Ma csináltam egy komolyabb motorpróbát. Előtte rendesen beállítottam az irányváltót, ahogy sejtettem semmi gond nem volt vele, csak a kapcsolótengelyen kellett egy kicsit fordítani, mert a neutrális állás nem középen volt rögzítve, így hátrába berakta, de előre állásban előtte felütközött a rudazat. Kicseréltem egy résolaj csövet, úgy tűnik megszünt a szivárgás, legalábbis ami onnan jött, de gyanúsak nekem az alatta lévő fúvókatok-hengerfej-fúvóka menetes csatlakozások, mert mintha valami nedvedzés lett volna ott, ami lehet a korábbi résolajfolyás maradéka, de lehet, hogy utána kell húznom ezeket az alkatrészeket, csak kell hozzá 22-es csőkulcs, meg valami spéci villáskulcs, ami odafér a fúvókához, szóval ezt még meg kell majd figyeljem és ha kell beavatkozni. Ezzel együtt a motor megnyugtatóan szépen jár, a váltó kapcsol és forgatja a hajócsavart, vízszivárgás nincs. Hagytam a motort addig menni alapjáraton, illetve annál időnként kicsit magasabb fordulatszámon, miközben a gépházban szemlélődtem, de semmi olyat nem vettem észre ami agasztó lett volna. A kipufogón sűrű fehér füst áramlik kifelé, ami egyelőre nem rossz jel, mert ki kell égnie a sok olajkosznak ami a felújítás során bekerült mindenhova, ha netán 10 üzemóra után is így füstöl, akkor kell majd elgondolkoznom mi az oka. Kenőolajnyomás a maximumon amit a műszer mutat, a hűtővíz felment úgy 60 fok környékére. Amikor beraktam a váltót előrébe, majd hátrába, kissé megnöveltem az alapjárati fordulatszámot és megmozgattam a kikötőpontont immár "optikai csalódás" nélkül előre-hátra, de az igazi húzópróbákat holnaptól tervezem. Ma egy tartalék horgonyt felszereltem 15-20 m 10-es lánccal. Zárójelben ennek a története a következő. Amikor a cigányok bontották a honvédségtől leselejtezett, majd vízügyessé lett és immáron onnan is kikopott Ráckeve II.-t (részletesen valahol az egy évvel ezlőtti lapokon) jó barátságba keveredtem az összes börtöntöltelékkel és elkértem a számukra értéket nem jelentő, de príma, igazi prizmás üveg poziciós lámpákat. Minden további nélkül nekem adták, aztán a "vajda" mondta, hogy ha a fiúknak esetleg egy üveg bort adnék, azt eben a hőségben szívesen fogadnák. No ne mondják, hogy rajtuk akarok spórolni, hoztam a Tescoból egy ötliteres "üveg" kannásbort. Na ettől olyan "megcsinált ember" lettem náluk, hogy azt mondták azt viszek amit akarok. Boldogan nekem adták a billenőkapás (azt hiszem fortressnek hívják ezt a típusú lemezhorgonyt), kb. 15 kilós horgonyt, meg több, kiadós darab láncot. A horgonyszár végét a lánccal már sikítóval lenyisszantották, de én ma visszahegesztettem rá a véget a lánccal együtt, mondjuk nem volt egy rossz üzlet, megért vagy 100 liter kannásbort. Szóval erre a horgonyra ma rövid kötéllel felkötöztem egy 10 literes műanyag kanna "jelölőbóját", meg a lánc végére sekliztem egy rozsdamentes 25 literes szódásballont, mint kikötőbóját és az egész hóbelevancot a Bagó bocijával kiraktam a vízre, folyásnak felfelé úgy 50 méterre. Erre a fix pontra fogom holnap átkötni orral a hajót, a farát meg a pontonhoz egy szál kötéllel és kezdem a húzópróbát (persze a pontont fogom húzni, nem a horgonyt). Így a kötél feszességéből tudok következtetni arra, milyen fordulatszámnál milyen tolóerő ébred a hajócsavaron. Az igazi az lenne, ha mérni is tudnám, de persze ez csak játék, a lényeg majd a futópróbán elért sebesség lesz, de ahhoz így kikötve kell bejáratnom a felújított motort legalább 15 órát. Hogy ne érje szó a ház elejét, kitűztem a kötélirányt, a csáklyanyélre mondjuk nem piros zászlót, hanem "J" egyik piros nadrágját használtam fel melynek egyik szárát már korábban elhasználtam géprongynak . A maradék szár mint mutató kéz jelzi az irányt. Aki nem tudná így jelezzük azt az oldalát a hajónak, ahonnan kötél megy ki horgonyhoz, figyelmeztetendő az arra haladó hajókat, hogy nagyobbat kerüljenek. Mindazonáltal kötelet csak akkor teszek rá holnap, amikor a hajót is rákötöm és előre húzódzkodom. Ehhez a munkához jól jön a Bagó bocija, jobban bírja a lánc, horgonycipelést mint az én, egyelőre használaton kívüli gumidingim. Apropos Bagó, kérte valaki, hogy mutassam meg jobban, íme.
És kérem, ma a "B" kijelentette, hogy megfogadja a tanácsomat és berak egy ugyanolyan Hardy tárcsát a hajtásba a váltó és a csavartengely közé, mint ami nekem van, már nem mentem vele hiába el az "expedicióra". Ha még egy rendes váltót is berak és csinál egy erősebb kormányt, igazán mokány kis hajócska lesz belőle, mert amúgy küllemre nekem olyan, mint egy mesefigura, mondjuk Thomas a gőzmozdony, csak hajóban. Mondjuk az autó sebváltó nem a legjobb megoldás, mert a hátramenet (autósul "rükverc") ugye sokkal lassabb mint az előre, ami hajónál nem a legboldogítóbb, ha el kell koptatni a sebességet, de egy ilyen kicsi, mindössze két tonnás hajónál nincs akkora jelentősége, manővernél végszükség esetén lábbal is el lehet tartani a hajót.
Az eb kezd elszemtelenedni. Na nem nagyon, csak ha úgy érzi késik a séta, benéz és követel. Még két hétig vakációzik nálunk, aztán hazajön "K" a gazdája, aki a tengeren zongorázik. ( http://vizizene.blog.hu/ )