Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • Advocatus Diaboli: Micsoda veszélyes szörnyetegeket tartasz.... 8-) (2024.11.22. 11:26) Péntek.
  • A Tengerész: @Kenny Wells: Hát ez a szalon alighanem nagyobb mint itthon a nappalink, az egész katamarán befogl... (2024.11.07. 13:54) Szerda.
  • sefotos: Szia Tengerész! Szombaton délben a HHH Pesthidegkúti reptéren sárkányrepülős nap lesz, tudsz róla?... (2024.11.05. 04:47) Hétfő.
  • A Tengerész: @sefotos: Valóban a rögzítéshez meg a szélek lezárásához kellenek spéci idomok. A 16 mm vtg. X kül... (2024.10.25. 22:27) Péntek.
  • A Tengerész: @sefotos: Meg különben is... AZÓTA SE volt hó amióta azt a képet csináltam a tetőről. :( (2024.10.21. 11:20) Péntek.

Linkblog

Szerda.

2023.09.27. 13:19 :: A Tengerész

Elkövetkezett a szerda reggel (mármint nem a mai szerda, hanem a két héttel ezelőtti szerda), amikorra is megígértük becsszóra, hogy 9 órára ott leszünk Zelenikán a hivatali konténer előtt kikötve kijelentkezni Montenegróból, szóval egy gyors reggeli után eldobáltuk Portonoviban a mooringokat, beszedtük a farköteleinket és kimtoroztunk a kikötőből. (ez alkalommal beállítottam a kamerán az időbélyegzőt, szóval ismét valós időt mutatnak a fényképek)

20230913_083220_1.JPG

Itt látszik, hogy ez a hatalmas kikötő félig sincs tele, vagy 200 hajónak lenne még hely.

A kotori öbölből kihajózva búcsút intettünk a bejáratot őrző erődnek.

20230913_095453_1.JPG

Dr Sárkány György szokás szerint persze ügyvédkedik

20230913_095500_1.JPG

És máris Zelenikán vagyunk a fináncok partfalánál az emlékezetes helyen. Ezúttal minden simán ment, elhagyhattuk Montenegrót.

Utálatos rohanás következik ismételten motorral vissza Dubrovnik "Gruz" nevű negyedébe, ezúttal bejelentkezni ismét Horvátországba, ezt is sikeresen abszolváljuk, megtört a jég a régi személyi igazolványom körül, mindenki a lelkemre kötötte, hogy demostaztán cseréljem ki az újfajtára....miután nem szándékozom többé elhagyni az országot, arra a nagy útra, ami meg nekem még hátravan ez is jó lesz, nem különösebben ambicionálom, de majd meglátom.

Utirányunk ismét Mljet sziget, egy Polace nevű helyen egy öbölben szándékozunk éjszakázni. Gy telefonon egyeztet egy kocsmatulajdonossal ahol a szokásos vacsora fejében kiköthetünk.

Hosszú az út és ismét csak motorozni kell, egy kicsit (nagyon) elegem van már belőle. Sajnos így is sötétben érkezünk és a várt éttermi partfal, kikötő és mooring helyett a kutyát se érdekel, hogy ott körözünk, senki nem vár minket, úgy látszik nélkülünk is megtelt a kocsma, úgyhogy ledobjuk a horgonyt, a hajón vacsorázunk és nyugovóra térünk. Ez volt a 13.-ika szerda, ezt csak magamnak, mert állandó bajom van a "hol is tartok"-kal.

14.-én, csütörtök reggel persze én kelek korán mint mindig, de a többiek is nemsokára cihelődnek, nem halogatjuk sokáig az indulást. Ennek egyik...mondjuk leginkább fő oka, hogy ezek itt a természetvédelmi szigeten MINDENÉRT pénzt szednek, tehát ha kidörgölték a csipát a szemükből, megették a reggelijüket, megitták a kávéjukat, azonnal munkához látnak, azaz felkeresik a hajókat amik az éjszakát horgonyon töltötték és beszednek valami sarcot ami jár nekik. Na tőlünk már nem látnak egy fillért se, mert mire odaérnek, mi már nem vagyunk ott.

Az idő kissé besz@rt, nap sehol, időnként szemerkél az eső, szégyenszemre előveszem a vízhatlant, mert utálnék elázni a kormánynál.

Az útvonalunk hazafelé ez lenne

nevtelen2.png

Már ameddig eljutunk rajta. Persze ekkora út csakis motorral. Csak az jelent némi változatosságot, hogy valami fő hajózási csatorna lehet ez, mert folyamatosan áramlanak szembe a turistahajók, azoknak kell kitérnem .Szél semmi, elegem van az egészből, Gy is visszavonul az ügyvédi irodájába, időnként megjelöl egy irányt, hogy tartsam, még lenne pár ötletem, hogy mi lenne ha vitorláznánk is, hátha kisüt a szél, de mondja csak menjek.  Mondom, "oké akkor vedd át én lefekszem". Sokat nem alhattam, mert J ébreszt, de magamtól is felébredtem, mert elgurultam az ágyban, dől a hajó. Mondom "nem érdekel". De aztán megszűnik a motorzakatolás és fokozódik a dőlés, J mondja "vitorlázunk". Ezt is tudom, de azért még duzzogok kicsit, aztán mégis kidugom az orrom.  Odakint Gy kapaszkodik a kormányba, génua kitekerve, persze grósz az az árbocban, de megy a hajó 5 és 7 csomó közt így is. Ez már tetszik.

Gy persze  most is telefonál, úgyhogy átveszem a kormányt.  Megyek a fockra, de persze neki ez nem tetszik, a tablet képernyőn látszik vékony pirossal, hogy merre megyek és vastaggal, hogy merre kellene menjek, HA a szél engedné. Na Gyuri kapitány felháborodik, hogy nem irányra megyek.

-De hát azt nem lehet, mert nem bírja a fock!!

-De akkor majd a végén sokat kell motorozni! 

-Mért kéne? Majd csapást váltunk  és kikerüljük a szigetet.

Na ez már nem illik bele a koncepciójába, csak kritizál, mert szerinte esek lefelé, én meg ha valamiben, abban jó vagyok, hogy pontosan tudjam, keruzban hogy kell menni, hogy kihozzam a hajóból az optimumot. Na ezen elveszekszünk egy darabig, egyszerűen a falra mászok a horpadozó focktól, de miután van elég szél olyan 4-es 5-ös jó friss, néha picit talán erősebb is, rámhagyja. Közben ugyan dünnyög, hogy ne nézzem a műszereket, azt hiszi a széljelzőt nézem, pedig azt soha, arra ott van nekem a fock, én a kompaszt kukkolom, hogy ha tompul akkor kell forduljak, de hát Gyuri ugyan hatalmas kapitány, de a versenyvitorlázásról fogalma sincs. Amúgy nagyon kellemes meglepetés, hogy a hajó az egy szál génuával optimálisnak mondható dőlésen megy és egy cseppet sem leegierig, mint vártam volna tőle. Gyakorlatilag teljesen kiegyensúlyozott, szinte elengedett kormánnyal megy irányba, alig kell korrigálni. Sajnos egyelőre egyre "javul" a tack a fene egye meg, szóval csapás váltásról szó se lehet. Aztán amikor már közel a sziget szembe mégiscsak kell fordulni, megállapodunk abban, hogy húzunk egy jó hosszú takkot  balcsapáson elmenve szinte a szembe következő szárazföldig, aztán amikor folyamatos nyakforgatás után úgy döntök, hogy mostmár ha nem jön közbe semmi tudom venni a Sucuraj fokot, akkor átfordulunk. Ez végre elnyeri kormányosom egyetértését, innentől kezdve mint az ezerszemű cerberus vigyázok a magasságomra, mert ha itt még egy fordulót be kell dobni akkor  Gy "naugyehogymegmondtam"-ját kell elviseljem. De egyrészt jól csináltam, másrészt szerencsém is van kitart a szélirány, simán vesszük a csücsköt, még van tartalék magasságunk is a sziklák előtt, még holmi elismerését is learatom a kapitányomnak.

Sajnos a fokot megkerülve teljesen más szélviszonyok közé kerülünk, ledöglik a szél, úgy hogy a változatosság kedvéért megint motorozni kell. Azt hiszem az arckifejezésem mindent elárul.

20230914_170811.JPG

Alkonyattal kötünk ki  a Brac szigeti Postirán, ahol igen kellemes vacsorát eszünk egy parti vendéglőben. J végre kap kardhalat sütve, én maradok a középeurópai rumpstéknél. 

Folytatása következik.

Más. J-vel állandó a konfliktius, hogy a Picur kutya minden virágát kiássa. Szerintem ez kutyánál természetes, de ő meg úgy gondolja, hogy nem. Én kiengedem a kutyákat a kertbe, ő bent aszalná őket a szobában, mert akkor a kert ásatlan marad. Ma bement Pestre és a lelkemre kötötte, hogy a P kutya maradjon a lakásban. Hát a szívem szakadt meg a kiskutya úgy könyörgött, hogy engedjem ki. Végülis a régi bójalánccal kiláncoltam a kapuhoz, ott a Viakoloron nem tud ásni és mégis látja a világot. Annyira megilletődött a soha nem tapasztalt lánctól, hogy második órája nem mer mozdulni.

picur_lancon_1.jpg

picur_lancon_2.jpg

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr3818223015

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

táncoslábú laces 2023.09.28. 12:41:59

Szerintem is cseréltesd le a személyidet. Legutóbbi szavazáskor anyukámat, apósomat a régebbi formátumú örök személyivel nem engedték szavazni. Nem akartam elhinni de tényleg igy volt. Após 55 éves korában kapott örökös személyit, de én még 66 évesen sem
süti beállítások módosítása