Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Kenny Wells: Hát ez a szalon alighanem nagyobb mint itthon a nappalink, az egész katamarán befogl... (2024.11.07. 13:54) Szerda.
  • sefotos: Szia Tengerész! Szombaton délben a HHH Pesthidegkúti reptéren sárkányrepülős nap lesz, tudsz róla?... (2024.11.05. 04:47) Hétfő.
  • A Tengerész: @sefotos: Valóban a rögzítéshez meg a szélek lezárásához kellenek spéci idomok. A 16 mm vtg. X kül... (2024.10.25. 22:27) Péntek.
  • A Tengerész: @sefotos: Meg különben is... AZÓTA SE volt hó amióta azt a képet csináltam a tetőről. :( (2024.10.21. 11:20) Péntek.
  • A Tengerész: @whale: Kösz, de egyedi és azért ereszt, mert elrepedt egy üveg benne, szóval azt cserélni kell. (2024.10.11. 17:13) Szerda.

Linkblog

Kedd.

2024.11.05. 11:19 :: A Tengerész

6:00 A decken -2,6°C, de mire kiérek a kutyával a rétre, már sziporkázik a nap az ég alján, miközben köd hömpölyög a talaj mentén. Lehet rövid leszek, mindenféle dolgaim vannak odakint a szabad ég alatt amíg tart a szép idő.

Szóval október 27-én vasárnap elindultunk a Mademoiselle nevű katamaránnal délkeleti irányba. Nem tűztünk ki nagy menetet, vitorlázni akartunk, Sibenik volt a cél. A szél kedvező volt, szinte pont hátszél.... csakhát a hajó..... Eddig csak azok a hátrányai mutatkoztak, amik úgy álló helyzetben kikötőben látszottak. Na most jött az ami menetben mutatkozott. Tessék csak nézni! Ott a Józsi háta mögött azt a génuát (orrvitorla fajta)! Ez kérem szépen hátszélhez van kiengedve. AZ, hogy nincs hagyományos állítható behúzópontja rendben van. Versenyeztem Solinggal, ami akkor olimpiai osztály volt, annak se volt, hanem egy íves sínen csúszott át a fock, Staron is hasonló megoldás van pedig azok valódi "hajók", de ennek a fostalicskának a sínje egyenes, tehát eleve csak egyetlen ponton egyetlen szélhez optimális, ráadásul RÖVID! A félmillió €-s hajó árába nem fért bele, hogy mindkét oldalon egy méterrel hosszabb legyen a fock szánkópályája, hogy legalább a felépítmény tetején zavartalanul rendelkezésre álló helyet kihasználja.  Emiatt a génua gyakorlatilag csak kreuz és félszél közt  állítható be NAGYJÁBÓL optimumra. Már azon is csodálkozom, hogy az Elvström hajlandó volt a logóját egy ilyen gányolmányra rárakni, de persze gondolom ezt is Kínában csinálták, azoknak meg mindegy.

20241027_101119.JPG

Most (már szerdán, hogy nézem a fotókat, néhány képet még beszúrok utólag az útról)

20241027_095907.JPG

20241027_104040.JPG

A farkasokkal táncoló filmből  "Szélfújta haj" jut J-ről az eszembe.... aki netán most olvassa először a blogot ő Judit a feleségem.

20241027_104044.JPG

Ő meg Sofi.

20241027_095849_1.JPG

Szóval hátszeleztünk fent nyitott, lent meg behúzott génuával. Na ekkor jött a grósz.  ( nagyvitorla) Én kormányoztam, András nekiállt felhúzni. Próbáltam kifelé pislogni hogy megy fel a vitorla, de attól az átok tetőtől a fejem felett nem láttam, ha néznem kellett, ott kellett hagyjam a kormányt. Mondjuk volt robot, de grószt húzni széllel szemben illik, az meg egy kissé bizonytalan állapot. Elsőre azt se tudtuk, hogy vannak e latnik a vitorlában 

Hát voltak,  méghozzá vagy öt darab, egészen a denevértől az árbocig futó, szóval töviglatni, ami akár jó is lehetett volna, de a végei a felhúzáskor ahogy a szél lobogtatta vásznat egyből beakadtak a lazyjack madzagjaiba. Megesik az ilyesmi, ilyenkor az ember enged egy kicsit  a grószfallon, a vitorla a súlyánál fogva lejjebb csúszik, a makrancos latni kiakad és máris mehet felfelé, de NEM EZEN A HAJÓN! Mert ez a grósz olyan volt mint a második magyar hadsereg Jány Gusztáv alatt, "nincs hátra, csak előre van". Mondjuk azzal a különbséggel, hogy az "előre" szóval felfelé is alig akart menni. De lefelé aztán végképp nem. Mondjuk a szerencse, hogy legalább nem kellett vele fizikailag szenvedni, a csörlő motorral működött és ami abszolút szokatlan vitorláson (legalábbis számomra) állandóan ment egy segédgép, szóval villanyunk volt korlátlan mennyiségben. Tehát amikor beakadt, a reffelő fallt kellett rárakni a csőrlőre, lefelé húzni vele a grószt, aztán amikor a latni kiakadt, átrakni a csőrlőre a grószfelhúzót és tovább vonszolni a vitorlát felfelé. Hát ráment vagy egy fél óra mire fent volt. Mindeközben persze lobogtatva motorral széllel szemben. De ekkor jött csak a java. Miután nincs achtestag, az árbocot előre kidőlés ellen meglehetősen hátra helyezett vantnik tartják, ezért a bumot teljesen kiengedni nem lehet csak olyan félszélig, ezért állandó a halzveszély, de ami ennél sokkal nagyobb baj, NINCS ALBA a nyavajás félmilliós hajón! Ezért hátszélben felemelkedik a bum a francba, és az összes töviglatni megtámaszkodva az árbocba "S" alakot vesz fel, azaz a vitorla fele negatívban van. És mindezt az ortopéd állapotot egy fél órás kínlódás után sikerül elérnünk. Engem a guta kerülgetett András meg kijelentette, hogy  a konkurens  https://www.catamarans-lagoon.com/boats/lagoon-42-millenium  katamaránhoz a Lagoon-hoz képest ez egy szar. (most megnéztem, annak is rövid a fock sínje, nekem asse tetszik)

20241027_122928.JPG

Na csoszogtunk a gusztustalan formájú vitorláinkkal és meg is érkeztünk Sibenikbe. Lehúzni a grószt beletelt egy újabb fél órába, ha olyan olvassa ezt a bejegyzést aki nem vitorlázó, annak csak annyi, hogy  a "fall" elnevezés a vitorlafelhúzóra nem véletlen, a dolog arról (is) szól, hogy ha azt elengedi az ember, akkor a vitorla leesik ( a német "fallen"-ból) magától, na itt  a reff-fallokkal csörlővel kellett lecibálni, aztán amikor azok elfogytak, akkor csáklyával leráncigálni a maradékot a magasból.

Sibenikben már jártam J-vel pont húsz éve amkor a horvát tengeri vizsgámat csináltam a sibeniki harlbourmaster (bocsánat luckakapitány és Istenem derégvolt) irodájában. Itt említem meg halkan, hogy az egésznek semmi köze nincs a tudáshoz, pénzbeszedés volt, a vizsgáztató rábökött egy névre a térképen és azt kellet lebetűznöm a nemzetközi  ( Alfa, Bravo, Charlie stb) szabályok szerint, aztán kitett két primitív vitorlás makettet az asztalra meg egy szélirányt mutató nyilat és meg kellett mondanom, hogy melyik az útjogos. Na ENNYI volt  a vizsga.

Hálistennek vége a turistaszezonnak, kevés hajó van nem gond már a kikötés (eltekintve az áraktól, a városi partfalhoz kötöttünk ki ahol se villany se víz, se egyéb kikötői szolgáltatások nincsenek, VISZONT legomboltak tőlünk ezért a semmiért 100 €-t merthogy a katamarán olyan mint ultiban a piros, duplán fizet)

Viszont a kikötés számomra nem sikerült szerencsésen. Úgy indult, hogy én kormányoztam,

55dcc601-6d53-4e59-8114-3a21eee82a12-1.jpg

közelítettünk  a parthoz, megkérdeztem Józsi kapitányt, hogy hova szeretne kikötni, mert gyakorlatilag az egész part üres volt, megadta az irányt aztán lement és a hajó orrában kezdett sétálgatni. OK mondom, ezek szerint rámbízza a kikötést, de ő akar a rossz lábával kiugrani elől a partra a kötéllel? De egyáltalán HOL a kötél? Mert ezen a hajón nincs az orrban kikötőkötél, úgy van ahogy átvettük, a két mooringot eldobva Rogoznicán a Frapában. VALAMI kötelet keressünk már! Lázas keresgélés kezdődik végülis a a gruppenszexplaccon a forgatható asztal mögötti szófát felnyitva találtatott egy rettenet hosszú, rettenet vastag sodrott kötél, szóval a legkevésbé olyan ami egy gyors kikötési manőverhez alkalmas lenne, de hát EZ VOLT. Na szóval úgy gondoltam nem  jó, ha a rossz lábú Józsi lenne elől, Andrást nem láttam éppen, gondoltam elment a farkötélre, akkor  maradok én aki kiugrik a partra. Szólok a Józsinak, hogy jöjjön a kormányra, megyek előre, ő jön, én megyek le. Szokatlan ez a köztársasági forma nekem, csak úgy "alakulnak" maguktól a dolgok, de hajón ez nem szokás....Na rá is fizettem. Józsi megcélozta a partot, én a kötél végét lekötöttem a korláton kívülről visszavezetve a bikára kitisztáztam a, mondom igazából gyors manőverre teljesen alkalmatlan kötelet és kiléptem a másik végével a kezemben a korláton kívülre. A parton jött szembe egy rasztafejű hobó, átfutott az agyamon, hogy megkérem segítsen, kiadom neki a kötelet, hogy áthúzva a parti kikötőbak pipafeje alatt adja vissza, de aztán nem kérem meg. AMI HIBA VOLT. Mert ezt kellett volna tennem, de nem tettem meg, mert eszembe jutott, hogy odakiabálni nincs hangom, mutogatni meg lehet nem érti, észre sem veszi, szar ügy a tehetetlenség. Helyette inkább azzal szembesültem, hogy a hajó orra nagyon magas és innen nem merek leugrani a partra, mert esetleg felhemperedek kezemben a kötéllel, meg bennem van a kishajós reflex, hogy hajóról kiugrani nem jó dolog, mert ahelyett, hogy partot érne az ember a hajót rúgja el maga alól és egyből a vízbe esik, na inkább leereszkedek valahogy. De a lábam nem érte el a partot, illetve mire leért addig, a legelső fender visszalökte a hajót a parttól, ugrani már késő volt, mert a fent lévő lábam már olyan magasan, a térdemmel valahol a fejem magasságában volt, hogy arról való elugrásról szó sem lehetett, a sodronykorlát kilendült velem és a legjobb úton voltam afelé, hogy beessek a hajó és a partfal közé. Odavisítottam Panninak valamit, aki a legközelebb volt,  talán, hogy "segíts", de lehetett a hangomban valami, mert az addig békésen a Sofival beszélgető lány egy ugárssal vette a két méter távolságot és keményen megragadta a kinyújtott kezemet, ezzel megmentve a leeséstől és akár egy lábtöréstől is.  Másodikra összeszedtem a bátorságomat és leugrottam és baj nélkül talajt fogtam és kikötöttem a hajót. Akkor észre sem vettem, hogy megint eltört egy bordám, alighanem odavertem a deck pereméhez, igazából két napra rá kezdett el igazán fájni és mostanra tartok ott, hogy már nem fáj besz@ráshatáron a köhögés vagy a tüsszentés. Két havonta egy bordatörés és még mondja valaki, hogy még mindig a tengeren a helyem!

Sibenik óvárosa gyönyörű hely. ( de hát melyik város nem az errefelé?) 

5fc53324-9d66-4604-b766-f2e7aa3f7bc1-1.jpg

a223300f-4f37-407d-8e0a-8e55b4807b90-1.jpg

c17da1fa-ef68-42a1-9e16-de1873fa51cc-1.jpg

53a9fc1c-4401-4565-8dfb-b014b75d7726-1.jpg

Miután én vagyok mindig és mindenütt a koránkelő, a kenyerünk és a tejünk meg elfogyott, amíg a többiek alusznak a városba indulok a pékhez, amit kinéztem a neten, hogy vasárnap is nyitva van. A magas falak közé zárt szűk utcákon kicsit nehezen működik az útvonaltervező, de egyszercsak szembe találom magamat egy Közérttel (jó nem így hívják persze) ahol van minden, veszek két liter tejet meg két kenyeret, a bureket viszont elfelejtem, pedig Józsi külön kért hogy hozzak, mondom...... nem vagyok én már hajón jó semmire. :(

Most megyek autókereket kompresszorozni, mert mintha az egyik gumi kicsit laposabb lenne, meg egyéb kinti munka is van, mese tovább holnap.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr918724176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása