Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Csütörtök.

2009.09.17. 20:01 :: A Tengerész

Ajaj! Jól magamra haragítottam a drága jó "V B"-t a fordítót. (ilyeneket írt: Jól megadtad nekem, mert most már valami pénzéhes Harpagonként jelenek meg a tisztelt olvasóközönség előtt.) Pedig legcsekélyebb mértékben se szándékoztam. Csak hálával tartozom neki az önzetlen és önkéntes munkájáért, ezt a fordítást leginkább a szakma iránti olthatatlan szenvedélytől vezérelve csinálja és az anyagiak csak tizenhatodlagosak. Most viszont jött egy  pénzes melója, így félre kellett tennie a hobbit, ráadásul szegény a nyugdíja kiegészítésére még állásba is ment. Szóval a lényeg, nem maradt ideje a harmadik kötetre. Mondjuk  azért ha elment volna a második kötet, ahogy reméltem, (többen még  olyanok se jöttek el a könyvért akik meghatározott sorszámot kértek)  akkor lehetne a bevételből költeni másik fordítóra, hogy besegítsen, (a fordítás kétharmada kész)de a lényeg, harmadik kötet legfeljebb tavasszal és akkor is csak az esetben, ha elmegy a második kiadásból a kinyomtatott 230 példánynak legalább a kétharmad része.

Ennyit az ekszkűzről. Ma kihurcolom "J"-t a hajóra és még  ezéjjel ragasztunk egy szelet árbocot, előkészítettem mindent, csak kenni és szorítózni kell. Hálistennek kész a head fugázása, a fehér falak és padló fekete Sikaflexszel, nagyon jól néz ki és a fehérrel szemben az a reményeim szerinti előnye meglesz, hogy nem látszik rajta a piszok, mert a fehér egyszerűen tisztántarthatatlan, akármennyit csiszatoltam, beszürkült, befoltosodott. Közben előre haladtam a deckládával is. Jó maszív vörösfenyő alkalmatosság lesz, ahogy kész lettem a vázával (az is van vagy 30 -35 kiló) "J" bevásárló kerekes molnárkocsiját rágumipókoztam, így talicskaként ki tudtam tólni az árbocműhelyből a hajóhoz,  majd a bal első horgonydaruval szépen úriasan felemeltem a deckre. Már megérte darut rakni előre is, nemcsak hátra a bocinak. Azon kívül, hogy ez lesz a gázpalackok tárolója, az egyik végére csináltam egy fix kazánlemez placcot, ahová felcsavarozom a nagy 150-es satumat. Mindíg jól jön egy hajón az ilyen robusztus szerszám. Amiért kiraktam a deckre, az az volt, hogy jó helyre hegesztettem e a lábak fészkeit (a válasz "nem" a fene egye meg), valamint, hogy hogy  néz ki jobban, ha függőlegesen áll, vagy ha merőleges a deckre, ami ugye pláne ott az orrdecken a "sheer" nek megfelelően, csinosan  felfelé emelkedik. Nos az előbbi a szép, ami miatt az első lábakból 2cm-t le kellett vágjak, ami amúgy semmi gond, de ettől a láda első lapja olyan közel került a fux tetejéhez, (ami viszont merőleges a deckre, de mint alacsony holmi a megjelenésben nem érzékelhető) hogy azt nem lehetett kinyitni! Tehát az egész ládát hátrább kellett tenni 10 mm-t , amit persze a korábban felhegesztett tappancsok nem  engedtek. Végül is nem volt kedvem lesikítózni a nagy műgonddal felhegesztett, lefestett szerkezeteket és újra csinálni, hanem a láda lábain igazítottam egy kicsit. Most ebben az állapotban van.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A jobboldali képen látszik a satu alaplemeze. Még kap majd egy, a mellette lévő felnyíló ládafedővel egybevágó körisfa keretet és felülről az egészet keretestül letakaró bakelit lapot ragasztok rá, hogy ne rozsdásodjon.

Mindíg fáj a szivem, ha tanuja vagyok egy hajó pusztulásának. A Vízügy két régi motorosát kínálgatták eladásra, persze attól függetlenül, hogy ősrégiek, (bár elmondás szerint amikor vagy 10 éve krakták őket a partra működőképesek voltak) nem igazán jók semmire. Valamikor a Néphadseregnél voltak rendszerben, az aránylag kicsi hajótestet gyakorlatilag megtölti a két négyhengeres Csepel motor és a velük egybeépített irányváltó, a komoly géperő hídépítéskor az utászpontonok rendezéséhez volt szükséges. Nyilván a maga idején csúcstechnikának számított a teljesen magyar gyártmányú szegecselt alumínium hajótest a gépekkel, (most  azért megjegyezném, a magyar ipar ma, 2009-ben képtelen lenne előállítani ilyet) ha valaki az 50-es években lefényképezte volna, azonnal haditörvényszék elé állítják, de mára elavultak. Polgári célra alkalmatlanok, a hajótestben két ülésen kívül semmi nem fér el. Ma elkezdték a vasgyűjtők bontani az egyiket, így néz ki pillanatnyilag. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A két gépet is kiemelték, ha valakinek kell, még megalkudhat velük, ha ócskavasárnál kicsit többet fizet érte, biztos odaadják. Meg kell mondjam, ha annakidején lett volna ilyen lehetőségem, nem kűzdök a Merci autómotorral, igaz, hogy méretre, súlyra a duplája a Csepel, de üzembiztos szerkezet, és így együtt ezzel a bivaly váltóval azt hiszem mindent kibír.

Nekem annyi volt a hasznom a bontásból, hogy kiváló, valódi üvegprizmás (és nem a modern befakuló műanyag vacak) poziciós lámpák voltak a hajón, amiket,  ócskavas értékük nem lévén, leszerelhettem egy üveg borért, kicsit kitatarozva remekül fognak szolgálni Amapolán.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr511389195

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása