Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Kenny Wells: Hát ez a szalon alighanem nagyobb mint itthon a nappalink, az egész katamarán befogl... (2024.11.07. 13:54) Szerda.
  • sefotos: Szia Tengerész! Szombaton délben a HHH Pesthidegkúti reptéren sárkányrepülős nap lesz, tudsz róla?... (2024.11.05. 04:47) Hétfő.
  • A Tengerész: @sefotos: Valóban a rögzítéshez meg a szélek lezárásához kellenek spéci idomok. A 16 mm vtg. X kül... (2024.10.25. 22:27) Péntek.
  • A Tengerész: @sefotos: Meg különben is... AZÓTA SE volt hó amióta azt a képet csináltam a tetőről. :( (2024.10.21. 11:20) Péntek.
  • A Tengerész: @whale: Kösz, de egyedi és azért ereszt, mert elrepedt egy üveg benne, szóval azt cserélni kell. (2024.10.11. 17:13) Szerda.

Linkblog

Csütörtök

2024.11.07. 20:41 :: A Tengerész

Tartok tőle, hogy ma nem lesz mese. Elment a nap a farakodással. Reggel nyolckor megjelent Engi Lajos és a favágócsapata, hogy a Balabán csatorna partján lévő kiszáradt fűzfát kivágja, nehogy kidőlve az is kárt okozzon. Gondban volt, hogy hogy szállítsa el onnan a szorongatott helyről a kivágott fát és eszébe jutott, hogy én fával tüzelek, megkért had dobálja be hozzám a kerítésen át, cserébe felvágják nekem kuglira. Én meg ugye rendes vagyok, megengedtem. :)  Jó... viccelek, ezzel a fával kifűtök jóesetben egy teljes telet. A fűzfának nem túl nagy a fűtőértéke, de ránézésre megvan két erdei köbméter,

pict0133.JPG

szóval kicsit (?) baltáznom kell majd. Egyelőre leraktam két raklapot téglákra a kertbe egy kitisztított helyre és arra máglyázom valahogy, aztán applikálok rá valami tetőt, jövő télre kiszárad tüzelhetőre.

Kemény munka a favágóé. Lajos előszöris felmászott a fa legtetejére és legallyazta a fát, lent az emberei meg ágdarálóval felszecskázták.  Ezen a képen már eltűnt a lombkorona, de így se sok látszik a mesterből, mert pont nappal szemben tudtam csak fényképezni.

pict0132_2.JPG

Munkavédelmi szempontból kifogástalan minden. Mindenkin megfelelő védőruházat, sisak, hallásvédő tok, sőt arcvédő álarc, Lajos lábán mászóvas és annyi encsembencsem csüng a derekán, beleértve egy nem könnyű láncfűrészt, hogy gyengébb ember nemhogy fára mászni, de lépni se tudna alattuk. Ennek ellenére sebesen mozog a fán mint a mókus. Megkérdeztem hány éves, még nincs 40, de ezt a kemény munkát biztos nem fogja tudni húsz év múlva csinálni, szóval mondtam neki, hogy legyen inkább nőgyógyász, annak legalább sose fázik a keze. Nekem gondom volt a láncfűrészemmel. Hiába lestem le a netről az élezést, nem akart jól vágni. Na mondom itt a szakember, megmutattam neki  a problémám, és nemcsakhogy elmagyarázta hol hibázok, de meg is mutatta, sőt időt és fáradságot nem kímélve végig is reszelte a saját szerszámával a fűrészemet, amiért nagyon hálás vagyok neki. Lajos igazi jóember, majd gondolok rá, amikor néha utálkozok a sok szaremberen, hogy azért lám vannak másfajták is. Ha egyszer úgy adódna hogy neki van olyanra szüksége amiben én tudok neki segíteni, rám számíthat. 

Ez egy vastagabb ág amit a megreszelt fűrészemmel próbavágtam, egy kéjmámor a fűrészelés vele. Na ilyenkor mondom, hogy nagy dolog a pénz, de ha az embernek barátai vannak az mindennél többet ér. Köszönöm Lajos!

pict0134_1.JPG

Még délelőtt végeztek a villámkezű fiúk a fával, a nap további részét a fa deponálásával töltöttem, talicskáztam a raklapokra pakolva a kuglikat, aztán a tetejét letakarom valamivel, hogy oldalról szellőzzön és a jövő télre már tüzelhető is lesz a félig már lábon kiszáradt fa.  

Na azért egy kis mese is. Tegnap ott hagytam abba a történetet, hogy 28.-án hétfőn Murteren éjszakáztunk egy öbölben horgonyon és innen indultunk tovább a Kornat szigetek mentén. Úti célunk a sestricai világítótorony volt.  Na erről még nem beszéltem, hogy tulajdonképpen a túránk tárgya megemlékezés volt Zsigmond Ivánról. Iván egykori klubtársam volt az egykori MAHART egykori siófoki vitorlás klubban. Mint egykori MAHART főosztályvezető  nyugdíjasként a Közlekedési Múzeum munkatársaként működött közre a Kossuth termesgőzös megmentésében, ami azóta is a Lánchídtól délre áll az egykori Átrium HYATT szálloda vonalában. Nem sokáig élvezhette a nyugdíjasok felelőtlen életét, amikor már tudta, hogy hamarosan meghal, az volt  a kívánsága hogy hamvait ott szórják a tengerbe. Na Őt látogattuk meg. Nemsokára mindnyájan egykoriak leszünk, továbbá Andrásnak Iván  a nagybátyja volt, meglátogattuk és egy pezsgővel, amivel neki is töltöttünk a tengerbe, köszöntöttük és emlékeztünk rá. 

465681064_2938600049627343_1027236915793344041_n-1.jpg

Miután odafelé szembeszélcsend volt motorozni kellett. Jártunk mi már erre Judittal vagy 15 éve, akkor szerencsénk volt a "Bianca" nevű 36 lábas egytestű hajóval hátszélben spinakkerrel repesztettünk, na AZ inkább hajó volt nem egy ilyen fürdőtutaj. Sofival navigálunk, persze chartplotterral, ez itt egy nem túl jól sikerült kép a műszerről.


20241029_102950-1.jpg

Senkit ne tévesszenek meg az arányok, aki kitalálta a rendszert, valamiért ragaszkodott ahhoz, hogy a hajót egy katamarán szimbólum jelenítse meg a headline kiindulópontján, ami egy autós navigátoron autóval elmegy, de egy olyan komoly tengerészeti térképen mit amire a plotter épül nevetséges, mert a katamarán nagyobb mint a hajótól balra előtte lévő (lásd alanti képet)

20241029_102957.JPG

néhány hektáros sziget. De ezen a hajón én már semmin se csodálkozom. Mindenesetre ezzel a hajóval kell majd átkelnünk azon rések egyikén ami ott balra fent a szigetek közt vannak. Azért nem akarom minden kákán a csomót keresni, enélkül a plotter nélkül is megtalálnám, de sokkal nehezebben ezt az átjárót.

20241029_110810.JPG

Csináltam ide a szemléletesség kedvéért egy műholdas megjelenítést, pirossal az útvonal, nyíllal jelölve oda és visszafelé a két átjárón és a fordulót a Sestrica Vela szigetnél, ami előtt Iván hamvait közel húsz éve elnyelte a tenger.. 

nevtelen_3_2.png

 

20241029_110805.JPG

Józsi kapitány odafelé és visszafelé is az északi, szélesebb és mélyebb vízű átjárót javasolta, de Andrással visszafelé fellázadtunk és a kaland kedvért ( a mélységmérőt folyamatosan figyelve és egészen lassan haladva) a délit választottuk.

 

20241029_110847.JPG

A nemzeti alatt a fehér lobogón a képen nem látszik, de a felirat "Zsigmond Iván emléktúra".

22992e16-5f37-4222-a07f-a8c231d78fe3-1.jpg

Immáron visszafelé a szigetek közt, 

20241029_122814.JPG

az úticél a már jólismert fürdőzőhelyünk Murtel öböl.

nevtelen_22.png

Visszafelé optimális irányra pont hátszelünk volt, az egy szál génuával nem voltunk valami gyorsak, de mivel időben voltunk, nem erőltettük a motorozást, viszont utálom az állandóan áthalzoló génuával  szarakodást, inkább húztam pár raumot, azért a cikkcakk.

Este, vagy inkább késő délután ismét hamar elálmosodtam, nem vettem részt a zenés esten, hiányzott az itthon megszokott délutáni alvás meg a levegő is kiszívott, korán lefeküdtem.

Folyt. köv.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr1118725306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása