos termosztáttal és kész. Nincs valami ötlete valakinek hol találok ilyet kidobva? Ettől a problémától függetlenül holnap ha az időjárás is megfelelő lesz mostmár tényleg megyünk komolyabban a hajóval, legfeljebb ha nagyon melegszik a víz "ráteszünk egy lapáttal". Végülis EZ a futópróba. Jöjjenek ki a hibák és találjam meg a megoldást. Hiszen számítottam rá, hogy lesznek, egy percig se gondoltam, hogy pontosan úgy fog minden működni ahogy elsőre összeraktam.

 

 

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr792274366

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

silvermoon 2010.09.06. 14:07:20

Semmit sem irigyelek Toled ! Mndenert nagyon meg dolgoztal. ! De azt a 9 fokot !!! hat azt igen !. Nekem mar nagyon elegem van a paras 40-45 fok melegbol. Persze tudom senki sem csavargatta a karomat es kenyszeritett, h ide jojjek. Dehat az elet sodorja az embert es vegul is nem rosz hely ez. De lehet hamarossan feljebb koltozom eszak fele. Persze csak nyaron. Mert havat, na azt ma nem lapatolok tobbe. Kivanok meg nagyon sok szep reggelt mert a felelo napot a vizrol latni a leg szebbnek.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.06. 18:42:25

@silvermoon: Kössz. Mondjuk 9 még elmegy, pláne, hogy azért napközben felment 16-17-re. De a minusz 9-et már nem kívánja se testem se lelkem. De azért szép volt amikor kint vastag hó borította a decket és bent volt 33 fok a tűz mellett. Juteszembe lassan üzembe kell helyezzem a hajókályhát.

huomate 2010.09.06. 20:39:20

Szerintem talán a legegyszerűbb megoldás egy inverterrel 220V-ot csinálni nem kell nagy mert egy sima cirko fűtéshez való szivattyú 50W-100W között fogyaszt (kb mint egy notebook) ezek elnyűhetetlenek bírnak akár 120 fokot is az egészet pedig lehet egy rém olcsó csőtermosztáttal vezérelni ami 30 foktól szabadon állItható, szerintem kb 25E-ből kompletten kihozható egyszerű és üzembiztos.
Szuper a hajó egyre jobban tetszik:)

HöZsö 2010.09.06. 21:27:29

Eddig nem szóltam hozzá, csak ámultam, de most volna ötletem.
Ha jól sejtem, a vízpumpa ékszíjhajtású. Talán elég volna a hajtás áttételmódosítása, azaz kisebb ékszíjtárcsa a vízpumpára. B verzióm: teherautó állófűtésbe való 12V-os vízszivattyú elvileg minden kritériumnak megfelel.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.06. 22:37:02

@HöZsö: Nem rossz. Utánanézek. Már le is borultam a gépházajtóba megnézni. És a nagyságod előtt is. Mert az ékszíjtárcsa átmérő csökkentése NAGYON jó ötlet! Nem is értem, hogy nem jutott eddig az eszembe. Ráadásul jó nagy átmérőjű, tehát lehet csökkenteni, csak némi esztergályosmunka, mert elég spéci fazék alakú a tárcsa, ilyet kisebbe biztos nem találok helyből. Mondjuk ha majd leszedem azért lehetnek még gondok hogy lehet megoldani, de nagyon bíztató a látvány így elsőre. Kössz az ötletet, a soron következő futópróbán még vizsgálom a rendszert a jelenlegi állapotában, de nagyon valószinű, hogy ez lesz a megoldás. És az a veszély se fenyeget, hogy magas fordulatszámon túlpörög a szivattyú és esetleg ez valamiért gond lenne, ez a motor sose fog az autókorában jellemző 3000-es fordulatok környékén járni. A második szivattyú ötletét közben megrágtam és elvetettem, mert két szivattyú sorbakötve nem igazán lehet jó amikor az egyik még áll. Szóval nagyon jó, hogy közbeszóltál!

devton 2010.09.07. 11:26:11

Zárt a rendszered? Mert a merciknél túlnyomásos a hűtőrendszer.Ezért nem is forr 100foknál
A vízpumpa fordulatszámának növelése tényleg jó ötlet a nagyobb víztömeg miatt.
A vízhőmérőt leellenőrizném a helyedben pontos-e?
A motort milyen fordulaton tervezed járatni, mert ezek a motorok "pörgős"motorok a nyomatékmax 2400 fordulatnál van ezt lenne a célszerű tartani alacsony fordulatnál terhelve gondok lehetnek.
Kíváncsian várom egy hosszabb próba eredményét

halaloszto 2010.09.07. 19:00:13

vannak "solar keringtetoszivattyuk" amik birjak a 100 fokot, es 12V-rol mennek. cserebe 30ezer feletti az aruk.

amugy hogy nez ki a vizrendszer? van autohuto ventillatorral? vagy valahogy a vizhez hut?

vajk

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.07. 21:13:13

@devton: 1.Hát nem zárt, mert a megnövelt víztérhez kevés lenne az autóba járatos tágulási edény, tehát nem tudnám használni azt a túlnyomásos zárósapkájával. Így egy 5 literes műanyag marmonkannát raktam be.
2. A vízhőmérsékletet kénytelen vagyok elhinni a műszernek, mert a hengerfejbe nem tudok hőmérőt dugni. Mondjuk kivenni ki tudom és egy fazékban kipróbálhatom egy kontrollhőmérővel. De nem hiszem, hogy komoly hiba lenne a mérésben, amikor felment a vízhőmérséklet 120 fokra kellemesen büdös volt a gép.
3.Na ez a motor azért még nem "pörgős". Pont azért választottam ezt az alacsony fordulatszámú szívódieselt. De az alatt fog járni többnyire, tehát nagyjából sose lesz a nyomatékmaximumon, csak ha mondjuk nagyon kell menni folyással szemben.
4"...alacsony fordulatnál terhelve gondok lehetnek..." Ahogy mondod. Itt vannak éppen a gondok.
5."Kíváncsian várom egy hosszabb próba eredményét" Hát még én!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.07. 21:18:46

@halaloszto: Nem tennék be villanymotoros szivattyút, ha találok más, olcsóbb ékszíjhajtásút, abban jobban is megbízok. Nincs autóhűtő ventillátorral, egész pontosan ilyen lesz a szalon fűtése télen menetben, de ez csak hőhasznosítás célú Amúgy ahogy fentebb egy kommentre írtam: Nekem, lévén vashajó, külhélyhűtésem van, tehát egykörös. A kiel aljában ven egy osztott víztér, abba belenyomja a melegvizet a szivattyú, elmegy a hajó elejéig, ott visszafordul és a külhéjon keresztül lehülve visszatér a motorba. Ennek az az előnye, túl az egyszerűségén, hogy soha nem fog eldugulni az uszadékoktól.

devton 2010.09.07. 22:18:48

@A Tengerész: Amennyire én tudom a motorod gyárilag marinizált változata hőcserélővel lett megoldva, lehet jobban járnál, ha megtartanád zárt, túlnyomásos rendszerben a motor hűtőkörét és egy hőcserélőn keresztül vezetnéd a köpenybe a felesleges hőt. A köpeny körhöz meg lehetne megfelelő méretű keringető szivattyút rakni.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.07. 22:49:24

@devton: Valóban a szokásos megoldás a hőcserélős. De gondolom azért, mert 1. a hajók zömmel műanyagból készülnek, 2. a sós tengervizet nem illik direktbe bevezetni a motorba. Amúgy annak semmi akadálya, hogy a jelenlegi rendszert túlnyomásosra alakítsam. Csak a tágulási edényt kell kicseréljem egy erősebb ötliteres köcsögre, amire rárakom az eredeti 1,2 bar túlnyomáson nyitó kupakot. (vagy ha lenne elég helyem felvinnék 2m magasra egy állványcsövet) A hőcserélő nálam teljesen felesleges. De nem hiszem, hogy ennyire élére lenne állítva a dolog. 1,2 barnál olyan 102-105 fok lehet a víz forráspontja ha jól emlékszem. Szerintem az már tökmindegy, hogy 100 vagy 105. Nem? Az én hűtésemnek nem ez a baja az tuti. Meg kell oldjam, hogy rohangásszon a víz rendesen alacsony motorfordulatszámon is.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.07. 22:54:11

@devton: Amúgy szerinted miért lenne jó egy hőcserélőt berakni két édesvízkör közé? Én úgy gondolom csak egy újabb hibaforrás.

devton 2010.09.08. 10:04:36

@A Tengerész: Szerintem így maradhatna a motor gyári hűtőköre ami elvileg jó kell legyen,(megfelelő hőcserélőt feltételezve) és könnyebben tartható az üzemi hőfok is a másik kört meg akkor lehetne egy tényleg arra megfelelő szivattyúval keringetni. Félek akármit teszel alul méretezett lesz a motor eredeti szivattyúja a kb 25x vízmennyiséghez.
Esetleg érdeklődj itt:forum.index.hu/Article/showArticle?t=9106608 ezekbe raktak be gkmotorokat hátha tud vki segíteni.

halaloszto 2010.09.08. 12:54:24

@A Tengerész: azert a lefujo elhelyezesenel ovatos lennek nagyon. mi van ha valaki lent van a szuk gepterben, amikor elkezd dolni a 110 fokos goz? siman meg lehet halni.

vajk

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.08. 15:16:21

@halaloszto: Nem tudom mit értettél félre, nem lesz sehol ilyesmi. Egyelőre nyitott a rendszer, tehát a tágulási edény kupakja csak lazán van rácsavarva mint egy porvédő sapka. Ha netán túlnyomás alá akarnám helyezni akkor erősebb edény lenne és szelepes sapka, de ott is csakaz edényben lévő környezeti levegővel nagyjából azonos hőmérsékletű levegő jönne ki a padláda belsejében a cockpitban.

halaloszto 2010.09.08. 22:22:45

@A Tengerész: Ok. Csak azert irtam, mert lattam hogy felmerult a nyomas alattira visszaalakitas, es a lefujo beszerelese. Nem tudtam, hogy maga a tartaly sincs a gephazban.

vajk
süti beállítások módosítása