Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Kedd.

2011.04.05. 09:21 :: A Tengerész

 Várok, hogy kicsit melegedjen az idő. Tegnap este még kimentem körbenézni a köteleket, mert rettenetesen rángatta a szél és a hullámzás a hajót. De minden rendben volt és az éjszakát se zavarta meg "esemény". Kissé megalmult a szél reggelre, de hideg van és a nap se süt. Sebaj, legyen csak ilyen, és szombatra jöjjön be a meleg! Amúgy lesz "közmunka" is, ezt nem a résztvevők számának csökkentése érdekében bocsájtom előre, de elhatároztam, hogy ha megfelelő létszám lesz, kicsónakázunk a vízben fennakadt fatörzsekhez, kötünk rájuk kötelet és kivonszoljuk a parthoz őket, ezáltal elhárítunk egy hajózási veszélyforrást. A munkadalokkal színesített  akció fedőneve "Napi jócselekedetként megvalósított zenés-táncos kötélhúzás a kishajózás biztonsága érdekében."

Nem tudom mire leszek képes ebben a hidegben, estére kiderül, addig is a reklám:

 

Parti party felhívás! 

 Bár az ötlet ha jól emlékszem Süné volt, de többen, beleértve jómagamat is lelkesen üdvözöltük, tehát meg is fogjuk csinálni. Miután "én vagyok itthon" bizonyos mértékig védnökségem alá vagyok kénytelen venni a dolgot, tehát anélkül, hogy az egyéni kezdeményezéseknek gátja akarnék lenni pár alapvetést lefektetnék. Mostantól minden olvasó szóljon hozzá, hogy ha valakinek valami nem gömbölyű, akkor még változtathassunk!

1. Nem várhatunk a dologgal túl sokáig, tehát semmi szín alatt nem lehet ebből nyári esemény, akkor már mindenkinek más dolga lesz. Javaslom az esemény időpontjának április 9-e szombatot. Ha az időjárás nem megfelelő, szóval esőnap a rákövetkező hét szombatja 16-a és így tovább amig nem lesz jó idő, de feltétlen meg kell lennie a nyárfavirágzás előtt, mert vattát utálok enni.

2. Miután nem lehet tudni hányan leszünk és még véletlenül se szeretnék belebonyolódni az előre jelentkezés, utólag nem stimmelés ingoványába, az esemény alapvető formája ebédidőben tartott szabadtéri piknik, azaz mindenki azt eszik iszik délben és koradélután, amit akar, azaz amit maga és a többiek magukkal hoztak. A magunk részéről az eseményhez egy nem túlságosan megpúpozott 10 literes bográcsnyi marhalábszárpörkölttel, az ehhez szükséges bográccsal és tűzifával járulunk hozzá. Célszerű hozni evőeszközöket, poharakat és mindent amire a szabadban ülni leheveredni lehet, mert bár pár pallót egy-egy tuskóra rakva tudunk a tűz körül ülőhelyet kialakítani, de ha mondjuk 247-en lennénk akkor ahhoz kevés a deszkám, igy a hajóépítés vége felé.

3. Lehet vízről is érkezni, sőt aki vizijárművel érkezik, az külön piros pontot kap, amivel a későbbiek folyamán henceghet.

4.Ha valakinek bármi hozzáfűznivalója ötlete, javaslata van, kommentben közölje, hogy meg tudjuk vitatni itt addig. Ezt a négy pontot addig is minden blogbejegyzés végére oda fogom másolni, hogy nehogy valaki aki csak párnaponként figyeli a naplót diszkriminálva érezze magát, hogy nem értesült az eseményről, tehát MINDENKI meghívott korra nemre, pártszimpátiára való tekintet nélkül, aki a blog olvasója és egyáltalán nem peremfeltétel, hogy notórius kommentező legyen.

21:03 Ahogy mondtam. Az a leggazdagabb akinek barátai vannak. János akiről meséltem, hogy hajóval volt látogatóban és remek fémcsiszoló eszközöket hozott, ma bekukkantott a fuxba, ahol éppen epokittoztam a piros LED-es panelt és behajított egy polírpaszta rudat és már rohant is tovább. Aztán a gumicsónakműhelyben Sikaflexeztem éppen a lámpák furatait, amikor a Marci átad egy borítékot, ami az ő címükre, de nekem címezve érkezett. Köralakú NYÁK lapocskák voltak benne, a 360 fokos horgonylámpa LEDjeinek beforrasztásához kialakítva, még egy kis vázlat is volt benne, hogy az elkötést és az összeszerelést hogy képzeli az adományozó. Annyit tudtam csak meg a postabélyegzőből, hogy Egerben adták postára, de a feladó kilétére semmiféle utalás nem volt, így ezúton köszönöm szépen.Holnap be is forrasztom a LEDeket beléjük. Nem tagadom jólesik a felém áradó segítő szándék és szeretet. Szóval beforrasztottam a kiszedett sárga LEDek helyére a gyönyörű rubintpiros színnel világító tegnap hozottakat és Epokittal be is ragasztottam a NYÁK lapokat az izzó foglalat helyére. Sikaflexszel betömtem a lámpatestek szellőző furatait, amik gondolom az izzók hőjének kiszellőztetésére voltak kitalálva, de  leginkább a darazsak és pókok beköltözését tették lehetővé. Aztán ebéd után a másik két réz fényterelőt is megcsiszoltam, holnap a János pasztájával filckoronggal véglegesre polírozom. Azt hiszem nem rakok rájuk semmi "igazi" védőbevonatot, úgysem bírná az időjárást, hanem a lakkozott fafelületek karbantartására használt terpentinben oldott méhviaszos ronggyal fogjuk időnként áttörölni, aztán ha a sötétvörös rézfelület netán barnulni kezdene, na majd akkor ismét átpolírozom.

 

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr142801043

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

temtom 2011.04.05. 21:44:43

Az utolsó mondattal egyetértek. Bár nekem minimális a műszaki jellegű tudásom, a szépérzékem valahogy mégis csendesen tiltakozott a "rézre lakkot" gondolat ellen. Szerintem maradj ennél a megoldásnál: törölgetés, esetleg később újrapolír.

akiga 2011.04.06. 00:57:13

Színtelen akril sprét javaslok, senki nem fogja megmondani, hogy be van festve. Kicsit fényesebb lesz a felület (lakk). Nem válik le a naptól, hidegtől sem. Sok sok év kell neki hogy a naptól besárguljon, de kevésbé sárgul mint a hagyományos lakkok. Nagyon olcsó, könnyen felvihető még sok mást is lefújhatsz vele láthatatlan felületvédelemként. Mi próbáltuk több évtizedes autó oldalán, hogy ne kelljen festeni. (szépség nem volt szempont) A lakk 4 éve jól bírja a kocsi külsején hóban fagyban esőben, tűző napon (kék ég a garázsa). Alatta a fémtiszta felület máig érintetlen.
Ha gondolod, vihetek egy flakonnal kipróbálni valamin.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2011.04.06. 06:57:58

@akiga: Köszönöm szépen, nem terhelnélek vele, azt hiszem minden autósboltban kapható.

dismay22 2011.04.06. 08:05:04

Boldog Vilmos napot!! Sajnos ide irom mert a szerdai meg nincs fent!

ftd88 2011.04.06. 16:20:52

Sziasztok!
Régóta olvasom a hajónaplót ,de most írok először.
Az lenne a kérdésem , hogy akik vízi úton jönnek a bográcsozásra azok hol teszik vízre a hajójukat.Nekem egy könnyű gumicsónakom van , de nem tudom hol érdemes vízre tenni. Zsilipelni nem szeretnék.

halaloszto 2011.04.06. 16:35:38

nekem is megkozelitesi kerdesem van. uszni nem szeretek, meg ugy nehez vinni a sort, szarazfoldon meg problemas lehet a vizualis ravezetes. merre kell menni? ez valami gyartelep?

vajk

klipi 2011.04.07. 15:56:17

Üdvözöllek Vili! A névnap miatt is!

Régi VEGYTERV-es kollégád vagyok, Almássy Lacival többször beszélgettünk rólad is és a hajódról is.A neten véletlenül ráakadtam az AMAPOLA-ról szóló írásra és a hajónaplóra is. Tetszik a dolog gratulálok. Bár már régen messze kerültem a hajózástól azért a nosztalgia megvan. Én az ÓBUDAI HAJÓGYÁR-ban nöttem fel, ott dolgoztam (a vegyterv előtt) vagy 12 évig, feleségem családjában legalább 20 hajós is volt (apja, nagybácsik, unokatestvérek. Tetszik, hogy a legapróbbakat is magad csinálod. Üdv. Bátori Jancsi
süti beállítások módosítása