17:46 Hűs az idő és friss szél fújdogál. Ez a bejegyzés most direktben megy a "Neszmély" fedélzetéről. Délelőtt igazán turistáskodtunk, megnéztük alaposan a két múzeumhajót belülről és kívülről, a "Neszmélyt" és a "Zoltánt". Sok kép következik. Elsőnek a "Neszmély" Ez maradt gőzhajó, igaz modernizálva, már nem szenes, hanem pakuratüzeléső a kazán és van benne diesel segédgép is . (Segédgép {donkey}= egy motor ami generátort hajt a villamos fogyasztóknak. Főgép= ami a hajót hajtja)
Ugyanúgy kell "adni az erőt"mint Amapolán, csak kicsit nagyobb a kar.
Az ott alant egy szivattyú, a főtengelyről egy excentertárcsa hajtja meg. A régieknek mindent mechanikusan kellett kitalálni, az öregeim még meséltek a transzmisszióról, amikor egy egész gyár valamennyi gépét (szerszámgépek , szövőgépek) egyetlen gőzgép, később villanymotor hajtotta, egy hosszú tengely ment végig a csarnokon, amire szíjhajtással lehetett csatlakoztatni az egyes gépeket.
Gőzgépben nem vagyok otthon, de ez tuti a tűzoltószivattyú.
J a kazánt ellenőrzi.
Ez meg itt a gépnapló, kitűnik belőle, hogy 1992-ben még gépüzem volt és a "Vorktingtont" (gyanítom Wothington, bár hogy mi az azt én se tudom) gyakran utána kellett húzni és a vízszintjelzőket lefúvatni.
Ez tiszta ügy, ez a segédgép főkapcsolótáblája.
Ez meg az egyenáramú akkumulátoros hálózaté, még ez is megy. kapocsfeszültség, töltőáram, kisütőáram...
De, hogy a jobbszélen ez a "B" műszer mit mér? Bevallom hajóelektrikus létemre fogalmam sincs. J szerint ba'megmérő.
Azt hiszem ez a vezérmű ahol a kézzel adott "gáz"-ból géperő lesz.De hangsúlyozom, gőzgépből nem vagyok perfekt.A gépházból ki lehetett tekinteni a lapátkerékre, sajnos ez a "Neszmélynél" már hiányzik.
Tablók a fontosakról.Na ez a nagy trükk a lapátkeréknél. ha csak olyan lenne mint a vízimalomé, akkor nagyon rossz lenne a hatásfoka, mert az erőnek csak egyik alkotója lenne merőleges a vízáramra. A Missisipi gőzösöknél nem volt ilyen, úgy próbálták a hatásfokot növelni, hogy óriási lapátkerekeket csináltak aminek csak a hajó farában volt hely. Nekem egyszerűen érzéki gyönyört okoz egy ilyen zseniális műszaki megoldás. Tessék megnézni, a lapát össze-vissza kalimpál, de amikor belemerül a vízbe, pont úgy "evez", hogy maximális legyen a tolóerő.
A hidegkormány lánca (hidegkormány=szükségkormány, tartalék, ha az üzemi kormányszerkezet ami lehet gőz-, hidraulikus-, elektromos meghajtású bedöglik)
A kabinokba be lehet költözni.
Ezután átmentünk a "Zoltán" hajóra.Itt jelentős csónakmotor kiállítás van.
A kéménydöntögető szerkezet. merthogy a hidak alatt a kéményt le kellett hajtani.
Ez is egy komoly szivattyú, de fogalmam sincs mire használták.Látkép a Zoltán tetejéről. Az ottan az Amapola, hátul lóg a darukon a Mákvirág. Azok között a fák közt hajóztunk be ide.
Jóéjszakát!