Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Péntek.

2011.09.30. 21:34 :: A Tengerész

 Ma megjött a "Szentjános".  ( http://www.stjohn.hu/stjohn/fooldal.html )Az Atlanti Óceán túlpartjától indult útja  egyelőre itt ért véget a pontonunk mellett, merthogy kiköltöztette Dávid a gazdája a partra. Itt akarja rendbe  tenni és átalakítani (ez utóbbit én nagyon nem tanácsoltam neki, de végülis mindenki azt csinál a hajójával amit akar), mielőtt leviszi a Balatonra. Kicsit kerülgetni kellett a fákat, de aztán csak kitalált a partra, Amapola régi helyére. Azért ezzel a hajóbütyköléssel iskolát teremtettem itt a szakaszmérnökségen.

Miután bő egy hete áznak a blokkok az olajban, megint kettéfűrészeltem egy melléjük tett próbafát és immáron bő 2mm a beszívódás.

 Lehet, hogy ha hagynám benne tavaszig teljesen átitatódna, de nem fogom ezt tenni. Ma a harpi 4-től kapott kuktafazék fedelét sziloplaszttal "meggumiztam". Ez úgy néz ki, hogy eszembe se jutott nyakamba venni a várost, hogy ehhez az antik darabhoz gumitömítést keressek, inkább kikentem transzparens szilóval a perem nútját púposra, aztán amikor már nem ragadt, de még képlékeny volt, megzsíroztam a fazék peremét, hogy hozzá ne ragadjon és könnyedén alányomtam a fedelet, így a perem megformázta a tömítőfelületet. Ezután kivettem és holnapig hagyom megkötni, reggelre biztosan átkeményedik. Holnap megfőzöm benne az első négy darucsigát, mert úgy akarok lemenni Ráckevére, hogy ott lógjon a darun hátul a boci (ma ennek a felfüggesztésén munkálkodtam, még a gumicsónakos Ferivel is konzultáltam, hogy a legcélszerűbb fellógatni egy gumicsónakot), ha netán bármi motorhavariám lenne ezen a "hosszú" úton, csak leengedem a gumicsónakot, beprüttyentem a motort rajta és mellékötve tudom vinni Amapolát szép lassan. Persze bízom benne, hogy nem fordul elő ilyesmi, de a hajózásnál mindig kell legyen egy "pótkötél" , végülis ez lesz a tényleges próbautunk. Nagyon készülök rá, például ma "J" hazament mosni, meg tisztagöncért, meg piacozni és a lelkére kötöttem, hogy keresse meg a térképek közt a  Soroksári Duna térképet, amit még akkor vettem amikor itt jöttem mentem életem első vízijárművével egy Neptun túrakajakkal, úgy 45 éve. Már akkor se volt egy túl friss irka, már a címe is árulkodik: " Vizisporttérkép, a Duna Budapesttől Sztálinvárosig". A kiadás dátuma 1958. Azért csak odatalálunk vele Ráckevére, nem igazán lehet letérni az odavezető útról. Inkább csak arra vagyok kíváncsi mi minden változott azóta a parton, mert gyakorlatilag mindenütt nádas rekettyés partot és horgásztanyákat jelez a térkép , pedig azóta beépült az egész part. Ami érdekes az "éberség" korszakában minden térkép "hadititkoktól" gondosan mentesítve volt erről is hiányzik Tökölről a komplett reptér. csak arra vagyok kíváncsi ki a fene elől titkolták, merthogy a háború előtt is reptér volt ott, tehát minden régi térképen szerepelt. De hát emlékszem abban az időben még a pályaudvarokon is tilos volt fényképezni, ezt annyira komolyan vették, hogy kisgyerekként anyám elvitt az úttörővasútra ahol lefényképezett a hűvösvölgyi állomás előtt, mire odajött a rendőr és elkobozta a filmet a gépből. Annyi hasznunk volt a dologból, hogy miután kiderült (ezek szerint a felvétel elemzése alapján), hogy nem vagyunk imperialista kémek, visszakaptuk a filmet előhívva  és így nem kellett arra költeni. 

Amúgy nem szeretem ha "J" itt hagy a hajón egyedül, nincs aki enni adjon, ilyenkor hajlamos vagyok éhezni. Ma nekiálltam ebédet keresni a hűtőben, de MINDEN tejfeles műanyag vödrökben van, és amíg a bablevest és a "valódi" tejfölt megtaláltam, az összes többi nyolc tejfölös edényt ki kellett pakoljam és belenéznem, mert a dolgok természete szerint mindig az utolsóban van amit keresek.

 

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr673268788

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

silvermoon 2011.10.01. 01:55:07

Tengeresz ! Irhatnal par sort hogyan is kerult oda a St Jones. Hatha en is kedvet kapok egy ilyen utra....?

silvermoon 2011.10.01. 01:58:48

Bocsi kozben ra talaltam a "bejegyzesre." lassu vagyok mint a lajhar.

Kis ember 2011.10.01. 05:14:03

Lehet, hogy hülye kérdés, de miért fából vannak a csigák?

temtom 2011.10.01. 05:52:07

@Kis ember: Majd a Tengerész válaszol, de szerintem csak azért, mert így sokkal szebbek, mintha fémből, vagy esetleg műanyagból lennének. Így jobban illenek Amapola "retro" stílusához. Az árbócok is lehettek volna künnyűfémből akár, -de az is stílusidegen lett volna. Így meg szépek. :)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.10.01. 07:18:47

@Kis ember: Hehe. Temtom tudja a választ! Itt minden retro...akárcsak én.

Kis ember 2011.10.01. 10:38:48

@temtom:
Aha. Tehát nem technikai oka van. Nekem jobban tetszik, én szeretem a fát.

harpi4 2011.10.01. 17:38:04

@A Tengerész: Nem tudom emlékszel-e még a régi DETERT mondásra, amit a 60-as évek közepén többször a fejemhez vágtak. "Régen fából voltak a hajók, és vasból a marinájók. Manapság vasból vannak a hajók és sz...ból a marinájók!" Nos az Amapola ugyan vasból van, de legalább az árbocok, rudak és a "fittingek" fából készülnek, így rád nem igaz ez a régi "jóindulatú" mondás. (Különben az a Chief aki ezt sűrűn hangoztatta, megfeledkezett arról, hogy ő is manapság van!!!)

beho 2011.10.01. 20:59:01

Kábé két hete a Szögkerben láttam kitünő csigákat. Akkor, ott úgy gondoltam: Tengerész azért nem ezeket használja, mert szereti a szépet.

beho 2011.10.01. 21:01:41

Lehetne, hogy szárazföldön kövessem a próbautatokat?

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.10.01. 23:10:44

@beho: Miért ne? Szabad ember vagy, ha ehhez van kedved...Mondjuk igazából látni csak a célnál fogsz bennünket, mert a parton nem vezet út, az messze van a víztől. De pontosan meg fogom írni itt a naplóban óra percre, hogy mikor indulunk. Aztán kikapcsolok, mert a laptopom csak parti árammal működik, akku már régóta nincs benne. Esetleg a hidakról lenézhetsz ránk amikor elhaladunk alattuk. Bár nem is tudom van e a Gubacsi hídon kívül olyan amin szabad gyalog menni.

Sün77 2011.10.02. 10:14:19

Sziasztok!

Tengerész: Igen van több híd is. Az M0 híd után kb 1fkm a Harasztinál levő HÉV híd gyalogos forgalomnak nyitott, a Dunavarsányi edzőtábor után a Taksony híd egyik oldala gyalogosan járható, a másik is csak át kell lépni a lezáró vasat. @harpi4: Ezután több híd nincsen.

Harpi4: Ezen mondásod szerint a jó öreg szóvicc a vasműben, miszerint:"A cél, acél. Ha jó lesz, hajó lesz" nem egészen oldalhelyes.

Egyéb: Igenis lehet szarból-várat, fából-vaskarikát építeni. Ez csak lelkiismeretes, jól képzett, gyakorlott és alkotni vágyó szakember kérdése. (Ugye ti is ismertek ilyet?) De hiába a legjobb anyagokból, a legújabb technológiával megépített gép, ha leszarom típusú, "megy ez még, jó lesz így is" hozzáállású gépkezelők, felhasználók kezébe kerül.
Ismeritek a több műszakos termelés rémét? "Nálunk még kitart, majd a következő műszak teljesítsen szarul a kieső javítási idő miatt" Meg szívjon vele a következő tmk-s csapat. Cserélhet egész hajtóművet, mikor elég lett volna két órája meghúzni egy csavart, vagy cserélni egy reteszt.
Így visszanézve az utolsó gondolatomat, mit is írtam, érezni vélek benne némi politikai áthallást. Ti?

Szép napot!
Sün

Mihalik Péter 2011.10.03. 10:13:52

@Sün77: Van még a ráckevei Árpád híd, amin szintén van gyalogos forgalom... onnan már csak kb. 5 km. a cél...

Sün77 2011.10.03. 16:21:38

@Mihalik Péter: Természetesen, ezt ismertnek tekintettem. Holnap megyek integetni Amapolának a Taksonyi híd alatti kikötőbe. Kis lépés ez egy hajónak, nagy lépés a Tengerésznek!
Sün

sanyi65 · http://www.hajoepites.fw.hu 2011.10.04. 10:17:49

@A Tengerész: Pont ilyen kis csigákat használok a hajómon. A különbség csak annyi, hogy én sima vasboltban vettem őket 80-120Ft-ért...
süti beállítások módosítása