• A Tengerész: @Műszaki: Na ez az a hülyeség amért nem gondolom követendőnek ennek a srácnak az elképzeléseit. ww... (2024.03.07. 19:50) Hétfő.
  • KAMA3: Én bevallom őszintén, hogy erre az időre (félig szándékosan) felfüggesztettem a blogod olvasását, ... (2024.03.01. 09:56) Csütörtök.
  • A Tengerész: @Ha nem írok ne válaszolj!: Már lezártam. Majd építek egy ferde rampát amin feltolom a talicskát. ... (2024.03.01. 00:31) Szerda.
  • A Tengerész: @Paduc: Rémlik.... (2024.02.25. 02:14) Szombat.
  • A Tengerész: @akiga: Igen tudok róla. (2024.02.23. 08:39) Szerda.

Vasárnap.

2018.07.15. 13:03 :: A Tengerész

Mondtam, hogy a végére szinte csak az öregedésről fogok beszámolni. Tegnapelőtt, jó szél volt, mondom ha már bent az árboc a Tequilában menjünk vitorlázni. Kint derült ki, hogy nem is annyira jó szél az a "jó szél". Hol kapaszkodni kellett, kiülni keményen a hajót, hol meg leebe ülni, mert fejbevert a bum, annyira leállt. Ehhez a rövid ideig tartó heves pöffök 90 fokos szélfordulókkal érkeztek. Ugye ilyenkor elsőre megdől a hajó amíg meg nem indul, aztán jön a rohanás, de ahelyett, hogy ez az állapot maradna, hirtelen vagy leállt, vagy szembevágott. Vasaltunk úgy két órát, de annyira utáltam az egészet, meg el is fáradtam, hogy inkább hazamentünk. Azt hiszem még pár évvel ezelőtt is, ha módjával, de élveztem volna a dolgot. Most meg nagyon nem.

Ha már öregedés, tegnap hirtelen eszembe jutott ránézni hányadika is van. Jéé 14-e, elgondolkodtam mikor is van a születésnapom, 15-én vagy 25-én ( mindig megzavar, hogy a névnapom június 25. a születésnapom meg július 15.), ma jöttek is a Facebookon a jókívánságok szóval ma 73 éve születtem, holnaptól 74 leszek. Ez egy olyan babonás becsípődés nálam, ami jó régen tart. Kisgyerek koromban nagyon szerettem volna öregebb lenni mint ami vagyok és amint elmúlt egy születésnapom azonnal eggyel több évesnek neveztem magam. Teltek az évtizedek és ez valahogy így maradt. Most már fiatalítanám magamat, de valahogy ódzkodom ennyi idő után változtatni egy 70 éve tartó szokáson.

Születésnapomra megleptem magam egy projekttel. Judit régen panaszkodik, hogy valahol visszajön a cserépkályhából a füst, én nem nagyon éreztem, de hát az ő orra olyan mint a vadászkutyáé. Volt egy tippem, hogy a fatüzelésű kályha rendeltetés szerint tömör tűztalpa alulra légáteresztővé vált. A kályha ha vegyes tüzelésű lenne akkor itt rostély lenne, alatta hamutér, elől hamuzóajtóval, helyette a tűztalp alatt levegő van csak, átszellőztetve az ajtó helyén ráccsal. Nekiálltam megvizsgálni, azért ERRE nem számítottam.003_75.JPG

Naná, hogy lefolyt a tűz a tűztér alá. De miután a hamu és a törmelék kitöltötte a nyílásokat, tüzeléskor nem vettük észre.  Agyagot már korábban rendeltem a neten, most aláfalazok téglával, majd tetőcseréppel meg agyaggal befoltozom jobb oldalt fent a nagy, alul meg a kisebb lukat. Miután a kép elkészült, az egész jobb oldalt kibontottam. Elég szarul csinálta meg az ismeretlen mester, nemhogy samott téglát, de mégcsak rendes téglát se használt a tűztalphoz (mondjuk a samott fafűtésnél nem is indokolt), pár élére állított kisméretű téglára tetőcserepeket fektetett, naná, hogy nem bírta a terhelést, beleértve a hasábfák súlyát, a tüzelés közbeni koccanásokat, egyéb mechanikai igénybevételt és kivált a tűzterhelést. Szívesebben használnék csak téglát, de a méret miatt nem tehetem, muszáj nekem is cserepet használnom, de ha rendesen, tehát nem csak úgy ritkán mint a kályha csinálója, alátámasztom téglával jó lesz. Szerencsére az ács Józsinak volt bontott hódfarkú cserepe, kaptam tőle 4 darabot és csak 100 m-t kellett érte menni. Mindig többet ér minden pénznél, ha az embernek barátai vannak, akik segítenek ha megszorul.

whale 2018.07.15. 14:38:29

Isten éltessen még legalább ennyi ideig, Tengerész!

József Kázmér Cegléd 2018.07.15. 20:51:06

Kedves Kapitány! Kályhagondjaim magamnak is voltak, ha segítséget jelent azt mondanám, hogy samottpor és vízüveg keveréke "betonbiztossá" teszi a tűzteret. Elég macerás dolog a tűztérben szétkenni a malajt, de bírja a kiképzést. Más vonatkozásban meg örülök, és gratulálok évgyűrűid szaporodásának! Jó atyám egykor azzal vigasztalt, hogy csupán az első száz év a nehéz, a többi "megy" magától. Neked még "lágy" 26 kinéz, úgy hogy ne csüggedj, és a dolgokat "nem kell mellre szívni"!
Tisztelettel folyamatos olvasód, Kázmér

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.07.15. 22:17:55

@whale: Köszönöm szépen.@József Kázmér Cegléd: Először is köszönöm a jókívánságokat. Bajban vagyok a neveddel, mert nem tudom a József, vagy a Kázmér (de tán még a Cegléd is lehetséges, ebből a szempontból apósom neve a praktikus, őt László Lászlónak hívják), de isten hozott a blogon, mert azt hiszem még nem találkoztunk itt. A samottliszt-vízüveg keverék remek, csak ide, fafűtéses cserépkályhába túlzás, vegyes tüzelésű vaskályháknál szokták igazából alkalmazni, ahol még a koksztüzelést is bírnia kell. Nekem elég lesz habarcsnak a homokkal soványított agyag is.

tömjénzsolti 2018.07.16. 11:15:20

Vili! Isten éltessen sokáig és jó erőben a 74.-ben is. (Én már két hete itt tartok.)

József Kázmér Cegléd 2018.07.16. 17:41:21

Kedves Kapitány! Tiplifaügyben már egyszer "összefutottunk". Amúgy mindenki számára Kázmér volnék. A lyukról még eszembe jutott, hogy a mi kályhánk legalsó sora, "lába" - nem tudom hogyan mondják szaknyelven - sóderral van kiöntve, rá épült a tűztér. A sóder végül is hőmérsékletre nem változtatja a térfogatát - szerintem. Tisztelettel és barátsággal Kázmér