Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Kedd.

2023.05.23. 07:38 :: A Tengerész

Korán ébredtem, már 6:10-kor kint voltam a szántóföldön Sz kutyával. Közelről gyönyörködtem egy 'amapola"-ában, mire kiröppent belőle egy koránkelő méhecske és méltatlankodva, hogy megzavartam a munkájában körözni kezdett a fejem körül, megnézte magát a szemüvegem tükrében, majd megállapítva, hogy az orrszőreim semmiféle módon nem hasonlítanak virágporgyűjtőhelyre méltatlankodva távozott.

Nemzeti szineink a természetben, elönt a honfiúi hevület.

20230523_062513.jpg

Kész a kerekes kapu.

pict0284_1.JPG

Hosszú volt az út idáig. fel kellett szedni az íves pályán a köveket és beszabni a pályát.

pict0277.JPG

Aztán visszarakni cementes habarcsba fektetve és kibetonozni a kerékjáratot. 

20230522_071659.jpg

Praktikusan a pályát az ideiglenesen felrögzített kerékkel alakítottam ki, egyszerűen belehengereltem a friss betonba.

pict0283.JPG

Mindössze egy apró probléma van a projekttel, hogy nem működik! A plasztikus példa rá, hogy amikor az ember mindent jól kigondol és még büszke is magára, hogy milyen okosan kitalált mindent, a végén jól pofára esik! Merthogy a próbaüzem során jön ki a hiba. Ezért csinálnak az autógyárak a kész autókon hosszas próbákat és még akkor is előfordul, hogy már eladásra került autókat hívnak vissza tömegével átalakításra, és ezért van annyi rosszul sikerült tengeri hajó, melyek viszont többnyire egyedi darabok, szóval a "nyúzóteszt"-et már a vásárló végzi. Mondom mi a baj, amire egyáltalán nem számítottam. A "teher"-kapu valamikor kétszárnyú volt, mellette a gyalogkapuval.pict0285.JPG

De aztán jöhetett a briliáns ötlete az előző tulajnak, hogy megszünteti a képen jobb oldalt lévő gyalogkapu melletti oszlopot, összehegeszti a két teherszárnyat és lesz egyszárnyú a teherkapu, ettől sokkal egyszerűbb lesz a keskeny utcából bekanyarodni autóval a telekre, mert a gyalogkapuval megszélesedik a bejárat. Csakhogy a dupla súlyú kapuszárnyhoz gyenge a felfüggesztés, lóg a jobb széle, a pontos záráshoz azt az éket kell mindig beverni ott a jobb alsó sarkon. Úgy képzeltem, hogy az íves pálya végére bebetonozok egy ferde, ívesre hajlított laposvas emelkedőt ( a két felső képen látszik), amivel a megfelelő magasságra emelem a kapu jobb végét. CSAKHOGY. A két összehegesztett kapuszárny ahelyett, hogy engedelmesen felgurulna az emelkedőre, inkább rugalmasan meghajlik középen és a kerék valahol félúton elakad az emelkedőn, miközben a jobb szél már helyen van "X" irányban, csak éppen "Y" irányban nincs elég magasan. Na ERRE nem számítottam. De hát persze nem adom fel ( ahogy egykori gépüzemvezetőm, boldogult emlékű Mártha József mondta "basszameg maga olyan mint a Hitler Adolf, egyre újabb csodafegyvereket talál ki!), a kapuszárnyat felhegesztett zártszelvénnyel merevíteni kell, hogy ne tudjon görbülni, valamint a pálya végén az emelkedőt át fogom alakítani úgy, hogy még a végállás ELŐTT emelje TÚL a kaput, majd egy huppanóval helyezze egy fix acél támaszra, ami pozicionálja a magasságot, a gumi kerékről meg leveszi a terhelést, hogy az később se tudja a rugalmasságával, esetleges kopással megzavarni a pontos illeszkedést. Sajnos ma füvet kell ehelyett nyírnom, mert J kiadta parancsba, hogy kaszáljak, mert szerinte elviselhetetlen az állapot a kertben, pedig szerintem nem is.

pict0287.JPG

pict0288.JPG

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr2718130446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KAMA3 2023.05.23. 19:55:22

Ez az iteratív fejlesztés, minden prototípus kicsivel jobb, mint az előző és a végén elöáll egy használható változat. Jellemzően 5-6 lépés után. Alulra, felülre egy-egy zártszelvény, andráskeresztnek meg spanolható sodronyacél, és akkor később is állítható, ha a kopás, vagy a hőtágulás indokolja. Esetleg kikönnyíteni a kapuszárnyat.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2023.05.24. 07:38:29

@KAMA3: Cél a minél egyszerűbb megoldás. Már az is sokat segített, hogy kaszálás után felderítettem azt az elhanyagolt vasdarabot, ami be van betonozva a korábbi két összecsukódó szárny találkozásánál, középen egy lyukkal amibe a letűzője ment a kapunak, és hegesztettem rá egy megfelelő magasságú vasdarabot, amire ráülve záró pozícióba kerül a kapu. A keréken gurulva kis lendülettel már most is működik. Csak merevíteni kell hajladozás ellen és egy kis huppanó a kerék alá a végére és jó lesz.

Műszaki 2023.05.24. 08:32:11

Én végig azt gondoltam, hogy a dupla szárny végén lesz a kerék (a kiskapunál). De biztos van valami oka annak hogy középre tetted.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2023.05.25. 07:19:55

@Műszaki: Az volt az eredeti terv, DE. Így fele olyan hosszú a pálya, szóval kevesebb követ kellett felszedni és szabni, betonozni. 2. Így is betölti ugyanazt az emelő funkciót, erről meggyőződtem amikor az éket próbából a közepére vertem be a kapuszárnynak és nem a végére. 3. Amikor az ember a gyalogkapun jár ki-be, a kapu sarka alól kilógó fa ékbe már többször belebotlott a J, viszont ha a kapu közepére kerül a kerék, a botlásveszély elhanyagolható, ott már nem tópál senki.
süti beállítások módosítása