Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @KAMA3: Hát én nem vállalnám be közterületen 4 km vízpart valamennyi fájának a behálózását, az önk... (2025.01.16. 23:46) Kedd.
  • A Tengerész: @sefotos: :) Valóban lehetett, de már nem érdekelt akkor semmi. DERÉGVÓT..... (2025.01.13. 20:53) Hétfő.
  • A Tengerész: @Kenny Wells: Hát igen. A magam részéről ÉN merek tükörbe nézni, nem alkudtam meg erkölcstelen mód... (2025.01.13. 01:29) Vasárnap.
  • A Tengerész: @starace: Ez az u.n. "norvég" típus volt. A nevét onnan kapta, hogy norvég exportra gyártotta a ha... (2025.01.08. 11:04) Csütörtök.
  • A Tengerész: @csaba03: Szerintem vagyont lehetne keresni egy ilyen szakácskönyvvel. NAGYON régen, amikor még fi... (2025.01.08. 10:42) Vasárnap.

Linkblog

Csütörtök.

2025.01.16. 16:56 :: A Tengerész

Emlékezetblog hetedik fejezet, ötödik rész.

No volt két nap szünet, de most folytatom. Igazából azért részleteztem ennyire a munkás ifjúságom indulását (és még fogom is alant egy kicsit) mert nagy-NAGY tudatlanságot látok szinte mindenütt  az általam már felnőtt fejjel megélt '60-as évektől a '90-esekig tartó 30 évről. Ennek nagyrésze úgy vélem szándékos hazudozás a politika azon résztvevői részéről, akik ebből a maguk és pártjuk részére hasznot remélnek, akik meg nem részei a pártpolitikának, azok részéről egyszerűen csak szerzett, vagy születésük, neveltetésük révén megörökölt ostobaság. 

Azt tudni kell(ene), hogy a bukott '56-os forradalom óriási változásokat hozott a rendszerben, annak ellenére, hogy vérbe fojtották. Kádár nem tudta ott folytatni ahol Rákosi abbahagyta, ebbe még a moszkvai elvtársak is kénytelenek voltak beleegyezni. Túlságosan rossz volt a Szovjetunió nemzetközi megítélése, az ENSZ folyamatosan napirenden tartotta a "magyar kérdés"-t,  valamit muszáj volt kozmetikázni rajta és Kádár ezt ügyesen kihasználta. Divat ma mindenért Kádárt hibáztatni, és akkoriban magam is egyetértettem ezzel, de a mai eszemmel úgy gondolom, hogy egy olyan keményvonalas kommunistával mint Münnich Ferenc  rosszabbul jártunk volna ( egyesek szerint több anarchistát pusztított el a spanyol polgárháborúban mint falangistát), mostanra úgy gondolom, hogy a lehetőségek korlátozottak voltak, megszállt ország voltunk és ebből kellett Kádárnak kihoznia a maximális szuverenitást. Akkor persze mind berzenkedtünk, és miközben végighallgattuk a KISZ gyűléseken a kötelező fejtágítókat, esténként a Szabadeurópa rádión meg az aktuális magyarázatokat, egyre bátrabban pofáztunk. Különösen miután 1963-ban, tehát munkába állásom évében a politikai bebörtönzöttek többsége amnesztiával szabadult. Most (a mai eszemmel) tovább fogom védeni Kádár Jánost. Mára a pártpolitika közönséges falkazsákmányszerzéssé silányult, tehát azt hiszem a többség számára teljesen érthetetlen az, hogy valaki ELVEK szerint politizál. Kommunistának lenni, azaz hinni az osztálynélküli társadalom eljövetelében, melyben mindenki szükségletei szerint fogyaszt és képességei szerint dolgozik, ugyanolyan, quasi vallásos hit, mint hinni Krisztus feltámadásában és a túlvilági igazságszolgáltatásban. Kádár kommunista volt, ezt a meggyőződését ifjúkorában szerezte és megpróbált hozzá hű maradni végig. Hogy ez nem lehetett könnyű, azt az utolsó beszéde bizonyítja amikor Nagy Imre ( aki ugyancsak hithű kommunista volt, ahogy '56 hőseinek, elitétjeinek többsége is)  és társai újratemetésén immáron bomlott elmével próbálta megmagyarázni a "bizonyítványát". Úgy gondolta hinnie kell a rendszer megjavíthatóságában és mint reálpolitikusnak ennek érdekében a kompromisszumokban. Egy biztos. Miközben kelet és nyugat közt egyensúlyozott, hazámat a szocialista láger "legvidámabb" barakkjává sikerült manővereznie, az emberek VALÓBAN  gyarapodtak (nemcsak a propagandában mint ma Orbán alatt). Az ő elve volt az "Aki nincs ellenünk az velünk van"...szemben a korábbi Rákosi-féle (és a mostani Orbán -féle) "Aki nincs velünk az ellenünk van" rendezőelvvel. Ha párhuzamot akarok vonni a kommunisták olyanok voltak az eszme válságos időszakai alatt, mint ma a "fiatal demokraták", akik most, hogy megöregedtek, a belágyult agyukkal még akkor is hithű Fideszesek amikorra a pártjuk és bojtorjánhala a KDNP kizárólag csak a hatalom és az ezzel járó kiváltságok megtartásában érdekelt és a Nemzet érdekeit, valamint az azt meghaladó általános nemes elveket, olyanokat mint a jog, igazság, szabadság, becsület, látványosan leszarják.

És AKKOR úgy tűnt, hogy miközben, ahogy a hivatalos szövegekben emlegették "a szocialista rendszer világrendszerré vált", a rendszer valóban mutatta fejlődés jeleit. És ebben Magyarország az élen állt. Az itt "ideiglenesen állomásozó" szovjet csapatok ellenére. Nehéz lehetett Kádárnak a bigott saját kommunistái és a Moszkvából állandóan rá szegeződő ottaniak szeme láttára manőverezni kelet és nyugat közt, én A MAI eszemmel ezt rendkívül pozitívan értékelem. Akkoriban azonban ugyanolyan hülyegyerek voltam mint a "rendszerváltó értelmiség" akik úgy gondolták, hogy elég megdönteni a rendszert és akkor a haza fényre derül, hát LÓFASZT, azért vagyunk most legvidámabb barakk helyett  a pöcegödörben.... DE még nem tartunk itt a történetben.

A rendszer igenis mutatta ígéretes jeleit a fejlődésnek. Elsősorban a káderállomány alakult át. A felső vezetésben fokozatosan helyet kaptak a régi "szükségkáderek" helyett a tehetséges, képzett fiatalok. A második-harmadik vonal persze sokat szenvedett az odejtőernyőzött mozgalmi "titánok" miatt (ti tán tudtok valamit kezdeni az elvtárssal), de hát az a rendszer is csak olyan volt mint a mai, hogy "nem hagyta az árok szélén a jó elvtársakat". Rendkívül ígéretesen indult 1968-ban az un. "Új gazdasági mechanizmus". Neveztük a zseniális, és tanítványai körében rendkívül népszerű Liska Tibor közgazdász után "liskaizmus"-nak is. A politikai arcélt többek közt olyanok adták mint Fock Jenő  miniszterelnök és Nyers Rezső pénzügyminiszter. Nem igazán értettük, de éreztük, hogy valami elindult. A mezőgazdaságban a háztáji gazdaságok, a meginduló agrárvállalkozások amik "mezőgazdasági melléküzemág" gyűjtőnév alatt rugalmasan illeszkedtek bele a recsegő-ropogó szerencsétlen tervgazdaságban vergődő szocialista gazdaság réseit kitölteni, durva illesztéseit megolajozni. Burgert Róbert a Bábolnai Mezőgazdasági Kombinátban az USA-ból vásárolt gépekkel olyan mintagazdaságot teremtett, hogy azt az USA-ból jöttek ide delegációk megtanulni. Győrben ipart teremtett Horváth Ede. VALAMI elindult. De a mindenható "párt" keményvonalasainak, Komócsin Zoltánnak, Biszku Bélának ez a kapitalizálódás nem tetszett. Tőlük, különösen, hogy a hátuk mögött ott állt Leonyid Brezsnyev és a Szovjetunió, még Kádár is alighanem félt. Közben Csehszlovákiában, Lengyelországban is bajok voltak a szocializmus építésével, szóval leállították a "mechanizmust", és visszatértünk a régi kézivezérléses "szocialista tervgazdasághoz", annak minden kipróbált és rosszul működő, vagy éppen működésképtelen hagyományával, PONT mint manapság  az ötletalapú, Orbánvezérlésű feudálbolsevofasizmusban.

Olyan 1970 táján felvettek az osztályra két frissen végzett mérnököt. Egyikük mesélte, hogy a kínai évfolyamtársaik nagy vágya, mondhatni a karrierük csúcspontja volt, hogy lediplomázva és hazatérve a "népi" Kínába, egy Csepel túrakerékpárt vihessenek haza. Csak úgy összehasonlításként 1973-ban én már saját autóval jártam. Nos NÁLUNK 1975-re Fock Jenő már nem volt miniszterelnök, hanem a Műszaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége- ének (MTESZ) elnöke, Nyers Rezső meg  a Közgazdasági Szemle szerkesztőbizottságának elnöke, szóval súlytalan jelentéktelen funkciókba száműzték az "új gazdasági mechanizmus" megalkotóit. De VALAKIK végigcsinálták! IGEN A KÍNAIAK! És nézd meg hol tartanak azóta! Akiknek a szerencsésebbje  Csepel túrakerékpárral kezdte. Mi azóta most fordulunk vissza harmadszor  a megkezdett reformok útján. Úgy tűnik mégis számít ha egy nép kultúrája 2000 évvel öregebb.

Folytatása következik.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr6918776410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása