Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Hétfő.

2012.03.05. 10:27 :: A Tengerész

 Pihenős délelőtt van. Egyrészt mert kutyafáradt vagyok, másrészt mert a mai munkanap délután ötkor kezdődik majd. De sorjában! Tegnap egész nap a gumicsónakos műhelyben szerkesztettem az abraxas által készített rajzok alapján a gumihurka szabásmintáját. Este kilenc volt amire végeztem a kivágással. A Syntexkereseknek szerencsére olyan védőpapír karton borítja a dekorit árújukat, ami príma alapanyag az ilyesféle szabásmintáknak. A mostanság lebontott munkasátram nagyrésze is ebből az anyagból készült, most sablon lett belőle. Azt reméltem, hogy estére a PVC fóliából készült próbadarab is meglesz, de ismételten bebizonyosodott, hogy túlságosan optimista vagyok, ráment az egész nap a szerkesztésre, kivágásra. Éppencsak egy keveset sétáltunk napközben a simogató napsütésben, amíg "J" megetette a környékbeli kosztosait. (én tegnap felakasztottam a maradék madárpogácsákat az etetőhelyre ahol épp egy cinke falatozott, amire ez elfogy, a télnek is vége lesz) Szóval ha ma vége a gumicsónakreparálásnak, lepakolják nekem a nagy munkaasztalt és délutántól holnap reggeli ismét dolgozhatok ott. Most az lesz, hogy a sablon alapján "J"-vel kivágjuk és összeragasztjuk fóliából a hurkát, felfújjuk és felpróbáljuk a jelenleg "léghajóként" üzemelő Mákvirágra (ott lóg a darupálya alatt felkötve a járóra) az éjszaka folyamán. Ha passzol, akkor jöhet a szakmunka, ugyanezt Hypalonból kivágni, összeragasztani és felszerelni mindazzal a cicomákkal amik a gumicsónakokon vannak, rögzítőfülek, dörzsgumi körbe, stb. No ezt a szakmunkát már nem én fogom csinálni, ezt a gumicsónakos szakmát, bár mostanra már sokat tudok róla, nem akarom kitanulni. Gyönyörű az idő, ismét déli szél fúj, vége a soknapos kemény északinak ami alaposan megrángatott bennünket, szerencsére a horgonyok tökéletesen fognak és semmi kárt nem okozott a viharos szél a fedélzeten sem.

A vízimadarak már érzik a tavaszt. Ha valamelyikünk megjelenik a fedélzeten mint az őrült vágtatnak a hajó felé és egymással harcolva igyekeznek megszerezni a bedobált kenyérdarabokat. Egyelőre még tart a büfés Misitől kapott, télen felgyülemlett szárazkenyér mennyiség, merthogy amíg be volt fagyva  víz valahová eltűntek a vizimadarak (tényleg, hova lesznek a kacsák, szárcsák amikor befagy a víz??), de most tömegesen jelentek meg és amikor éppen nem zabálnak és verekednek egymás tollát csomókban tépdesve kifelé, olyan gruppenszekparty van a vízen, hogy az már erkölcsi fertőnek nevezhető.

21:45 Kilencre végeztünk is. Az eredmény; TÖKÉLETES a hurka! Kicsit aggódtam meg tudjuk e csinálni ebből a hitvány anyagból (az OBI-ban vettem festésnél használatos takarófóliát, de ha tudtam volna, hogy ilyen szupervékony, kerestem volna valami vastagabbat), de gond nélkül sikerült. Kiszabtuk a sablon alapján és összeragasztottuk a csomagolásnál használatos barna ragasztószalaggal. Aztán felpumpálva nagyon jó formát mutatott, de az igazi meggyőző próba az volt, hogy leengedtem a csónakot a földre és odapróbáltuk a hurkát. Nos megállapítom, hogy abraxas a legtökéletesebb gumicsónaktervező. A hurka pontosan illeszkedik a csónak pereméhez, követve annak kecses, ívelt vonalát. A legtöbb gyári gumicsónaknál az ívek több egyenes darabból vannak összeragasztva. Hogy ennek mi a pontos oka azt csak gyanítom, mert nem hinném, hogy mondjuk egy Zodiac nem rendelkezik olyan számítógépes programmal mint abraxas. Sejtésem szerint a nagyobb átmérő szabásához (hiszen a gumicsónakoknál a hurka átmérője legalább 40-60 cm, ellentétben az én stabilitásnövelő úszótestem mindössze 20 cm átmérőjével) a kifli formát csak jelentős anyagveszteséggel adná ki az 1,50 széles anyag (netán nagyobb méretű csónaknál ki se adná). Viszont ha egyenes darabokat szabnak, akkor szinte veszteség nélkül lehet összeforgatni a szabásmintákat. Ugye a piac rendkívül árérzékeny. Senki nem adna 30-50%-al több pénzt egy azonos méretű csónakért csak azért mert annak az a bizonyos "sheer"-je elegánsabb.

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr194289918

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

abraxas 2012.03.05. 12:19:06

Nagyon drukkolok! Hétvégén vissza akartam vinni a gumikúpot, de besz@rt a skoda :o(

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.06. 00:41:44

@abraxas: Kifejezetten kerékpáros idő volt ma. Messze laksz? Mintha említetted volna, hogy nem. Szóval a kúp nem nagyon sürgős, de nemcsak autóval lehet közlekedni. Én pl már elhajítottam a kocsit. Igaz van még robogóm a kerékpár mellett hosszabb távokra.

Sün77 2012.03.06. 07:55:41

@A Tengerész: Az rendben, hogy van robogód, bringád, hajód.
De hogy még léghajód is, a képek tanulsága szerint, az már egy kicsit túlzás.

Jó munkát! Szép napot!
Sün

abraxas 2012.03.06. 07:56:52

@A Tengerész: Sajna se bicajom, se robogóm nem van, így maradna a kutygolás, de ahhoz nem volt sok kedvem, bevallom :o/
Kocsival nincs messze, de gyalog!? A múltkori bográcsparti után megpróbáltam hazasétálni ... elég is volt :o)

Nagyon örülök a hurka sikerének!!!!! :oD

abraxas 2012.03.06. 07:57:48

@abraxas: Utóirat: jól látom, hogy két macsekot is látok? :o)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.06. 08:05:42

@abraxas: 1. Bicikli nélkül nem élet az élet. 2.Macska még több is van, amióta szegény Lédi (amikor elkezdtem építeni a hajót volt itt egy rendőrségtől nyugdíjba ment német juhász, az minden macskát "lerendezett") alighanem arzheimerkórtól szenvedve világgá ment, folyamatosan nő a macskák száma. Zsömle (az a tarkabarka keverék a második képen)olyan gyáva, hogy a saját kajájától elkergetik a macskák.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.06. 08:10:00

@Sün77: Le is engedem ma az égből, mert fel kell mérnem a rudazatot milliméterpontosan, mert vitorlát tervezek hozzá ma, a Sailcut CAD programmal. Még sose használtam, a netről töltöttem le, izgulok, hogy hogy fog működni. Használta már valaki ezt a programot?

abraxas 2012.03.06. 10:37:21

@A Tengerész: 1. Panelban nem tartok bicajt. Nincs tároló (privatizálták), a lakásba meg nem fér :o( Anyóséknál kárpótlom magam bringaéhség ügyében ;o)
2. Este elküldöm neked a félkész vitorla tervet amit mutattam. Az jó kiinduló alap lesz, csak a méretezést kell korrigálni kissé.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.06. 11:04:20

@abraxas: Évtizedekig panellakó voltam. Sokáig Újpalotán, majd a Vizafogón. A Vizafogón amikor laktam bringával jártam dolgozni az Átrium Hyatt szállodába. A járműnek acéldűbelekkel felraktam az ajtónk elé a falra (egy olyan beugró volt a lépcsőházból amin csak mi jártunk keresztül, később sokan rácsos ajtóval le is zárták amiből rengeteg balhé lett)két konzolt, amire rálakatoltam a bringát. De ez még kevés. A hátsó kerékre ráraktam egy krokodilcsipesszel egy vékony damilt, hogy ne látsszon, ami egy rejtett mikrokapcsolót működtetett, ami ha a kerék egy kicsit is elfordult (szelep lopás,kerék lopás bringa basztatás stb)azonnalbeindította a lakásban a PORSZÍVÓT! (hogy ne egy risztócsengő szólaljon meg, mert akkor a tolvaj elszalad, de én szembe akartam vele nézni. Továbbá. Kiraktam a bringáre egy nagy táblát, hogy ha hozzányúlsz agyoncsaplak egy doronggal, vagy valami ilyesmit. Nos még így is megszólalt párhavonta a porszívó, de sose sikerült elkapnom senkit, mert erre a riasztásra is elszaladt amire kiugrottam a bunkóval. Egyszer arra járt egy barátom a Németh Zsolt, amúgy a rendőrtiszti főiskola tanára, annyira tetszett neki a megoldás, hogy szerintem azóta is tanítják a rendőrtanoncoknak, mint a bűnmegelőzés maximumát.

abraxas 2012.03.06. 11:06:58

@A Tengerész: Ja, azt nem mondtam hogy Kisaranyos vitorláit is ezen tervezetem, amit Csendes István szakértett meg, merthogy Ő is ezt a progit használja a szabásminta készítéshez.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.06. 11:07:43

@abraxas: 2. Ezen a silcut programon alaposan el kell még töprengjek, mert nincs luggervitorla az ajánlatban, csak gaffos.

abraxas 2012.03.06. 12:15:18

@A Tengerész: Van az, csak negatívra kell venni az első él kitérését. Tack valami... Asszem :o/
Ha estig ráér, küldöm ami már megvan, csak idebentről nem férek hozzá :o/

temtom 2012.03.06. 16:59:44

Ez a porszívós ötlet REMEK. :) Vigyorgok, mióta olvastam.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.03.06. 20:11:44

@abraxas: Ráér. Meg elküldtem a felméretezett tervet. Mindjárt ide is felrakom.

abraxas 2012.03.06. 21:12:14

@A Tengerész: Jókor szólsz, már kész van ;o)
Mindjárt küldöm is. A hasprofilokkal szerintem még érdemes lenne eljátszogatni, kicsit furán hasas fölül. No, majd meglátod....
süti beállítások módosítása