Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • aiolosz: Gratulálok, irigykedek és persze örülök is, hogy mennyi energiád van (y (2024.05.02. 23:19) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Péntek.

2011.10.14. 18:44 :: A Tengerész

Így néz ki első nekifutásban az abraxas készítette programmal kiszerkesztett rajz alapján készült 1:5 arányú makett. Ami jó benne, hogy működik a forma, tehát kiindulásnak alkalmas. Ami rossz, hogy a szerkesztéskor rengeteg törés volt a palánkok vonalában. Namármost első megközelítésben ezeket "kijavítottam" úgy saccra. De ettől illesztési pontatlanságok keletkeztek, ami azt jelenti, hogy ennek alapján a csónakot nem lehet elkészíteni, hisz milliméternél nagyobb pontatlanságokat nem lehet korrigálni a palánkok illesztésénél. Az a gyanúm, hogy mivel minden szerkesztési koordináta kerek centiméterben van megadva, a programba egy kerekítés van "beépítve". Márpedig ha mondjuk 5mm alatt lefelé, öt felett felfelé kerekít centiben, akkor akár 9mm eltérés is lehet két szomszédos koordináta közt, ami megengedhetetlen. Ugye az 1:5 léptékben is már 1,8mm és voltak is majdnem ekkora törések a makett szerkesztésekor a vonalakban. Most az a kérdés abraxas be tudja e rakni a centik helyett a millimétereket. Ha nem, akkor jön egy elég szopós meló, ki kell szerkesztenem valami hitványabb anyagra 1:1-ben a palánkokat úgy, hogy spárgával mérem az éleket és a szomszédosakat addig görbítgetem, amíg egyforma hosszúak lesznek, miközben a szerkesztési bordákon mért szélességek nem változhatnak. Aztán ki kell vágni és egymáshoz ragasztani, hogy kijön e a forma. Ha igen, akkor ismét szétszedni és az lesz a sablon a végleges anyagból (6,5mm vastag főzésálló nyír rétegelt lemezből) való kivágáshoz.

Amúgy ma nem volt hajómunka ezen kívül, mindenféle egyéb bevásárlás és családozás volt.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr953303619

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

halaloszto 2011.10.14. 22:52:20

majd abraxas tervez neked egy 10szeres meretu hajot, es veletlenul a cm-ben megadott mereteket mm-nek nezed, es pont jo kis csolnak jon ki belole.

vajk

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2011.10.16. 20:56:57

Amikor építettem a kis csónakomat, volt olyan "illesztés" (vagy illesztetlenség??), ahol majdnem 1cm-es rés volt a palánkok között... De epoxival lazán ki lehetett tölteni, és a festés után észre se lehet venni!

abraxas 2011.10.16. 21:02:39

Mondom neki, hogy ez még csak előzetes étvágycsináló, de máris fúr-farag ;o)
Természetesen tehet a méretet pontosítani, és az ívet is finomítani. Jön...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.10.17. 01:09:48

@sanyi65: No itt ilyen nem lehet. Ha megnézed a gyári képeket ( www.clcboats.com/media_gallery/slideshow.html?boat_id=66&content_type=1&next=12 )ki vannak marva a palánkok szélei, azoknak illeszkedni kell, egyrészt hogy könnyű legyen összeilleszteni, merthogy így nem csúszkálnak el egymáson a drótozáskor, másrészt hogy szép legyen a klinker héj. Szóval a hibának milliméteren belül kell lenni és ott is lesz. Tudod a viccet: Asztalosék pakolják össze a bútort.
-Mesterúr mesterúr! Hiányzik egy fiók!!
-Nembaj fiam gitteld ki gyorsan.

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2011.10.17. 09:42:18

@A Tengerész: Hát, igen: számodra nagyon fontos az is, hogy szép is legyen valami, ne csak működjön!
süti beállítások módosítása