Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.
  • A Tengerész: @KAMA3: Az valóban mese habbal, hogy ilyen egyszerű szerszámmal le lehetne feszegetni a deszkákat.... (2024.04.04. 01:34) Kedd.
  • A Tengerész: @Műszaki: Na ez az a hülyeség amért nem gondolom követendőnek ennek a srácnak az elképzeléseit. ww... (2024.03.07. 19:50) Hétfő.

Linkblog

Péntek.

2019.12.27. 22:06 :: A Tengerész

greta-thunberg.jpg

Valahogy folyamatosan rámtalál egy téma.( szóval nem én keresem, ma pl ebéd közben a Klubrádió is ezt a műsort nyomta) Pedig igazából nem akartam vele foglalkozni. Hosszú életem során többnyire igyekeztem megtartani Assisi Szent Ferenc tanítását, miszerint: " Uram, adj türelmet, hogy elfogadjam, amin nem tudok változtatni, adj bátorságot, hogy megváltoztassam amit lehet és adj bölcsességet, hogy a kettő között különbséget tudjak tenni." Mondom igyekeztem, persze nem mindig sikerült. Többnyire ott tévedtem, hogy olyan dolgokat feszegettem, amik megoldására képtelen voltam. Aztán az idő meghozta a tapasztalatot és mára inkább kerülöm a megváltoztathatatlant. Na pont így voltam a klímaváltozással. Én azt gondoltam és tulajdonképpen még gondolom ma is, hogy az ember ilyen óriási trendekkel szemben tehetetlen. Hiszen a Föld klímája akkor is folyamatosan változott amikor ember még nem is élt rajta, akkor is változott amikor még barlangokban firkált a falra, mért pont most hagyná abba? Kicsit nagyképűségnek is gondolom, hogy az emberi tevékenység okozna ekkora globális hatást, de lassan már a csapból is ez folyik, talán lehet benne valami. De mondom, hessegettem magamtól a témát, de tegnap utolért egy üzenet. Kedves ismerős küldött egy youtube videót, mely nagyon elgondolkodtatott. Ez volt az: https://www.youtube.com/watch?v=IVoTTL62coc&t=18s

Nagyon figyelmesen végignéztem és nem igazán értettem egyet vele. Mindazonáltal igyekszem  soha nem elhamarkodottan zsigerből ítélni, elkezdtem guglizni a témát és sorra bukkantam rá más véleményekre is. Így bukkantam rá erre a sorozatra,  (https://www.youtube.com/watch?v=-Sq6ks0zjm4), érdemes mindhárom részt megnézni.

Ha  egy dologra jó volt Horváth András hosszadalmas videója akkor az az volt, hogy a "másik" véleményre is rákerestem. Nagyon érdekes ez a sorozat  bár kicsit bénán indul, de miután az első néhány percet átvészeltem és megnéztem mindhárom részt, valamivel tájékozottabb lettem.

Ennek hatására megnéztem azt az ominózus beszédet, amit Greta Thunberg adott elő New Yorkban a klímakonferencia alkalmából. https://www.youtube.com/watch?v=lGlscTA-nBM meg kell mondjam ezek után nagyon nem tetszett, messze nem keltett bennem akkora szimpátiát, mint sokmillió emberben. 

Nos ezek után  a véleményem a Greta Thunberg jelenségről ez, amit a Horváth-féle videó alá írtam:

"Alapvetően igyekszem környezetkímélő módon élni. Például főleg biciklivel járok, csak akkor autózom, ha muszáj, nincs is autóm és nem azért mert nem telne rá, de ha nagyon muszáj kapok kölcsön. Régi a telefonom, fával fűtök egy agyonhőszigetelt házban a legkisebb cserépkályhával, gyakorlatilag nem veszek ruhát, mert a divat nem érdekel és addig hordok valamit amíg ronggyá nem szakad rajtam. Minden fényforrásom energiatakarékos, vagy LED, vagy fénycső, amit lehet komposztálok és a kertben termelem meg a paradicsomot, meg a petrezselymet és minden éjjel egy gyakorlatilag fűtetlen (villannyal 10-13 fokra temperált) hajón hatom álomra a fejem.  Szóval engem ne savazz, ha azt mondom Gréta egy zsákutca úgy ahogy van. Ettől persze disznóság őt leqrvázni, de ez az egyetlen dolog amiben tökéletesen igazad van. Mert ahhoz hogy karbonsemleges legyen az emberi civilizáció, ahhoz mindenkinek gyalog kellene járni, fel kellene hagyni az állattenyésztéssel, télen nem fűteni SEMMIVEL, melegen inni a sört és kézzel mosni, és SEHOVA se utazni, mindenkinek otthon maradni a seggén ahol született és főleg SEMMIT nem használni ami hajóval érkezett a tengeren (csak úgy mondom, hogy ebben a pillanatban SEMMI nincs a háztartásodban ami, vagy aminek valamije ne hajón jött volna). És még EKKOR SE BIZTOS, hogy így maradna a Föld, ami az embertől teljesen függetlenül is korszakonként felmelegedett és lehűlt az évmilliók során. A videódhoz, rendkívül lelkes, szenvedélyes, de hosszú és unalmasan önmagadat ismétled állandóan. Ráadásul tele van tárgyi tévedéssel. Az, hogy valakit átvisznek vitorlással az Atlantin, nem különösebben életveszélyes ( volt szerencsém Kopár István felkészülését támogatni személyesen közreműködve a Földkerüléséhez https://kopar.blog.hu/ na az AZ), az meg hogy valaki vödörbe sz@rik, vagy a hajó pumpás WC-jébe tökmindegy mind a tengerbe megy, de hálistennek a legkevésbé sem szennyező, emberből csakis lebomló anyag jön ki. A 15 nap a tengeren meg semmi mint teljesítmény. De ez a legkisebb probléma. A karbonemisszió okozta felmelegedést csakis a karbonemisszió megszüntetésével lehetne megállítani, viszont a civilizációnk, létalapja a karbonkibocsájtás (fűtés, energiatermelés, közlekedés, áruszállítás, mezőgazdasági termelés, ipari termékelőállítás) meg kell(ene) szüntetni a civilizációt. De ha bekövetkezik a környezet összeomlása a felmelegedés következtében ez automatikusan meg fog valósulni, ergo kár most feleslegesen, kampányokban téves reményeket keltve erőlködni. Tudnunk kell, hogy meg kell tenni mindent ellene amire alkalmas a civilizációnk, de ami lehetetlen arról ne hazudjunk legalább önmagunknak se! Boldog karácsonyt!

Szóval valami olyan jelenséget orrontok, mint amikor születik egy "izmus" ami valami varázsigével reményt lebegtet azoknak a millióknak akiknek valami bajuk van. "Eddig sz@r volt, de majd most". Kommunizmus, fasizmus,  secko jedno, csak legyen egyszerű a mantra, akkor sokakat lelkesít és lehessen másokat utálni, mert az jót tesz az egónak. És AZ, hogy kimegy suli helyett pármillió gyerek tüntetni, akiknek a felét autó viszi az iskolába és mindnek ott a zsebében az okosteló, mindnek a ruháját kínai rabszolgamunkások készítették és hajóval hozták Európába... és még sorolhatnám, NEKEM néphülyítésnek tűnik. Szerintetek? Ja... és ugye azt mondtam, hogy azok lázadnak akiknek valami bajuk van. Most is így van. Ezeknek a gyerekeknek az a bajuk, hogy túl jól élnek. Hogy nincsenek igazi saját problémáik. A matrózlázadások is akkor törnek ki amikor nincs munka a hajón. Az ember márcsak olyan, hogy ha nincs semmi baja, gyorsan keres magának egy konnektort amibe belepisálhat.

 

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr9115368450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

táncoslábú laces 2019.12.28. 12:34:03

....a szüleim vidékiek sőt én is ott lettem felnőtt. Mostanság beszélgettünk róla, hogy manapság, ha nem lenne ilyen modern világ...értsd ha nem lenne hűtő, fagyasztó nem lenne érdemes disznót vágni, mert minden tönkre menne sbben a decemberi tavaszban. Nem lehet mindent füstöléssel tartósítani.Gondolj csak a gyerekkorodra.A tél tél volt a nyár meg nyár. Régebben kemény telek voltak a padláson stb kifagyott minden jódarabig elált, sőt a hosszú kemény telet a kártevő rovarok stb sem nagyon élték túl amit ma a mezőgazdászok siratnak.
Jómúltkorában olvastam hogy a tengerjáró hajók másféle összetételű gázolajjal járnak mint pl a szárazföldi diesel üzemű motorok.Jóval szennyezőbbek plusz meg még a repülők.
A Kerepesi úton a lovi helyén-mellé építették az Aréna plázát, megszüntetve ezzel a belváros átszellőztetésére alkalmas légifolyosót.
Mérések szerint a Duna budapesti szakasza a hajók miatt jóval légszennyezettebb mint az autók buszok uralta belváros.
Mi már megettük a kenyerünk javát,ha a fiatalok Gétaval az élen úgy gondolják, hogy ez így nekik nem jó, akkor muszáj mellé álnunk, mert ez tényleg nem okés ők a jövőjükért aggódnak. Ifjú korunkban a műanyagokra azt mondták micsoda modern dolog stb, most meg állatok hallnak meg miattuk, sőt tegnapi hír Londonban a legmagasabb a levegőben szálló mikroműanyagok aránya, amiről a tudósoknak fogalmuk sincs ha a tüdőn át a véráramba kerülve mit okoz.
Más...J az a Judit, SP az az austrál, de a többi akit nagybetűvel jelölsz írd már ki légyszi a jobb érthetőség miatt a keresztnevét, meghát az irántuk való tiszelet miatt is. Én sem hivatkozok rád V-ként mert körülöttem senki nem értené, hogy rólad beszélek

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2019.12.28. 14:00:30

@táncoslábú laces: SP az a helyi barátom (Sári Pista) az ausztrál az RP és azért nem írtam ki mert hátha nem akarják, hogy mindenki tudja kik ők, pláne ha videót is kirakok, elég ha azok tudják akik szemre is ismerik. Akiket csak kezdőbetűkkel jelölök egyébként és nem gondolom, hogy miután csak keresztnevek, felvetne személyiségjogi problémákat (pláne, hogy Sz az a Szmájli kutya, P az meg a Picur kutya) azokat a korábbi részekben kiírtam teljes keresztnévvel, azt gondoltam hogy már mindenki tudja ki kicsoda, de ezek szerint nem. Na majd jobban vigyázok.

táncoslábú laces 2019.12.28. 14:23:22

RP azaz ausztrál Pisti na így ember legyen a talpán aki így megtalálná így nem okoz személyiség gondot, de igy sokkal érthetőbb amiről írsz.
SP, RP stb látod még én is keverem sajna

pernahajder Campbell 2019.12.28. 23:12:03

@táncoslábú laces:

A dunai hajók ugyanolyan gázolajjal mennek, mint az autók. Nyilván minél tisztábbak, annál jobb, és valóban szükséges lenne a kikötött hajókat parti áramról táplálni, de aki kitalálta, hogy a 30-40 sétahajó, illetve a napi tucatnyi szállodahajó a fő szennyező, és nem a napi harmincezer, a rakparton (+több százezer a városban) közlekedő autó, annak nincs ki a négy kereke. Az úgynevezett "mérésekről" jó tudni, hogy meg sem próbálták elkülöníteni a szennyező forrásokat. Mérhettek volna például futóverseny idején, amikor rakpart, hidak, minden le van zárva. Akkor autó nuku, lehetett volna csak a hajókat mérni. De ááá, az nem jó. Inkább mértek a csúcsforgalomban, és arra aztán úgy rámondták, hogy a hajók szennyeznek. Az újság meg persze lehozza ezt az agybajt, mert környezetvédők mondták, és akkor az úgy van. Valószínűleg az újságírók is úgy érzik, hogy muszáj a zöldek narratíváját tolni.

Amikor a zöldek legutóbb a Duna miatt aggódtak, sikerült a világháború utáni magyar történelem legnagyobb buktáját összehozniuk.

Amikor kitalálták, hogy milyen jó lenne kukoricából csinálni üzemanyagot, azt is muszáj volt mindenkinek támogatnia, egész addig, amíg ki nem derült, hogy egy marhaság.

Amikor Németországban mindenféle előkészület nélkül bezáratták az atomerőműveket, azt is nagyon ünnepelték, egész adig, amíg ki nem derült, hogy akkor emiatt vissza kell térniük a szénhez.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2019.12.28. 23:47:35

@táncoslábú laces: Ja, a tengerjáró hajók nehézolajjal mennek, amit magyarul pakurának hívnak. Ehhez tudni kell, hogy a pakura az ami megmarad a kőolaj frakcionált desztillációja után. Tehát előbb lejönnek a mindenféle benzinek, petróleum, aztán a gázolaj, aztán ami sár marad és még egy kicsit hígabb mint az aszfalt azzal mennek a hajók. Ha nem lenne eltüzelve hajóban akkor ki kéne önteni valahova, mert ami előtte lejön az kell a szárazföldi és légi közlekedésnek, meg a vegyiparnak, mert azt egyelőre senki nem vitatja, hogy azok nélkül nincs élet. Aztán 2020 január 1-től nem közlekedhetnek tengerjáró hajók bizonyos körzetekben kipufogógáz kezelő nélkül. Egy aktív kapitány ismerős ezt írta róla e cikk aquamagazin.hu/izland-kitiltja-a-luxushajokat/?p=20634&fbclid=IwAR3R_EzI9DZSSmVyV2R2RgbVUt4Ae4GQNoaRcNPzabNs9vLYMQMRyQ2WiNE kapcsán. "Már megint egy hülye szenzációhajhász cikk...
Hogy miben lesznek elsők, azt nem tudni, hiszen az EU kikötökben, + az Északi és Balti tengeren már évek óta él a 0.1%-os szabály, USA és Kanada kikötőiben és 200 mérföldes partmenti zónájában úgyszintén. Sőt mi több, még Kínában valamint parti vizein is él két éve a 0.5%-os maximum.
Ami pedig 2020 január 1. után lesz, (mert azért történik valami újdonság) az a GSC azaz a Global Sulphur Cap kötelező érvényű bevezetése, miszerint SEHOL a világtengereken nem engedélyezett a 0.5%-ot meghaladó kéntartalmú üzemanyagok használata...
Ez alól a kipufogógáz tisztítására alkalmas berendezéssel (exhaust scrubber) rendelkező hajók felmentéssel bírnak, a "felduzzasztott" sétahajók nagyrésze pedig ilyen volt eddig is...
Hogy Izlandon miért most esett le a tantusz, azt csak ők tudják, de ez nem akadályozhatja az újságírót a szörnyülködést kerülendő, tényszerű hírközlésben...Megvizslattam az írást:
Izland már most is ECA (Emission Control Area), mégpedig a 200 mérföldes határtól...A "luxushajózást" is át lehetne gondolni, ugyanis másféle hajó meg egyszerűen nem létezik, sőt, a kompok egyrésze is igen elegáns..." Egy másik tengerész kapitány ismerős itt mutatja be, hogy néz ki a hajójára utólag felszerelt füstgáztisztító. www.facebook.com/laszlo.minarik/videos/10221471688450993/ Ez az amiről szó van.verolme.com/products/scrubbers/?gclid=Cj0KCQiA0ZHwBRCRARIsAK0Tr-rafxegfycAE1caN0r9y6qdudmZqHvfBazwONni-_22fV-GBxQhMosaArygEALw_wcB&fbclid=IwAR0Pq09aUepT5iUNpKgxReDq1q0qjcOn4gjgzztkMwVDO2lVDBebPglcREk Szóval van jelentős haladás a tengereken, csak most az újságírók nekiálltak ekézni a hajózást.

táncoslábú laces 2019.12.29. 10:48:43

@pernahajder Campbell: picit pontositanék: Ez az egész dunai hajószennyeződés jó pár évvel korábban véletlenül jött fel,mégpedig az Aréna Pláza építése körül.Előre bocsátom nem vagyok építész. Volt egy vita az építészek között a város felhőkarcolókkal való építhetőségéről. Namármost ha terveznek egy várost akkor figyelembe kell venni az uralkodó széljárást stb stb,tervezni kell szélcsatornát ami a város átszellőztetését biztosítja, hogy ne legyen szmogos.Az Aréna ennek a szélcsatornának az útjában áll. Akkor itt láttam egy olyan hőtérképhez hasonló képet ami a budapesti légszennyeződést mutatta.Hát bizony a Duna fekete volt...
Ez még évekkel ezelőtt volt,semmi köze a mostani környezetvédelemhez

táncoslábú laces 2019.12.29. 11:05:56

@A Tengerész: Tengerbiológus cikk volt évekkel korábban, a tengeri élőlények hogy úgy mondjam halláskárosodása ...a dűbörgő hajómotorok keltette rezgések, hanghullámok...kapcsán, hogy mitől zavarodik meg egyes tengeri élőlények tájékozódási képessége. Ott volt egy mellékszál ami a tengerjáró hajók több tonnányi üzemanyag elégetésének környezetre ható problémáját boncolgatta. Akkor még sehol nem állt az a dolog amit most 2020-tól bevezetnek

pernahajder Campbell 2019.12.29. 17:38:41

@táncoslábú laces:

Nem értek hozzá, de nekem mindig is sántított ez a szori. Átfutva ezt:

index.hu/belfold/budapest/arena071116/

nekem az jön le, hogy itt semmi sem biztos, mindenki mást mond. Azt megértem, hogy az óbudai óriáspanel szélárnyékot hoz létre, de az Aréna Plaza ehhez képest egy lapos valami, aminek csak a mozija emelkedik ki jobban a térszintből, előtte lankával, vagyis még áramvonalasnak is mondhatjuk.

daclim.ro/wp-content/uploads/2014/09/arena-mall-budapesta.jpg

Hogy ez hogyan akasztja meg a szelet, az nekem magas. Én eddig csak olyan szelekkel találkoztam, amik átfújtak az ilyenek felett. Most meg higgyem el, hogy a szél, meglátva a ezt plázát, megfordul, és szomorúan visszakullog? Na ne..

De miután erre az épületre vonatkozóan nem készült mérés (ellentétben pl a Mammuttal, ahol kiderült, hogy az kifejezetten hasznos), itt remekül lehet a zavarosban halászni az ilyen Levegő Munkacsoport-féle megélhetési környezetvédőknek.

Gondolj csak bele: mindössze annyi a meló, hogy találni kell valamit, amivel lehet riogatni. Ezt felkapja a sajtó, mert muszáj ugyebár, a kassza pedig csilingel, jönnek az egyszázalékok, meg a pályázati pénzek, meg a támogatások. Aztán aki akar, az izzadhat a cáfolattal, ami persze bonyolultabb, mint hasra ütve böfögni valamit, meg pénzbe is kerül, mert a valódi szakértők valódi tudáson alapuló valódi munkáját meg is kell fizetni. De kár lenne a gőzért, mert 1) azt a cáfolatot már nem fogja öles betűkkel hozni az újság a címoldalon 2) tökmindegy, hisz anyagi felelősséggel nem tartozik a környezetvédő szervezet azért, mert aggódik a mi drága Föld Anyácskánkért. Hát ilyen jó buli ez..

A Duna meg azért szokott "fekete" lenni, mert mindkét partján városi autópálya fut, plusz a hidak is túlterheltek az ősöreg magyar autókkal és buszokkal, és mert a szeles napok száma túl alacsony. De nem az Aréna Pláza, inkább az Alpok meg a Kárpátok miatt.
süti beállítások módosítása