Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @táncoslábú laces: :) Hajón jelenleg csak alszom, mégcsak nem is fűtök, meg minden ami kell hozzá.... (2024.12.23. 07:46) Vasárnap.
  • A Tengerész: @solidarity1: Köszi! Azóta eltűnt a hajó és a világ proletárjainak se sikerült egybesülni a vörös ... (2024.12.18. 12:23) Vasárnap.
  • A Tengerész: @Sunny Days: Nem tudtam pontosan hogy néz ki, csak úgy nagyjából kitaláltam. De hát ugye Google a ... (2024.12.12. 08:34) Szerda.
  • starace: @A Tengerész: Köszönöm a választ, örülök már előre a folytatásnak! (2024.12.10. 17:23) Csütörtök.
  • A Tengerész: @KAMA3: Köszi....mostmár tökmindegy. Valszeg elbasztam. Elsősorban el kellett volna mennem az orvo... (2024.11.25. 22:30) Péntek.

Linkblog

Csütörtök.

2013.02.28. 01:12 :: A Tengerész

Ezt az imént kaptam. http://fn.hir24.hu/gazdasag/2006/05/09/dontesre_var_romai_part?action=PrintPage  Megjelent a  2006. 05.9-i Figyelő-ben. Szóval a mobil gát ekkora folyónál még nincs kipróbálva. Ha jégtáblák, vagy nagy tömegű uszadék feltorlódik, egész másképp támad egy ferde, ugyancsak  nagy tömegű rézsűt, pláne egy kőszórást, mint egy acélszerkezet tartotta alumíniumfalat. Nekem még az jutott eszembe, hogy most vonták ki a forgalomból az utolsó jégtörőt a budapesti körzetből. ( http://index.hu/belfold/budapest/2012/12/28/jegtoro_nelkul_marad_budapest/ ) Amire Bajáról felcsattog jégben az ott állomásozó flotta...  Ráadásul azok ott is kellenek.

18:51 Ezennel befejezettnek nyilvánítom a hőszigetelés projektet. A szalonban a bútorok alatt minden nedvesedés megszűnt, mellékesen eltűntek a "fagyzugok", míg korábban télen itt a térképasztalon lévő PC előtt ülve a lábam rendszeresen majd lefagyott még amúgy 30 fok körüli belső hőmérsékletnél is, most ez megszűnt. A gépház az nagy kérdés. Sok napot töltöttem el a mennyezet (melynek a másik oldala a cockpit padlója) szigetelésével, nem akarom részletezni, pokoli meló volt. Itt minden nedvesedés megszűnt. Az oldalfalak és a fenék szigetelése viszont technikailag megoldhatatlan, annyira be van építve különféle szerelvényekkel. Azt csináltam, hogy  extrém fűtés mellett, a nyitott gépházajtóba egy ventilátort raktam, mely a szalon és a gépház közt folyamatos légcserét biztosított. Emellett a szalont  gyakran hosszasan szellőztettem. Három nap alatt a fenékről felszivacsoltam vagy 10 liter vizet. A páratartalom a kezdeti 80 % körüli értékről lement 60 körülre azonos hőmérséklet mellett, a  motor, mely korábban csurom víz volt teljesen leszáradt, azaz harmatpont fölé került, ahogy a fenékkel közvetlenül nem érintkező fém szerelvények is. De a fenék aminek a túloldalán a jelenleg a kb 4 fokos víz van, azaz gyakorlatilag azzal azonos hőmérsékletű, persze nedves. Amennyire lehet minden vizet feltöröltem és a délelőtt 15 C fokos gépházra rázártam a nagyjából légmentesen tömített ajtókat. Ettől azt várom, hogy miután a szalonból nem kap meleget, a belső hőmérséklet lemegy  10 fok alá, ettől megnő a relatív páratartalom a 60%-ról 80-90 %-ra. A harmatpont ezen a hőmérsékleten és páratartalmon 8 C fok körül van, azaz a 4 fokos hajófenéken kicsapódik a kondenzvíz, amitől kiszárad a bezárt levegő, lesz mondjuk 1-2 liter a fenékben, de ahogy csökken a páratartalom úgy vándorol a harmatpont egyre lejjebb, azaz a gépészet marad száraz, azt a kevés vizet a motor alatt a fenékben meg ott egye a fene.  Nos ez az elmélet. Én nagyon hiszek a fizikában, de az elmélet rétje zöld, a gyakorlat meg általában sivatagos, két nap múlva benézek a gépházba és minden kiderül. Pár fokon és pár százalékon áll, vagy bukik a dolog, például nagyon kedvezőtlen, hogy a sorozatos, egész télen tartó csapadékos idő aránylag magas hőmérséklet mellett magas kinti páratartalmat eredményezett, ezért a szellőztetés túl sokat nem használt. Ma ugyan kisütött a nap, de amikor a decken 15 fok volt, akkor is 45% volt a relatív nedvesség odakint, azaz ha egy az egyben beengedem a 8 fokos gépházba, azonnal 80 % lesz belőle, szóval a szellőztetés addig, amíg kint ilyen párásság van sokat nem ér. Ráadásul éjszakára hózáporokat jósolnak.  Ez a magyarázata annak, hogy amikor  a múlt télen  több mint egy hónapig 20 centis jégbe voltunk fagyva és szinte semmi csapadék nem volt, nem jelentkezett ilyen extrém belső vizesedés. A másik a megjavult sátor a cockpit felett, ami nyilván csökkentette a légcserét.

Mai ajánlatom. http://index.hu/velemeny/olvir/2013/02/28/david_es_goliat_meg_a_romai_part/

 Ez benne a legjobb:  " A tervekre készülő környezeti hatásvizsgálat még nem zárult le, a hidrológiai tanulmányokat – amelyek megismerése érdekében a Római Fürdő Telepegyesület közérdekű adat kikérését indította el, Szeneczey Balázs főpolgármester helyettes válaszlevele szerint a hivatal 10 évre titkosította."

Úgy tűnik ebben a vonatkozásban is közelít a Rákosi rendszer, megint "éberség" van. (Fiatalabbaknak, az '50-es években állandó volt a félelem az aljas imperialisták { tudjátok, akik most az EU} kémkedésétől, még az indigót se szabadott kidobni a papírkosárba, mert az "ellenség" elolvashatja.) Mindig tudtam, hogy azért nem szabad 300 évig élni, mert akkor bármi történik csak az jutna az ember eszébe hogy " ajaj, ezt már 200 éve is megszívtuk", de hogy hetvenig se szabad??? Egyszer egy nagyon okos ember megkérdeztek, hogy mi az ami az emberre a legjobban jellemző. Azt válaszolta, "hogy semmiből se tanul". Szóval lehet, hogy "nem léphetsz kétszer ugyanabba a vízbe", de ugyanabba a sz@rba .... minden további nélkül.

Éberség. A tárgyban vacsora közben eszembe jutott egy történet. Kissrác voltam, anyámmal és a nővérével (nekem két anyám volt, a "Nene" ahogy én neveztem el a nagynénémet amikor még nem tudtam kimondani a szavakat és rajta ragadt a név, volt a második anyám) kirándultunk az Úttörő Vasúttal. Ságvári állomásnál leszálltunk és pár fényképet csináltunk egymásról, amikor valahonnan előbukkant két civil ruhás ember és elkobozták a filmet a gépből, merthogy vasútállomáson szigorúan tilos fotózni. Szóval rohadtul kell vigyázni. Az ellenség hol a vasútjainkra, hol a hidrológiai adatainkra kíváncsi, hogy tönkretegye a megszerzett titkok birtokában kicsiny hazánkat.

20:38 Idefújt a szél egy levelet:

Tarlós István Főpolgármester Úr
Budapest

Tisztelt Főpolgármester Úr!

Ön a rómaiparti mobilgáttal kapcsolatban „betojtságot” emleget. A mobilgát veszélyei valósak. A józan óvatosság helyett nem kellene, hogy most az agresszíven ostoba vakmerőség uralkodjék el.
Két dolog derült ki:
1./ Valamilyen furcsa megállapodás miatt a szakmában eddig nevesincs GOH nevű kis német gyártó mobilfalát választották. Ez a cég, ellentétben a nagy IBS céggel, semmiféle komoly tapasztalattal és referenciákkal nem rendelkezik ilyen óriás gátak esetén. Összes referenciájuk kis helyi bevédésekből áll. 
Más szóval, csakúgy, mint az előző beton mobilfal esetén ismét minket akarnak kísérleti nyúlként használni.
2./A látványtervek képeit egybevetve a valós jelenlegi képekkel, egyértelműen látható, hogy nem csak a 30 méterre feltöltött „Egri” szakaszon, hanem végig a 2,5 kilométeren egyetlen négyzetmilliméter eredeti fövenyes vízpart sem marad. Az összes vízoldali fát kiirtják, és helyükbe a tervezők odaképzelnek kisebb új fákat. A fényképen mutatott védett oldali fa is hamis, mert ekkora fa vihar esetén rádőlhet a mobilfalra. Ha ezt a gyártó megengedi, akkor felelőtlen. Csakúgy, mint ahogy ragaszkodni kell neki ahhoz, hogy az erodálásra hajlamos partot végig kibetonozzák és feltöltsék. A világon olyan nincs, hogy fövenyes parthoz ilyen közel ekkora nagy mobilgát épült volna. Ha ezt megengedik, felelőtlenség és tovább növeli a veszélyt.

Mi az a spanyol viasz, amit a GOH cég feltalált és reklámoz? Az első web oldalukon látható uszadékfa találat. Igazuk van abban, hogy ez a legnagyobb veszély. Igazuk van abban, hogy a domináns IBS cég fala uszadékfa találattól összeomlásra hajlamos. 
A GOH válasza erre a nútolt-hornyolt palló összeillesztés. Ez annyiban hasznos, hogy kisebb sérüléskor az átszivárgás a falon csökken. Azonban a nútolástól maga az egész fal nem lesz erősebb. Egy 2 vagy 5 tonnás uszadék fatörzstől ugyanúgy behajlik, kicsúszik a tartóoszlopokból, és kész a gátszakadás. 
A húsz ezer helyi lakos órák, esetleg percek alatt több méteres víz alá kerül.

Ilyen katsztrófa bekövetkezésének valószínűsége a parttól 200 méterre lévő fővédvonal esetén abszolút nulla. Az uszadékfák, melyekből több száz tonna lemegy egy nagy árvízkor, nem jönnek ki a sekély vízben a fővédvonalig.
Minden más veszély is a fal méretével és vízhez való közelségével egyenes arányban nő.

Például:
Szentendre: 355 méter hosszú, 175 cm magas, Duna ág vízhozam árvízkor kb. 2000 m3 másodpercenként.
Római part: 2500 méter hosszú, 220 cm magas, 5500 m2 felület, fő Duna vízhozam 9000 m3 másodpercenként, + sok száz tonna uszadékfa. + Hosszú, tartós árvíz lehetséges, alföldi jellegű folyószakasz. MELYIK A VESZÉLYESEBB?

Újra és újra megkérdezem: Miért? Mit kell az ártéren megvédeni?
Az ártéren éppen az Ön óbudai polgármestersége idején rendeletellenesen épült szállodát és szintén rendeletellenesen épült néhány családi házat? Nem volt akkor is már OBVSZ 7§?
Ezeken kívűl 30 hektár teljesen üresen álló területet?
A szálloda egyedi védőfallal megvédhető. Éppenséggel ilyen alkalmazásokat mutat a GOH cég honlapja. Az a két utca, Őrtorony és Temesvári, ahol a rendeletellenes új családi házak vannak, utca torkolatlezárással szintén megvédhető.

Ön azzal fenyegetőzik, hogy mi lesz, ha nem épül meg a gát. Eddig mi volt? 30 millióba került egy árvíz védekezés. Három nagy árvíz száz millióba tíz év alatt. A 4 milliárd forintot oda adhatják a szegényeknek.

Honnan veszi Ön, hogy 8 milliárdba kerülne a fővédmű átépítése? A 2007-es „A” változat tervei ma is készen állnak. Semmiféle fővezeték áthelyezésről ebben szó nincs, és fele annyiba kerül, mint a partmenti változat. Nem kell például, akár napi százezer köbméternyi talajvizet szivattyúkkal a Dunába átemelni, hogy pincéinket ne öntse el a víz. A partmenti mobilfal éves üzemeltetési költsége 34 millió forint. 

Azt is újra meg újra megkérdezem: Ha ez olyan jól átgondolt infrastruktúrális fejlesztés, akkor miért nem ad az EU egy buznyékot sem erre? 
Egy normális árvízvédelemre és part rendezésre az Európai Únió 100 százalékot adhatna. Micsoda ostoba pazarlása ez az adófizetők pénzének?


Tisztelettel:

Nagy Ignác
Okl.mérnök
Budapest III.kerület
Csillaghegy

21:17 Mozog a téma. http://atlatszo.blog.hu/2013/02/28/kie_a_romai-part_felhivas?utm_source=ketrec&utm_medium=link&utm_content=2013_02_28&utm_campaign=index

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr575109300

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kis ember 2013.03.01. 01:28:35

Ez az egész engem Moldova "Joszif Sztálin Szárnyvasút" c. történetére emlékeztet. Tudod, ahol dilettánsok beleszólnak a mérnökök dolgába, hogy egy ideológia mentén felépítsenek egy töltést (még ez a hasonlat is áll...)
Itt most az az undorítóbb, hogy ott legalább egy ideológiára lehetett fogni az egészet, itt viszont semmi nem számít, csak néhány ingatlanspekuláns üzleti érdeke.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.03.01. 01:48:51

@Kis ember: Régen kommunizmusnak, most unortodoxiának hívják. A lényeg, valamilyen érdekek miatt szembemenni a józanésszel. dia.pool.pim.hu/html/muvek/MOLDOVA/moldova00482a/moldova00488/moldova00488.html

Kis ember 2013.03.01. 01:53:42

@A Tengerész:
Én most is kommunizmusnak hívom. :)
Aminek volt KISZ titkárok és volt MSZMP tagok állnak az élén, az nem is lehet más.

csaba03 2013.03.01. 07:15:34

Számomra az a legszomorúbb, hogy Tarlós ebben a témában egyáltalán nem egy laikus politikus, akit az ostobasága legalább részben felmenthetne a felelősség alól. Ugyanis építőmérnök volt az istenadta, mielőtt politizálásra adta a fejét. Így pontosan látnia és értenie kell a projekt gyengéit, műszaki és környezeti kockázatait, tudnia kellene, hogy egy beruházást nem lehet úgy előkészíteni, hogy először megcsináltatom az engedélyezési tervet, majd utána a tanulmányt és a hatásvizsgálatot. Tudnia kellene azt is, hogy a szakmai vita, bírálat mindig hasznára válik egy tervezési folyamatnak. Nyilván mindezzel tisztában is van, mégis ugyanúgy hazudozik és vetít, mint a tuskó elvtársai.

abraxas 2013.03.01. 08:06:14

Mosmeg Tarlós istván Főpolgármester Urat bántjátok!
Reszkessetek nyomorult kunbélák ;o)

vetojo 2013.03.01. 08:23:28

Vili!

A "fiatalok" azt sem tudják, mi az az INDIGÓ! Legfeljebb azt, hogy azzal festik a farmert!

Kellemes "szigetelést!
LIDÉRC

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2013.03.01. 09:17:51

Jajaj! Grigorijnak válaszolni akartam, ehelyett véletlenül rossz helyre kattintottam és kimoderáltam. Bocs Grisa ha tudod küldd el még egyszer, mert nem tudom visszarakni. A válaszom, valóban, a nagy különbség az, hogy a fasizmus gonosz elveket vallott és gonoszségokat követett el, a kommunizmus szerethető elveket vallott és gonoszságokat követett el, ilyen szempontból még aljasabbnak is mondható, mert álcázza magát, ezért aggaszt a jelenlegi feléledése, hiába burkolja magát pirosfehérzöldbe.

devton 2013.03.01. 14:36:14

Egyben szinte biztos vagyok, nem racionális döntés fog születni.

Nyáron volt szerencsém itt www.ybbs.gv.at/fotogalerien/fotos.html?tx_rgsmoothgallery_pi1%5BactPath%5D=fileadmin%2Fuser_upload%2FFotogalerie%2F20100421-Baufortschrift%20Hochwasserschutz%2F
sétálgatni, és tetszett amit ott láttam. Ettől függetlenül azt kell mondanom, hogy nálunk ezer fontosabb dolgot kellene megoldani mint ez a mobilgát ügy.

devton 2013.03.01. 14:40:48

@devton: Lemaradt: nem az építkezés, hanem a tájba szinte teljesen beleolvadó, észrevétlen rendszer ragadott magával. Különösen a "kapu" a beépített vízszint mérővel tetszett.

Grigorij Sandorovics 2013.03.01. 16:15:29

Hat sajna nem rakom a kommenteimet raktarba.
De azert szeretnem meg egyszer. Utaltam AZT a rendszert - de EZT meg tobbe. S lassacskan kinyilik a szemem - hogy a jo ut - kozeptajt van.
Onnan exportalni kellene a szocialis renfszer nagyjat s ko,binalni az itteni kis es kozep biznisz lehetosegekkel. A hujesegeket meg mindket rendszerbol kidobni...

Ezt most centrikus konzervativizmusnak nevezik talan (meghujulok a szelektalastol). Hat en ugy latszik ehhez a parthoz vergodok :)

silvermoon 2013.03.01. 17:53:06

Mennyi agyalagyult van meg abban a nyomorult kis orszagban? Allandoan modositanak hulyebnel hulyebb otletekkel, mar ott tartanak, h Berzsenyi Vorosmarty,Eotvos, Petofi is lassan ALKOTMANYELLENES lessz? Hova vezet az, h ennyi hulyet engednek beleszolni a politikaba? Ahogy olvasom a magyarorszagi hireket az az erzesem, h totalis dilletanizmus tombol a vezetoi szinten.Meg gatakat epithetnek olytanok akiknek fingjuk sincs arrol mit is csinalnak? Az "allamfo" milliardokat kolt az adofizetok penzebol magat fenyezo levelezesre. Kesz dilihaz.Vajh mi lessz ennek a vege? Engem ugyan ez az egesz nem erint, megis neha szabalyos duhrohamot kapok a magyarorszagi hireket olvasvan amit ezutan szemelyes onvedelembol abba is felyezek. Reszvetem az ezeket szenvedoknek.

Kis ember 2013.03.01. 23:14:10

@silvermoon:
Most olvastam:
Első törvény: A kormány minden intézkedése megmagyarázható a lopás, az öncélú szemétkedés és a dilettantizmus megfelelő kombinációjával. Nincs kivétel. Ha elsőre nem nyilvánvaló egy kormányintézkedés indítéka, akkor lopni akarnak.

Második törvény: A Fidesz mindent disznóságát előre bejelenti, csak tudni kell olvasni a jelekből. Ha szeretnéd tudni, mi fog történni, gondolj a lehető legnagyobb szemétségre, amit ki tudsz nézni belőlük, szorozd meg kettővel, és még így is csodálkozni fogsz.

Harmadik törvény: A Fidesz nyelvén az „emberek", a „polgárok" és a „magyarok" gyűjtőfogalmak mindig Orbán Viktort jelentik. A patetikus politikai szólamok csak a reorbanizálás után nyerik el a valódi értelmüket.

Negyedik törvény: Nem ez a legalja. Mindig van lejjebb.

Ötödik törvény (a hallgatás törvénye): A kormányzás három pillére a bolsevik hatalomgyakorlás, a maffiaszerű üzletvitel és a dilettáns államirányítás. Ha bekerültél a bandába, soha többet nem szállhatsz ki. Ha megpróbálod, kinyírnak. Még akkor sem úszod meg, ha hülyének tetteted magad.

Hatodik törvény: Ha azt mondják, hogy valamit meg akarnak védeni, az azt jelenti, hogy védelmi pénzt fognak érte kérni. Ha nem értesz a szóból, akkor szétverik, amit meg akarnak védeni.

teddybear01 2013.03.02. 13:50:37

Újabb cikk Bartusnak a Klubrádióról szóló "leleplezéséről" a Magyar Nemzetben:
mno.hu/magyar_nemzet_belfoldi_hirei/bartus-szerint-a-klubradio-penzmosoda-1142262

silvermoon 2013.03.02. 14:44:46

@Kis ember: Ur Isten.. Micsoda mazlim van. h meg idejeben leleptem, mert amilyen hulye forro feju vagyok nemzeti host csinalnek ebbol a kocsogbol.Mar regen a farkasreten lenne a helye. De ahogyan a dolgok allnak azonnal lenne kovetoje. PAr napja egy olyan polo volt rejtam amin HUNGARY matrica volt. EGy hazaspar megallitott es reszvetet felyezte ko szegeny orszagom hanyatlasa miatt.Eleg szarul ereztem magam. De eleg korulnezni,Nem is olyan regen meg Magyarorszag volt a legjobban elheto hely a kornyezo orszagok kozott. MA, meg romania is a felyunkre tojik.Mi lesz ennek a vege?
süti beállítások módosítása