Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Vasárnap.

2009.08.30. 12:39 :: A Tengerész

No így néz ki az árboc középvonalában fekvő "keret" amikor bent vannak a távtartók és a tövénél 80 cm, a csúcsánál 1,60m hosszú tömör részek. A geometriai pontosságot az acél zártszelvény alap biztosítja, továbbá kukáztam a lakatosok hulladékos konténeréből príma arasznyi zártszelvénydarabokat, ezekkel szorítom az alapra a széltében toldott fákat a két végén, hogy a vízszintes irányú szorítók szorításának engedve ne tudjanak feldomborodni. Az acél culagok azért jók, mert nem ragad hozzájuk (na jó nem nagyon ragad)a kifolyó faragasztóval az anyag. Itt csak koszos ragasztófoltokat hagynak a vasak maguk után, ami könnyen lecsiszolható. Hihetetlen nagy előny, hogy olyan helyen dolgozom, ahol minden műszaki probléma megoldására találok valami anyagot a mások szemetjében, vagy éppen a nyersanyagai közt, mint például ezek az acélszelvények, amiket kölcsön kértem a hosszú árbocpadhoz. Felmértem a lakatosok rozsdamentes cső és lemezkészletét is az árbocveretek tervezéséhez, pillanatnyilag nagyjából jobban tudom mijük van mint ők. De ez is fantasztikus, hogy egy csarnokban vagyok az asztalosokkal, így a teljes infrastruktúrájukra támaszkodhatok. A tőlem 10 percnyi autózára eső "K J"  kapujához műhelyéhez meg  bármikori szabad bejárásom  (és kulcsom) van a vastagsági gyaluhoz.    

 

 

 Amikor leszedtem a szorítókat így nézett ki a munkadarab. Ez  a középső réteg, az első ami  kész, ha úgy tetszik a főárboc deréktörzs egy kilenced része.   A kép ami a csúcs felől készült csalóka, nem látszik rajta, de az üreges résznél 18cm átmérőjű árboc a topon a tömör betét végén, tehát hozzánk legközelebb, lecsökken 15cm-re. 

Ma délelőtt összeragasztottam a második réteget a távtaróival és az árboccsúcs betéttel, a talprész betétjét is kigyalultam, de nem tudtam összeragasztani, szorítózni, mert  elitélhető módon az asztalosok is dolgoznak és nam akartam az összes rövid szorítójukat elhasználni. Így most hazajöttem egy körömpörköltre, alszom egyet és húzok vissza további ragasztásokat csinálni.

 

Akit érdekel megörökítettem azokat az alapszerszámokat akiket jelen munkafázishoz használok, legalábbis a nagyobbakat, meg a gépeket, mert a tolómérő, mérőszalag, ácsceruza, derékszögek, vonalzó, nyeles kefe, partvis, szemétlapát, (minden fűrészelés, gyalulás után sepregetek, ki nem állhatom a forgácsban fűrészporban gázolást) kalapács, meg még fene tudja milyen apróságok nincsenek a képen.                                                                                1. B&D körtárcsás csiszoló, magyarul sikító, a115-ös lapon 125-ös fíbertárcsát használok, így a finomcsiszoláshoz rugalmasabb. 2. B&D kis szalagcsiszoló, 3. SKIL körfűrész 3" mélységig vág, 4. CROSS TOOLS nagy szalagcsiszoló, 5. kis gyalu, 6. Ropánt (eresztőgyalu), HITACHI abrichter (ez már legalább ezredesi rendfokozatot elért nálam, lassan 30 éve nyúzom, felépítettem már vele régebben egy hajót és egy házat, de még kölcsönadva is volt.

Ez egy tuti Freudi elszólás volt. Miután a kész, már a netre feltett mai bejegyzést mégegyszer átolvastam, vettem észre, hogy azt mondtam a szerszámaimra, hogy "akiket" és nem "'amiket". Nos valahol a munkatársaimnak tekintem "őket", (amúgy is szerszámmániás vagyok) és érzelmi szálak fűznek minden eszközömhöz.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr241348313

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

phaidros 2009.08.30. 20:49:09

Nekem 30 éve csak a csattogós lepkém van meg, de azt nem használtam ennyit. :) A Hitachik az áruk alapján ma is az élvonalban vannak. 30 év, te jó ég. És még motorgenerál se kellett?

Most lehet, hogy félreértettem, de ez az ábroc belsejében lesz, e köré építi fel az üreges árboc "falát"?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2009.08.31. 13:21:43

@phaidros: Csak a csapágyakba kellett emlékeim szerint kétszer egy kis olajat spriccelni, meg egyszer keféket cseréltem, mert azért arra figyelni kell, mert ha elfogy a kefe leéghet a forgórész.
Na ezt meg én nem értem. Az árboc közepében egy üreg van, ez a két léc közti hézag, aminek a távolságát a kis vékony távtartók biztosítják. A két léc külső széle adja az árboc palástfelületét.(természetesen kerekre munkálva)

Kriketta 2009.09.04. 23:14:52

Tisztelt és nagyrabecsült szuperkitartó hajóépítő mester. Falubéli faipari emberke vagyok és ezúton felajánlom segítségem (ha elfogadja), bármiféle segítségre (emelésre, pakolásra, faipari megvalósításra), ha megengedi. Ha megengedi valamikor meglátogatom. e-mail szalgerbt@gmail.com Tisztelet.
süti beállítások módosítása