Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: Ja és ha házat lehet akkor tartályt mért nem? videa.hu/videok/film-animacio/haz... (2024.04.27. 02:58) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Advocatus Diaboli: Mmmm....annak a perlon zsinórnak egy szála is megtartja a testsúlyomat, de van... (2024.04.27. 02:41) Péntek.
  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.

Linkblog

Péntek.

2013.05.03. 19:08 :: A Tengerész

Azért csendesedtem el ennyire, mert a selejtezés rendrakás (egyelőre egyre nagyobb a rendetlenség) nem egy napló szempontjából látványos dolog, de muszáj vele foglalkozni. Másik, hogy beindítottam az új horgony programot. Kint voltam a gyárban ahol CNC vezérlésű plazma és autogénvágóval minden alkatrészt kivágnak olyan pontosan, hogy nem kell az éleket utánköszörülni  Ha ugyanezt kézzel csinálnám itt a műhelyben, a 20mm vastag lemez éle amire sima lenne elfogyna a maradék erőm is. Azt hiszem elég jól eltaláltam a mérteket, az eredeti horgony ami a neten mintául szolgált (erről korábban már írtam), 33 kg, a végleges méretekkel a rajzaim alapján kiszámolva az enyém 32,8 kg, de nincs benne a varratok súlya, szóval nagyon ott lesz ahol a gyári, talán egy kilóval lesz nehezebb.Ma itt volt a Sün plusz három ikerfia, ha visszaemlékszik valaki a parti partyra, akkor még pólyások voltak, na mostanra rendes "macskanyuvasztó" kiskrapcsákok lettek belőlük, nyugodtan megosztozhattak volna a három kiscicán, de nem, mindegyik azt az egyet akarta simogatni, amelyiket épp az anyja szoptatta. Jók lettek a parafinos anyaggal telített blokkok, elvitte az összeset, úgy döntöttünk, hogy semmilyen bevonat nem kell rájuk, így időjárásállók ahogy vannak. Remélem nem járok vele úgy mint a Kemikál lazúrral, amit a kültéri farészekre kentem és azt írta a gyári leírás, hogy 10 év az élettartama, kettőt se bírt ki, pereg lefelé a fáról, tegnap kirobogóztam Szigetszentmiklósra a Milesihez, most az ő vékonylazúrjukat fogom kipróbálni, hátha nagyobb szerencsém lesz vele, bár alighanem ilyen körülmények közt, tehát napfény, közvetlen csapadékkitettség, párás környezet 2 év a maximum amit kibírnak ezek az anyagok. Sorbaszedtem azokat a munkákat amik ahhoz szükségesek, hogy ki tudjunk hajózni nyárra a Nagydunára kicsit hosszabb motoros utakra, ezek a következők: 1. 33 kilós új főhorgony megy  a 10-es láncra, a 20 kilós Bruce lesz a második horgony, 10-es láncelőtéttel kötélen, valamint van egy Fisherman horgonyom olyan 15 kilós, az a "csendesvizes",  az csak kötélen lesz. 2.Összerakni a motor kihajtást, ami a tavalyi  Hardy tárcsa mizéria  miatt abbamaradt, ez gépháztakarítással festéssel fog párosulni, mert gyalázat amit a kondenzvíz elkövetett a télen odalent vassal alumíniummal, szóval jó szopós meló lesz. 3. Kell csináljak valamiféle axiométert, hogy a kormány állását manőverek közben pontosan lássam, én nem vagyok szokva a kerekes kormányhoz, harpinak teljesen igaza van, ide kell. 4.Fel kell pufferznem a hajónak azt az oldalát fix, tehát nem csüngőlengőlibegőleszakadó autógumikkal, amivel a zsilip falához simul amikor ki-be hajózunk.5. Le kell lazúrozni a kültéri fa részeket. 6. Fel kell számolni a parti tűzifatárolót, mert a közmunkásokat kihajtották külső körletre, most minden zöldet kiirtanak, a korábban jótékony cserjésben megbúvó kupac a part domináns elemévé vált, nem akarom megvárni amíg elkezdenek miatta aggódni. 7. Ki kell selejtezni mindent ami nem kell és nem fog kelleni soha (na ez a legnehezebb), be kell hordani a hajóra ami kell ha bármiféle útra elindulunk, kihordani ami mostanában biztos nem kell és elraktározni máshol, otthon, illetve egyéb rejtekhelyeken. 8. Áramot kell lehelnem a horgonycsörlőbe, ha már van egy ilyen luxusholmim, ne kézzel kelljen állandóan klattyogtatni. 9. Új magyar illetve egyéb lobogókat kell varrni.  10. Átnézni a HSz-t a kötelező felszerelések vonatkozásában, mert pl nincs fekete gömböm, azt is kell csináljak, de pl úgy tudom kell a hajón lennie HSz-nek is állandóan, majd letöltöm a netről a Samsung tabra. Nagyjából ennyi jut az eszembe, a sorrend nem fontossági sorrend és biztos lesz amit kifelejtettem. (már  eszembe jutott pár dolog írás közben is, elsőre csak öt tételes volt a lista)

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr235279817

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

silvermoon 2013.05.03. 20:42:15

Reszvetem..... ismeros a pakolasi cirkusz. Immar masodik hete ramolok de meg mindig nem tetszik a dolog. VAlami mindig eszembe jut es mivel a hely szuk igy folyton at meg at kell pakolnom. Persze gyogyszerek is kellenek de mivel hutom nem lessz igy minden elegge korulmenyes. Panamaban ahol leszunk San Blas islands, csak essovizre szamithatunk eshat azert azt szurni vagy valahogy fertotleniteni kellene. Nem hianyzik valami malaria..Kinint itt nem lehet kapni.En ugyan mar atestem egy kisebb malarian anno ugandaban de a kisfiamnak nem kivanom. Szerszamok alkatreszek ketszersult gyartas es oh.. temerdek dolog. Az ido meg keves. E ho 24, en indulunk. So sik ideg vagyok. A motor es a tengely kozott nalam nincsen semmilyen hardy vagy egyeb tarcsa. Direktbe kapcsolodik a valtohoz, es szerintem nincs egyenesben. A motor gumibakjaival tudom csak korrigalni. ha nem lessz tok egyenes el fog torni a tengely elobb utobb. Ez meg egy huzos feladat. A pakolassal pedig asszem sohasem leszek keszen. So aterzem a problemat !!

Sün77 2013.05.03. 21:29:58

A blokkok már Sopronban is vannak. A terroristák alszanak. Ma egész nap a cica harapós barátjáról volt szó. Mindig vevők az új élményekre.

Szép napot!
Sün

Paduc · http://fontosmondatok.blog.hu 2013.05.03. 21:52:00

Lazúrral -Milesi különféle változataival- van némi tapasztalatom. Nem is akárhol, hanem vizes környezetben, lecsapódó párában, hóban, esőben a Tiszán ringatózik (időnként rángatózik) úszóházunk.ű

Szerintem a lazúr minősége másodlagos (bár én eddig szinte csak Milesit használtam), lényegesebb a fa anyaga és minősége. De ennél is fontosabb az alapozás, a beeresztés.

Tengerész, mivel és hányszor kezelted a fát a Kemikál lazúr előtt?

Mihalik Péter2 2013.05.04. 08:58:22

@Paduc: Teljesen jogos!Én maradnék a jó öreg lenolajnál...3-4 alkalommal lekenni és örök élet+1 nap. Nem árt azért évente ismételni. Ha emlékeztek még (vagy aki ott volt), a stégem mellett van egy nagy asztal és két pad 13 éve. Fenyőből vannak és kutya bajuk.

Paduc · http://fontosmondatok.blog.hu 2013.05.04. 09:06:33

Sokáig én is a lenolajat használtam, de a lassú száradása miatt beleragad a sok nyárfaszösz. Ezért áttértem a félolajra. Drágább, de meghálálja.

Jonathan 2013.05.04. 09:46:27

Felolaj? Azmiaz? Smiley hatso fedelzeten bambuszfapallo lesz. 'Gyarilag' be van eresztve valamivel, de tudom, hogy a sos para es UV bomba elobb utobb megadja neki a kegyelemdöfest. Szerintetek mivel kell(ene) majdan kezelnem, hogy megmaradjon szep melybarna szinezete?
Udv: Jonathan

csaba03 2013.05.04. 10:07:04

Sós pára, UV, vizes környezet = a fát évente kezelni kell, akár lenolajat, akár lazúrt, akármit használsz

Jonathan 2013.05.04. 12:35:54

@csaba03: Sejtettem, hogy valami hasonlo "varazsrecept" fog jönni :)

Paduc · http://fontosmondatok.blog.hu 2013.05.04. 17:14:01

Ilyen idióta neve van. Nem nevetnek ki a boltban, ha Lazurán Félolajat kérsz. De ne az italboltban ám! Erősen hasonlít a lenolajra, szerintem annak egy félig szintetizált változata.

Kültérre ha csak tehetem a Diotrol félolajat használom. Nem véletlenül "Naturöl Lasur", ugyanis nem szaga, hanem illata van. Milesi üzletekben kapható.

Jonathan 2013.05.04. 19:30:28

@Paduc: Köszönöm az informaciot, jövöheten megtekintem majd a boltban is.

Mihalik Péter2 2013.05.05. 08:12:41

@Paduc: ami még kiváló a Bondex csónaklakk behigítva egy kis lakkbenzinnel, esetleg narancsolaj, amit teak kezelésére használnak, bár ez utóbbit elég nehéz beszerezni.
Még egy recept, bár szerintem csak beltérre jó: jól felfőzött csontenyvet keverni megfelelő porpáccal és azzal kezelni a fát. Nekem van egy 1785-ben épült parasztházam a Balaton-felvidéken és a helyiek szerint ez a legjobb, így itt minden ezzel van kezelve... 5 évente ismételjük meg, minden rendben van még a kültéren is.

harpi4 2013.05.05. 10:00:59

AXIOMETER!!! Volna egy javaslatom. Abban biztos vagyok, hogy meg tudnád oldani mindenféle elektromos kütyükkel és szenzorokkal, de elég sokba kerülne. A mechanikus megoldás sem rosszabb. A kormánykerék elé kell szerelni egy kis vízszintes lapot, átdöfve egy függőleges tengellyel, amelyre a mutatót lehet erősíteni. A mutató mozgását alulról, fogaskerék áttételekkel magáról a kormánykerék tengelyéről kell megoldani. Azt persze ki kell számítani, hogy nagyjából mekkora legyen az áttétel. Azután a kormánylapátot középhelyzetbe állítva rögzíteni a mutatót, majd kihajtva két irányba, tapasztalati úton kijelölni a lapátkitérés szögét. A dunászoknál tapasztaltam azt, hogy a "középvonalra" meg kétoldalt tíz és húsz, illetve harmincöt fokokra egy kis álló szegecset erősítettek, és így sötétben, kitapogatva is mindig tudták, merre áll a lapát. Persze valami apró égővel is megoldható. Persze ez csak egy javaslat, és lehet, hogy te már egy jobb megoldást is kitaláltál, de talán gondolatébresztőnek elég lesz!

Kis ember 2013.05.05. 15:03:25

Ha már horgony: a Disney Wonder horgonya: [url=http://kepfeltoltes.hu/view/130505/DSCF4463_www.kepfeltoltes.hu_.jpg][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/130505/DSCF4463_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url]

Paduc · http://fontosmondatok.blog.hu 2013.05.05. 20:46:59

@Mihalik Péter2: Valóban érdekes recept. Nálunk a dekken (inkább terasz, de az uszóművön a víz fölött)a Sadolin Terrace 3 év alatt lepergett.
Most harmadik éve van rajta az 1/3 rész csónaklakk 2/3 rész Diotrol és teljesen rendben van. Persze én sem bízom a véletlenre, idén kap egy újabb bevonatot.
süti beállítások módosítása