Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Kedd.

2011.06.07. 21:43 :: A Tengerész

 Ma búvárkodtam. Már régóta akarom megszemlélni mi újság a hajó fenekén. Hogy állnak a magnézium anódok, hogy gátol az algagátló. Nos kölcsönkértem a gumicsónakos "F"-től aki profi búvár, maszkot, sznorkelt, ólomövet, beöltöztem neoprénbe (ezt a jó kis kezeslábast is a "F"-től kaptam ajándékba) és délelőtt lemerültem a hajó alá. A dolog többféle tanulsággal járt. Ami pozitív, az anódok még bőven kitartanak, egy éve áznak a vízben, de dolgoznak, mert kirücskösödtek rendesen. Ami kevésbé pozitív, bár számítottam rá, hogy az algagátló úgy gátol, hogy az alga azért rátelepszik, csak könnyen letörölhető, mondjuk egy szivaccsal.  Ami negatív (számítottam is rá), de megoldható: 1.Mindenféleképpen meg kell oldanom a maszk alatt (vagy felett?)a szemüvegviselést esetleg kontaktlencseviselést, mert nem jól látok. Tudom...van dioptriás maszk is, de drága és bifokálisba meg biztos még drágább és cserélhetem kétévenként ahogy romlik a szemem, a végén úgyis fehér bottal fogok merülni. 2. Nem lehet tüdővel búvárkodni ebben a vízben. Merthogy az átlátszó tengervízben semmi gond. Az ember a felszínen úszva megnézi hol akar matatni, fölé úszik, vesz egy nagy levegőt, lemerül és látja, csinálja. Ugyanez a dunavízben 10cm-es láthatóságnál úgy néz ki, hogy az ember lemerül, aztán vagy odatalál a hajócsavarhoz mondjuk, vagy nem, mert az a menetrend, hogy odatapasztani a maszkot a hajótesthez és hozzálapulva megindulni amerre sejtem a célt. A levegőm meg vagy kitart addig, vagy nem, arról nem is beszélve, hogy ha cserélni akarok egy anódot ahhoz csillagkulcs, anya, anód és ezekkel munka, szóval LEHETETLEN. A megoldás amit már akkor kitaláltam, amikor a hajót még el se kezdtem építeni, de tudtam, hogy szükségem lesz rá, egy légzőautomata (az a második lépcsős reduktor amiből a búvár cumizza a levegőt) és egy száraz (tehát nem olajos) közönséges festőkompresszor, ami a deckről nyomja a levegőt egy 20m-es gumicsövön keresztül a pofareduktorba. Ezzel a hajó alatt addig dolgozom amíg villany van a kompresszorhoz. Hát így valahogy. Most a neten barangolok búvárholmikat nézegetve, az árak elég ijesztőek, pl kell egy rendes pántos uszony és hozzá búvárcipő, mert a papucsuszonyban hideg vízben lefagy a lábam, plusz nem lehet uszonyban a boszkalinán lemászni, sziklákon ki-be járni, kell ugye még maszk, reduktor, őv úgy 6 kiló ólommal, kompresszor, permetezőgéphez való félcollos cső...szóval egy vagyon. Amúgy sokan hiszik azt, hogy a "jachtosok" .....na azoknak aztán a bőrük alatt is pénz van, épp ma kacagott rajtam "J", hogy EZT 

a szandált én még megvarrtam és járok benne!

 Eszembe jutott, amikor tavaly a kötélboltban a nő panaszkodott, hogy a jachtosoknak alkudni van pofájuk, aztán micsoda márkás pólókat hordanak! Nos én még mindig azokat hordom, amiket vagy 15-20 éve kaptam a nevezési díj lefizetése után a balatoni versenyeken, illetve tengerész koromban vettem Szingapúrban, és a kötélboltban is ez a szandál volt rajtam. De biztos azt gondolta, hogy csak álca és csak kitataroztam magam rozogává.

 

Na miután szerencsésen túljutottam a búvárkodáson nekiálltam a következő feladatnak amit nem csekélység, legalább négy éve tologatok magam előtt. Ezt fejben nagyon jól kiötlöttem, de persze az elmélet rétje szép zöld, miközben a gyakorlat maga sivár, szikes valóság. Azt akarom ugyanis megoldani, hogy 1. Az üzemanyag hozzávezetést a géptértől 3-as acéllemez tűzfalakkal elválasztott oldaltankokból (két tank van, az üzemanyag vagy az egyikből, vagy a másikból megy a motorhoz) el tudjam zárni a kormányállásból bármikor. 2. Ez az üzemanyag elzárás gépháztűz esetén automatikusan bekövetkezzék. Ez úgy fog megvalósulni, hogy a golyóscsapok fogantyúira olyan mechanikát készítek és szerelek fel, mely nyugalmi helyzetben azokat egy rugóval működtetve elzárja. A csapok nyitása a rugóerő ellenében megfeszített huzallal történik, melyben egy "olvadóbetét" van, magyarul egy perlonzsínór darab, mely a motor felett van kifeszítve és ha tűz van, egyszerűen megolvad, elég, így a rugó azonnal elzárja a csapot. A kézi elzáráshoz meg odakintről egy bowdennel kihúzok egy stiftet, mely a huzalt tartja, azaz ugyanaz történik, mint amikor a zsinór elolvad. Ehhez kell valahonnan szereznem két olyan rugót, mely kb 3-5kg erő hatására 25-35 cm-t nyúlik, szóval olyan expanderrugóféléket. Nem tud valaki olyan helyet ahol ilyesmit lehet kukázni?

 

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr422965955

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

temtom 2011.06.08. 05:13:18

Szép szandál! :) Divatos !!!

Talán inkább az előző bejegyzéshez passzolna a következő vicc (nem is biztos, hogy vicc) de inkább ide másolom:

Egy napon elment a kertész a borbélyhoz nyiratkozni. A szolgáltatás végén a kertész megkérdezte, hogy mivel tartozik. A borbély azt mondta:
- Ezen a héten a lakosságot szolgálom, tehát nem fogadok el pénzt.
A kertész megköszönte, elment és másnap reggel küldött a borbélynak egy nagy rózsacsokrot köszönőlevél kíséretében. Másnap a pék is elment nyiratkozni. A munka végeztével ő is megkérdezte, mivel tartozik a borbély munkájáért. A felelet ugyanaz volt, mint a kertész esetében. A pék megköszönte és elment.
Következő nap reggelén a borbély az üzlete ajtaja előtt gyönyörűre megsütött, illatos, ropogós, tucatnyi kiflit talált, ugyancsak köszönőlevéllel.
Harmadnap elment egy parlamenti képviselő is nyiratkozni. Az események ugyanúgy játszódtak le, mint az elmúlt két napon a kertésszel és a pékkel.
Másnap, amikor a borbély ment kinyitni az üzletét, látja, hogy az üzlet előtt 12 parlamenti képviselő várja őt. Valamennyien ingyen megnyiratkoztak, majd azzal a tudattal, hogy országukban ilyen becsületes mesteremberek is vannak, elégedetten mentek vissza a parlamentbe végezni az ország dolgait, azon morfondírozva, hogy miből él meg a borbély, ha ingyen szolgáltatásokra is képes.
És akkor rájöttek, hogy emelni kell az adót.

Mihalik Péter 2011.06.08. 10:52:02

@temtom: Hát ez aranyos... rugó ügyben: www.rugocenter.hu
Vili bá! Ha elfogadod tőlem én javasolnék egy sokkal jobb és tűzbiztosabb dolgot: magát, egy oltórendszert. Nem kell más hozzá, csak egy nagyobbacska halonnal oltó, némi réz fékcső és egy egy bowden. A Palckra fell kell erősíteni a fékcsövet, elsztókkal, amjd az elsoztókból oda vezetni a maradék csöveket, ahol a tűzveszély kialakulhat és rá kell irányítani a csöveket a leendő tűzfészkekre majd az egészet rögzíteni.A bowdent a biztosító szeghez kötni , majd a bowden végét oda vezeted, ahol kéznél van. Ilyeneket pl. rally autókban is alkalmaznak. Persze ezt a rendszert is tudod automatizálni olvadó zsinórral.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.06.08. 11:43:23

@Mihalik Péter: Háát...két vacak rugóért lemenni olyan messzire...Nincs valami a közelben, mondjuk itt a Soroksári úton?
Hehe...a halon tiltott anyag immár vagy 10 éve! Mindazonáltal nekem még van egy 5 kilós halonnal oltóm itt a hajón! Amíg benne van a tartályban nem szennyezi az ionoszférát. Mondjuk becsövezni nem fogom, mert akkor még valami ami útban van a gépházban kúszás-mászáskor, de azért van kifejezetten tűzoltónyílás a gépházajtókon és hőálló ablakok, hogy kintről tudjak oltani ha netán kell.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.06.08. 11:49:07

@temtom: Magyarországra nem működik a történet. A parlamenti képviselők ellopnák a kifliket. A többi elképzelhető.

Mihalik Péter 2011.06.08. 11:58:22

@A Tengerész: Szerintem ha megírod, hogy mire lenne szükséged, biztosan elküldik utánvéttel... Ismerem a tulajdonos fiát 20 éve, ha kell odaszólnak, már beszéltem az ügyben a sráccal. A halonban nem voltam biztos, de azt tudom, hogy egy oltókészülék a lelke a dolognak...persze ne legyen rá soha se szükséged...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.06.08. 12:01:13

@Mihalik Péter: Na most kicsit meggogliztam, ez itt van nem messze www.rugokeszites.hu/szakuzlet.php Talán holnap odanézek.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.06.08. 12:18:32

@Mihalik Péter: Köszönöm szépen. Találtam kettőt a neten, ami talán egyszerűbb, mert itt vannak Pesten, az egyik a fent említett Makai, a másik a Köztársaság téren van, szóval előbb megpróbálom ezeknél. De ha nem működne (egy jóideje már tűnnek el a cégek, iparosok, üzletek, olyanok amik már évtizedek óta stabilan "ott voltak a pályán", borzasztóan szomorú dolog, nekem a szívem szakad meg amikor az iparosok a termelő eszközeiket árulják...de ez egy másik történet, ma már nem szomorítom magamat) jelentkezem.

whale 2011.06.08. 12:19:02

@A Tengerész: Nem tudom, csak nekem hangzik hajmeresztően a dolog? Ha menetben valamilyen okból elszakad, lecsúszik, mittudomén a zsinór és elzárja a gázolajat, manőverképtelen leszel. Mondjuk kikötés közben. Vagy zsilipelésnél...
Üzemanyagcsapot a kokpitba? Kéznél van és ha kell, elzárod.

Mihalik Péter 2011.06.08. 12:32:02

@A Tengerész: Oksa, ez "rugalmas" megoldás lesz remélem.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.06.08. 12:40:03

@whale: Tökön ragadtad a lényeget. Úgy kell megcsinálni, hogy ne tudjon elszakadni, lecsúszni semmi. Ez nem lehetetlen, végülis egy 5-ös zsinór elbír mondjuk 200 kilót, csak nem fog elszakadi 5 kilótól, csomót meg csak tudok rá kötni rendeset..
Üzemanyagcsap a cockpitba jó lenne, de az a baj, hogy az az átok gázolaj nem folyik fölfelé, szivattyú kéne akkor az oldaltankokból a csaphoz fel, onnan meg le a motorhoz vinni a gázolajat. Egy plusz üzemanyagszivattyúnak a meghibásodási lehetősége öt-hat nagyságrenddel nagyobb mint egy csomóé.

whale 2011.06.08. 15:24:27

Meg a másik dolog ami eszembe jutott. Ezt a dolgot tesztelni kell erősen, hogy pl. mennyi idő alatt ég át a zsinór? Nehogy úgy járj, mint az egyszeri rajzfilmfigura, hogy már régen lezuhant és a földön lobban az ernyője.:))
Szerintem érdemes lenne tényleg elgondolkodni valami tűzoltó berendezésen.

whale 2011.06.08. 15:38:25

@A Tengerész: Meg még tovább...:)) Azért nem 5 kilo-azaz inkább 50N-kellene szerintem, legalábbis ha expanderrugóra gondolsz az inkább lesz 500 Newton. Simán elhiszem, hogy az általad választott vékony, de gyorsan égő, erős zsinór ezt elbírja. Kérdés, hogy meddig? Arra gondolok, hogy a gépházban viszonylag nagy hőingadozásnak lesz kitéve akár évekig. Az anyag elfárad, öregszik és Murphy szerint a legrosszabb pillanatban adja meg magát...
Értem én, hogy kell valami vészelzáró tűz esetére, de ez a kössünk ki egy rugót egy zsinórral, hááát....

whale 2011.06.08. 15:46:56

@A Tengerész: Mi lenne ha az elzáró szelepekre bowdent raknál és azt vezetnéd ki a kokpitba??? Mittudomén, valami kis karra rákötnéd és ha kell-soha ne kelljen- meghúzod, szelep elzár, oszt' jónap.
Most már tényleg befogtam.:)

whale 2011.06.08. 17:37:23

@A Tengerész: Ja, most olvastam el megint, ugyanazt mondod te is, csak te még automatizálnád is a dolgot.:)))
Akkor tényleg csak ezt az égésidő ügyet kell kikísérletezni faszán...
süti beállítások módosítása