Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Csütörtök.

2012.02.16. 20:55 :: A Tengerész

 A hajó kormánya környékét jégtelenítettem és betuszkoltam még a korábban odapakolt nádak mellé még egy jó csokor japán keserűfű szárat, hogy befagyva  ne nyomorgassa a jég a kormányomat. Leszedtem a szorítókat a dinghi árbocáról és abrichterrel, sarokcsiszolóval gyaluval, szalagcsiszolóval kerekre munkáltam. A legfáradságosabb rész a végén a kézi smirglizés, mivelhogy nem tudom úgy csinálni ahogy kellene, mert bal kézzel nem tudom a hosszú csík csiszolópapírt megfogni, így csak az egy kézzel való csiszatolás maradt. De estére azért kész lett, benne a felhúzócsigával a topon. Amúgy nem tudom mondtam e, hogy lugger rig lesz a hajócskán (aki netán nem ismeri http://www.hajoepitok.hu/index.php/component/content/article/70-boats/170-a-gis-vitorlajanak-kotelzete.html ), ez egyszerű és nekem különösen tetszik az antik kinézete miatt. A vitorla végülis hosszas tépelődés,után nem optimist lesz, hanem magam fogok varrni egyet, mert az OP nem igazán lugger, kicsit más (http://en.wikipedia.org/wiki/Optimist_(dinghy)), ráadásul az OP 30 kilós, 12 éves kissrácoknak van kitalálva én meg pont a duplája vagyok (sajnos nem korban, hanem súlyban), sőt lesz, hogy ketten fogunk vele szórakozni, szóval úgy egy négyzetméterrel több vásznat rakok rá. (lehet jókat fogok vele borulni, életemben nem vitorláztam még ilyen decktelen jószággal) A nap végeztével összeragasztottam az árboccal azonos hosszúságú gaffot (bár lehet, hogy a luggernél nem így hívják a felső vitorlarudat), reggelig köthet a szorítókban, holnap azt is lekerekítem. Az árboccal ellentétben ezt a két végén elvékonyítom majd, különösen a felső külső véget, hogy szépen hajolgasson a szél nyomására, nyitogatva  a kilépőélet. A rétegelés azonos az árbocéval, középen 10mm vastag kőris, két oldalt 20mm vastag lucfenyő. Ezt kell majd kónuszosra gyalulni, csiszolni.

Mondja a TV, hogy megszűnik a BKV sportegyesület. Valaha az egyik jelentős vitorlás egyesület volt a BKV Előre. Amennyire tudom, az egyesület mint név létezik, de telepet Füreden privatizálták, szóval sok köze már nincs a vállalathoz. Alighanem valami hasonló fog az egyesülettel történni, mint a valahavolt nagymúltú, a MÁV-hoz kötődő (az is nagymúltú) BVSC-vel. A BVSC mára már csak bevételes sportokat patronál, főleg mint uszoda működik. Azért jut néha az eszembe, mert túl azon, hogy magam és gyermekeim is ott tanultunk meg úszni, apám valaha ott bokszolt váltósúlyban (ő még úgy mondta "weltersúly"), abban az első "átkosban". Apám 1901-ben született és az akkori "Bé Vasutasban"  volt Énekes István szpáringpartnere. Volt is valahol a régi képek közt egy ami a focipályán készült ahol egymás vállán nyugtatott kézzel néznek a kamerába. Énekes nem sokkal később öngyilkos lett, apám se vitte sokra, pedig nagyon igyekezett, de a rengeteg nélkülözés miatt nem tudott igazán kondícióba kerülni. Gyakran jut eszembe amikor tapasztalom, hogy a tudatlan ifjabbak mennyire odavannak most a tejjelmézzel folyó Horthy rendszerért, hogy apám mesélte, hányszor nem tudott elaludni, mert annyira éhes volt. Heten voltak testvérek, ő volt a legkisebb és az egyetlen fiú, a nővérei levetett ruháit hordta, ezért mindig lánynak nézték, ebből jött a sok bunyó. A nővérei nevelték, mert 9 éves korától teljesen árva volt, magának kellett a kenyerét megkeresni, berakták műszerésztanoncnak, ahol a mester gyerekeit kellett pesztrálni, műhelyt takarítani, cipekedni. A mestere állandóan verte, csoda, hogy ennek ellenére szakmát szerzett. Nem tudom miért mondom ezt el, de úgy kibuggyant belőlem. Még mindig álmodom vele időnként, pedig már 20 éve halott.

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr444120372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

silvermoon 2012.02.16. 23:15:21

Ezeket a dolgokat csak elraktarozni lehet elfeledni -soha. En is arva gyerekkent nottem fel az intezetben es meg diszidalt es kulak szulokkel a hatamon. So minden volotam az "atkosban" csak szepfiu nem. Olastam a Startlapban Milyen katasztrofalis a nyomor manapsag-A Falusi Mariann sirva fakadt, mikor az egyik jelentkezo leany el mondta tragikus sorsat, h a TELEFONJAT kelett eladnia, h ruhat es vonatjegyet vegyen hogy meg jelenhessen.. Istenem micsoda tragedia..HAt ezen lehet is zokogni..!Nem ertem hogyan tudom megallni siras nelkul.........!

abraxas 2012.02.17. 09:29:38

Egy gondja van számomra a lugger vitorlának (bár tagadhatatlanul klasszikus és nekem még teszik is), hogy egy oldalas. Mármint az egyik csapáson óhatatlanul felfekszik a vitorla az árbocra.
Ismertem ezt az oldalt eredetiben, nem gondoltam volna, hogy valaki veszi a fárdatságot és lefordítja. Majd körülnézegetek kicsit a hazai oldalon :o)
Érdemes nézegetni a külföldi kecskés honlapokat is, mert valamiért mind szép, klasszikus megoldásokkal operál :o)

ipoczi 2012.02.17. 10:42:40

@abraxas: Én is az oldalon megvásárolható terv alapján építettem a vitorlásomat (OZRacer). Az oldalnak (www.hajoepitok.hu) köszönhetően, már elég szép kis hajóépítő közösség kezd kialakulni. Bár mi egyenlőre csak kis hajókat építünk, de ami késik, az nem múlik! A lugger vitorlával kapcsolatban, én nem láttam hátrányát, hogy az egyik csapáson felfekszik az árbocra, bár én még csak most kezdtem a "szakmát".
Ha jól tudom a lugger felső keresztárbocát yard-nak hívják.

Kis ember 2012.02.17. 18:05:03

Tengerész, erről Hemingway is írt novellát. A boxolóról, amelyik nem jut húshoz. Ha valaki tudja, melyik az, örömmel elolvasnám, drága nagyanyám emlegette mindig.

Advocatus Diaboli 2012.02.17. 18:25:25

Nem Hemingway, Jack London: Egy szelet sült.

abraxas 2012.02.17. 18:28:04

@ipoczi: Jó tudni, hogy az ember nincs egyedül a bolondériájával ;o)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.17. 19:39:30

@Kis ember: @Advocatus Diaboli: Meg is filmesítették, Papp Laci volt a főszereplő, valamikor úgy 40 éve láttam.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.17. 19:43:09

@abraxas: Hehe. Nem véletlen, hogy ha fényképezik, akárcsak a keresztvitorlázatú hajókat (igazából ez is az)MINDIG a "szép" oldalon vannak a vitorlák. De szerintem nem igazán számít, ha ráfekszik a vitorla az árbocra. Persze nyilván romlik az egyik csapáson a hatásfok, de hát ez nem versenyhajó.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.17. 19:48:40

@Advocatus Diaboli: Köszi, vacsora után megnézem. Nemrég beszéltem öreg barátommal, mesélte, hogy készült vele egy újabb riport (volt már egy tavaly is), ezek szerint már felkerült a netre.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.17. 19:54:31

@ipoczi: Pontosan nem tudom mit hívnak yard-nak angolul (majd Harpi megmondja)azt hiszem valamelyik árbocot a többárbocos vitorlásokon. A vitorlarúd inkább "spar", de gondolom az se mindegyik, hanem van még valami előneve. Ha itt lenne a Bisset könyv eredetiben, az első kötetben (Sail Ho) benne lenne tán, bár abban teljes vitorlázatú hajó rigje van feliratozva, tehát lugger vitorla azon sincs.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.17. 19:58:58

@ipoczi: Valamikor én is megpróbáltam beregisztrálni a www.hajoepitok.hu oldalra, de sehogyse sikerült. Persze biztos én voltam a tudatlan.

harpi4 2012.02.17. 21:13:09

@A Tengerész: YARD = Keresztrúd vagy Vitorlarúd, Vitorlafa(régiesen). A Keresztrudat mondják még cross-yardnak is. Árbocot a tudomásom és a rendelkezésre álló szakirodalmak szerint nem hívtak yardnak. Amúgy a yard lehet még ugye mértékegység, gyár, hajógyár, pl összetételben a yarbird = (gyári) melóssal. Ha emlékszel volt a fiatalabb korunkban egy ilyen nevű együttes is a Yarbirds. Magyarul még a zsarukat is hívták yardnak. Miért? Tudja a fene!

halaloszto 2012.02.17. 21:45:07

a yard jelent udvart. shipyard: hajogyar/hajojavito, olyan udvar, ahol hajokkal foglalkoznak, schoolyard: iskolaudvar, es igy tovabb. Es ugye van a scotland yard (a londoni rendorseg) meg a scotland utcabelu udvar volt eredetileg.

vajk

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2012.02.17. 22:46:16

@harpi4: Akkor a Sztaki szótár hibás. Azt mondja a yardra, hogy keresztárboc, holott ezek szerint az árbocot keresztező vitorlarúd. Lehet, hogy a spar ez e kis hajóknál van. A yard szerintem a Scotland Yard-ból lett magyarszlengesítve. De most látom Vajk is erre a megoldásra jutott rendőrség ügyben.

Kis ember 2012.02.17. 23:30:31

@Advocatus Diaboli:
Ah köszönöm. Hiába, mindig jó, ha művelt emberek közé keveredik egy magamfajta egyszerű zenész, mindig van mit tanulni. :)

Kellicottia 2012.02.18. 21:01:09

@A Tengerész: Szerintem itt magyarul a Gaff-ról van szó. Akárcsak az optimist gaffja esetében.

Kellicottia 2012.02.18. 21:02:47

@Kellicottia: Na látom, olvasni kellett volna feljebb...bocs
süti beállítások módosítása