Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Csütörtök.

2011.11.03. 20:10 :: A Tengerész

 

 

 

Fellógattam a munkadarabot, így könnyen tudom forgatni, olyan magasságba emelni, hogy ne kelljen hajlongani görnyedni, emelgetni. 

 

Nem volt könnyű a palánkok végeinek behajlítása. nem is tudom ha összeragasztom és utána elvagdosom a drótokat nem fog e szétszakadni a ragasztás. Merthogy reménytelen volt a végeket drótokkal összehúzatni. Miután mindent összevéreztem a drótvégekk
el felhasogatott kezeimmel a nagy kínlódásban, módszert változtattam, szorítókkal húzattam össze a makrancos hézagokat és utána drótoztam. De még így is elszakadtak az egy milliméter átmérőjű drótok, szerencsére az egyik lakatostól kaptam vasbetonszerkezetek vasalásának összeállításához használatos vastagabb kötöződrótokat, ezekkel eredményesebb voltam. Szóval nem egy egyszerű dolog ez, talán ha korábban gondolok arra, milyen sprőd ez az anyag, keskenyebb palánkokat találok ki. Valószínűnek tarom, hogy ha nem négy, hanem mondjuk hat az oldalpalánkok száma, sokkal könnyebb behajtogatni a végeket. Mindegy, mostmár megküzdök vele így is. 

 

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr813351383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

egeresz 2011.11.03. 20:52:01

Ahogy haladsz, első hóra kész leszel, legkésőbb januárban már ezzel jártok ki-be :-)

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2011.11.03. 21:19:35

Amikor a csónakomat drótoztam össze, előbb túl vékony drótot használtam (kertészeti kötöződrót...:)) Persze össze se bírta tartani... Aztán túl vastagot: majdnem 2mm-es...:( Nem bírtam normálisan rátekerni... Végül egy 1,2mm-es dróttal csináltam meg, igaz venni kellett hozzá egy erősebb oldalcsípőt is, mert a régi nem bírta elcsípni a vastag drótot. Hááát: a csuklóm kiakadt a tekergetésben...:( Láttam olyat, hogy valaki műanyag "kötöződrótot" használt (un. "gyorskötöző"), ez biztos kényelmesebb, bár drágább is kicsit...
Viszont a hajlítgatások nagyon nehezek voltak: egyedül legalább még 2-3 kéz (meg 2-3-szor annyi erő...:)) kellett volna néha! Nagyon hosszas káromkodások után tudtam csak megoldani...:) Az orrnál, amikor összeragasztottam (pedig poliészterrel ragasztottam, nem epoxival, ami erősebb) szépen megtartotta! Ettől szerintem nem kell félni, hogy szétnyilna!
Amúgy, ha középen kezded a drótozást, aztán "egyet jobbra-egyet balra", akkor nem olyan nehéz összehajlítani az elemeket!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.11.04. 07:03:07

@sanyi65: ..."egyet jobbra-egyet balra", akkor nem olyan nehéz összehajlítani az elemeket!" Hát én középről kezdtem és qrvanehéz volt a végeket összehozni. Ma reggelre olyan izomlázam volt az ujjaimban(!!), kézfejeimben és az alsókarjaimban, hogy gond volt reggel a s..ggemet kitörölni. A csónak belsejét lehet, hogy pirosra kell majd festeni, mert csupa vér a tucatnyi karcolás miatt amik a kezeimen keletkeztek. Persze lehetett volna minden drótvéget visszahajtogatni, de akkor fele sebességgel haladtam volna.

abraxas 2011.11.04. 08:47:37

Nem jártál volna sokkal jobban több palánkkal sem. Sőt!
Tapasztalatom szerint minél keskenyebb a panel, annál nehezebb csavarni. Mert a alapvetően problémát nem a hajlítás okozza, hanem a csavarodás. Nekem a vízvonal-palánk elől és hátul egyaránt jókorát csavarodik, méghozzá elég rövid szakaszon. Nem volt egyszerű, de végül sikerült összehúzni, és az első minimális mennyiségú ragacs már simán összefogta.
Arra nagyon kell figyelni, hogy dróttal összehúzni csak 1-2 mm-t lehet. Többnél vagy a drót törik, vagy a lemez szakad ki.
Én ezt úgy oldottam meg, hogy két lukat csináltam egymás közelébe, és felváltva húztam, fűztem. A végeken amúgy is ajánlatos sűríteni a tűzéstávot :o)
Nagyot lendít a dolgon a fartükör bedrótozása, segít a csavarásban.
Sokkal egyszerűbb lett volna, ha van egy segítő kézpár, akkor egy menetben is megy a dolog. Egy passzít, a másik drótoz. De hát magad uram, ha szolgád nincsen ;o)

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2011.11.04. 10:19:16

@A Tengerész: Még elfelejtettem írni, hogy miután középen összedrótozol 2-4 lyukat, akkor a végeket is össze kell drótozni (orr meg far),(én legalább is így csináltam), mert könnyebben felveszi az alakot, mivel hosszabb lemeznek kell hajolni/csavarodni, nem nyeklik-nyaklik a palánk, és akkor már tényleg könnyebben odahajlik a lemez!
Amúgy meg elnézem a neten lévő leírásokat meg videókat, amint üdvözült mosollyal a képükön drótoznak az építők... :) "Aki eztet elhiszi, szamarabb a lónál!!" :( Mert ez a "Stich&Glue" módszer nem olyan könnyű és üdítő, mint azt a leírások adják! Vagy csak én voltam béna...:(

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.11.04. 16:17:59

@sanyi65: Túlvagyok a dolgon, összedrótoztam mindent. Amúgy ezt a formát valószínűleg a legnehezebb drótozni, mert eléggé "karélyos", aránylag kis sugarú ívek vannak benne, merthogy öblös a forma. Egy kajakot, kenut alighanem sokkal egyszerűbb összedrótozni. nem véletlen, hogy ha megnézed a RedBarn hajókat, mindegyik hosszúkás formájú. Mindenesetre akárhogy igyekeztem, a végeknél lettek 2-3mm-es hézagok, de emiatt nem gondolom, hogy gondjaim lesznek, ki fogom tölteni gyantába kevert fűrészporos masszával, esetleg bele dugok egy kis üvegpaplant is. Aztán kívülről-belülről rárakom a szövetet.

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2011.11.04. 17:11:40

@A Tengerész: Nekem volt, hogy majd' 5mm-es rést kellett "összefoldozni", de egy kis fűrészporos, vagy csak sima lisztes (!!) műgyanta csodákra képes!:)
süti beállítások módosítása