Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Péntek.

2023.03.31. 14:50 :: A Tengerész

Már megint dögfáradt vagyok, de megvan az eredménye. Mondjuk az optimum az lett volna, ha megtalálom a leszakadt bójaláncot, de hát nem sikerülhet minden még nekem  se. Az úgy volt, hogy tegnap amint kicsit kijavult az idő nekiálltam a vízben "kukázni". Az volt az elképzelésem, hogy kirakok egy horgonyt és ahhoz húzogatom a csónakot, mert fújt a szél és evezni is fárasztó volt, így viszont elvisz a szél, visszahúz a kötél.  Közben  legyező alakban keresve a fenéken vonszolom a kis négyágú fentőt, amivel már csináltam hasonló bogarászást sok éve, amikor még fent a Kvassainál elment egy horgonyom lánccal, de az nehéz és hosszú lánc volt és még így is napokig kerestem. Ez meg egy aránylag vékony, könnyű és rövid lánc, naná hogy nem találtam meg tegnap délelőtt. Mert még ha rá is akad, könnyen lecsúszik róla. A fentő kötelét a lábamra kötöttem, de nem éreztem "kapást". Jól elfáradtam, de eredmény semmi.

338922857_1433982673809460_2800917939652402364_n.jpg

Abba is hagytam, a képeket SP készítette rólam, mondta jön segíteni, de tiltakoztam, egyedül is el tudok bénázni ezzel a reménytelen, csak elméletben működő dologgal. 

338699071_236778008758833_1719689019611206120_n.jpg

Marad a dolog nyárra. Mert természetesen nem adom fel. De majd ha meleg lesz a víz, berakom csónakba a kis légkompresszort és búvárszerelésben, végigtapogatom a feneket.   A tájékozódás az ami nem lesz egyszerű, de van rá egy elméletem. A "bójakövet" ( ami egy nagy marha betontuskó, egy kitermelt kerítésoszlop betonbucija, aminek a csonkolt oszlopára hegesztettem fület, azon van egy rövid lánc, azon egy nehéz öntöttvas gépalkatrész és annak a furatába van beseklizve a bójalánc) olyan 20-30 méteres körben be tudom határolni merre lehet. Ennek a képzeletbeli körnek a közepére lerakok egy nehezéket, amin lesz egy 20 m hosszú madzag, amin  mondjuk méterenként csomók vannak, meg egy erős csipesz. Lemerülök és a madzagot feszesre húzva csomónként körbejárom a nehezéket a fenéken tapogatódzva. Ha körbeértem, a csomóra teszem a csipeszt és megyek egy csomóval kijjebb  a madzagon. Így nem felejtem el melyikkel végeztem már. Ha gondot jelent az indulási hely megjegyzése, lesz egy másik nehezék is, ahonnan kezdem a kört, ha elértem, akkor csipesz és nehezék egy méterrel kijjebb a következő csomóhoz, jön a következő kör letapogatása. Szép elmélet, már csak az a kérdés, hol jön be a hibapont. Például hogy fog összetekeredni a madzag a csővel amin a levegőmet nyomja fentről a kompresszor. ELVILEG könnyűségbe ütközik minden, a víz kb 4 m mély, szóval ha bármi gond van, az ólomövet ledobva simán feljövök....hacsak a madzag nem tekeredik rám és tart lent 10 cm-rel a víz felszíne alatt tátott szájjal és üres tüdővel. Fedővédelem, viszek búvárkést a vádlimon. Ja és persze meg kell oldani, hogy a csónakba kimenjen a villany a kompresszornak (a kábel az még egy valami ami össze tud tekeredni, tehát annak mindenféleképpen a víz színén kell úsznia, továbbá akkor minden körnek az előzővel ellentétes irányban kell történnie). Érdekes lesz. Mászok a fenéken négykézláb és közben dúdolom, " tizenkettedik csomó, óramutató járásával ellentétes irány, óra indul".

Miután a tegnap ilyen eredménytelen volt  valahogy mégiscsak meg kellett oldjam a Tequila kikötését. Először is elbicikliztem a barkácsboltba és vettem 6-os láncot (1770 Ft /m) meg két seklit, {meg sajtos bucit, meg kovászos parasztkenyeret, utóbbiakat a Penyben mert nem süthetek örökké kenyeret})  Van egy olyan 12-15 kilós Fisherman horgonyom, még a Nagy Imrétől a Zánka nevű balatoni motoros vezetőjétől kaptam ( https://amapola.blog.hu/2008/10/20/hetfo_80371) az idők hajnalán. Egyszer kipróbáltam Amapolával a nagy--Dunán, de egyből letört a kereszvasa kampója, többet nem használtam. Na most eljött az ő ideje, mert ehhez a kis hajóhoz az iszapos fenéken alkalmas lesz, csak a keresztvasakat kellett meghosszabbítani. Kerestem a kacatok közt még a régi vízvezeték bontásából maradt 3/4"-os csődarabot, rajta idomokkal és ezt hegesztettem belőle.

pict0189.JPG

pict0191_1.JPG

pict0190_1.JPG

Olyan 15 -15 cm-el hosszabb mindkét vége mint korábban, reméltem elég lesz a kapa bebillentéséhez a fenékbe.

Aztán csónakmanőverezésbe kezdtem, leraktam a horgonyt (elsőre kicsit messze, mert azt hittem be kell majd "szántani", de egyből annyira fogott (lehet beleakadt a bójakőbe?), hogy fel kellett szedni és közelebb evezni vele a parthoz). A manőverben J is segítségemre volt a stégről meg Amapoláról segédkötelekkel.  Mert ugyan gyakorlatilag SOHA nem fúj déli szél, de most friss déli fújdogált, PONT az egyetlen szélirány ami totál hátrányos volt a munkához, mert amint bármi kötél lelazult azonnal verte a Tequilát Amapolához. Most, hogy el tudd képzelni, próbálj úgy bowlin csomót kötni, hogy közben húzás van a kötélen, mert viszi a szél a hajót! 

De megküzdöttünk a feladattal, igaz miután végeztem és lerogytam a hintaágyba, 5 perc múlva felállni alig volt erőm. De minden a helyén.pict0192.JPG

pict0193_1.JPG

Nem csak én fáradtam el.

pict0196_1.JPG

De még a Szmájli is.

pict0197_1.JPG

Pedig ő ott se volt. Lehet a lelki sebeit nyalogatja, mert reggel igen elfenekeltem, mert amint meglátja Icukát azonnal elrohan jutalomfalatot koldulni, hiába próbálom megregulázni. Igazából Icukát kellene elfenekelni, mert teljesen elront minden kutyát, de hát azt mégse tehetem.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr1118085532

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása