• A Tengerész: @Műszaki: Na ez az a hülyeség amért nem gondolom követendőnek ennek a srácnak az elképzeléseit. ww... (2024.03.07. 19:50) Hétfő.
  • KAMA3: Én bevallom őszintén, hogy erre az időre (félig szándékosan) felfüggesztettem a blogod olvasását, ... (2024.03.01. 09:56) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Ha nem írok ne válaszolj!: Már lezártam. Majd építek egy ferde rampát amin feltolom a talicskát. ... (2024.03.01. 00:31) Szerda.
  • A Tengerész: @Paduc: Rémlik.... (2024.02.25. 02:14) Szombat.
  • A Tengerész: @akiga: Igen tudok róla. (2024.02.23. 08:39) Szerda.

Csütörtök.

2020.03.19. 11:34 :: A Tengerész

Hát ezt leírom, mielőtt nekiállok a kert folytatásának.

Tegnap mondja J, hogy hát mégis, nekünk is be kellene valamit vásárolni a koronavírusra való tekintettel. Na jó, bár hétfőn még minden volt a Lidlben, nem láttam pániknak jelét, de amikor J kedden elment vásárolni, már mondta, hogy egy csomó dolog már nincs, csütörtökön, ami az árufeltöltés napja  be kéne vásárolni, mert talán ha két kiló liszt van itthon. OK, mondtam, de ő nem jöhet és én is komolyan veszem a járványt végülis 75 éves vagyok és asztmás, szóval benne vagyok a legveszélyeztetebbek közt, akkor beöltözöm. Utcán még nem, de amikor megérkeztem a szupermarket elé, felvettem a védőfelszerelést. A mennyiségre való tekintettel vittem a biciklipótkocsit, akik régóta olvassák ezt a blogot már ismerik.

Az gyanús volt nagyon, hogy nyitás előtt 10 perccel, 6:50-kor már olyan 35-40 méteres sor állt az ajtó előtt. Nyitásra az előre tolakodó szemfülesekkel már voltunk úgy százan, ami egy normál hétköznapon csúcsidőszakban normális, de miután kinyitott a bolt jöttek még vagy kétszázan, a négy pénztár előtt lett olyan 25-30 méteres sor. Nos liszt nem volt egy gramm se, élesztő se nyers, se porélesztő, amit J felírt, hogy lencse, sárgaborsó, egy szem se. Felírt még cukrot, sót, savanyúságot, paradicsomot, répát, fonott kalácsot (ebből csak három darab volt kettőt elhoztam, had halmozzunk mi is) és neki pletyka szennylapokat, hogy itt a karanténban naprakész legyen, hogy mit csinálnak épp a celebek a nagyvilágban.

Szóval pánik van, de olyan magyaros (olaszos?, angolos? mert ott is mindenki lazán vette az egyéni izolációt), miközben azonnali félelem fogott el mindenkit az éhhaláltól, rajtam kívül a többszáz emberből akivel egy légtérben voltam talán ha három volt akin bármiféle személyi védőeszközt láttam, kesztyűt senkin, kettőn láttam szelepes  porálarcot, egy emberen plexi álarcot és egy ember tekerte be sállal az arcát. Szóval az, hogy ő, vagy az megfertőződik akinek hazaviszi a vírust, szemmel láthatóan nem izgat senkit. A Rákóczy Pisti Ausztráliából megvádolt, hogy a maszkommal ijesztgetem a népet és oktalan pánikot keltek, HÁT ELKELNE EGY KIS PÁNIK! Hogy a nép a homlokára csapjon, hogy B@ZMEG J Á R V Á NY   V A N megpróbálok valamit magamra szedni, kesztyűt, valamit a pofámra, hogy ne piszkáljam a szemem, szám, ne köhögjek, tüsszögjek a levegőbe és ne szívjam be más kifröcskölt nyálcseppjeit!

Mindazonáltal senki nem rökönyödött meg rajtam, csak pakolta a kocsikat púposra mindennel amit csak tartós élelemnek vélt.

A pénztár előtt sorakozva, csinos 40-eske keresztezte(volna ) a sort. Udvariasan helyet csináltam neki, mondom magamban "legyen egy jó napja", megszólaltam, "szépségé az előny". "Tessék?" kérdezett vissza, megismételtem kissé hangosabban. Furcsán nézett rám.. hát igen sem férfias baritonom, sem sármos mosolyom nem érvényesült az UFO álarcban. Kétségtelen hátrányai is vannak a személyi izolációnak.

solidarity1 2020.03.19. 16:33:12

Lehet hogy off topic lesz, de a vízparti életmód miatt mégis megkérdezem:
2,5 éves kislányommal mostanában a Duna partján szoktunk sétálgatni a XI.ker.-Budafok határában, és nem tudom, hogy a víz mennyire terjeszti a koronavírust. Azt olvastam, hogy a széklettel terjedhet, és tudtommal Budapest szennyvizének egy része is belefolyik (újabb kérdés, hogy a tisztítás folyamata elpusztítja-e a vírust). Ugye ekkora gyereknek nem lehet megmondani, hogy eddig játszhatsz, a vízhez közel pedig nem. Szóval tanácsot kérek. Kerüljük inkább el most a Duna partját?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2020.03.19. 23:57:10

@solidarity1: Természetesen nem konyítok a vírusokhoz. De eléggé odafigyeltem mindenre amit mostanában meg lehetett tudni erről a koronavírusról. Azért az, hogy a Duna fekáliával szennyezett, csak rendkívül alacsony koncentráció lehet, amit ráadásul ebben a napsütéses időben a víz öntisztulása erősen fertőtlenít. A vírusról azt mondják, hogy nagyon sérülékeny, tehát valamilyen felületre jutva pár óra alatt elpusztul. Gondolom a vízbe pancsolni amúgyse engeded be a gyereket. Hogy a száraz, napsütötte kavicsokkal játszik szerintem nem lehet veszélyes annyira se mintha a játszótéren összefogdossa a hintát amit előtte fene tudja ki fogdosott. Ráadásul minden eddigi hír szerint a gyerekekre a friss immunrendszerük miatt nem hat a vírus.

solidarity1 2020.03.20. 09:55:55

Köszönöm, Tengerész! Reméljük épségben túl leszünk a víruson.

KAMA3 2020.03.20. 14:38:25

Szia Tengerész!

Komoly az a maszk, de egy kicsit ágyúval verébre érzésem van. Persze, ha csak ez van bevethető állapotban, akkor ezt kell használni. Viszont ezeket a tipusokat minden bevetés után szépen el kell törölgetni alkoholos roggyal. Én sajnos maszk ügyben kapcsoltam későn, ellátmányból viszont már korábban feltöltöttem a készleteket.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2020.03.21. 12:30:17

@KAMA3: Kezdetben egyetértettem veled, de hát csak ilyen maszkom volt. Jól látod, ezért vettem fel ezt. De rájöttem mindketten tévedtünk. EZ nem veréb. SEMMI se túlzás ellene, ami még elviselhető és hatásos. Utcán leveszem a védőszemüveget, a maszk a mellkasomon fityeg, de amint zárt térbe kerülök, előtte felveszem, két mozdulat, nem gond. A fertőtlenítést viszont nem gondolom elengedhetetlennek, minden szakértő megegyezik abban, hogy ez a vírus nagyon sérülékeny, a túlélése gazdatesten kívül csak pár óra. Ha leteszem pár napra, megdöglenek amik rákerültek. Viszont aggályosnak tartom, hogy az a nagyon kevés ember aki hord maszkot, azok valamilyen egyszerhasználatos papírmaszkot hordanak, amit aztán tényleg nem lehet lemosással fertőtleníteni. A megoldás mikrohullámú sütő, mellérakni egy pohár vizet (különben meggyullad), közepes fokozatra rakva addig "sütni" amíg a víz felforr. Ettől elpusztul minden ami élő. Mondjuk ezt a megoldást rajtam kívül csak nagyon kevesen tudják.

KAMA3 2020.03.22. 18:16:30

@A Tengerész: Hát... Csak részben értünk egyet, de szerencsére a fontos részekben! Továbbra is az a véleményem, hogy egy ilyen maszk (főleg kombinált szűrők használatával) picit túlzás. Tekintve, hogy egy rendes FFP3-as félálarc és egy jól záródó védőszemüveg hatékonyságával ér fel, de több kényelmetlenséget okoz, karbantartást igényel, és a kommunikációt is nehézkessé teszi. DE! Akinek csak ez áll rendelkezésére , az használja is! Aki pedig most eszmélt, az inkább ne ilyet vegyen, hanem többműszakos eldobható FFP3-ast, valami nevesebb gyártótól (3M, UVEX, stb...)

Az egyszer használatos maszkok (NR) kezelése pofonegyszerű! Műszak után, vagy ha hazaért az ember egyszerűen kidobja a kukába. Ha sokáig csámborog valaki a boltok között, akkor pedig 4 óránként cseréli. Pont. Nincs mikróban fertőtlenités, meg törölgetés, UV lámpázás. Azért eldobható, mert el is kell dobni.

Aztán vannak a többműszakos eldobhatók (R), ez egy jó kérdés. Én ilyet használok: 3M 8835+ FFP3 R D, immáron több mint 14 éve az allergiámra. Ennek darabja 2500-3000 körül van békeidőben, most meg sehol nem lehet már kapni. Nekem egy évre 5 darab elég szokott lenni, a poros melókhoz, meg szüreteléshez. Mikróba nem szivesen tenném, mert ennek az alapanyaga nem papir, hanem valamilyen műanyag, nem tudom mit szólna a 100 C°-hoz. Alkoholos törlőkendővel szoktam a gumi részét áttörölni, a szűrő résszel nem foglalkozom. Ha megszáradt megdöglenek a bacik, virusok. Esetleg pár perces germicid lámpás kezelést lehetne alkalmazni, csak nem tudom a szűrő anyagát az UV sugárzás mennyire roncsolja. Lehet még ózongenerátor közelébe rakni, csak nincs ózongenerátorom.

Aztán vannak a cserélhető patronos félálarcok, mint amilyen neked is van. Ennek szerintem 2-4 óránként elég kell legyen egy-két fújás alkoholos felületfertőtlenitőből, nap végén szappanos/mosogatószeres lemosás(szűrők kivételével természetesen.), vagy egy fertőtlenitőkendős áttörlés. De gondolom Te nem mászkálsz potenciális fertőzöttek között napi több órát, úgyhogy ha hazaérkezéskor megtisztitod, vagy kirakod a napra "száradni", az bőven elég szerintem. Ennél a tipusnál fontos megemliteni a patron tipusát, ami lehetőleg P2, vagy inkább P3 legyen (szilárd részecskék és aeroszolok elleni), az ABEK és egyéb gáz/gőz szűrők, aktivszenes szűrők, ide sajnos nem alkalmasak, mert ugyan jó dolog, hogy nem érezzük meg benne, ha fingott valaki a közelünkben, de porok és lebegő cseppek ellen kevésbé hatékonyak. Kombinálni sem érdemes a porszűrővel, mert feleslegesen növeli a légzési ellenállást. Szóval csak porszűrővel használjuk.

Jól jellemzi a pánikot, hogy a végső űber brutál, teljes álarc, aktiv légbefúvással: kamino.hu/3m-6800-teljes-alarc 53 ezer bruttó,(a pumpa nélkül) és ezt is elkapkodták, mind egy szálig. Már csak néhány speciális gázra és gőzre hatékony szűrő maradt...

A legújabb vizsgálatok szerint műanyag felületeken tud megélni a legtovább, ideális esetben akár 3 napig is. Ezért fontos a gyakori kézmosás is, és az arc, szem piszkálásának mellőzése.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2020.03.22. 23:49:17

@KAMA3: Bocs, de olyasmiről beszélünk ami már nincs. (mint te is megállapítod a harmadik bekezdésedben) SEMMILYEN maszkot nem kapni SEHOL. Se FFP 3-as, se eldobható porálarc, se semmilyen. Nemcsak a gyalogkakukkoknak, de még a kórházaknak, orvosi rendelőknek sem. Ma Domesztoszsos vízben lemostam az álarcot, szemüveget amit tegnap használtam, a kicsavart szűrőbetéteket meg letörölgetem a Domesztoszos szivaccsal. Ennél alaposabban nem tudok eljárni. A szűrők ilyenek www.misk.si/en/katalog/personal-protective-equipment/respiratory-protection-eye-and-hearing-protection/scott-safety-pro2-a2p3r-filter-cartridge-pack-of-2/ Miután heti egy bevásárlást tervezek, ESETLEG ha ez kevés, főleg a kenyér miatt, akkor se sűrűbben mint 4-5 naponként, remélem nem lesz gond hogy a maszk nem tart ki. Nem hitem volna amikor a hajóépítéshez megvettem a poros munkákhoz, hogy lehet, egyszer ez menti meg az életemet.

KAMA3 2020.03.23. 11:57:51

@A Tengerész: Átmenetileg nincs. Én bízom benne, hogy lesz, hiszen a gyártásuk nem állt le(sőt, inkább fokozták a termelést), csak a szállítás szünetel, akadozik, illetve ide nem hoznak most.

Ma jelent meg egy írás a maszk viseléssel kapcsolatban az Indexen. index.hu/techtud/2020/03/23/koronavirus_magyarorszagon_dr_fekete_ferenc_velemeny_maszk_viseles/

Ezen írás alapján is maximálisan jól jártál el!