Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Szombat.

2010.08.21. 21:35 :: A Tengerész

Ma csináltam egy komolyabb motorpróbát. Előtte rendesen beállítottam az irányváltót, ahogy sejtettem semmi gond nem volt vele, csak a kapcsolótengelyen kellett egy kicsit fordítani, mert a neutrális állás nem középen volt rögzítve, így hátrába berakta, de előre állásban előtte felütközött a rudazat. Kicseréltem egy résolaj csövet, úgy tűnik megszünt a szivárgás, legalábbis ami onnan jött, de gyanúsak nekem az alatta lévő fúvókatok-hengerfej-fúvóka menetes csatlakozások, mert mintha valami nedvedzés lett volna ott, ami lehet a korábbi résolajfolyás maradéka, de lehet, hogy utána kell húznom ezeket az alkatrészeket, csak kell hozzá 22-es csőkulcs, meg valami spéci villáskulcs, ami odafér a fúvókához, szóval ezt még meg kell majd figyeljem és ha kell beavatkozni. Ezzel együtt a motor megnyugtatóan szépen jár, a váltó kapcsol és forgatja a hajócsavart, vízszivárgás nincs. Hagytam a motort addig menni alapjáraton, illetve annál időnként kicsit magasabb fordulatszámon, miközben a gépházban szemlélődtem, de semmi olyat nem vettem észre ami agasztó lett volna. A kipufogón sűrű fehér füst áramlik kifelé, ami egyelőre nem rossz jel, mert ki kell égnie a sok olajkosznak ami a felújítás során bekerült mindenhova, ha netán 10 üzemóra után is így füstöl, akkor kell majd elgondolkoznom mi az oka. Kenőolajnyomás a maximumon amit a műszer mutat, a hűtővíz felment úgy 60 fok környékére. Amikor beraktam a váltót előrébe, majd hátrába, kissé megnöveltem az alapjárati fordulatszámot és megmozgattam a kikötőpontont immár "optikai csalódás" nélkül előre-hátra, de az igazi húzópróbákat holnaptól tervezem. Ma egy tartalék horgonyt felszereltem 15-20 m 10-es lánccal. Zárójelben ennek a története a következő. Amikor a cigányok bontották a honvédségtől leselejtezett, majd vízügyessé lett és immáron onnan is kikopott Ráckeve II.-t (részletesen valahol az egy évvel ezlőtti lapokon) jó barátságba keveredtem az összes börtöntöltelékkel és elkértem a számukra értéket nem jelentő, de príma, igazi prizmás üveg poziciós lámpákat. Minden további nélkül nekem adták, aztán a "vajda" mondta, hogy ha a fiúknak esetleg egy üveg bort adnék, azt eben a hőségben szívesen fogadnák. No ne mondják, hogy rajtuk akarok spórolni, hoztam a Tescoból egy ötliteres "üveg" kannásbort. Na ettől olyan "megcsinált ember" lettem náluk, hogy azt mondták azt viszek amit akarok. Boldogan nekem adták a billenőkapás (azt hiszem fortressnek hívják ezt a típusú lemezhorgonyt), kb. 15 kilós horgonyt, meg több, kiadós darab láncot. A horgonyszár végét a lánccal már sikítóval lenyisszantották, de én ma visszahegesztettem rá a véget a lánccal együtt, mondjuk nem volt egy rossz üzlet, megért vagy 100 liter kannásbort. Szóval erre a horgonyra ma rövid kötéllel felkötöztem egy 10 literes műanyag kanna "jelölőbóját", meg a lánc végére sekliztem egy rozsdamentes 25 literes szódásballont, mint kikötőbóját és az egész hóbelevancot a Bagó bocijával kiraktam a vízre, folyásnak felfelé úgy 50 méterre. Erre a fix pontra fogom holnap átkötni orral a hajót, a farát meg a pontonhoz egy szál kötéllel és kezdem a húzópróbát (persze a pontont fogom húzni, nem a horgonyt). Így a kötél feszességéből tudok következtetni arra, milyen fordulatszámnál milyen  tolóerő ébred a hajócsavaron. Az igazi az lenne, ha mérni is tudnám, de persze ez csak játék, a lényeg majd a futópróbán elért sebesség lesz, de ahhoz így kikötve kell bejáratnom a felújított motort legalább 15 órát. Hogy ne érje szó a ház elejét, kitűztem a kötélirányt, a csáklyanyélre mondjuk nem piros zászlót, hanem "J" egyik piros nadrágját használtam fel melynek egyik szárát már korábban  elhasználtam géprongynak . A maradék szár mint mutató kéz jelzi az irányt. Aki nem tudná így jelezzük azt az oldalát a hajónak, ahonnan kötél megy ki horgonyhoz, figyelmeztetendő az arra haladó hajókat, hogy nagyobbat kerüljenek. Mindazonáltal kötelet csak akkor teszek rá holnap, amikor a hajót is rákötöm és előre húzódzkodom. Ehhez a munkához jól jön a Bagó bocija, jobban bírja a lánc, horgonycipelést mint az én, egyelőre használaton kívüli gumidingim. Apropos Bagó, kérte valaki, hogy mutassam meg jobban, íme.

És kérem, ma a "B" kijelentette, hogy megfogadja a tanácsomat és berak egy ugyanolyan Hardy tárcsát a hajtásba a váltó és a csavartengely közé, mint ami nekem van, már nem mentem vele hiába el az "expedicióra". Ha még egy rendes váltót is berak és csinál egy erősebb kormányt, igazán mokány kis hajócska lesz belőle, mert amúgy küllemre nekem olyan, mint egy mesefigura, mondjuk Thomas a gőzmozdony, csak hajóban. Mondjuk az autó sebváltó nem a legjobb megoldás, mert a hátramenet (autósul "rükverc") ugye sokkal lassabb mint  az előre, ami hajónál nem a legboldogítóbb, ha el kell koptatni a sebességet, de egy ilyen kicsi, mindössze két tonnás hajónál nincs akkora jelentősége, manővernél végszükség esetén lábbal is el lehet tartani a hajót.

Az eb kezd elszemtelenedni. Na nem nagyon, csak ha úgy érzi késik a séta, benéz és követel. Még két hétig  vakációzik nálunk, aztán hazajön "K" a gazdája, aki a tengeren zongorázik. ( http://vizizene.blog.hu/ )

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr882237887

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pappito · http://pappito.com 2010.08.21. 23:37:39

Szia,

A sűrű, fehér füst nem valami jó jel dízeléknél, a kiégő kosznak nem fekete füstöt kéne csinálnia? Nagyon drukkolok, hogy ne legyen igazam!

silvermoon 2010.08.22. 00:37:49

Igen ! A Suru feher fust nem valami biztato. De az igaz, h a motor felujitas utan produkal fura dolgokat egy ideig. Amugy a feher fust mindig fagyallo zabalast tehat hengrfej tomitesi problemakra utal ( altalaban)De ha a motor szepen es egyenletesen jar akkor ez kizarhato. MArad a kosz amit Te is ugy latsz. Ha viszont az allo probanal is melegen is fustol, az bizony nem jo jel.A fekete fust nagy gazadasnal meg normalisnak mondhato, ha egy kicsit uto toltesen van a motor ami egyebkent nem baj. Az utotoltes azert is jobb mert kicsit kimeli a motort es alapjaraton nem kopog olyan kemenyen.

ftm 2010.08.22. 09:28:29

Vili!
Köszi hogy raktál fel Bagóról képeket. Érdekes kis hajó :) Körülbelül tényleg olyan mint az a bizonyos gőzmozdony. Csak vízen.

Sok szerencsét a húzó próbához.

abraxas 2010.08.22. 17:49:50

Egy hétig távol, és gép nélkül voltam, és mitagadás Korfu minden szépsége ellenére elvonási tüneteim voltak :o)
Most már jól vagyok :o))))
Remélem, a motornak semmi baja!
süti beállítások módosítása