Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @KAMA3: Köszi....mostmár tökmindegy. Valszeg elbasztam. Elsősorban el kellett volna mennem az orvo... (2024.11.25. 22:30) Péntek.
  • A Tengerész: @Kenny Wells: Hát ez a szalon alighanem nagyobb mint itthon a nappalink, az egész katamarán befogl... (2024.11.07. 13:54) Szerda.
  • sefotos: Szia Tengerész! Szombaton délben a HHH Pesthidegkúti reptéren sárkányrepülős nap lesz, tudsz róla?... (2024.11.05. 04:47) Hétfő.
  • A Tengerész: @sefotos: Valóban a rögzítéshez meg a szélek lezárásához kellenek spéci idomok. A 16 mm vtg. X kül... (2024.10.25. 22:27) Péntek.
  • A Tengerész: @sefotos: Meg különben is... AZÓTA SE volt hó amióta azt a képet csináltam a tetőről. :( (2024.10.21. 11:20) Péntek.

Linkblog

Szerda.

2012.02.22. 20:44 :: A Tengerész

 Reggel újabb ragasztást végeztem az evezőkön, a tollak másik felét ragasztottam fel a szárakra. Délben gyógytornára mentem a kezemmel. Hát... nem felhőtlen a dolog, igazából most szembesültem azzal, mennyire elromlott a bal csuklóm. A  beszűkült mozgást a gyógytornász elmondása szerint a hosszas rögzítés miatt megrövidült inak okozzák. Kifejezetten fájdalmas volt a torna (legalábbis ha tisztességesen megpróbáltam végrehajtani a gyakorlatokat), pedig én laza, könnyed mozgatásra számítottam. Arra a kérdésre, hogy mennyi idő a teljes gyógyulás nem kaptam választ, merthogy ez szélsőségesen egyénfüggő, én azért bízom abban, hogy minden bajomból fele annyi idő alatt szoktam kigyógyulni mint mások, de azért ez alighanem még jó pár hét lesz. Az volt a tervem, hogy egyszer elmegyek a tornára, aztán majd tudom én azt magamtól is itthon csinálni, de nem olyan egyszerű, könnyen megjegyezhető a dolog, sok speciális gyakorlat van, szóval még jó párszor el fogok menni amíg beletanulok. Teljes gyógyulást akarok, de ha elhanyagolom a speciális tornát, megáll valahol a kezem félúton, amit mindenképpen el akarok kerülni.

Délután megragasztottam az utolsó fákat is az evező nyelekre (a vastagítást ami a villában támaszt), most az evezővillákon töröm a fejem. Merthogy nekem persze nem jó a hagyományos megoldás, merthogy nem akarom, hogy "vitorlás üzemben" is ott legyen a peremen. Csak arra lenne jó, hogy felszúrjam valami értékes testrészemet rá. Ilyen esetben az evezőkre szokták rögzíteni (ha se a csónakhoz, se az evezőkhöz nem lenne rögzítve előbb-utóbb a vízbe esne), de ezt se szeretném, hogy állandóan ott csörömpöljenek. Szóval egy olyan megoldást akarok kitalálni, ahol egy mozdulattal felrakható és rögzíthető a villa a helyére, de nyom nélkül el is tüntethető onnan és ha beesik ússzon a vízen. Még egyet ki kell valahogy találni. Azt akarom, hogy a csónak peremére két oldalt lehessen szükség esetén egy felfújható gumihurkát erősíteni, ezzel rendkívüli módon megnövelve a stabilitást. Ma konzultáltunk a gumicsónakexpertekkel és kiderült, hogy ez nem is olyan egyszerű, ugyanis a hurkának elég bonyolult térgörbe mentén kell hajlítottnak lennie (ugye a csónak pereme befelé és felfelé is ívelt), ezt kiszerkeszteni szabásmintának.... nem lesz egyszerű. Mindjár írok abraxasnak, aki a szabástervét csinálta a palánkoknak, nincs e valami ötlete, illetve a szoftverje jó e erre is, mert egyelőre tanácstalanok vagyunk. A hagyományos gumicsónakok amennyire lehetséges egyenes oldalúak, az orrban hajlanak csak és ott is aránylag egyszerű módon, nem olyan kecsesen mint a Mákvirágot ahogy kitaláltam.

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr634175298

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

temtom 2012.02.22. 21:14:30

Te is sorszámozni szoktál: :)
1. Kívánok kitartást és türelmet a gyógytornához, szerintem jó döntést hoztál, hogy eljárogatsz még egy darabig, biztos így lesz a legjobb.
2. Eddig nem mertem említeni, de sajnáltam végig a csónaképítés folyamán, hogy lecsonkoltad Mákvirág elejét.
Nekem jobban tetszett volna, ha csúcsban végződik az orr. De összességében így is szép lett. Nadeviszont ellenben egy gumihurkával körülölelve.... hát... persze, persze... fő a biztonság... no de az esztétika ??? :)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.22. 21:25:46

@temtom: 1. Eleinte én is hegyes orrtőkében gondolkodtam, de SOKKAL nehezebb lett volna megcsinálni. Ráadásul akkor hosszabbat kellett volna építenem azonos szélesség esetén, amihez több anyag, tehát súly, építő- és tárolóhely, és persze anyag beszerzési ár tartozott volna. És hamar megbarátkoztam a formájával. 2.Hehe. Ez a hurka csak speciális esetekben lenne rajta. Mondjuk ha több személyt kell szállítani, viharos, veszélyes a víz, stb.

egeresz 2012.02.22. 23:07:02

Azt írja a police.hu, hogy

"1. A kishajó és a 2,5 m-nél hosszabb csónak szerkezetének és építésének meg kell felelnie a külön jogszabályban megállapított biztonsági követelményeknek. A kishajónak, illetve a csónaknak elárasztás esetén is az engedélyezett személyi befogadóképesség alapján számított 7,5 kg/fő maradó felhajtóerővel úszóképesnek kell maradnia."

www.police.hu/data/cms849746/nyari_tanacsok_jogszabalyokkal.doc

Egy gumiövvel ez tuti kijönne :-)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.23. 01:39:54

@egeresz: Na ezt a 15 kiló (merthogy kétszemélyes a boci) maradék felhajtóerőt nyáron, ha meleg lesz a víz ellenőrizni fogjuk. Először is kipróbáljuk, hogy hány embernek kell beleszállni, hogy elsüllyedjen. Fából van, tehát úszik a vízen, szerintem a 15 kilóval se lesz probléma. Aztán kipróbáljuk, hogy a gumihurkával mit bír. Szóval csupa izgalmas dolog.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.23. 01:42:23

@egeresz: Ja most nézem alaposabban ez rám nem is vonatkozik! Az én csónakom 2,46 hosszú! Bizisten nem ez alapján találtam ki a szabályról fogalmam se volt.

abraxas 2012.02.23. 08:22:06

@egeresz: Nálam megvan, de tuti nem nézte még sose a jard, és nem is örülnék, ha a Szúnyogsziget magasságában legott elsüllyesztetnék velem Kisaranyost hogy ellenőrizzék. Azt meg pláne nehezen tudom elképzelni, hogy a vizisünök hirtelen előkapnák a zsebszámológépet, hogy a befoglaló méretek alapján kalkuláljanak egy csöppet.
Csónakot tudomásom szerint nem kell vizsgáztatni, műbizonylat sem kell, talán csak ha eladásra építed.

abraxas 2012.02.23. 08:28:09

Vilmos! A szoftver tuti tud ilyet:
www.touchcad.com/tc_gallery_fabri.html

Már csak nekem kell felnőni a feladathoz :o)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.23. 08:40:02

@abraxas: 1. Azt tudom, hogy ha sorozatban akarsz gyártani eladásra csónakot akkor kell egy szakértő által készített dokumentum, hogy megfelel a szabályoknak. Aztán ha lajstromszámköteles a kishajó, akkor is, ahogy Amapolánál is kellett. De ezek szerint egyedi csónakra nem. 2. Reménykedek, hogy sikerül, én bízom benned!

abraxas 2012.02.23. 10:48:32

Csak hogy tudjuk, máshol sem fenékig tejfel az élet:
dudleydix.blogspot.com/2012/02/government-gone-berserk.html
:o(

tabulator 2012.02.23. 14:50:51

@A Tengerész: Szóval nálatok is dúlnak az előírások. Az én esetemben mindenféle terheléspróba sorozat van előírva de ennek eszközeit is nekem kellene kiállítani (gépek, mérőeszközök, emelők stb). Ráadásul a kijelölt hatósági ember néha nem nagyon ért a dolgokhoz de én nem okosíthatgatom, mert neki a kinevezéssel észt is adnak. Nekem meg ami van az csak a 12 év tanulás és a pár évtizedes tapasztalat kellemetlen mellékhatása.
A hatóság taktikája az, hogy amit nem engedélyeznek abból nem lehet baj.
Sok tanácsot tudnék neked adni, amelyeket ha megfogadnál, egyszer csak azt vennéd észre, hogy amit építettél az egy léghajó:-)

abraxas 2012.02.23. 15:45:11

Régi agymenésem,hogy miként lehet a HSZ-ben megadott méretek alapján kalkulálni egy gaffos hajó névleges vitorlafelületét. Mert azt megadják, hogy mik azok, csak a képletet felejtették el mellékelni. Én pedig bárhogy agyalok rajta, nem jön össze a dolog. Azért is vicces a dolog, mert a jogsit sose viszem magammal, mert 9,98m2 az össz vitorlafelület, így szabály szerint nem köll. Nem tudom, hogyan győzhetném meg a vizisünt az igazamról, igaz eddig még sose kérdezték.

Miranda Veracruz de la Hoya Cardenal 2012.02.23. 15:55:53

Üdv!
Ne csak a gyógytornára járjál szorgalmasan,de érdeklődj a fizikoterápiás kezelésről is. Ismerősöm most lábadozik kulcs-csont és felkar törésből,neki ajánlották,mert nehezen mozognak az ujjai,eleinte odzkodott,de elment egyre és "kellemesen csalódott". Jól körbe röntgeneztette az orvos a töréseit és személyre szóló terápiát készített .És azt mondta neki, hogy jöjjön amilyen sűrűn csak tud,ne húzza az időt,mert úgy nem olyan hatásos a kezelés. Üdv, és mihamarabbi végleges gyógyulást kívánok!

abraxas 2012.02.23. 19:55:37

Küldtem mélt hurka ügyben :o)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.24. 00:29:30

@abraxas: 1. Nem megyünk Tenessybe csónakot építeni az már biztos! 2. "...Nem tudom, hogyan győzhetném meg a vizisünt az igazamról.." Talán ha mélyen a szemébe nézel és lassan szuggesztíven mondod: "E n n e k a cs ó n a k n a k 9 m2 a v i t o r l á j a ". A vitorlafelületet meg szerintem nem kell a HSZ, hanem az általános iskola negyedikes mértanban tanultak alapján untig elég kiszámolni.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.24. 00:41:28

@tabulator: Pár éve néztem a TV-ben egy ember kálváriáját a légügyi hatósággal, aki nem tudott a saját építésű gépére lajstromjelet kapni. Kínjában kivitte Szlovákiába, ahol simán kapott rá. Amúgy régi történetem, hogy ha most találná fel valaki az autót, minimum három hatóság tiltaná be. 1. Tűzrendészet. Ugye tűz és robbanásveszélyes anyagot egy száguldó gépben lakott területen folyamatosan elégetni..na neee! 2. Munka- és balesetvédelem. Rettenetesen balesetveszélyes, el fogja ütni az embereket, állandóan össze fognak ütközni! (és milyen igaza lenne!) 3. Környezetvédelem. Mindenféle káros anyag keletkezik a szénhidrogének elégetésekor ez megengedhetetlen. Szóval a fiskális állam igyekszik minden szabad szárnyalást ( a szó valós és képletes értelmében) kiirtani. Amire nincs jogszabály azt szabad. De amire van az kötelező. Viszont igyekeznek mindent szabályozni. Ergo lassan csak azt szabad ami kötelező.

abraxas 2012.02.24. 08:22:41

@A Tengerész: Hehe, nekem nincs gondom a kalkulálással, a tervező progi pröcízen megmondja ;o)
A gondom ott kezdődik, hogy ha hivatalos formában kellene igazolnom az állításomat ez alapján:
http://net.jogtar.hu/jr/gen/gp2_299_A0000002$BKOV__9_a0002ko1$BBMP_0.png
Alapból bajba lennék, melyik ábra vonatkozik rám, mert pl. hanyag módon elmulasztottam csúcsvitorlát tervezni. Azt is meg kell valljam, a D és G méretekkel egyszerűen nem tudok mit kezdeni :o(
És még egy vallomás a végére: a jedi elmetrükkök terén sem vagyok járatos ;o)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.24. 08:46:40

@abraxas: Nem egészen értem, a B, G, és H mértek vonatkoznak a grószodra. Arról nem is beszélve, hogy azt mondasz amit akarsz, a kutya nem mér utána. de majd vasárnap megbeszéljük, ha kijössz. Kijössz? Ha igen mikor?

abraxas 2012.02.24. 11:09:55

kb. 3 óra körül, ahogy írtad.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.24. 18:33:34

@abraxas: OK. Csörögj rám ha itt vagy a parton, mert a jég már nem járható!
süti beállítások módosítása