Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • solidarity1: Ezt írd be a keresőbe: site:amapola.blog.hu korcsolyázás (2024.12.23. 18:24) Hétfő.
  • A Tengerész: @táncoslábú laces: :) Hajón jelenleg csak alszom, mégcsak nem is fűtök, meg minden ami kell hozzá.... (2024.12.23. 07:46) Vasárnap.
  • A Tengerész: @solidarity1: Köszi! Azóta eltűnt a hajó és a világ proletárjainak se sikerült egybesülni a vörös ... (2024.12.18. 12:23) Vasárnap.
  • A Tengerész: @Sunny Days: Nem tudtam pontosan hogy néz ki, csak úgy nagyjából kitaláltam. De hát ugye Google a ... (2024.12.12. 08:34) Szerda.
  • starace: @A Tengerész: Köszönöm a választ, örülök már előre a folytatásnak! (2024.12.10. 17:23) Csütörtök.

Linkblog

Hétfő.

2021.08.23. 12:32 :: A Tengerész

Na szóval. Szombaton nekiálltam az aggódva várt feladatnak. Miután az előzetes beáztatás után sikertelenül próbálkoztam a gunwale anyagának meghajlításával, a gőzölés utáni hajlítás maradt csak hátra. Tartottam ettől egy kicsit, mert még soha nem csináltam ilyet és a neten is csak elég komplikált oktatóvideókat találtam. Ez 

például nagyon precíz, csak épp az én munkadarabomnál sokkal kisebb anyagot használ és eleve nagy munkaigényes gőzölő szekrény készítésével kezdi, ami egyszerűen nekem nem éri meg amikor mindössze néhány darabot kell meghajlítanom. Tehát valami egyszerűbbet kellett kitaláljak. Végülis egy 5 m-es pallóból, meg két 20 mm vastag deszkából asztalos pillanatszorítókkal csináltam egy vályút, amit kibéleltem használt nejlonfóliával. Belefektettem a 3 m hosszú fámat, amiből 2 méteren kellett a hajlítást elkövetnem. Elejét-végét (mármint a 2 méter után) lezártam, a tetejét is lefóliáztam, plusz raktam rá 1 cm vastag Polifoam szigetelést és deszkákkal leszorítottam. Végülis ez is egy "szekrény", bár nem olyan precíz mint ami a filmen van, viszont sokkal kevésbé munkaigényes és az anyaga utána másra is felhasználható. Aztán nekikezdtem.

Csináltam egy másik videót is.

Miután felfűtött a rendszer, a kamra közepe tájára bedugott hőmérő gyakorlatilag folyamatosan 95 fokot jelzett. Közben kétszer kellett a vizet pótolni a fazékban. Amikor letelt a 4 óra nagy izgalommal bontottam ki a tetejét. A következő probléma volt a hajlítás. Mert erre a korábbi oktatóvideók komplikált sablonokat használtak, nekem ilyenem nem volt és csinálni se szándékoztam. Akinek meg nem volt és hasonló nagy méretű fát hajlított az is rendkívül hely és munkaigényes technológiát alkalmazott.

Ehhez se volt se felkészültségem, se anyagom, se helyem, se kedvem. (nézzétek meg azt a rengeteg szorítót, vasból készült kalodát és egyebeket)

Így aztán lefogtam a fa egyik végét úgy, hogy egy nagy szorító alá dugtam,

pict0050.JPG

a másik végét megemeltem, J alátett két éket, 

pict0051_1.JPG

én meg kötéllel addig húztam a másik végét lefelé,

pict0047_2.JPG

amíg a hajlítás elérte a kívánatos mértéket. (illetve két centit túlhúztam, mert valamit vissza fog rugózni)

pict0048_1.JPG

A világos léc mellette az egyenes. Az, hogy mennyire lett jó, holnapra kiderül. De nagyon bizakodó vagyok, el nem tört és visszaegyenesedni se fog abban biztos vagyok. Ha egy picit többet rugózik vissza mint amire számítottam, az se baj, mert olyan 30-40 centimétereként lesz felcsavarozva a hajó oldallemezére, hozzáhúzatom és kész.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr3216667960

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aiolosz 2021.08.23. 13:18:11

Emelem nem létező kalapom (y)

Leitomi 2021.08.28. 23:40:58

Nekem van kalapom, meg is emeltem de....
Ma már 28.-a van (péntek este) és nem tudjuk mi történt...
Meghajlott é megfelelően... :-)

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2021.08.29. 01:00:52

@Leitomi: Sajnos NEM. Többet rugózott vissza mint amire számítottam és nem is hagyta magát a hajó peremére hajlítani szorítókkal sem. Úgy, hogy újragőzöltem és jobban meghajlítottam tegnapelőtt, most hagyom hogy "szokja a gyűrődést".
süti beállítások módosítása