Hajónapló

Egyszer elhatároztam, hogy építek egy vitorlás hajót, azon fogok lakni és oda megyek a világban ahova kedvem van. Erről szól ez a napló. Az utolsó napok egyből megjelennek, a korábbiak az oldal legalján a "következő oldal"-feliratra, vagy itt a jobboldali doboz "Archivum"-feliratára kattintva. (javaslom a "Tovább" rovatot ahol hetes bontásokban lehívható) Ez a vitorlás még nem "Ő", de pont ilyen lesz . A neve AMAPOLA. Egy gaffos ketch akinek ez mond valamit, akinek nem, annak csak annyi, hogy egy retro hajó, mintha 100 éve épült volna. Küllemében a vitorlás hajók aranykorát idézi, azt az idõt, amikor a Panama csatorna még nem létezett, ezért a gõzhajók nem versenyezhettek a Horn fokot megkerülve a vitorlásokkal, mert nem tudtak útközben szenet felvenni és annyi nem fért beléjük, hogy megtegyenek egy utat Európa és a távolkelet között. Ezért az óceánok hullámait gyönyörûséges vitorlások szelték, és nem sejtették, hogy nem sok idõ múlva megtörténik velük az a szégyen, hogy árbocaiktól megfosztva, gõzhajók vonszolják õket szénnel és egyéb ömlesztett árúval megrakodva uszályként.... Nos hogy honnan a név? "AMAPOLA", az a múlt század húszas éveiben volt világszám, mely egyik kedvencem, (nem utolsósorban a Volt Egyszer Egy Amerika c. film Moricone- , illetve a Los Iindios Tabajaras délamerikai folk feldolgozás nyomán,de a három tenor is danolta ( http://www.youtube.com/watch?v=209Se4Dbm90 ) valamint egy régenvolt hondurasi egzotikus tengeri kikötõ. Amúgy spanyol szó és mákvirágot illetve pipacsot jelent, ami anyám kedvenc virága volt, csak vadon él, ha leszakítják azonnal elhervad, hiába teszik vízbe. Nem mellékes elõnye, hogy a kikötõi bejelentkezésekkor könnyen betûzhetõ, minden náció ki tudja mondani, nem úgy mint tengerész koromban amikor lebetûztük a "PETÕFI" büszke magyar tengerjáró nevét mondjuk Szingapúrban ( papa, echo, tango,oszkar, foxtrott, india) hát aztán ezt ahogy a kínaiak kimondták...., nem tudom ki ismert volna rá. Szép, szép és nemzeti büszkeségünket tápláló, egy magyar név, de csak itthon használható mondjuk ilyen mint a Csokonai, vagy Ady, vagy, hogy tovább idézzem a ténylegesen valaha létezõ magyar hajónévben megtestesült idoljainkat, Vörösmarty, esetleg Székesfehérvár. A tervezést, majd az építést 2004-ben kezdtem. 2006 január elseje óta csak ezzel foglalkozom. Pillanatnyi pozició: 47 fok 27 perc 35,60 másodperc északi szélesség, 19 fok 04 perc 29,97 másodperc keleti hosszúság. Fentieket sok évvel ezelőtt írtam. Időközben sokminden változott. Rájöttem, hogy a hajózást nagyon szeretem, de sokkal jobban szeretek építeni valamit. Miután a hajónak kell egy kikötő, lett egy saját ház kikötővel Ráckevén, azt építem fejlesztem mostanában, tehát a hajóblog életmódbloggá változott.

Friss topikok

  • A Tengerész: @Édesvíz: Welcome aboard Édesvíz! Hogy az ördögbe bukkantál MOST erre a régi bejegyzésre? (2024.04.19. 01:49) Csütörtök.
  • KAMA3: Hasonló a történet, mikor kihívják az informatikust a céghez, ahol összekuszálódott a rendszer. Cs... (2024.04.17. 10:29) Kedd.
  • Paduc: Kiegyeltem a a magaságyások deszkáit. Aztán lekentem még egy réteg lazúrral a paradicsompalántákat... (2024.04.11. 20:42) Vasárnap.
  • littke: Hat ezek szep kepek. (2024.04.06. 19:08) Szombat.
  • A Tengerész: @KAMA3: Az valóban mese habbal, hogy ilyen egyszerű szerszámmal le lehetne feszegetni a deszkákat.... (2024.04.04. 01:34) Kedd.

Linkblog

Vasárnap.

2018.08.26. 23:52 :: A Tengerész

Némi töprengés után úgy döntöttem, hogy nem csónakkal, hanem kerékpárral megyek veteránjárműtalálkozót nézni. Erős  észak-északnyugati szél fújt, a kis villanymotor nem biztos, hogy visszafelé bírta volna az utat. Szerencsére az éjszakai majd ismételt hajnali eső elállt, de azért "lógott a lába" ahogy boldogult anyám szokta mondani. Észak felől közelítve a Trabant sor nyitotta a bemutatót.

037_2.JPG

Ezt a gyönyörű példányt már tavaly (tavalyelőtt?) is megcsodáltam.

038.JPG

Majdnem szembe vele ifjúkorom álomautója, egy 

040_2.JPG

Persze azért "álom" mert örökre az maradt. Mai szemmel a motorteljesítménye és az egyéb technikai paraméterei gyengécskék, ahogy  a komfortja is az, de AKKOR ha megállt egy-egy ilyen, vagy hasonló "nyugati" autó valamelyik budapesti szálloda előtt összecsődült körötte a nép. Tudom a fiatalok ezt már elképzelni se tudják, de áhítattal tapogattuk, néztük a kilométerórán a maximumot, hogy " ENNYIVEL tud menni". A vasfüggöny mögött felcseperedő korosztályomnak azokban az időkben maga volt a csoda, a beteljesíthetetlen vágyak netovábbja, a szabadság lehelete. Az 1960-as évek elején járunk időben. Nekem aránylag korán, ha jól emlékszem 1972-ben lett autóm ( egy Renault 4-es, Frsz. CY-2433), de még akkor is a kevesek közé tartoztam.

041.JPG

Ki ne emlékezne a Zsiguli, majd Lada korszakra! Ezek már nem "igazi" rendőrautók, csak filmkellékek.

002_96.JPG

És itt jön AZ AUTÓ!

082_1.JPG

Igen Ő AZ.

081.JPG

Az ötliteres Musztáng. Beszélgettem a gazdájával, aki újjáépítette ezt az igazi pénisznagyobbítót, minden férfiember ( és tán nőiember) szívét megdobogtató álmot,

077.JPG

079.JPG

miközben valaki tétován megkérdezte, "és mennyit fogyaszt ez az autó"? Gyakran megesik velem, hogy nem gondolkodok mielőtt megszólalok, ezért kiszaladt a számon "NEM MINDEGY!!?"

078.JPG

Még egy búcsúpillantás.

080.JPG

És jön a következő szépség, egy Ford "A" modell.

034_1.JPG

035_1.JPG

036_2.JPG

032_2.JPG

033.JPG

Dániából ( ha jól emlékszem) került meglehetős lepusztult állapotban Magyarországra és a gazdája aki sok fényképpel dokumentálta a felújítás egyes fázisait azt mondta, két év munkája volt mire ilyen gyönyörű lett.

A következő meglepetés ez a GAZ 67-es.

027_2.JPG

De az autó még hagyján, de tessék nézni kik jöttek vele!

025_1.JPG

026_1.JPG

Nagyon megadták a módját!

055_1.JPG

 

069_2.JPG

Itt kérem minden a helyén van. Ásó, kulacs,,

051_1.JPG

"eredeti" rendszámtábla.

050_2.JPG

Miközben bámészkodtam, ha nem is beöltözve, de jött egy hasonló korhű jármű ugyanabból az időszakból.

003_79.JPG

028_1.JPG

Itt is minden részlet a helyén van.

029_1.JPG

 az R105D (vagy 114D, pofára egyformák, csak más frekvencián működnek) dögnehéz "kézi" rádiókészülék amit volt szerencsém a seregben eleget a hátamon cipelni, a Kulikov antennával.

046_2.JPG

hátul meg az apróságok.

047_1.JPG

048.JPG

Amúgy a motorkertékpár szekció így nézett ki.

043_2.JPG

Gyerekkorom rendőr BMW-i szóló

071.JPG

és oldalkocsis változatban.

072.JPG

 de van itt "oldalkocsis" Babetta is.

044_2.JPG

Ha már motorkerékpár, volt gyerekmotorkerékpár pálya is. Ki mondta, hogy a lányok nem olyan bátrak mint a fiúk?

074.JPG

075.JPG

És legalább olyan ügyesek is.

076.JPG

 De nézzünk vissza az autókra! Ami SOHA  nem megy ki a divatból a "kacsa", szóval a Citroen 2 CV

056_1.JPG

Ismét egy szovjet modell az ifjúságom idejéből a Volga, azaz a GAZ 21-es. A rendszámtábla kicsit alágyűrődött az első lökhárítónak, így nem látszik, hogy mégcsak nem is oldtimer, hanem ma is forgalomban lévő, tehát minden mai szabálynak megfelelő autó. Sajnos nem lesz már időm megvárni, de fogadok hogy a mai autók amik kijönnek a gyárból, aligha fognak még 50 év múlva is részt venni a forgalomban.

053_1.JPG

 Itt egy másik, ezt régebben is láttam ugyanitt, azóta se öregedett. ( az autótól jobbra a "Csiga" azaz Cserna Gábor a főrendező... ő mintha egy picit öregedne)

031_2.JPG

Nézzük a tehergépjármű szekciót! Örök kedvencem a Csepel teherautó. Hogy miért? Édesapám sofőr volt. 1901-ben született és bár eredetileg műszerész szakmát tanult, de sofőr lett, pályafutása egybe esett az automobilizáció hőskorával. Vezetett még olyan autót aminek fából voltak a kerekei és lánchajtással működött. A Ford T modellt csak úgy hívta "szakállas Ford". Volt taxis a "szürketaxival",  és a második világháborúban már mint túlkorost hívták be, hogy üzemanyagszállító tartálykocsikat vezessen a szovjet fronton, ahonnan  a századából csak maréknyian tértek haza, mert ha egy benzines autó találatot kapott azt nem lehetett túlélni. Volt néhány szörnyű története, egyszer lehet, hogy elmesélem őket. Visszatérve a Csepel autóra, amikor kissrác voltam, nyári szünetben ha egynapos utakra ment ( ritkaság volt, mint a Gyár és Gépszerelő vállalt sofőrje általában többnapos, gyakran egész hetes útra ment), engem is elvitt magával, ott volt a helyem középen közte és Mihály a kocsikísérő közt.  Ez a 344-es , a honvédség számára kifejlesztett terepjáró változat.

014_6.JPG

Beültem fényképezni a "régi helyemre".

063.JPG

Nagyon komoly a műszerezettség.

 

060_2.JPG

061_2.JPG

Nem úgy mint ezen a MÁVAG autóbuszon

017_6.JPG

de hát ez egy kicsit korábbi évjárat.

019_6.JPG

Gyönyörű állapotban van,015_8.JPG

016_5.JPG

013_13.JPG

elképesztő lehetett az a munka amit beleölt a gazdája mire ilyen lett.

 Ez egy kicsit modernebb Ikarus, amikor megjelentek az első ilyenek, úgy hívtuk Angyalföldön, hogy "nejlon busz"

059_2.JPG

ezt már a múltkor is megcsodáltam, nem tudtam akkor se szabadulni a gondolattól, hogy csak fel kell rá szállnom ( 20-as busz, indul a Keletitől és megy Angyalföldön át Újpestre) és nemsokára otthon vagyok a Frangepán utcában ahol édesanyám vár a vacsorával. :((

Egyszer volt egy ilyen Nisa mentőautóm 11000 Forintért vettem, az országos mentőszolgálat selejtezte le. 

024_2.JPG

 A "létező szocializmus" általános válságára való tekintettel felhagytam a mérnöki pályával és villanyszerelőként dolgoztam, de fontolgattam, hogy fagylaltos leszek és ebből akartam mozgó fagyisboltot csinálni. De aztán másképp alakultak a dolgok és mégis visszamentem mérnöknek, mert megbukott a szocializmus, a rendszám nélküli mentőmet meg elvitték a közteresek.

A végére még az extrák. Öreg traktorok, amiket szemmel láthatóan még ma is üzemszerűen használnak.

004_64.JPG

005_55.JPG

007_32.JPG

008_30.JPG

Nézzük csak az adattáblát!

009_18.JPG

Micsodaaa?? Mindössze 28 LE? Hisz az csak kettővel több mint a Trabanté! De mecsoda különbség! Merthogy a lényeg az áttétel és a nyomaték. EZ a 28 lóerő kihúz a sárból egy elakadt százlóerős "városi terepjárót".

006_39.JPG

 Az extrákhoz tartozik egy csodálatos  látványosság, egy antik lokomobil.

023_2.JPG

Az üzemanyag egyszerű

065.JPG

A kenés is egyszerű, gravitációs úton működik.

022_3.JPG

A biztonsági szelep súlyterhelésű.

066_2.JPG

Amikor a gőznyomás megközelítette az 1 bart a gazdája be is indította és szépen ketyegett, az eredetileg mezőgazdasági gépek hajtásra szolgáló, ökrök által vontatott gőzgép.

 Volt még fegyverkiállítás is, nekem, volt  sorkatonaként kevésbé érdekes mint a fiatalságnak.

020_8.JPG

Fő az egészség... akarom mondani a gulyásleves a gulyáságyúban.

042_2.JPG

 Miután jól kinézegetem magam, visszamentem a Viza nevű hajóra ahol leraktam a bringámat. Béla ex bócman exkollégám épp a hajót mutogatta a "tovarisoknak".

083.JPG

Alig hogy hazaértem rákezdett az eső, én megúsztam, de nagyon sajnálom a kiállítókat, meg azokat a nézelődőket akiknek a szórakozását aligha javította ez a randa idő, ami nem tudott legalább egy napot várni, ha már ilyen sokáig húzta a nyár.

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amapola.blog.hu/api/trackback/id/tr5514203951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2018.08.27. 11:35:02

Ezúton is jó egészséget kívánok Béla bá'-nak és Neked is!

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.08.27. 12:30:22

@carter66: Köszönöm, majd átadom Bélának is. Ezen a héten a Toldy Miki lesz szolgálatban, Béla csak az utána következőben, ketten adják az őrséget felváltva a Vizán.

2018.08.27. 14:38:12

Köszi! A matrózpólós "szőke gyerek" vagyok a Várfokból, így biztos beugrik majd neki. :)
süti beállítások módosítása