Talán péntek?

2013.09.20. 08:11 :: A Tengerész

Sokan érdeklődnek, ezért röviden. Tegnap volt egy kb 3 órás műtét aminek során kiszereltek a gyerekből néhány dolgot, de semmi olyat ami teljes felgyógyulás után nem tesz teljes életet lehetővé. Reménykedünk, pontosabban bízunk benne, hogy a 26 éves szervezete képes lesz felépülni.

18:04 Fájdalmasan, de kétszer már fel tudott kelni és segítséggel kicsit tipegni. Ennek örömére közzéteszem amit ma kaptam Ausztráliából.

Ma esti  elgondolkodtató : "Nemrég egy szupermarketben vásároltam, amikor a fiatal pénztáros hölgy azt javasolta nekem, hogy inkább a saját táskáimat használjam, mert a műanyag zacskó nem környezetbarát. Bocsánatot kértem, és elmondtam neki, hogy „az én időmben nem volt még ez a „zöld” dolog.

A hölgy azt válaszolta, hogy „azért van ma ezzel problémánk, mert az Önök generációja nem törődött eléggé azzal, hogy a környezetet megóvja a jövő nemzedékének”.

Elgondolkodtam. Annak idején tényleg nem volt még ez a „zöld” dolog. De akkor mink volt helyette? Nos, leírom, hogy mire emlékszem…

Annak idején visszavittük a tejesüvegeket, üdítősüvegeket és sörösüvegeket a boltba. A boltból visszakerültek az üzembe, ahol mosás és sterilizálás után újratöltötték őket. Így voltak mindig újrahasznosítva. De ez a „zöld” dolog még nem létezett az én időmben.

A lépcsőn gyalog jártunk, mert nem volt mozgólépcső minden boltban és irodaházban. Gyalog mentünk a boltba, nem pattantunk be a 300 lóerős verdánkba, valahányszor volt valami elintéznivalónk kétsaroknyira. De a pénztáros hölgynek igaza volt, ez a „zöld” dolog még nem létezett az én időmben.

Annak idején kimostuk a gyerekpelenkát, mert nem volt még eldobható pelenka. A ruhát szárítókötélen szárítottuk, nem pedig egy 240 voltot zabáló masinában. A szél- és a napenergia szárította a ruhákat a mi időnkben. A gyerekek a testvéreiktől örökölt ruhákban jártak, nem kaptak mindig vadonatúj göncöket. De a pénztáros hölgynek igaza volt, ez a „zöld” dolog még nem létezett az én időmben.

Annak idején egy tévé volt egy háztartásban, nem pedig szobánként. A konyhában kézzel kavartuk az ételt, mert nem volt elektromos gépünk, ami mindent megcsinált volna helyettünk. Ha törékeny tárgyat akartunk postán küldeni, régi újságpapírokba csomagoltuk, hogy megvédjük, nem pedig buborékfóliába.

Annak idején nem használtunk benzinmotoros fűnyírót. A füvet emberi erővel hajtott tologatós fűnyíróval nyírtuk. A munka jelentette számunkra a testmozgást, ezért nem kellett fitnesztermekbe járnunk, hogy árammal működő futópadon fussunk. De a pénztáros hölgynek igaza volt, ez a „zöld” dolog még nem létezett az én időmben.

Ivókútból ittunk, ha szomjasak voltunk, nem vettünk műanyag palackos vizet, valahányszor inni akartunk. A tollakat újratöltöttük tintával, ahelyett, hogy mindig új tollat vettünk volna. A borotvában csak a pengét cseréltük, nem dobtuk el a teljes borotvát csak azért, mert a pengéje életlen lett. De ez a „zöld” dolog még nem létezett az én időmben.

Annak idején az emberek buszra szálltak, a gyerekek biciklivel vagy gyalog mentek iskolába, és nem használták az anyukájukat 24 órás taxi szolgálatként. Egy szobában egyetlen konnektor volt. Nem volt szükségünk egy rakás konnektorra, hogy több tucat készüléknek áramot biztosítsunk. És nem volt szükségünk számítógépes kütyüre és az űrben keringő műholdaktól érkező jelekre ahhoz, hogy megtaláljuk a legközelebbi pizzériát.

Hát nem szomorú, hogy a mostani generáció arra panaszkodik, hogy mi öregek milyen pazarlók voltunk, csak mert ez a „zöld” dolog még nem létezett annak idején?

Azt már én teszem hozzá, hogy a mégénebb időmben még se mosógép se TV nem volt, kézzel mostunk teknőben, rádión hallgattuk az "angolmagyart" (6:3, 7:1), lovak húzták a stráfkocsikat az angyalföldi utcákon , a lószart az utcaseprő összesöpörte és kiborította a szemközti bulgárkertész földje előtt (ja nem volt az bekerítve, senkinek eszébe nem jutott egy szál répát se kihúzni) aki "riszájklingolta". Fűtés fával szénnel volt a konyhában a sparherdben, szobában semmi, dunyhával takarództunk télen és hogy ne fagyjunk oda amikor bebújtunk az ágyba mindenki vitt egy csatos kristályvizes üveg forróvizet a dunyha alá a sparherden állandóan melegedő mosófazékból. Oszt mégis életben maradtunk, sőt. De a pénztáros hölgynek valóban igaza van, ezek a zöld dolgok valóban egyáltalában nem léteztek.

lucabrazi 2013.09.20. 12:59:09

Jobbulást, de leginkább teljes gyógyulást kívánok

zootyo 2013.09.20. 23:51:56

Többek között, ezek a gondolatok hiányoztak volna, ha vége lett volna a blognak.
    Jobbulást a lányodnak.

silvermoon 2013.09.21. 02:03:35

Most , h ezeket olvasom raebredek en nem is haladok a korral. Egy elmaradott ven gyepesagyu majom volnek. Mert ha boltba kell mennem nem indittom be a 250 loeros automat (pedig van igaz csak satoros unnepekre) hanem elo kapom a napelemmel toltott bringamat amin elol hatul jo nagy kosar van.Igaz, h van computerem de azt is a napelem tolti.A boltokban mindig kikotom, h PAPIR zacskot kerek nem muanyagot.Nem megyek a MC. Donalds ba mert ott egy ocska ahmurgerhez adnak annyi muanyag szemetet nem gyozom a kukaba gyomoszolni.A vizet csapbol iszom mert sajat kutam van es komoy szurok vannak hozza. A ruhaimat ugyan geppel mosom, de szaritogepem nincsen. Az is "szel es napelemes" De ha jobb szel van meg forog is. Telen ha veletlenul hideg van regimodi kalyhaval es kandalloval futok mert itt sajnos a fakat kivagjak ugyan de el viszik a szemetbe ahonnan el lehet hozni ingyen ha vkinek kell. Sokfelekeppen lehet elni a mai moder vilagban is. Nem muszaly mozgolepcson menni mert art a koleszterinnek.. es lehetne meg sorolni.Azert mert sok minden van ami regen nem volt meg nem kotelezo hasznalni. Dehat haladunk a korral es szaguldunk a vilagvege fele.

temtom 2013.09.21. 07:11:50

Talán nem ide tartozik, de lehet, hogy mégis:
    Van számítógépem és mobiltelefonom. Hasznos dolgok, a munkámhoz mindkettő nélkülözhetetlenen, de időnkét a falhoz tudnám vágni mindkettőt. ... Van ásóm, gereblyém, baltám is. Ezeket a szerszámokat SZERETEM.

halaloszto 2013.09.22. 19:28:49

0. Lanyodnak gyogyulast!

1. Sok szempontbol lehetne reagalni a tanmesere. Nem biztos hogy a legfontosabb, de azert nem lehet figyelmenkivul hagyni, hogy annak idejen a 60 eves ember matuzsalemnem szamitott, most meg rengetegen megerik a 70-80 evet.

Vajk

silvermoon 2013.09.23. 00:27:42

@halaloszto: Lehet, h igy van, de Pl, nekem a dednagyapam 86 es a dedanyam 84 evesen hal tmeg ugyanaz evben 1956-ban. Dednagyapam az utolso elotti napon is szivarert ment ki a kelenfoldi pu. ra gyalog persze. utanna az osszes rokonom 80 felett halalozott kivetel a balesetek. Azok az emberek sokat szenvedtek de inkabb a haboruktol mint a csapviztol. Az viszony igaz, h itt floridaban a 90 eves banyak is meg vigan vezetik a nagy cadillac-et.BAr azoknak hazvezetonojuk volt.En viszont nem adnek egy vasat se azert h biztosan megerem a 80-at.

Jonathan 2013.09.23. 07:39:49

Kedves Tengeresz!
    Elöször es mint legfontosabb dolog, hogy ezuton is szoritunk Katanak, hogy mielöbb egeszsegesen kiugorjon abbol az ágybol!
    Masod (de nem utolso) sorban gartulalok az uj kikötöhöz, mellesleg nagyon csinos csonakhaz all rajta! :) Meg igy fenykepröl is vizionalom mar, hogy milyen atalakulasok elött all a porta... Draga 'J' szerintem mar elgondolta a kertet is, es ha Isten megengedi, akkor az elkövetkezendö 25 esztendöben megint nem lesz idötök unatkozni :D
    Vilmos, csak eröt es egeszseget kivanok nektek terveitek megvalositasahoz, hisz tenniakaras es elszantsag van nalatok eleg.
    Gyönyörü öszi napokat kivanva mindenkinek, üdvözletem küldöm: Jonathan

halaloszto 2013.09.23. 08:29:47

@silvermoon: egyes konkret peldakbol altalanos kovetkezteteseket nem lehet levonni. Az en nagymamam is 90 evet elt, pedig gyerekkoratol annyira szivbeteg volt, hogy eltiltottak pl az uszastanulastol. a 90-bol tobb evet toltott osszesen korhazban.

Vajk

silvermoon 2013.09.23. 12:28:09

@halaloszto: Percig sem allitom, h nincs igazad!! DE valyon a mi unokaink is megerik a 80-at? NA ez igencsak ketseges.. Sajnos.

teddybear01 2013.09.23. 18:38:06

@silvermoon: Ami azt illeti, nekem csak egy nagymamám élte meg a 89-et, a többi nagyszülőm sokkal előbb meghalt.
    Az anyai nagyapám sok más társával és két testvérével ott maradt a Don-kanyarban, a felesége meghalt, miután megkapta a halottá nyilvánítást '53-ban. Nagyapám 36 éves volt '44-ben. Maradt utána két lány.
    Az apai nagyapám már öreg volt hadba vonulni(ő az első világégésben harcolt), de két testvére azért ott maradt. Ő '46-ban halt meg, tüdőgyulladásban, részben mert nem volt orvos, részben meg mivel antibiotikum sem volt. Hat gyerek maradt utána, a 32 éves családapától a 8 éves kisfiúig.

Apám hál istennek még él, bár már elég rozoga állapotban van, de hát már elmúlt 80. De úgy 5 éve még szorgalmasan dolgozott a kertben és a ház körül. Aztán valamitől elájult, és azóta már gyengécske. De még tartja magát, bár mindig nehéz fizikai munkát végzett.

Nem sokan élték meg régen a nyugdíjas kort, emlékszem gyerekkoromban alig akadt egy-egy nagymama a családokban.