Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @aiolosz: Köszönöm! Hát még én mennyire örülök neki! Volt egy rossz periódusom, amikor nemcsak az ... (2024.05.03. 07:44) Csütörtök.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.

Linkblog

Kedd.

2010.09.14. 22:03 :: A Tengerész

Reggel leszedtem a propellert a kis Suzuki csónakmotorról és a satuba fogott deszkára felszorítva bedugtam a végét egy dézsa vízbe, hogy legyen hűtése és rendesen beállítottam a porlasztóját. Aztán mentem egy próbakört vele a gumicsónakkal és odakötöttem Amapola mellé, hogy ha elindulunk próbaútra, biztos ami biztos legyen egy tartalék hajtás amivel visszajövünk, ha esetleg leáll a motor valamiért. Aztán beindítottam a motort és elindultunk. Elöször kisebb köröket tettünk a kikötőhelyünk közelében, próba előrébe, hátrába, mekkora úton fékezi el az előrét egy hátra, hogy kormányozható hátrába stb. Előrébe gyönyörűen reagál a hajó a kormánymozdulatokra, de hátrában hajlamos a csellengésre, ezt majd sokat kell gyakoroljam. Aztán amikor a motor elérte az üzemi hőfokokat (a szivattyúval kifogástalan volt a vízhőmérséklet) megpróbáltam növelni a sebességet. Hát ez bizony csalódás! Úgy 4 csomóig elég szépen gyorsul a hajó, olyan félgázon eléri ezt (a fordulatszámmérő még "T" műhelyében van Veresegyházán), de utána hiába növelem a töltést, csak fekete füstöt okád a kipufogó, de nem veszi fel a fordulatot és persze a sebesség se nő. Nem egy öröm, ezzel nem nagyon fogunk a Dunán folyással felfelé repeszteni! Valamit ki kell majd találjak, tán még finomítani kell a beállításokat, aztán az is lehet, hogy  ezzel a motorral ez a maximális sebesség. Talán kicsi a motor, talán a csavar túlterheli, rosszul választottam ki. szóval ilyenek kavarogtak az agyamban. Azért az a fekete füst nem egy normális dolog. De azért piszokul élveztük a dolgot, a motor félgáz alatt füst nélkül ment, el is indultunk lefelé, hogy mostmár menjünk is egy kis távolságot. Elmentünk egész a Gubacsi hídon túlra és a csónakházak előtt rundóztunk meg, én figyeltem a műszereket, időnként bemásztam a gépházba és elemlámpával körbenéztem az adagoló környékét, de minden rendben volt, kivéve a sebességet, "J" meg kormányzott nagyon ügyesen.

Mindössze a magasságát kellett kissé megnövelni, hogy rendesen kilásson. Már elhagytuk a szálloda, kocsmahajókat, amikor ezúttal a motor jobb oldalán bújtam be a gépházba ellenőrizni a tengelykapcsolatokat amikor belémvágott a döbbenet!! Előzetes:  a motor levegőszívó torkán még nincs légszűrő, mert az autómotoré olyan nagy malomkerék, hogy nem lehet mellette elférni, valami mást kell kitaláljak, addig is a szívónyílást egy Nestea kupakkal takartam le, nehogy valami szerelés közben beleessen. Ezt a kupakot idáig mindíg gondosan eltávolítottam a motorpróbáknál. Mondom idáig! De ma elfelejtettem. Második órája masírozunk a Dunán lezárt légszívótorokkal!! Nekiálltam levenni, olyan erős volt a szívás rajta, hogy alig bírtam vele. De amikor levettem a motor felpörgött, a hajó meg száguldani kezdett. Naná, így könnyű! De nem tartott soká az örömöm, épp csak kibújtam a gépházból, nyekk és leállt a gép. Gondoltam megártott neki a friss levegő, újra indítóztam, egy-két röffenés de semmi. Na fejvakarás, gumicsónakkal szemezés, hogy azzal visszavinni a kikötőhelyre aztán majd ott alaposabb hibakeresés, de szerencsére úgy döntöttem, hogy a dieselnek nem lehet semmi baja! Mi kell? Üzemanyag és levegő. (sőt úgy tűnik ez utóbbi nélkül is megvan valahogy) Elemlámpa, le a gépházba, jééé a pici örömében hogy végre van levegője akkorát ugrott, hogy lerúgta a tápszivattyúból az adagolóhoz menő gázolajcsövet. Naná, hogy nem működik. Levegő nélkül még csakcsak, de üzemanyag nélkül, na azt már nem. Visszanyomtam a csövet, kis légtelenítés a kézi pumpával (milyen jó, hogy ezen az antik motoron van ilyen, nem úgy mint a mostaniakon!)indítás és már megyünk is. És kérem a sebesség mint a rakéta, ahogy nyomom a gázkart negyedgáznál már 5 csomó, 6 csomó, füst semmi....6,4-nél megint nyekk. Lelökte a csövet. Végülis visszarakás után nem erőltettem a dolgot, szépen 2 csomóval hazaporoszkáltunk, egy tanítanivaló kikötés után koccintottunk a sikeres manőverre, csülkös bableves és délutáni alvás után a kifolyt gázolaj feltörölgetésével múlattam az időt, holnap mindent odabilincselek ezerrel és megteszem az előkészületeket a végleges szivattyú beszereléséhez, ami elvileg 16-án érkezik a boltba.

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr872296894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

abraxas 2010.09.15. 10:56:52

Ajj, de ismerős szitu :o))))

Mihalik Péter 2010.09.15. 11:13:49

Bizony az, mikor a felforrva kitörő hűtővizem pontosan az egyik légszűrőházba spriccelt, azt meg az utolsó 2 henger megitta...Sírva fakadtam az Angyali fölött. Horgony le, várni, míg lehűl, porlasztók ki, motort kiforgatni és reménykedni, hogy a hajtókarok megúszták...

abraxas 2010.09.15. 13:52:03

@Mihalik Péter:
Nem erre gondoltam. Amikor először próbáltuk ki a motort Kisaranyoson, először nem vettük észre, hogy eltört a propeller rögzítő stift (hozzáütődhetett valamihez a pincében, ahol lakott), aztán amikor nagy nehezen szereztem valahonnan stiftnek való rézrudat, akkor vettük észre, hogy a borítóház alatt ott lapult a tartalék.
No, stift kicserél, motor elsőre indul, leállít. Újra beránt, megint indul. Megint beránt, pöffen párat aztán leáll. Bakker, beköpte, gondoltam. Gyertya kiszed (nem könnyen), kutya baja. Már majdnem szétszedtük az egész cuccot, amikor rájöttem: nem nyitottuk ki nagy izgalmunkban a benzincsapot :o)

Mihalik Péter 2010.09.15. 14:11:50

@abraxas: Erről szegény drága nagyapám jutott eszembe, aki a lacházi strandtól egészen a ráckevei Tókert-sorg húzgálta a vadiúj Tümler berántóját és így ért át Ráckevére... a part közelből kiordított a telek szomszédjának: - Papp úr! Miért nem indul ez a kurva motor! válasz: Doktor úr! Nyissa ki a benzincsapot! ( Én még nagyon kicsi voltam, ez a hatvanas évek végén lehetett, de Édesanyám és a barátnője a csónakban ültek és sírva röhögtek...)

Kis ember 2010.09.15. 20:47:34

@Mihalik Péter:

Ó, a lacházi strand! Mennyiszer úsztam át onnan Angyali-szigetre, ahova egy hosszú barnahajú fiatal lánynak udvaroltam... :)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.16. 08:42:46

@abraxas: Hehe. Én se tudtam, hogy van ilyen amikor elöször eltört a TOMOS 4-en a 25-ös jollén, csak kavarta a vizet (valami) de nem ment a hajó. Eltartott egy darabig (ráadásul éjjel sötétben) amíg rájöttem. (Azt a "rézrudat" amúgy úgy hívják, hogy nyírócsapszeg és pont az a funkciója, hogy ne a propeller törjön el egy koccanásnál mondjuk egy kővel a víz alatt. A mostani Suzukimon érdekes módon nincs lyen, egész pontosan acélstift rögzíti a csigát, lehet kicserélem rézre mert aggódom.)

abraxas 2010.09.17. 08:17:44

@A Tengerész:
Azzal még várj egy kicsit! Nekem is szuzi van, és a stift tényleg úgy néz ki, mintha acél lenne, de nem az.
Én is csak azért rezezek, mert ezt a kis vackot olyan áron adják, mintha egyenesen platinából lenne :o/
Ettől persze a Tiéd még lehet akár acél is ;o)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.17. 08:51:32

@abraxas: Hüm. Kössz. Végülis nem néztem meg alaposabban, csak úgy szemre nézett ki acélnak. Azért a japánokban tán meg lehet bízni. Én amúgy a Tomoshoz réz keményforrasztópálca darabokat használtam,kicsit lötyögött, de működött.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.09.17. 09:14:08

Hehe. Ami hajóhoz való, az mindíg többszörösébe kerül, mint a vele azonos mennyiségű és minőségű ipari termék. Pedig a "társadalmilag belefektetett munka" azonos.
Akinek nem volt szerencséje "polgazt" tanulni, a marxista elmélet szerint az árú árát a társadalmilag belefektetett munka és a piac anomáliája határozza meg.
Jelen esetben a piac anomáliájáról lehet szó. Azaz, "Fizessenek a gazdagok!" (mert a hajósok ugye azok)
süti beállítások módosítása