Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Csütörtök.

2010.08.19. 22:14 :: A Tengerész

Kedden leautóztunk Hartára. "B" ott várt minket a "Bagó" nevű hajóval. Halsütésre a zsákmány szegényes volta miatt nem került sor,  a strand vendéglőbe hívott meg minket "B" ahol miután behedonizáltunk egy menüt, kicsónakáztunk a Bagóra, mely horgonyon állt. A nők a partról integettek nekünk, kivéve Denit aki kétségbeesetten le-fel szaladgálva nézte ahogy távolodok tőle. "J" mesélte, hogy nehéz volt beparancsolni az autóba is amivel hazajöttek Amapolára. Az indulás ettől eltekintve sem volt felhőtlen, a Zsuk váltó nem akarta bevenni az egyes fokozatot, ezen a hajón minden másképp működik mint máshol, "B" esküszik rá, hogy egyesben gyorsabban megy a hajó mint hármasban (a zsuk váltó három fokozatú), de se egyes, se kettes nem volt, csak hármas, háromszori horgonydobás-húzás, kisérletezés után ezzel voltunk kénytelenek elindulni a kb 130 km-es útra, nem túl biztató, gondoltam, és még csak az elején voltunk és tényleg a többi jött sorba. A hajónak nincs állandó motorzaja, kezdetben ez idegesített, mindíg valami hirtelen havariára gondoltam a megváltozott motorhangból, de hamar megszoktam. A rettenetesen rázkódó meghajtómű alapban olyan zajos, hogy csak ordítva lehet "beszélgetni", de az ilyen "nyugodt" másodperceket gyorsan felváltja egy hosszabb ideig tartó félelmetes kerregő hang a váltó-kardántengely pár-csavartengely csatlakozás felől, mely többféle kerregésbe vált át, mielőtt visszatér a nyugodtabb dübörgés, hogy kis idő múlva ismétlődjön a tonális rettenet. Meggyőződésem, hogy a borzalom fő oka az, hogy a teljes rendszerben sehol nincs egy rugalmas tag, a gumibakikon ugrándozó háromhengeres bulgár targoncamotor a rászerelt Zsuk váltóval mereven csatlakozik egy Zsuk kardáncsuklóhoz, az egy Moszkvics kardáncsuklóhoz, aminek a vége a csavartengelyhez megy egy szoros hüvelybe. Az erőt egy csavar adja át mely a hüvelyt és a tengelyt kersztirányba átszelő lyukba van betéve, szóval nyírásra van igénybevéve. A tönkcső ugye a testhez fixen van rögzítve, így a motor rezgését ezen a meghajtás láncon keresztül a testnek kell(lene) felvennie. "B"-vel (aki szerint minden mérnök hülye, ezt ő mint asztalos pontosan tudja)nem jutottunk dűlőre egy vitában, szerinte ezen passzcsavar (én csak úgy hívtam nyírócsapszeg) egy-három óránkénti törésének a csavarok hitvány minősége, szerintem meg a rugalmatlan konstrukció az oka. Mindenféleképpen hiányoltam a váltó és a csavartengely közt valahol egy Hardy tárcsát, ami a rezgéseket átvenné (ahogy a nagy hajókon a Periflex) megkímélné a meghajtás további részeit a nagyfrekvenciás  inzultustól. De ez "B" szerint csak egy újabb hibaforrás, a Hardy tárcsa csak mindíg elszakadna. Szóval elvoltunk egymással meg a hajóval, a menet úgy nézett ki, hogy csattogtunk felfelé és időnként a felbőgő motor leállítása és horgonydobás után "B" lebukott a bilgébe, kihalászta az olajos fenékvízből a csavardarabot az anyával, az anyát leszedte, a csavardarabokat kidobta a Dunába, én leadtam az új csavart (volt bőven, csak én négyet vittem le magammal pótlásnak és a helyi esztergályossal is csináltatott párat "B") ő meg beszerelte, én feltekertem a horgonycsőrlőt, aztán mentünk amíg a csavar tartott. Volt egy rekorder, ami majd félnapot kibírt. Majdnem teljesen sötét volt amire Dunaújváros alá értünk, ott van egy csendes öböl ahol éjszakázni szerettünk volna, éppen én volta kormánynál, amikor hirtelen megtöbbszöröződött az amúgyse kicsi erő a kormánykeréken és hiába próbáltam a hajó erős balfordulóját megakadályozni. Előttünk szerencsére még eléggé távol három horgonyzó (naná, hogy kivilágítatlan) román uszály, a frász jött rám, kiáltok "B"-nek, hogy mi a bajom, ő gyorsan átveszi a kormányt, de ő se bír vele. Motor állj! Gyorsan horgonyt dobok, de az erős sodrásban hallom ahogy a billenőkapás horgony sisteregve csúszik a fenéken, megpróbálok még többször láncot adni neki, de a helyzet változatlan. Elfelejtettem, hogy ezen a hajón minden fordítva működik, "B" elmagyarázza, hogy nem tudok jól horgonyt dobni, nem szabad sok láncot engedni, mert akkor nem akad be a horgony (!) a láncnak 45 fokos szöget kell bezárni a fenékkel, akkor fog jól. Amikor mondom, hogy én másképp tudom, kijelenti, hogy az hibás vélekedés erre a horgonytipusra nem érvényes. Na horgony fel, majd megszakadok amire a töménytelen láncot felkurblizom, "B" újra ledobja és tényleg, két-három vízmélységnyi lánc ledobása után megállunk, ami nagyon hálistennek van, mert a sötétben  a part közvetlen közelében akár sziklák is lehetnek mögöttünk. Az még jó is, hogy a part bokros, amikor rányom az éjszakára naná hogy viharossá fokozódó szél. "B" nekivetkezik és beereszkedik a hajó mögé a vízbe, ami bátor cselekedet, mert a víz meglehetősen rohan alattunk, ha elengedi a hajót, elviszi a sodrás, a rekettyében még kikapaszkodni se tud a partra, ki tudja hol fogják ki a hulláját. A lábával kitapogatja a kormányt, úgy néz ki derékszögbe görbült, itt lehetetlen bármit csinálni vele, ki kéne jutni valami öbölbe, ahol áll a víz és ott kiszerelni és valahogy meggyógyítani. "B" ismer itt valami átkelőhajót, aminek elég erős a gépe, hogy a lerobbant, egyirányba húzó kormányunk ellenére folyással szemben elvigyen bennünket egy csendes öbölbe, ahol éjszakázni is szerettünk volna. Persze a telefonszámát nem tudja, de felhívja a vizirendőrséget, hátha ők tudják. Nem tudják, átkelőhajó már nincs, ők meg nem vontatnak, mert se hajójuk, se üzemanyaguk (meg gyanítom kedvük) nincs hozzá, de megadják a kikötői boxerhajó vezetőjének számát, reggel hat után hívjuk és ő ha akar segíthet. Na ezzel viszont "esemény" lettünk, ami leginkább abban nyilvánult meg, hogy az unatkozó ügyeletes pontosan annyi időnként telefonál ránk, amennyi idő alatt éppen elaludnánk. Egyszer azt kérdezi részvéttel, hogy van e valami "odu" a hajón, ahol elbújunk a viharos szél és eső elől, majd később a hajólevél száma iránt érdeklődik, de amire "B" villanyt gyújt, szemüveget keres, hajólevél után kutat, majd amikor elkezdi beolvasni, kiderül, hogy csak a hajó lajstromszáma érdekli, amit persze egyből mondott volna fejből, ha a rendőr ezt kérdezi. Legvégén azzal riaszt fel kezdődő álmunkból, hogy a parancsnoka akivel ezek szerint megkonzultálta a dolgot egyelőre nem engedélyezi a mentést (!?) Mintha kértük volna! Csak a telefonszámot akartuk tudni. "B" szépen kéri, ne telefonáljon már többet ha lehet, mert mostmár igazán aludnánk kicsit. Na reggel hív ismét, "B" bagózik odakint én veszem fel, sejtem ki hív, szabályosan jelentkezem:

-Itt a "Bagó" motoros, Bartyik Vilmos, jó reggelt kivánok.

-Jó reggelt, itt "XY" főtörzsőrmester a dunaújvárosi vizirendészettől. Hát szóval itt a főnökség azt mondja, hogy hozzájárulnak, engedélyezik a mentést.

-Márminthogy a kikötői boxert megkérjük, hogy vigyen el minket innen?

-igen.

-Hm főtörzs uram, megenged egy pikáns kérdést? Ha mondjuk nem engedélyezték volna a mentést, akkor nekünk itt csak az a választásunk maradt volna, hogy megegyük a maradék kajánkat és utána csendben éhenhaljunk?

- Jó kérdés...

-Tudja mit főtörzs uram, ne is folytassa, én voltam katona, meg tengerésztiszt, tudom hogy a paranccsal mit lehet tenni meg mit nem lehet, gondolom hamarosan letelik az éjszakai szolgálat, jó pihenést!

Reggel fél hétkor "B" hívja a boxert, egy óra múlva jön is értünk. Csudaszépen felújított, karbantarott 2 x 350 lóerős tolóhajócska, itt az ércszállítókat, koksszállítókat (olyan, de olyan patyolattiszta holland hajót raktak épp befelé koksszal, az állam esett le amikor láttam, hogy a matróz vödörből mosószerrel, ronggyal mossa a felépítmény oldalát)mocorgatja a kikötőben, semmiség neki minket a csendes vizekre vinni, közben összebarátkozom a kétfős gépszemélyzettel, egyikük dolgozott a tengeren is, megmutatja a gépházat, aztán a lakóteret, szép új minden, jó ilyet látni, a lerobbant vízügyes hajók után. Mesélek nekik Amapoláról és meg is mutatom a blogot a gépükön. Aztán lekötünk a dunaújvárosi kikötőmedence sétaparti oldalán, leszereljük a sekély, immáron álló vízben a kormányt, mely nemcsak elgörbült, de keresztben el is tört, szóval az égvilágon semmit nem tudunk vele kezdeni saját erőből. Újabb telefon a boxerhajó vezetőjének, hol van itt egy műhely, ahol bütykölhetünk? Kapunk nevet a kikötői javítóműhelyhez. Nos le a kalappal Dunaújváros előtt! (na jó a vizirendőrség előtt nem)Két óra múlva meghegesztett, megpántolt kormánnyal evezünk vissza a bocival a hajóra. Megjavította egy ember ott, még pénzt se kért érte se ő, se a műhelyfőnök, természetes, hogy segítenek a bajbajutott hajósokon, bár aki csinálta, végül egy keveset elfogadott unszolásra (végülis szépen dolgozott), de a boxerhajó vezetője még azt se, azt mondta, hogy természetes, hogy segít annak aki a vizen bajba kerül! Ezután megvidámodva, "B" aki értelemszerűen (az ő hajója)nálam nehezebben viselte a stresszt  megnyugodva, elértük a háromórai zsilipet Tassnál, majd egy újabb vizen töltött, de rendőrtelefonok zavarásától mentes  éjszaka   és négy elszakadt passzcsavar után ma 10 órakor kikötöttünk Amapola oldalára. "J" és Deni csókkal fogadott, az élet szép.

Lenne, ha egy csomó ökör nem úgy gondolná, hogy rá nem vonatkozik a Hajózási Szabályzat azon része ami valahogy úgy szól (bocs de régen volt, hogy vizsgáztam belőle), hogy a kötelező gondosság keretében kerülni kell a más hajókban okozott kárt. Nos ehhez hozzátartozna szerintem az is, hogy nem okozunk felesleges hullámzást kikötött hajók közelében, amelyeken a csendes időben nincsenek felkészülve az emberek arra, hogy az állványra támasztott tüzes forrasztópáka a lábukra esik, vagy éppen 2,4-es fúróval fúrnak, ami persze ilyenkor eltörik. Szóval minden istenverte barom jó heccnek tartja, hogy össze-vissza billegteti a hajómat, amikor a szarládájával elszáguld mellette. A velünk szemben lévő vizirendőrségen is nagy lehet a beszarás az augusztus huszadikai viziparádé miatt, mert a szerelőjük napok óta pont mellettünk flikk-flakkozik maximális sebességgel, mindent összeborogatva a hajón. A zsilipből kijövet két eszeveszett barom is döngetett az emeletes hullámaival, mostmár szégyellem, de annyira felbosszantott a dolog, hogy az utánuk következő, tisztességesen lassan haladó motorossal üzentem nekik, ha netán találkoznak velük, hogy mit tegyenek a foglalkozásszerűen szexuális szolgáltatást űző édesanyjukkal a ravatalon, és ha lehet orálisan. Egyikük azt válaszolta, hogy "írd meg a blogodban" ami nem is rossz ötlet, megtettem. És azt is mondta még, hogy "hajrá Amapola" amiért meg kössz. A rendőröknél meg felhívtam az ügyeletes tisztet és azt is letóltam. Gondolom ezek után majd rámhajtanak az ellenőrzésekkor, szóval lesz itt még haddelhadd.

Amúgy a páka azért kellett, mert minden drótot összeforrasztottam, minden kezelőszervet véglegesre bekötöttem a motorkonzolon, a fordulatszámmérő kivételével, melynek három drótját (12V DC plusz, mínusz, és a jel) odarögzítettem a később beszerelendő műszer nyílásába, már tényleg csak egy órás munka a gázolajvezeték véglegesítése és indulhat a motorpróba.

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr852234001

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sün77 2010.08.20. 08:09:38

Szia Tengerész!

Műszaki problémáktól mentes, békés utatok Hartától Csepelig igazolja mindenkinek, hogy nem felesleges tökölés, indokolatlan szőrszálhasogatás az a sok apró munka és a lehetséges hibaforrások kizárására törekvés, amivel az elmúlt heteket töltötted és amik miatt odázódik a motorüzem Amapolán. Gondolom sokkal nyugodtabb menetekre és éjszakákra vágysz, ha útnak indultok J-vel. Ezt a biztonságot most kell megalapozni és a karbantartással és a jó hajóstól elvárható körültekintéssel, alapossággal fenntartani. Mivel Te együtt élsz a hajód minden apró alkatrészével, hegesztési varratával és nem a gőggel, hogy "Huszonpármilláért vettem vaze! Vágod!Bikább, mint a szomszéd gyúrósagyú köccsögé" nem lesz több ilyen műszaki problémákban gazdag, havária gyanús útleírásod, vagy csak akkor, ha arról írsz, hogyan segítettél bajbajutott hajóstársainkon.
Meddig lesz még őrkutyája Amapolának?

Jó munkát! Szép napot!

Sün

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.08.20. 08:21:10

@Sün77: Hehe. Kialkudtuk, hogy a gazdi barátnője ne vigye el az ebállatot, mert az volt a terv, hogy amint hazajön (merthogy ő is külföldön volt)elviszi, de így marad kutyánk szeptember elejéig. Nagyon megszokta a hajóséletet és miután rendkívül okos és jólnevelt személy, gyakorlatilag semmi gondunk vele.
Hát igen. Így is aggódom, hogy ha megindulunk milyen hiba fog előjönni, merthogy valami lesz ilyen gonos előkészítés ellenére is, az biztos.

temtom 2010.08.20. 11:14:53

Kedves Sün! Tetszett a "...Bikább, mint a szomszéd gyúrósagyú köccsögé..." kitétel. :)

ftm 2010.08.20. 18:02:39

Vili!
Tudnál feltölteni pár képet Bagóról kíváncsi vagyok a kinézetére.... (pár képen látszott tudom de az távolabbi volt.)

ICSG 2010.08.20. 18:54:25

De mitől mihálylott meg a kormánylapát?

beho 2010.08.20. 22:06:18

Most örülök igazán, hogy pont akkor akartalak zavarni mikor átugrottál a meg sem álló Bagóra. Így legalább tudom, hogy min voltál két napig.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.08.20. 23:27:18

@ftm: Holnap csinálok párat. Nagyon jópofa hajócska, úgy néz ki mint Thomas a gőzmozdony.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.08.20. 23:36:49

@ICSG: Na ebben aztán végképp nem értettünk egyet a tulajdonos "hogyan csináljunk roncstelepi alkatrészekből űrhajót" virtuózzal. Csak nem akartam itt részletezni, ha olvassa azt hiszi cikizem. Szerinte rámentünk valami úszó tuskóra, szerintem meg azt hallottuk volna, véleményem szerint egyszerűen gyenge rossz konstrukció volt. (Aluminium KRESZ táblából készült.)Erősen kihajtott állásban akkora erő hatott a balanszkormányra, hogy mivel nem az alsó végen, hanem középtájt volt a "zsanér" legalsó pontja, az az alatti részt egyszerűen derékszögben felhajtotta és eltörte az áramlás.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.08.20. 23:42:27

@ICSG: Ja és ráadásul meggyőződésem, hogy átvette a tőle pár centire vonagló hajócsavartól a testen keresztül a rettenetes erős vibrálást és rideg, kifáradásos repedéssel indított tőben. A többit az áramló víz ereje elintézte. Amúgy ha visszaemlékszel a Fa Nándi talán második hajójának havariájára, ő is elveszített egy kormányt a gyenge felfüggesztés miatt.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2010.08.21. 08:35:08

@ftm: A ma esti blogba berakom, most kutyasétáltatás után csináltam pár képet.

ftm 2010.08.21. 21:35:49

@A Tengerész: Huh nagyon köszönöm neked.

pyroshka 2010.08.27. 20:47:29

Itt "B" lánya. Zseniális a blog!

Ígérem, hogy ha majd egyszer Bagó az örökség részeként hozzám kerülne akkor egy masszív, jól működő, halk hajót varázsoltatok belőle.
Ha ez hamarabb történne meg akkor "B" minden életkedvét elveszítené, hiszen nem lenne mit szerelnie folyton.
süti beállítások módosítása